Ik ben transgender

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sanet

Re: Ik ben transgender

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 16:14

Transgenderneutraal :D

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 17:04

Als in: "Je kan er alle kanten mee op"?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 18:23

Of, zoals Youp van 't Hek dat ooit zei over de broekrok: "je ziet pijpen maar je moet er niet aan denken"
Dat geldt ook voor tuinbroeken :D

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 18:43

:D

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-21 20:29

_O- _O-

Ik plaats binnenkort even een langere update, want ik zit nu in de drukste periode van het semester. Gisteren was ik pas om half 1 's nachts thuis van school, en dat was omdat ik de laatste bus moest hebben. _O-

Maar om jullie toch nog een pleziertje te gunnen. Ik heb begin deze maand mijn snor geverfd. :') Dit was vlak na de daad. Intussen ziet het er iets lichter uit. :D

Afbeelding

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 20:35

Ik vind je transitie je zó goed staan.
Het hoort gewoon zo, dit ben jij.
En je bent echt een knappe gozer zo, zeker met dit ruige kapsel erbij.
Mooi hoor.
En wat lekker dat je in het buitenland gewoon lekker aan het ontdekken bent.
Goede keus geweest en hopelijk kun je het fysieke gesleutel qua operaties straks afsluiten en 100% tevreden met je lichaam verder.
Maar jeetje wat ben je veranderd, en wat mooi om te zien. _/-\o_

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 21:00

Staat je goed inderdaad!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 21:11

Mooi(e) man! Staat je idd goed! +:)+

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 21:56

Je ziet er goed uit en je hébt een snor om te verven. Da's vooral voor jezelf plezierig en voor ons natuurlijk ook want wij mogen meekijken.

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-21 22:46

Ik en m'n drie beschilderde snorhaartjes danken u. :D

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 23:18

Toch zeker 12!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 00:53

Nou al blijft je snor zo hij is al hartstikke volwaardig snor hoor.
Ik vind een snor meestal vre se lijk staan maar jou staat hij erg goed.
Dus het is bijna een eer dat deze snorrenhatert dat zegt. :')

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 08:22

Ik wou dat een snor zo goed zou staan bij mijn man. :+

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 08:41

Hiraeth schreef:
Ik en m'n drie beschilderde snorhaartjes danken u. :D

Dik haar is een zegen - of misschien heb je stiekem toch echt wel meer dan 3 snorharen :):)

Met je looks nu doe je me ook een beetje aan Jett Rebel denken <3

sans6

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 08:59

DJZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 22:26

Hoe is het hier met iedereen??

Ik heb vandaag mijn eerste gesprekken gehad in Nijmegen *\o/*

Binnen 3 a 4 maanden mag ik gaan beginnen met hormonen *\%/* *\%/* *\%/*

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 22:33

Súper!!

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-21 22:38

Wat heerlijk nieuws! *\o/* *\o/*

vikawiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 22:46

Gefeliciteerd! :D *\o/*

Ik ben begonnen met mijn transfer van het Vumc naar het Umcg.
Absoluut geen klachten naar het Vu toe, ik ben daar altijd top geholpen. Maar het Umcg is een half uurtje van mij vandaan, en Amsterdam dus niet echt :')
Afhankelijk van hoe dit loopt sta ik binnenkort ook op de wachtlijst voor de hysterectomie in het Vumc. Klinkt misschien wat vaag als je net zegt dat je daar weggaat. Maar als ze bij het Umcg zeggen van "deze hoeven we niet" al zouden ze dat natuurlijk niet zo formuleren : ') dan mag ik natuurlijk gewoon bij het Vu blijven en hoef ik niet opnieuw gesprekken te voeren

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-21 11:51

Ik plaats weer even een update, maar gezien ik meerdere dingen aan m'n hoofd heb splits ik 'm even op. :D

De sauna

Wanneer ik in de spiegel kijk, denk ik nu vaak: "Ik ben mooi." Dat rijmt op mijn telefoons digitale fotoboek, waar kiekjes staan van mezelf in alle hoeken. In de ene valt de zon mooi op mijn snorveren, terwijl in de andere de zon mijn zeldzame gebruinde huidje een gouden kusje geeft. Ik durf te zeggen: ik voel me best goed.

