Leven met Autisme

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

milou123

Re: Leven met Autisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 18:59

Overigens, voor de Aspie's onder ons.
Ik heb een heel erg goed boek gelezen: 22 dingen waarvan een vrouw met asperger wil dat haar partner ze weet.
Echt wat een herkenning (en soms ook helemaal niet waar ik dan erg blij mee ben :o ).
Echt aan te raden. Ik heb een ebook in de engelse versie.
Hij is er overigens ook omgedraaid, 22 dingen waarvan een man met asperger wil dat zijn partner ze weet.
Omdat het bij mannen toch echt anders is dan bij vrouwen.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 19:05

Aspergirls is ook een heel goed boek :).

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 19:06

Die heb ik ook, daar ga ik komende week aan beginnen.
Het is van dezelfde schrijfster.

lemanthia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 19:11

EskeGirl schreef:
Ik ben juist enorm slecht met wegen! Heb totaal geen richtingsgevoel, herkenningspunten helpen wel.

+1

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 19:20

Daar ben ik dus uniek in :') , ik hoef het maar 1 keer te zien en ik sla het op

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 19:26

Nee, dat ben je niet TM. Dat zeggen ze nu juist.
Het richtingsgevoel is slecht, maar na het 1 (of 2) keer gezien te hebben dan is het opgeslagen en geen probleem.
Dat is de autistentrek, richtingsgevoel is slecht, ze vinden het d.m.v. het herkennen van bepaalde dingen.

hannahaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 19:28

Ik kan ook geen routes vertellen... Zelfs de weg 5 min supermarkt verderop niet... Maar op de route zelf weet ik op het moment zelf links of rechts. Maar herkenningspunten inderdaad. Ik kom trouwens al 9 jaar op dezelfde manege heb er een paard ed, maar weet serieus het adres niet te onthouden. Ik ken alleen me eigen adres, verder van niemand. Ja soms weet ik hoe de weg heet maar het huisnummer absoluut niet

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 19:32

Routes vertellen/uitleggen ben ik ook niet zo best in. Dat wordt meestal een warrig verhaal waar de ander niet veel van snapt.
Al moet ik zeggen dat ik erin geoefend heb, en daardoor gaat het wel beter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 19:33

Is er ook een boek voor 'help ik date een man met asperger en adhd? mocht het ooit zo ver komen dat ik ga daten dan kan ik dat boek in ieder geval geven. :P

hannahaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 19:38

Ik ging vrijdag op de dagbesteding kijken van mijn ruiter. :+: het is echt wel iets voor mij, zo'n beroep.
juist als iemand die begeleid en leiding geeft voel ik me helemaal goed en volwassen en lukt alles me.
vanmiddag was zo lastig, als ik niet goed op kan schieten met mensen val ik in kinderachtig gedrag, onredelijk zijn en dergelijke. Dan is het zo anders en heb ik zoveel last van autisme.

oh en ik heb bij 1 iemand dat ik haar grenzen opzoek. Ze vertelt 10 x dat ik niet aan haar staart mag trekken omdat ik dat steeds doe. Normaal trek ik niet zo de aandacht... Maar ja hoe leer je jezelf beter te gedragen zodat je geen mensen verliest.

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 20:40

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 20:58

EskeGirl schreef:

Ik vond aspergirls juist wel tegenvallen. Ik vind dat heel erg de mening en ervaring van 1 persoon en ze verteld erge wel als feiten, terwijl ik mee aar bijvoorbeeld totaal niet in herken.

Een veel beter en duidelijker boek vind ik "niet ongevoelig - vrouwen met autisme" van Henny Struik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 20:59

Ook nederlandse boeken? :o

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 21:08

Shiloh schreef:
EskeGirl schreef:

Ik vond aspergirls juist wel tegenvallen. Ik vind dat heel erg de mening en ervaring van 1 persoon en ze verteld erge wel als feiten, terwijl ik mee aar bijvoorbeeld totaal niet in herken.

Een veel beter en duidelijker boek vind ik "niet ongevoelig - vrouwen met autisme" van Henny Struik.

Die vind ik ook erg goed. :j

Al vond ik daar het wel jammer dat er voornamelijk vrouwen aan het woord kwamen die niet kunnen werken oid.

