Veel moeten afvallen...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 11:58

Wat ik al als tips / reminders meegenomen heb voor mezelf, (want daar gaat het voor mij vaak mis):
- honger voorkomen, voldoende grote maaltijden met eiwit
- genoeg drinken / eerst wat drinken.

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 12:03

Emmaa_ schreef:
justkid schreef:
Misschien is het de moeite waard om te delen waar en hoe dat proppen, schranswerk etc bij een ieder vandaan komt, wat de triggers zijn etc. En ook de spijt die je van te voren al weet dat gaat komen maar toch geen rem is. Wat zijn de gedachtes die je hebt tijdens zo'n bui etc.

Misschien kunnen we dan tips delen om het te voorkomen of te remmen.

Goeie!

Bij mij komt het door 1. een enorme schrans/bodemdrang en moeite hebben met dat op de rem te zetten (de eetstoornis-component) en 2. omdat mijn motivatie vaak echt in de kelder ligt omdat het afvallen gewoon niet lukt. De enige manier waarop ik niet ga cheaten/vreten is als ik heel bewust track wat er binnenkomt en ook alleen die boodschappen in huis heb. Lekkere tussendoortjes inplannen helpt hier ook niet, dan kan ik niet stoppen.

Ik heb onder behandeling gestaan voor de eetstoornis en het scherpste randje is daar ook wel echt af (toen ik echt op mijn hoogtepunt zat at ik letterlijk álles als ik een eetbui had, inclusief een hele pot nutella of droge crackers). Ik kan nog steeds wel bingen maar het punt waarop ik stop ligt veel eerder, in het verleden ging ik echt door totdat ik fysiek heel ongemakkelijk werd en echt letterlijk niet meer kon. Ik hoop dat als het afvallen lukt ik het tracken een beetje los kan laten.

Wat goed! Daar kan je alvast mega trots op zijn! Zo kom je steeds een stap verder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 12:03

Bij mij is het vaak gewoon verveling.. En dan heb ik heus wel wat te doen, maar gewoon geen zin om iets te doen.. Ik kan dan echt naar de winkel gaan en echt slechte dingen ophalen en dat gaat op. Soms heb ik zo weinig zin om iets te doen dat ik niet naar de winkel ga :+ Ik denk soms wel eens dat ik gewoon depressief ben ofzo, op mijn werk heb ik ook momenten dat ik zo weinig productief ben, geen energie.. Daarin mis ik dan het paardrijden wel, dat gaf me echt energie en een drive om lekker bezig te zijn..

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 12:09

justkid schreef:
Misschien is het de moeite waard om te delen waar en hoe dat proppen, schranswerk etc bij een ieder vandaan komt, wat de triggers zijn etc. En ook de spijt die je van te voren al weet dat gaat komen maar toch geen rem is. Wat zijn de gedachtes die je hebt tijdens zo'n bui etc.

Misschien kunnen we dan tips delen om het te voorkomen of te remmen.

Ik had ( soms nog heb ) veel eetbuien omdat ik structureel te weinig at. Dat is echt een grote valkuil: te weinig eten. Daar moet je mee oppassen. Te snel willen afvallen en daardoor te weinig binnenkrijgen en misschien ook teveel sporten. Ik zorg er nu voor dat ik genoeg eet zodat ik geen honger heb. Verder houd ik de kcal bij op myfitnesspal en dat helpt wel. De keren dat ik ontzettend veel zin heb in iets lekkers,pak ik ook een stukje chocola oid. Als ik dat negeer, zoals ik dat in het verleden altijd heb gedaan, krijg ik eetbuien en dan eet ik 3 repen en een pak koeken ipv 2 stukjes chocola.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 12:09

Zou je niet weer willen gaan rijden dan Relaxed? Als dat je helpt qua energie?
Merk dat mij het weer actiever rijden ook wel echt goed doet.

Ik merk dat ik momenteel slecht van mijn hongergevoel af kom en dan ga ik vervolgens te veel ongezonde dingen eten. Ik moet echt gezondere keuzes gaan maken maar dat lukt me dus niet altijd.

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 12:10

miccamaaike schreef:

Ik ben ook weer begonnen :j Heerlijk is het!
Rij nu tegelijk als de les van mijn dochter op de manege.

Zo fijn :)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 12:11

Ik schrans niet zo erg. Bij mij verschijnen op magische wijze een stukje taart of gebak in mijn mandje of kar :+

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 12:12

Voor de mensen die snel vervallen in eetbuien;

Houden jullie je kcal inname bij?
Hebben jullie wel eens een schijt-aan-alles / cheatdagje?