En dan toch, ergens in een hoekje, heb ik heel veel gevoelens gestopt die het daglicht niet vaak te zien krijgen. Sterker nog - ik was zelf een beetje vergeten dat ik ze had. Op de vraag of ik ook wel eens ongemak ervaar over m'n lichaam, antwoordde ik steevast: "Dat valt wel mee!"

We spoelen een tikje door naar dus deze zomer, waar ik met m'n voeten in de Baltische zee sta te genieten van de laatste zonnestralen. Mijn nieuwe boezemvrienden waden even verderop door het water. Ik vind het prima om aan de kust te staan, want de belofte dat mijn tijd nog komt staat vers op mijn geheugen geschreven. Later, als ik écht groot ben, loop ik hier ook rond met m'n blote barst en kekke tattoo op m'n eigen borstkas. Maar nu even niet.

De groep droogt op bij een kampvuurtje. De roze tinten van de lucht vervagen langzaam in het oneindige donkerblauw van de nacht. De lichtjes van Aarhus Ø rijmen met de sterren er boven. De kou begint te komen, en om nu nog warm te blijven moet je ronddraaien bij het kampvuur als een lam bij de dönerzaak. Het is bijna tijd om te gaan. "Ik wil nog wel even het water in," zegt Sally, al smachtend naar de spiegelende zee. Julie, onze moeder van de groep (ook al is ze pas 20), staat gelijk op. Met de handen in haar zij zegt ze: "Dan doen we het wel naakt, want ik wil niet m'n natte zwempak weer aan." Verrassend, maar tegelijkertijd typisch zoals ze is. En zo gaat dezelfde ploeg dus weer naar de zee, een paar gram lichter dan voorheen. Wederom blijf ik achter.

Echt pijn doet het niet, want ik heb mijn belofte nog steeds bij me. Als een soort papiertje in je broekzak, die er al zo lang inzit dat de tekst is vervaagd tijdens meerdere wasbeurten. Toch weet je zelf nog dondersgoed wat er op staat.

De confrontatie met mijn ongemak, komt pas een week of twee later. De goedlachse Tsjechische huisgenoot van AD heeft ons uitgenodigd voor de barbecue. Overigens de lekkerste biefstuk die ik ooit heb gehad, maar dat doet er nu even niet toe. Enfin: er kwam een Gesprek. Zo'n eentje die even de diepte in gaat en een hoofdlettertje verdient. Links naast mij zit de goed uitgesproken, feministische en politiek begaande Sally. Aan de andere kant zit AD, onze 'oma' van de groep, lesbisch en zeer sportief.

"Het zou zo heerlijk zijn om na het koude water naar de sauna te kunnen gaan," zegt Sally. Het is het onschuldige begin van een dieper topic. Want bij het woord sauna komt er twijfel kijken. Zo zijn zowel AD en ik er nooit geweest. Dus legt Sally het maar even haarfijn voor ons uit. Dat, als iedereen naakt is, je niet meer ongemak ervaart over wat je hebt meegekregen. AD bladert langzaam naar dezelfde pagina. Ik blijf nog even steken. De gedachte aan naakt komt naar voren. Ik snap wat Sally en AD zeggen: het is bevrijdend om je niet te hoeven verstoppen.