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 21:10

Anoniem schreef:
Ook nederlandse boeken? :o

Die ik gaf is er volgens mij ook gewoon in het Nederlands.
In ieder geval wel bij vrouw-> man dus man -> vrouw ook wel denk ik.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 21:41

Anoniem schreef:
Is er ook een boek voor 'help ik date een man met asperger en adhd? mocht het ooit zo ver komen dat ik ga daten dan kan ik dat boek in ieder geval geven. :P

Ik kan zo een heel boek schrijven :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 21:42

Misschien moet ik het maar eens lezen voor mezelf, binnenkort eens een bezoekje brengen aan de bieb. :P

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 21:46

Staan vrouwen sowieso niet bekend door hun (vaak) vrij gebrekkige ruimtelijk inzicht en dus moeite met route?
Vrouwen scoren daar gemiddeld veel lager op dan mannen. Dus dat is meer een vrouwending :')

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 21:48

Ik heb helemaal geen moeite met de weg en ruimtelijk inzicht. Ben daar eigenlijk juist wel sterk in.
Geeft toch maar weer aan dat er ook best behoorlijke af verschillen weer zijn.

Verder ook geen moeite met bestek oid. Ik was wel een redelijk moeilijke eter vroeger onder het mom "wat de boer niet kent." Ik probeer wel steeds meer. Vind vooral bepaalde structuren heel naar. Zo vond ik shampignons echt heel lang heel erg vies, maar nu kan ik het in bepaalde gerechten wel hebben.

Ook kan ik dus echt niet tegen de structuur en glibberigheid van vis. Vind dat echt heel smerig. Ook garnalen en zo... Iew die ranzige roze wormpjes! Bah! Enige vis die ik nog wel lekker vind is tonijn, maar die heeft een veel vlezigere structuur.

Als ik iets niet lust draait het in ieder geval vaker om structuur dan om smaak.
Laatst bijgewerkt door Shiloh op 06-10-13 21:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 21:49

Gelukkig nog 1 Shiloh :')

vuurneon

Shiloh schreef:
Ik heb helemaal geen moeite met de weg en ruimtelijk inzicht. Ben daar eigenlijk juist wel sterk in.

Jaloers!
Ik ben in mijn eigen stad verdwaald en ook op meerdere campings :o
Ik kan bij de iq test ook niet dat vormpje correct uitvouwen zeg maar. Die verrekte test met; hier is een kubus, welke is de correcte uitgevouwen variant?
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 06-10-13 21:50, in het totaal 1 keer bewerkt

milou123

vuurneon schreef:
Staan vrouwen sowieso niet bekend door hun (vaak) vrij gebrekkige ruimtelijk inzicht en dus moeite met route?
Vrouwen scoren daar gemiddeld veel lager op dan mannen. Dus dat is meer een vrouwending :')

Ja, maar de autist schijnt er dus nog meer moeite mee te hebben terwijl ze wel makkelijk de route herkennen aan herkenningspunten.
Maargoed, dat is wat ik erover gelezen heb, in hoeverre dat werkelijk is. Geen idee.
In ieder geval zou ik links gaan als ik zeg dat je naar rechts moet (tenzij ik het echt weet). _O-
Maar als ik er 1 keer geweest ben, dan weet ik het, geen enkel probleem. :)

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 21:50

vuurneon schreef:
Anoniem schreef:

Ik kan zo een heel boek schrijven :')

Begin eraan zou ik zeggen, brengt het nog iets extra's op. :Y)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 21:51

Maar dat is ook wel vrij vrouw eigen; een man is eerder geneigd te zeggen; 2e straat links, waar vrouwen zullen zeggen: bij de schoenenzaak/standbeeld/mooie lamp op de hoek links. Dus vrouwen zijn veel eerder geneigd herkenningspunten te gebruiken.

(Let op: dit is gemiddeld genomen)

Haha nee, geen boek; heb geloof ik wel een paar delen nodig dan _O-

hannahaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 22:13

vuurneon schreef:

ja maar zo erg als ik heb dat hebben niet alle vrouwen zo erg mag ik hopen :')