Tutti_Frutti schreef:Maar in principe geeft je alarmsysteem een vals alarm af
Dat weet ik niet.
Burn out is een black box.
Veel mensen krijgen wel deze diagnose, maar 'slechts' op basis van een vragenlijst.
Niet op basis van lichamelijke aspecten zoals een "actieve" Moro reflex of een tekort aan cortisol. (En mogelijk nog meer opties.)
In beide gevallen functioneert je zenuwstelsel idd niet "zoals het hoort", maar heeft het beslist zin om eerst de oorzaak aan te pakken, daarna is je alarmsysteem vaak minder gevoelig.
Citaat:
en als jij elke keer als dat gebeurt vertrekt wordt dat valse alarm dus een soort van beloond.
Je alarmsysteem is je overlevingsinstinct, dat trekt zich niets aan van straf of beloning.
Het vindt het haar taak om te zorgen dat jij geen gevaar loopt en verder niets.
En het is eigen aan het alarmsysteem, dat het al je zintuigen wagenwijd open zet. (= Als er gevaar is, moet je veel informatie uit de omgeving krijgen.)
... en als je hoofd te moe is om hiermee om te gaan is er een probleem.
Citaat:
Soms is het dus wel goed om er ever doorheen te gaan, of om even met m'n angst te gaan zitten en te denken 'ik weet dat je er bent, en je mag er zijn, maar ik weet ook dat dit een vals alarm is en dat ik veilig ben'.
Bij milde angsten kan cognitieve gedragstherapie zin hebben.
Citaat:
Ik merkte in ieder geval zeker wel vooruitgang als ik dit deed, dat bepaalde dingen minder eng werden, of dat ik vaak na 15/30 min in een nieuwe situatie toch tot rust kwam, bijvoorbeeld in een restaurant of koffietentje. Dit is echt mijn eigen ervaring natuurlijk, professioneel heb ik er helemaal geen verstand van.
Het kan inderdaad wel, maar als je lichaam niet bestand is tegen stress vanwege burn out, kan die periode van 15 tot 30 minuten stress nadelig zijn.