Beginnen met hardlopen, tips?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 13:09

Medra schreef:
na de bevalling begin ik ook terug met lopen en dees doe ik met het programma van start to run.
paar minute lopen en dan paar minute stappe. Maar ken het programma niet van buiten.
GAat mega daarmee. Maar je moet vooral je hartslag in het oog houden. Moet je eens opzoeken op het internet.

Dat programma is al uitgebreid bekend hier en heel veel mensen lopen daar ook mee ;)

Chocopasta

Re: Beginnen met hardlopen, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 13:10

Doelt ze niet op het lopen op basis van hartslag?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 13:20

Dat kan, maar ik reageerde op het start to run stukje aangezien die bijna elke pagina een paar keer langs komt ;)

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 13:41

Hebben we nog meer tips voor in dat quote stukje? Anders ga ik ff een MOD pben of ze dat in de beginpost kan plaatsen :D...

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 14:02

haha ik hoor jullie allemaal over lekker alleen rennen of met een hond..
ik mag niet alleen in het park rennen ivm de stilte daar, vinden mijn ouders niet goed helaas! en ik ga ook niet hier tussen de flats en langs de moskee rennen, zeker niet met de ramadan dan is het hier enorm druk, dus voor mij is het nog steeds alleen hardlopen als mijn vader of mijn broer ook zin heeft.. helaas

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 15:50

Yv_ ik heb niks meer toe te voegen :).

Britt, lastig als je niet gewoon een rondje kan lopen als je zin hebt.

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 17:40

Britt, waarom kan je niet gewoon lopen als je zin hebt? Of heb ik iets niet meegekregen?

Eigenlijk moet ik morgen les 20 doen maar morgen gaan we om 7 uur terug naar huis en we rijden misschien in 1 keer door dus dan ben ik snachts/smorgens thuis dus maar even een dagje smokkelen :P

stoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 18:55

Ik loop vooral om straks kilo's kwijt te raken, met mijn zwangerschap bijna 30 kilo aangekomen, dus daar wil ik maar al te graag vanaf, en heb een bereslechte conditie, dus dat is ook 1 van de hoofd redenen..
Maar vind het ook wel lekker, het maakt je hoofd leeg en krijg er juist energie van

Ben ook blij als ik misschien volgende zomer mijn bikini weer aandurf :D

Smudges

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 19:28

Tiggs schreef:
Smudges schreef:
@ wiannaber Ik ben ook geen ochtendmens maar 's middags komt er steeds iets tussen of ben ik te moe. Dit is nu de derde x en wonder boven wonder lukt het me goed. En het park en meer zijn prachtig 's morgens. Vreemd genoeg hou ik nu tijd over 's morgens. Ik was altijd te laat op het werk, nu heb ik een was aangezet en mijn haar gewassen en ben alsnog op tijd. Ga dus ook proberen om 's morgens iets in mijn huis te doen, ff een afwasje of stofzuigen.
Groetjes s

Ik wil ook 's ochtends lopen, maar ben bang dat ik dan uitgeteld op m'n werk zit daarna..

Ik ben juist veel energieker en natuurlijk apetrots
Groetjes s

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 22:45

stoer schreef:
Ik loop vooral om straks kilo's kwijt te raken, met mijn zwangerschap bijna 30 kilo aangekomen, dus daar wil ik maar al te graag vanaf, en heb een bereslechte conditie, dus dat is ook 1 van de hoofd redenen..
Maar vind het ook wel lekker, het maakt je hoofd leeg en krijg er juist energie van

Ben ook blij als ik misschien volgende zomer mijn bikini weer aandurf :D

Die bikini idd!
Die draag ik ook niet meer zo graag, terwijl ik altijd een strandfan was...
dat is mijn doel! :D

De bikini aan, zonder m'n buik in te hoeven houden!