Dan komt de vloedgolf met gedachtes die ik zo ver heb begraven. En vooral de realisatie dat ik nog steeds niets anders doe dan mezelf verstoppen. Mijn cup weetikveel zit begraven onder mijn binder, die koste wat het kost áltijd mee gaat. Zonder binder de deur uit gaan? Dat is voor mij geen optie. De gedachte aan naakt in een sauna zitten doet me zweten, en niet vanwege de hitte die ik associeer met die krengen. Als ik naakt ben, dan ben ik mezelf niet. Dan is er niks meer over van de door mijn gemaakte mannelijkheid, met mijn jaren 80 bloesjes uit de kringloop, mijn kattensokken en mijn pantalon.

Ik voel voor het eerst sinds ik in Denemarken zit de tranen achter m'n ogen branden. Voor even zit ik diep in mezelf. Afgesloten van de prachtige groene oase in het midden van pittoreske oude gebouwen. Het verfrommelde papiertje in mijn broekzak lijkt te branden. Als ik straks dan éindelijk die beloofde operatie heb gehad - zou ik dan wel naakt durven? Komt er voor mij ooit een moment dat ik écht poedeltje naakt comfortabel ga zijn?

Nadat Sally vertrokken is, blijf ik met AD achter in een donker hoekje van de tuin. Vanaf het begin af aan voelt het voor mij al veilig om alles met haar te delen. Dus dit ook. Ik krijg een knuffel. Even is alles weer goed. Het stukje waar ik al lange tijd voor wegloop, neemt weer plaats - ver, ver op de achtergrond.

Afbeelding

De eeuwige discussie

Het lijkt wel alsof ik op dit moment nergens kan scrollen, zonder dat er iets in het nieuws komt over transgenders. Terwijl Pride Month de wonden heelt aan de ene kant, worden ze aan de andere kant opengetrokken. De Facebookreacties lijken nog wel meer een bloedbad dan ooit.

Ik wil zo graag mensen vertellen hoe het is om transgender te zijn. Mijn verhaal staat hier open en bloot voor mensen om te leren. En discussies? Tja, die horen erbij. Maar toch begint mijn hart een beetje beurs te raken. Toch, tegen beter weten in, besluit ik de zoveelste discussie weer in te gaan. Hier op Bokt. Een paar reacties komt er een heel wederwoord, waarbij een boek als bron genoemd wordt met de naam 'Irreversable damage: The transgender craze seducing our daughters.' Ik zou willen dat ik kokend heet werd van woede of andere emoties voelde, maar er komt maar één ding naar de voorgrond: ik ben moe.

Zoals ik daar ook al noemde: wie ik ben is niet radicaal en mijn ervaringen ook niet. Mijn 'mening' dat mensen zoals ik geholpen, gehoord en begrepen moeten worden, lijkt echter niet zo populair. Want altijd weer komen er de argumenten die ik al zo vaak heb gehoord. Dat het een 'trend' is, of dat mensen beïnvloed worden om te kiezen om transgender te zijn. Er worden cijfers bijgehaald van TERFs. Mensen zoals J.K. Rowling schrijven een essay als een wolf in schaapskleren, waarmee ze alles wat er is opgebouwd voor transmensen willen afbouwen. Allemaal met het excuus van veiligheid. 'Het is veiliger voor de 'normale' vrouwen in de wc," schrijven ze dan. 'Er is geen plaats voor transgenders in de sport,' leest het weer ergens anders.

Met mooie woorden wordt er altijd het zelfde punt gemaakt. Transgender zijn is gevaarlijk. Onze onschuldige zoons en dochters worden er door opgeslokt. De 'normale' mensen lijden er onder. Het doet me sterk denken aan de gehele angst rondom vaccineren dat autisme geeft. We moeten allemaal in een malletje gegoten worden zoals het hoort. Alles wat anders is, is een gevaar.

Ik weet dondersgoed dat veel mensen voor de mooie woorden vallen. Er zijn ongetwijfeld heel veel mensen die het goed bedoelen. Zo graag zou ik met ze willen praten en alles willen uitleggen, maar zoals ik al zei: met welke energie?

