B12 Tekort Deel ll

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Quir

Berichten: 17413
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 19:38

Sommige verzekeraars vergoeden het direct, zonder eerst van eigen risico af te halen. Wellicht wel alleen bij aanvullende verzekering, dat durf ik niet te zeggen. Maar de verzekering die ik had (woon niet meer in nl, daarom had :+ ) vergoeden het namelijk zonder eerst van eigen risico af te halen. Ik was wel aanvullend verzekerd.

Overigens prikken wij ook zelf, mijn vriend prikt. Ik heb trouwens liever dat in mijn bovenbeen geprikt wordt, daar voel ik het nauwelijks. Terwijl in mijn bil het nog een paar dagen gevoelig is. Pijn is wat anders, maar gewoon klein beetje spierpijn/stijf.

Ik heb ook langere tijd opstart gedaan, dus 2x in de week. Ik durf niet te zeggen hoe lang, tot het beter ging in ieder geval. Denk een week of 15.

Casarell

Berichten: 9609
Geregistreerd: 15-02-06
Woonplaats: Drunen

Re: B12 Tekort Deel ll

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 20:44

Kijk in ieder geval je polisvoorwaarden na.. of vraag het je verzekering als je het wilt weten.
Weet dat het bij iedere verzekering weer anders is..

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 102599
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: B12 Tekort Deel ll

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 21:02

Ja ik zal mijn verzekering wel ff bellen.

_CS_

Berichten: 4698
Geregistreerd: 02-07-05

Re: B12 Tekort Deel ll

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 23:05

Ik lees al een flinke tijd mee hier.

Dat vals negatief bloed door supplementen.
Hoe lang zou het duren voordat dat weer juist is in je bloed?
Als je stopt met supplementen, wanneer zou het bloed weer de eigenlijke waarde aangeven?

Roosje01

Berichten: 10766
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: zuid-holland

Re: B12 Tekort Deel ll

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 23:12

Oh daar ben ik eigenlijk ook wel benieuwd naar

mvdende

Berichten: 5770
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Re: B12 Tekort Deel ll

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 09:05

Vorige week zaterdag zelf b12 geprikt. Doe ik al vanaf september. Waarschijnlijk een zenuuw geraakt. Nu een verdoofd maar ook pijnlijk bovenbeen

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 102599
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: B12 Tekort Deel ll

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 09:25

Oh jakkie!!

Florale
Berichten: 2787
Geregistreerd: 04-02-07

Re: B12 Tekort Deel ll

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 10:33

Mag ik mij hier melden?
Al een paar jaar last van vermoeidheid,steeds koud hebben,zere spieren en gewrichten,lusteloosheid en nog meer. Nu zover dat elke stap mij pijn doet,van de week bij de podotherapeut geweest. Volgens de huisarts een afwijkende voetstand volgens de podotherapeut niet. Wel wikkel ik mijn voet niet goed af en zit het erg vast in mijn enkel. Zij geeft aan dat deze klachten mogelijk zijn door een b12 tekort.
Ik krijg wel zooltjes dus hoop dat het helpt.
Als ik klaar ben met werken ben ik uitgeteld.
Mijn hondjes laat ik uit op slakken tempo en de rest van de middag moet ik bijtrekken voor het volgende rondje en het eten koken.
Een paar jaar geleden al eens bloed laten testen en daaruit bleek dat ik een te laag foliumzuur had.
Dat heb ik toen gekregen,een eenmalig recept. En voor de rest heb ik mij daar niet in verdiept, de huisarts zal het wel weten...
Toch een beetje dom geweest..
Afgelopen week weer bloed laten prikken,mijn klachten worden alleen maar erger.
Nu blijkt dat ik weer een laag foliumzuur heb en nu verwacht ik dat de b12 ook te laag zal zijn.
Bij het consult verleden week zei ze dat de waardes van 2 jaar geleden aan de lage kant waren.
Dat is mij destijds nooit gezegd.
Volgende week moet ik even terug bellen want dan moet de rest van de uitslag er ook zijn,mocht het laag zijn start ze met injecties.
Dan wil ik meteen vragen om een uitdraai van de waardes,zowel van nu als van 2 jaar terug.
Als ze starten met injecties,hoe lang duurt het voordat je je beter gaat voelen?
En hoe vaak moet je bloed laten nakijken?

Ik heb al wat rond gekeken op internet maar er komt zoveel op je af...
En werken supplementen net zo goed en is dat voldoende om het daarna op peil te kunnen houden?

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 102599
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: B12 Tekort Deel ll

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 12:59

Maar je bloed is nog niet getest op B12?

Volgens mij verschilt het heel erg per persoon wanneer ze zich beter gaan voelen...althans, dat lees ik overal. Ik moet natuurlijk ook nog met de injecties beginnen en ik hoop echt dat ik snel verbetering voel maar ik heb nooit geluk met zulke dingen dus ik zal wel een aantal maanden geduld moeten hebben...

Zijn er hier mensen die na de eerste behandeling van 5 weken gestopt zijn omdat het goed was? Of blijf je dan sowieso vastzitten aan 1x per maand een injectie ofzo?

En ik heb ook 2 auto immuun ziektes, zou ik daarom levenslang moeten injecteren?

Florale
Berichten: 2787
Geregistreerd: 04-02-07

Re: B12 Tekort Deel ll

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 13:40

Jawel maar die was nog niet binnen.
Maar als mijn foliumzuur zo laag is ga ik er bijna van uit dat de b12 ook te laag is.

