Hoog Sensitief Persoon (HSP)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kimara_00

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 14:07

Bij mij is door de dokter en een psychologe "vastgesteld" dat ik hsp ben, maar volgensmij niet helemaal officieel. Binnenkort wordt er ook een onderzoek gedaan waarin dat wel officieel wordt en waar ook getest wordt of ik autisme heb.

11AFotograaf

Re: Hoog Sensitief Persoon (HSP)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 15:16

Wat voor een onderzoek ga je krijgen waarin hsp wel 'officieel' wordt, Kimara? Op welke manier zou het officieel moeten worden? Volgens de hedendaagse psychologie bestaat het niet, dus ik weet niet op welke manier je het dan officieel wilt hebben... Het is niet zoals autisme of ADHD, terwijl die kinderen vaak ook juist HSP hebben, maar dit wordt anders verwoord en daardoor niet goed aangepakt.

Kimara_00

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 15:19

Niet écht officieel, maar zo noem ik het zelf :=
Er wordt in ieder geval getest wat het nou precies is, wat ik heb/ben.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 16:24

Anoniem schreef:
Zal ik er vanavond een openen dan?

Goed idee!

Maar dan het linkje pb'en aan de actievelingen hier ipv een linkje plaatsen in het topic?

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 16:25

Voor mij is dat goed hoor, lijkt me fijn dat er ook nog informatie voor handen is voor de mensen die nog opzoek zijn naar info over HSP zijn. Met een HK is dat toch moeilijk he.

OnMyWay

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 17:54

Lijkt mij ook wel een goed idee dat dit topic weer teruggezet wordt en dat er een ander HK-topic gemaakt wordt.. :)

Wat ik me trouwens afvroeg, omdat ik op verschillende plaatsen lees dat hoogsensitiviteit een genetische eigenschap is, merken jullie dat jullie ouders (of misschien andere familieleden) ook HSP zijn? Bij mij is dat in ieder geval juist helemaal niet zo.. Al heb ik wel een vermoeden dat mijn grootmoeder ook HSP was, en ze zei ook altijd dat ze veel van zichzelf in mij herkende..

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 17:55

Mijn moeder is ook wel gevoelig, maar niet zo erg als ik ben haha :P

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 18:10

Mijn ouders zijn zeker niet hooggevoelig! Ik heb mijn moeder stukken laten lezen uit een boek over hooggevoeligheid en zij herkent daarin veel in mij, maar zelf helemaal niets.

Daarnaast is er naast HSP ook nog het begrip Nieuwstijdskind. Voor mijn gevoel is dat hetzelfde en staat dat zeer nauw met elkaar verbonden, maar die kinderen zijn pas gekomen eind jaren '70/begin jaren '80 en toen zelfs nog niet veel. Dat kunnen mijn ouders dus niet zijn.
Die kinderen zijn 'naar deze wereld gekomen' om de wereld te helpen met alle veranderingen die er nu plaatsvinden, zoals de Maya's hadden voorspelt met 21 december 2012. Misschien een beetje te spiritueel voor vele van jullie, maar ik geloof er sterk in ;-)
Dus dat is/kan niet genetisch bepaald zijn!
Meer informatie erover kun je op deze website vinden: http://www.nieuwetijdskind.com/nieuwetijdsmensen/

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 18:27

Dat is mij echt te zweverig. :')

DynamiteS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 18:44

Wel interessant, maar volgens mij ben ik te moe om echt te snappen wat ik lees.. :')

Vanmiddag terug gekomen van logeren bij mijn beste vriendin, hebben vandaag niks gedaan en gister ook maar weinig, maar ik ben echt kapot en barst van de hoofdpijn.. :(

Kimara_00

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 19:20

Mijn oom heeft asperger, mijn broer autisme en m'n vader volgensmij ook iets, maar ik weet niet precies wat. Zelf ben ik dus hooggevoellig en word ik nog getest op autisme (zoals ik hier boven ergens zei ;) )

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 19:22

Ik herken wel wat HSP dingen in mijn moeder, maar zij is zeker geen HSPer voor zover ik weet. Zij heeft echter wel een psychiatrische achtergrond (psychose, depressies enz.).. Geen idee of dat er iets mee te maken heeft? :) Mijn vader is zo'n typisch persoon 'stel je niet aan'..