Schransen ken ik niet zo enorm. Ik heb de maaginhoud van een muis dus ergens zit ik vol. Bij mij gaat/ging het meestal om verkeerde keuzes én totaal geen idee hebben wat er aan kcal m'n snufferd in ging.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 12:14

Roosch schreef:

Schransen ken ik niet zo enorm. Ik heb de maaginhoud van een muis dus ergens zit ik vol. Bij mij gaat/ging het meestal om verkeerde keuzes én totaal geen idee hebben wat er aan kcal m'n snufferd in ging.

1. Ja, echt heel streng ook. Ieder hapje dat ik eet wordt afgewogen en gelogd.
2. Absoluut, maar dan ga ik dus ook echt all out en eet ik makkelijk 5000 kcal op een dag :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 12:14

miccamaaike schreef:

Ik merk dat ik momenteel slecht van mijn hongergevoel af kom en dan ga ik vervolgens te veel ongezonde dingen eten. Ik moet echt gezondere keuzes gaan maken maar dat lukt me dus niet altijd.

Ik vind niet dat ik nu op een paard hoor te gaan zitten :+ Ik vind mezelf daar nu echt te zwaar voor.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 12:16

miccamaaike schreef:

Hier ook. Ik stap niet eerder op een paard dan dat ik 5 kg ben afgevallen

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 12:16

Emmaa_ schreef:
Roosch schreef:

2. Absoluut, maar dan ga ik dus ook echt all out en eet ik makkelijk 5000 kcal op een dag :+

Heftig.

Helpt het om op een cheat day te zeggen : ik mag dit en dat, en verder beloon ik mezelf door.. (iets leuks te kopen, een strandwandeling te maken, noem maar op..)?

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 12:17

Ik heb geen idee natuurlijk hoe zwaar je bent (hoeft ook niet hoor, heb ik zelf hier ook niet neergezet). Snap je gevoel wel, heb ik zelf ook wel. Maar een kasteel van 1,80 heeft wel geholpen moet ik zeggen :D

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 12:17

Roosch schreef:

Ik houd mijn kcal inname wel bij. Cheatdays heb ik in het verleden wel gehad, maar dat heeft niet zo geweldig gewerkt bij mij. In tegenstellingen tot een normale cheatday (hamburger, stukje gebak, misschien nog 2 koekjes) resulteerde mijn cheatday altijd in een abnormale hoeveel kcal. Zo veel dat ik er dood en dood ziek van werd. Bovendien werd mijn portemonnee er ook erg depressief van. Nu probeer ik gewoon af en toe wat lekkers te nemen of mezelf soms te verwennen met een 'ongezonde' avondmaaltijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 12:20

Roosch schreef:
Emmaa_ schreef:

Heftig.

Helpt het om op een cheat day te zeggen : ik mag dit en dat, en verder beloon ik mezelf door.. (iets leuks te kopen, een strandwandeling te maken, noem maar op..)?

Oh ja zeker hoor, ik heb ook bijna nooit meer bewuste cheatdays, juist om die reden. Ik heb eten altijd als een beloningsmechanisme gezien, en nu ga ik terug naar eten om te overleven en mezelf belonen met andere dingen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 12:22

miccamaaike schreef:
Ik heb geen idee natuurlijk hoe zwaar je bent (hoeft ook niet hoor, heb ik zelf hier ook niet neergezet). Snap je gevoel wel, heb ik zelf ook wel. Maar een kasteel van 1,80 heeft wel geholpen moet ik zeggen :D

Toen ik nog jureerde was ik er zelf ook wel vrij fel op dat ik echt mensen zag dat ik dacht, dit kan echt niet.. En heb ook wel eens benoemd dat ze hun paard in de weg zaten. Dus nee, ik vind niet dat ik dan nu erop kan stappen :+
En voor een ander rijden, heb het wel gedaan, maar past ook niet zo goed bij me..

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 12:23

Ik ben lichter dan de meeste hier ( vat dit niet verkeerd op alsjeblieft ) want ik
vind het hier zo fijn om over onze dieet sorres te praten :j

Bij ons op de manege wordt iedereen gewogen :j Dit voor het welzijn van
de paarden, en we stappen op met een kruk, ben ik zo blij mee!

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 12:24

Relaxed schreef:
miccamaaike schreef:

Toen ik nog jureerde was ik er zelf ook wel vrij fel op dat ik echt mensen zag dat ik dacht, dit kan echt niet.. En heb ook wel eens benoemd dat ze hun paard in de weg zaten. Dus nee, ik vind niet dat ik dan nu erop kan stappen :+
En voor een ander rijden, heb het wel gedaan, maar past ook niet zo goed bij me..