Jullie hebben mijn topic gevolgd en hebben alles kunnen lezen. Hebben gezien hoe er door hoepeltjes gesprongen moet worden, hoe lang het wachten is en hoe zwaar het soms mentaal kan zijn. Programma's als 'Hij is een zij' hebben dezelfde problemen al in beeld gebracht. Het is geen vinkje dat je invult, waarmee je magisch in transitie gaat. Het is een proces dat lang duurt, energie kost en veel twijfel meebrengt.

Zitten er mensen tussen die beïnvloed worden? Ja zeker. Er zitten Facebookgroepen tussen die geen gezond beeld geven. Daarnaast zijn er bepaalde diagnoses qua mentale gezondheid direct gelinkt met het kwetsbaarder zijn voor het transgender 'willen' zijn. Het is één van de belangrijkste argumenten voor alle onderzoeken die je krijgt - om uit te sluiten dat je er misschien later spijt van krijgt. En juist daarom is de progressieve look zo belangrijk. Laat mensen uitzoeken wie ze zijn, zorg er voor dat er meer goede en betrouwbare hulp aanwezig is en geef mensen de ruimte om uit te bloeien tot wie ze zijn. Het hebben van een goede hand die je kunt vastpakken is essentieel, en ik ben blij dat ik in Groningen die begeleiding heb.

Ik weet niet waar ik naartoe wil met dit punt, maar het legt misschien wel uit waarom ik reageer zoals ik reageer. Waarom ik gepikeerd raak als ik mijn eigen bestaansrecht moet verdedigen. Waarom ik gefrustreerd raak als mensen in andere landen niet dezelfde rechten hebben tot zelfexpressie als die ik heb. Hopelijk begrijpen jullie me nu beter.

--

En om af te sluiten met m'n dubbele post.

Ik ben mooi en elke dag een stapje dichterbij mijn ware ik.

Afbeelding

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 12:00

Wat een mooie, openhartige en kwestbare post. En ja, je bent idd een mooie vent. Uiterlijk én innerlijk trouwens. Mag je trots op zijn.
Jouw tijd komt, en steeds een beetje dichterbij :j

Ja, ik zie die reacties ook, over transgenders. Ook hier op bokt. Laat gaan, want die mensen staan niet open voor wat dan ook, omdat ze bang zijn. Het is de angst voor het onbekende. Je ziet dezelfde mensen met totale onzin reageren in Covid-vaccin topics. Alles wat ze niet kennen is eng, gek, en gevaarlijk.

En dat gaat niet (snel) veranderen ook, denk ik. Helaas.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 12:05

Mooie tekst, weet nauwelijks hoe verder te reageren dan dat.

Ik zou graag willen dat dit soort teksten niet bestonden, gewoon simpelweg omdat ze niet nodig waren.

Laten we hopen dat dat ooit in de toekomst gebeurt.

Voor nu verwoord je het buitengewoon mooi, helder, sterk en kwetsbaar tegelijk.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 12:29

Die vermoeidheid en frustratie zijn heel herkenbaar. Ik probeer die topics zoveel mogelijk te vermijden. Voelt niet helemaal goed (want moet ik niet juist een tegengeluid geven aan iedereen die meent iets te moeten zeggen, al dan niet gehinderd door enige kennis van zaken), maar soms is het inderdaad, zoals Ibbel zegt, beter om het gewoon even te laten gaan. Je bereikt er niets mee, en ik wordt er alleen maar verdrietig, moe en gefrustreerd van.

Je laatste zin is ook heel erg waar. Elke dag een stapje dichterbij :j

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 12:49

Niets aan toe te voegen. Ibbel, Femke en Foaly hebben al gezegd wat ik had willen zeggen.

Oh ja, toch wel: je weet me zo te raken met je teksten dat ik hier met tranen in mijn ogen zit. Mooie vent die je bent. +:)+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 13:11

Ibbel verwoord het mooi..

En wat een mooie foto! Ik vind je van binnen en van buiten een geweldig mooie man. Wees vooral heel trots op jezelf :j