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 19:29

Ik vind het lastig in te schatten of familieleden HSP zijn... ik bedoel ik heb er nooit direct over gesproken.. en het is nou niet dat het hier gewoon is om heel open over je emoties te zijn. Vind het dus lastig... want zelfs een persoon die "stel je niet aan" zegt... dat kan best dat dat deels door opvoeding is gebeurd... dat er van je werd verwacht dat je dingen gewoon deed en niet nadacht en misschien wel gevolgen had maar dat je die moest negeren.
Ik denk dat als je als HSP-er heel weinig steun erin krijgt je ook best wel psychische klachten kan vormen. Als je steeds maar denkt dat je je aanstelt. Of niet snapt dat je opeens verdrietig voelt als je in de buurt bent van mensen die dat heel erg uiten. Als het je niet lukt om je eigen emoties te scheiden van die van anderen.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 19:37

Haha evelijn, je hebt net mijn jeugd opgeschreven :') zo was het hier altijd, er werd niet over emoties gepraat en ik huilde gewoon in mijn bed in de hoop dat niemand het hoorde. Niet dat ik ongevoelige ouders heb, absoluut niet, maar die hadden het te druk met scheiden, mijn twee puberende broers die alles deden wat god verboden had.
Dus ik heb idd het probleem dat ik mijn emoties moeilijk van andere, kan scheiden, ook al doe ik hard mijn best en weet ik het wel.

Dat is altijd de stap naar verandering denk ik, besef waar actief naar gehandeld wordt.

11afotograaf, misschien wat zweverig, maar ik kan me er ergens wel in vinden. Sowieso vind ik het wel iets moois om van uit te gaan. Maar volgens mij zijn HSP's er altijd al geweest om de wereld een ander perspectief te geven, adviseurs van leiders te zijn. Om de wereld een stukje te verbeteren.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 20:00

Mijn moeder is ook HSP en ontdekte dat ik dat ook was toen ik een jaar of 11-12 was. Toen wist ze zelf ook pas wat HSP was en dat het een naam had. Als kind wilde ik nooit 'meteen' in draaimolens enzo, ik wilde eerst een half uur toe kijken en dan eens proberen, terwijl de meeste kinderen meteen de draaimolen in denderden :+ Dat soort dingen ging ze toen pas begrijpen.

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 21:49

Tevens op verzoek verplaats ik jullie weer terug naar MWS.

HK-> MWS

Muds

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 22:45

Hier komen in de familie ook wel meer mensen voor die 'gevoeliger' zijn en volgens mij HSP.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 23:00

Mijn vader zou best HSP kunnen zijn, maar hij zal dat nooit zelf toegeven, haha. Die is zo nuchter, met gewoon doen doe je al gek genoeg :D

De afgelopen dagen ben ik verhuisd (yay!). O-ver-al staan dozen en halve meubelstukken. Ik blijf zo onrustig door alle troep in huis, om gek van te worden. Bezige bij die ik ben, wil ik dan ook niet stilzitten tot het opgeruimd is (een opgeruimd huis is een opgeruimd hoofd :)* ) Maar mijn vriend neemt elke 5 minuten een pauze van 5 minuten. Dat botst soms een beetje, want hij wilt dat ik dan ook even rust pak. Terwijl er nog zoveel te doen is! Hij snapt niet dat ik gillend gek word van de troep en het gewoon opgeruimd wil ;(
Als hij slaapt/werkt, gebeurt er meer dan als hij helpt. Niet helemaal zoals het hoort, denk ik :+

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 08:18

haha, dat probleem ken ik wel een beetje... Mijn ouders vinden ook dat ik minder moet werken en vaker pauze moet pakken... Zeker als zij vakantie hebben krijg ik dat vaak te horen... Terwijl ik nog zoveel te doen heb dat ik gewoon door wil gaan!