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 08:04

Goedemorrrrgen!!
Oh ja, ik train omdat:
-ik het heerlijk vind om te sporten
-ik een betere conditie wil
-ik weiger om me te laten 'vellen' door m'n lichamelijke ongemakjes
-ik een strakker figuur wil
-ik heeeeel misschien ooit eens een keer mee wil doen aan de dam tot dam loop :D

Ik ben vandaag toch maar weer ingestapt bij start to run.
Heb eigenlijk alleen les 1 gelopen en toen zelf gaan koetelen :+
Ben een week eerder ingestapt dan ik zou doen: ik had bedacht (met jullie hulp) om les 19 te doen maar ben toch maar bij 16 begonnen omdat ik weet dat ik interval zwaarder vind dan gewoon doorlopen.
Ging erg lekker, zo op de vroege ochtend! :D
Niet te moeilijk en niet te makkelijk :)

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 08:21

Ik heb gister les 2 gedaan en dat ging voor mij heel goed en voor mijn moeder zelfs beter dan de eerste les maar ze heeft bij de laatste 3 minuten toch nog een paar seconden gewandeld tussendoor.
Ben benieuwd naar les 3 morgen!

Wiannaber

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 08:41

Goed bezig dames! Misschien is het voor je moeder slim om af een toe een les te herhalen als het nog niet helemaal lukt Giolli! Maar komt vast helemaal goed!

Zelf merkte ik gisteren tijdens het paardrijden al dat mijn conditie veel beter was! Was wel aan het zweten, maar niet zo snel buiten adem *\o/* Morgen hebben we een clinic op stal ben benieuwd!

Vanavond staat les 4 op het programma :j

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 10:17

Lekker bezig hoor!

Gaan jullie nu wel weer gelijk op schema dan Giolli? Gaat je moeder morgen weer mee? Gezien haar spierpijn van vorige keer is het misschien écht verstandiger om gewoon elke keer 1 rustdag ertussen te houden.. Je wil ook niet weten hoeveel beginnende hardlopers blessures oplopen omdat hun conditie meer aankan dan die bepaalde les en dus te hard van stapel lopen. Het probleem met hardlopen is dus dat de conditie meestal veel sneller opbouwt dan de spieren en daardoor dus die vervelende blessures komen..
Je moet het natuurlijk zelf weten, maar ik zou niet 2 keer achter elkaar gaan lopen. Zeker niet nu je pas net begonnen bent.

Ik sla denk ik een weekendje over. Ga vanmiddag met poown naar de Utrechtse Heuvelrug, dus lekker genieten. Heb mijn hardloopschoenen wel in mijn koffertje zitten, want misschien dat ik toch nog even een rondje bos ga doen.. Nog nooit gedaan namelijk, lijkt me op zich wel leuk :).

Leuk Wiannaber, wat voor clinic?

Wiannaber

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 10:38

oei klinkt goed lekker naar het bos!! Jaloers! Ik moet namelijk gewoon werken, althans dat zou ik moeten doen en niet op bokt rondneuzen hihi, maar ja de baas is op vakantie en als de kat van huis is... :+ !

Er komt iemand van buitenaf, jurylid... en :o ik weet eigenlijk niet zo goed hoe hij heet en wat hij heeft gedaan deze beste man! Maar in iedergeval hij gaat ons een keertje lesgeven! In groepje van 2 45 min, dus ben benieuwd. Daarna bbq en nog even de stad in *\o/*

Veel plezier yv en mocht je nog een rondje gaan hardlopen, renze :D !

stoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 10:42

Ik ben druk met het uitzoeken van asics, maar ik lees veel dat ze kleiner vallen, hebben jullie daar ervaring mee?

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 11:10

Ik zou ze wel gaan passen....
ik vondt Asics helemaal niet fijn zitten.. ik heb ze van Nike.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 11:30

Klopt, ik heb normaal
39 (met puntschoenen 40) en mijn asics zijn maat 40.
Zou inderdaad wel even advies invragen, want heel veel asics hebben zo'n andere voetbodem..

Klinkt leuk die clinic! Hopen dat je een beetje weer hebt voor die bbq!

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 11:34

Ik baal!
Elke keer als ik een goed stevig stuk heb gelopen ( Lees: op stal mest scheppen oid) voel ik mn schenen echt fikken!
Volgens mij heb ik ze echt overbelast :(

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 11:57

MightyJoe schreef:
Britt, waarom kan je niet gewoon lopen als je zin hebt? Of heb ik iets niet meegekregen?