Casarell

Berichten: 9609
Geregistreerd: 15-02-06
Woonplaats: Drunen

Re: B12 Tekort Deel ll

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 16:09

Als er geen oorzaak is gevonden waarom je een B12 tekort hebt, zal je levenslang moeten blijven injecteren.
Na een goeie opstart kan je af gaan bouwen naar een onderhoudsdosering, mits je klachten grotendeels verdwenen zijn.
Bij neurologische klachten voor langere tijd 1-2x per week blijven injecteren.. en dat kan dus goed 2 jaar duren.

GeneralHamon
Berichten: 172
Geregistreerd: 08-05-08
Woonplaats: It fryske lan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 17:36

_CS_ schreef:
Ik lees al een flinke tijd mee hier.

Dat vals negatief bloed door supplementen.
Hoe lang zou het duren voordat dat weer juist is in je bloed?
Als je stopt met supplementen, wanneer zou het bloed weer de eigenlijke waarde aangeven?


Als je een b12 injectie hebt gehad dan hoef je sws een jaar geen bloed meer te testen (sws eigenlijk niet omdat je altijd op gevoel zou moeten injecteren)
Andere vitamines in bijv multi oid schijnt ook een aantal maanden een beïnvloed beeld te geven.

Roosje01

Berichten: 10766
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: zuid-holland

Re: B12 Tekort Deel ll

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 18:19

Wow das langer dan ik dacht.

_CS_

Berichten: 4698
Geregistreerd: 02-07-05

Re: B12 Tekort Deel ll

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 20:04

Ja van het injecteren wist ik.
Maar was wel benieuwd hoelang een supplement 'vals effect' geeft in het bloed.

ItsMe2
Berichten: 3831
Geregistreerd: 02-12-07

Re: B12 Tekort Deel ll

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 11:30

Mij is verteld dat het 'vals effect' bij een supplement 2 weken is. Dus twee weken na het innemem van het laatste tabletje kan je weer bloed laten testen voor een betrouwbaar resultaat.

_CS_

Berichten: 4698
Geregistreerd: 02-07-05

Re: B12 Tekort Deel ll

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 19:48

Bedankt voor je antwoord +:)+

Roosje01

Berichten: 10766
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 20:58

Fijn dat wilde ik ook weten, wil ook weer laten testen hoe mijn waardes nu zijn zonder vals effect.

GeneralHamon
Berichten: 172
Geregistreerd: 08-05-08
Woonplaats: It fryske lan

Re: B12 Tekort Deel ll

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 10:08

Bij bijv vit D gaan die twee weken wel op, maar bij B12 niet, dat geeft echt langer vals effect. Zeker ook als je bijv hoog gedoseerde smelttabletten neemt. Maar ook uit bijv een multi of b complex

ItsMe2
Berichten: 3831
Geregistreerd: 02-12-07

Re: B12 Tekort Deel ll

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 10:34

En hoeveel langer dan GeneralHamon?

Quir

Berichten: 17413
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: B12 Tekort Deel ll

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 10:44

Bij B12 gaat t om maanden voor t vals positieve effect weg is. Daarom nooit beginnen met B12 innemen voor je getest hebt.

_CS_

Berichten: 4698
Geregistreerd: 02-07-05

Re: B12 Tekort Deel ll

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 12:55

Beetje te laat :+
Ik ben vorig jaar afgescheept na 10 weken injecties met de mededeling, probeer het bij te houden met zuigtabletten.

Ben inmiddels gestopt vorige week ermee, maar kan dus nog lang wachten voordat mijn bloed goed is. -O-

eekhoornerik

Berichten: 7261
Geregistreerd: 14-01-04

Re: B12 Tekort Deel ll

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 13:35

CS, kan je niet aangeven bij de arts dat je weer een injectie nodig hebt? Dat je het niet redt op alleen smelttabletten?

Ik mag een injectie halen wanneer ik dat nodig vind, dus op eigen verzoek. Ik slik tussendoor ook smelttabletten, maar merk echt dat dat niet voldoende is.

Gewoon een afspraak maken met de HA en vragen of je weer injecties mag, nee heb je ja kan je krijgen.

Roosje01

Berichten: 10766
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: zuid-holland

Re: B12 Tekort Deel ll

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 14:33

Ik moest ook tabletten slikken voor mijn te lage waarde dus ben eigenlijk ook wel benieuw hoe mijn waarde nu is. Moest in dec nog keer laten prikken na 2 maanden slikken toen zou mijn waarde goed zijn maarja gezien die waarde vals is geloofde ik die uitslag niet zo. Zou nu wel is mijn echte waarde willen weten.

Casarell

Berichten: 9609
Geregistreerd: 15-02-06
Woonplaats: Drunen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 14:54

Het probleem met een juist diagnose, is dat een hele hoop artsen zich niet in de B12 materie verdiepen.
Een B12 tekort heb je niet zomaar.. vaak heeft men een opname stoornis wat ervoor zorgt dat je B12 uit voeding niet wordt opgenomen.
Vandaar de behandeling met injecties.. om zo snel mogelijk deze waarde omhoog te krijgen, en verdere schade te beperken.


Echter.. een waarde van B12 in het bloed, zegt helemaal niets over de waarde in de weefsels.. en dáár krijg je je klachten.
Daarbij MOET B12 hoog gedoseerd blijven zolang jij klachten hebt, want je lichaam heeft deze nodig om te kunnen herstellen op weefselniveau.
Als er geen oorzaak is gevonden voor het B12 tekort, zal je moeten blijven injecteren voor de rest van je leven, al zal de frequentie wel minder worden als je lichaam volledig is hersteld.. maar dat herstellen duurt lang, vooral als het neurologische klachten zijn.

En dit is iets waar de artsen nogal makkelijk over denken..

Hannanas
Berichten: 13059
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: B12 Tekort Deel ll

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 17:30

Reumatoloog laatst: oei je b12 waarde is 1240. Ik zou maar minderen. Bovengrens zit op 500 zoveel.
}:0