Ik ben ook geregeld bij het schrijven ruiters tegengekomen waarvan ik dacht: Wat een lief paard heb jij onder je...
Maar ook ruiters waarvan ik mij afvroeg hoe ze in de L terecht kwamen
Laatst bijgewerkt door purny op 06-07-20 12:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Neverland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 12:25

Ik kom even binnenvallen... Maar wat mij bv goed hielp is niet een hele cheat dag alles gaan eten wat los en vast zit maar één cheat meal in plannen. Dus dat je bv als avondeten een vette pizza met ijs eet. En dan die ochtend en middag eet je gewoon netjes en gezond. :j Zo had ik ook veel minder schuld gevoel dan een hele cheat dag.

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 12:35

Ok, ik zie wel al dat voor iedereen het anders werkt. Het is voor mij ook echt een van de belangrijkste lessen van afgelopen jaren geweest: wat voor een ander werkt hoeft voor mij niet te werken. Doe wat voor jezelf goed voelt én werkt.

Het is alleen van belang uit te zoeken wat wel en niet werkt. Dat heeft mij slechts 30 jaar gekost. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 12:36

purny schreef:
Relaxed schreef:

Ik ben ook geregeld bij het schrijven ruiters tegengekomen waarvan ik dacht: Wat een lief paard heb jij onder je...
Maar ook ruiters waarvan ik mij afvroeg hoe ze in de L terecht kwamen

Nou ja het lastige in die discussie is, wanneer ben je te zwaar.. Er zijn natuurlijk ruiters die zijn maar 160 lang en wegen bijvoorbeeld 90 kilo, dan ben je op de grens en nog niet echt te zwaar voor een (groot) paard.. Maar in die proporties zit je vaak een paard wel al enorm in de weg (denk bijvoorbeeld aan korte dikke benen)
Ik ben zelf 180 lang en heb lange benen waardoor het minder opvalt, ik zit een paard ook niet gauw in de weg, dat is nooit een probleem geweest.. Maar er zit een grens aan wanneer je erop moet stappen vind ik :o

miccamaaike

Re: Veel moeten afvallen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 12:51

T gaat idd ook wel om de verhoudingen, maar ook wel heel erg om iemands rijkunsten en wat een paard kan hebben. Ik krijg van stalgenoten te horen dat t prima kan, dus dan ga ik er vanuit dat t idd kan. Terwijl als je naar de getallen kijkt ik van menig bokker niet op een paard zou mogen stappen.

Hiervoor reed ik op een manege, altijd op de grotere paarden. Als die bij mijn dan wel netjes nageeflijk en (zo ver als mogelijk op een manege paard) over de rug lopen, dan heb ik niet het idee dat ik dat paard in de weg zit. Maar goed, ik stap echt lang niet overal zomaar op, moet wel een flink paard zijn die stevig op de benen staat.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 12:54

Waarom zou je niet meer kunnen genieten als je minder kcal eet? Je kan nog steeds lekker koken, je kan ook nog steeds een keer een wijntje drinken, hapje chips eten, patatje bestellen oid. Ik denk dat er weinig mensen zijn die ‘eten tot je kotsmisselijk bent’ of ‘de zakken chips/snoep leegschranzen’ onder de noemer genieten scharen.

Genieten van lekker eten past prima binnen een gezond en normaal voedingspatroon.

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 12:56

_Nelleke_ schreef:
Waarom zou je niet meer kunnen genieten als je minder kcal eet? Je kan nog steeds lekker koken, je kan ook nog steeds een keer een wijntje drinken, hapje chips eten, patatje bestellen oid. Ik denk dat er weinig mensen zijn die ‘eten tot je kotsmisselijk bent’ of ‘de zakken chips/snoep leegschranzen’ onder de noemer genieten scharen.

Genieten van lekker eten past prima binnen een gezond en normaal voedingspatroon.

Bewuste keuzes blijven dus terugkomen :j

En voor mij niet meer de en - en.

Als ik in de ochtend hoog in koolhydraten zit, beperk ik ze nog meer
tijdens lunch en diner.

Zo zal het ook gaan bij de mensen die kcal tellen :)

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 12:58

Ik denk dat 'genieten' juist heel belangrijk is, voor mij in ieder geval, om een nieuwe levenstijl duurzaam vol te houden.

Maar genieten is dus wel iets anders als jezelf belonen met eten of je helemaal vol eten. Van een kleinere portie of 1x in de week iets wat je erg lekker vind kan je des te meer genieten. Als ik nu eens een keer een lekker kaasje eet, of 1 stukje echt lekkere chocolade geniet ik misschien zelfs wel meer.