Eigenlijk moet ik morgen les 20 doen maar morgen gaan we om 7 uur terug naar huis en we rijden misschien in 1 keer door dus dan ben ik snachts/smorgens thuis dus maar even een dagje smokkelen :P

mag niet van mijn ouders ivm niet echt een hele veilige buurt haha

Droomster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 12:03

Pfoe, ik meld mij voor de 2e keer in dit topic. Vorige keer met de melding dat ik zou gaan hardlopen (weeeeeken geleden!). :+

En ja, vandaag ben ik eindelijk begonnen. :Y) Ik ga rennen met Evy, omdat mij dat fijner lijkt.
Zojuist les 1 gedaan. En hoeeeeee! Pffff, dat viel zo tegen.
Toen ze riep "Aah ja we zijn op de helft", had ik zoiets van "helft???? ik ben kapot! moet ik nog verder" :').
Daarna toch doorgezet en ik heb de les uitgelopen *\o/* (ben trots op mezelf *D )

Alleen volgens mij ben ik toch iets te ver gegaan met lopen. Toen ik voor de laatste keer mocht wandelen werd ik namelijk enorm duizelig en wazig voor mijn ogen! Dus ben even gaan zitten (ja ik weet dat het niet goed is om meteen te zitten, maar zag mezelf al tegen de vlakte gaan dus het was het 1 of het ander }:0 )...
Had 5 minuten nodig om ff bij te komen geloof ik & daarna half wazig naar huis toe gelopen (zo kwam ik wel nog aan die minuten uitlopen) :Y)

Volgens mij is het een combinatie van:
- teveel willen (oftewel toen ik op de helft dacht; het is genoeg geweest.. had ik denk ik beter moeten stoppen of langer wandelen en daarna nog een paar minuten lopen)
- misschien verkeerd ademhalen (had echt zo iets op een gegeven moment van; waar moet ik de zuurstof vandaan halen? Ik kon alleen maar hijgen :+ )

Achteraf had ik waarschijnlijk ook beter iets van dextro mee kunnen nemen, zodat ik dat kon nemen op het moment van duizeligheid..

Maar hebben jullie nog tips? Wat betreft ademhalen? Of opbouwen?

Ik denk dat ik sowieso les 1 nog een of twee keer ga lopen (totdat hij echt 'te doen' is) en ik dacht eraan om als ik het misschien weer op de helft het gevoel heb dat ik het niet volhoud om dan het interval van tussendoor wandelen iets te vergroten wellicht? Of is dat een slecht plan?
En ik ga uiteraard dextro halen, zodat als ik het ff niet meer trek dat ik even een oppepper kan krijgen (suiker!)!

Ben benieuwd of er nog spierpijn volgt trouwens :+

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 12:06

Ik denk idd ook dat je net wat teveel van je zelf hebt gevraagd! Niet te snel willen.
Goed naar je lichaam luisteren en even tussendoor wandelen is niet verkeerd.. doe je de les gewoon nog een keertje tot dat je lichaam de les wel aan kan.

Wel top dat je bent begonnen :)

Droomster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 12:10

Thanks! Telkens dit topic lezen heeft er ook wel voor gezorgd dat het niet naar de achtergrond verdween als impulsieve actie waar ik vervolgens nooit meer wat mee zou doen :+

Vind het echt top wat jullie doen! Grote inspiratie :D

Ik heb trouwens ook wel een mooie dag uit gekozen om te beginnen! Het is echt benauwd buiten, op zich vond ik het wel meevallen. Totdat ik thuis weer binnen stapte, toen voelde ik pas weer hoe benauwd het eigenlijk is.. :Y)

stoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 12:13

Zack schreef:
Ik baal!
Elke keer als ik een goed stevig stuk heb gelopen ( Lees: op stal mest scheppen oid) voel ik mn schenen echt fikken!
Volgens mij heb ik ze echt overbelast :(

Dat is balen! zou maar even heel rustig aan doen dan!

Ik ga zo bij iemand particulier blackhawk asics passen, nog iemand tips waar ik op moet letten?
De schoenen zijn 2 keer gedragen
Ik heb helaas even de centen niet voor runnersworld maar wil toch runningschoenen kopen omdat ik zo'n last van mijn knietjes en schenen krijg

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 12:16

Dat je voor genoeg ruimte overhoudt om je voet af te wikkelen... ze moeten eigenlijk wat groter vallen dan je normale schoenen.