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 09:04

HSP is meer een soort benaming/uitdrukking voor de groep mensen die gevoeliger zijn dan andere. Zoals je mensen hebt die juist ongevoeliger zijn, mensen die intelligent zijn, mensen die minder intelligent zijn enz.
En als je gevoeliger bent voor prikkels van buiten af, maakt je dat niet bijzonder.
Het is eerder vaak lastig en energie rovend.
In de maatschappij waarin we nu leven, is het voor een gevoelsmens niet gemakkelijk. Belangrijk is om jezelf af te sluiten tegen de vele prikkels van buitenaf.

OnMyWay

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 09:05

Lijkt me wel interessant 11AFotograaf, ik ga die website ook wel een keer bekijken.
Dat is wel heel erg herkenbaar evelijn, heb ook vaak de opmerking gekregen dat ik me niet zo moest aanstellen, of dat ik niet zo moet piekeren en altijd zo emotioneel moet reageren.. Volgens mij ontstaan de meeste psychische klachten bij HSP-ers ook omdat ze zo weinig begrip krijgen.. Voor mij was het echt wel een opluchting toen ik erachter kwam, zoals bij de meesten hier wel het geval is denk ik, omdat ik mezelf veel beter begreep.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 09:40

OnMyWay schreef:
Volgens mij ontstaan de meeste psychische klachten bij HSP-ers ook omdat ze zo weinig begrip krijgen.. Voor mij was het echt wel een opluchting toen ik erachter kwam, zoals bij de meesten hier wel het geval is denk ik, omdat ik mezelf veel beter begreep.

:j Ik dacht altijd dat er iets grandioos verkeerd zat bij mij en waarom zoveel therapieen niet werkten (al lag dat op een gegeven moment voor een deel ook aan de peuten, als je uitlegt waarom iets niet werkt omdat je tegen dingen aanloopt verwacht ik hulp of een handvat en niet 'Nah, als je het al zo goed weet ben je uitbehandeld' 8)7 ). Weet nu beter waar ik op moet letten en waarom sommige dingen gewoon niet willen en vooral dat ik niet helemaal gestoord ben. Maar ook voor een heel deel waarom ik psychische klachten heb gekregen, dingen die me nu wel duidelijk zijn geworden. Het is volkomen zinloos om voortdurend tegen je eigen gevoel in te gaan omdat je de behoefte hebt om netjes in te passen in de normale wereld.
Overigens was ik het meestal zelf die riep dat ik me niet zo moest aanstellen :o . Al kan ik me niet herinneren dat mijn ouders zo streng waren voor mij herken ik het wel bij henzelf en zal ik het wel gewoon hebben overgenomen. Wat familie betreft heb ik wel zo'n beetje de jackpot. Van beide kanten gevoelige mensen met een artistieke inslag en heftige verledens. Als je dan opgroeit in een gezin waarin nooit gepraat wordt en waarin problemen worden 'opgelost' door te verhuizen...Tja, dat kan bijna niet anders dan fout gaan.
Door al dat verhuizen snap ik ook helemaal hoe het voelt, Rebel_Jits, om tussen de verhuisdozen en troep te zitten. :(:) Wat mijn ouders vroeger altijd deden (en wat ik maar heb overgenomen omdat het werkt) was eerst zorgen dat de woonkamer leuk leefbaar was zodat je tenminste één verhuisdoosloze plek in huis had om bij te komen. Scheelt enorm omdat je dan niet continu het gevoel hebt dat je nog iets moet doen, dat rust een stuk beter uit. En uiteraard voor het verhuizen ook precies andersom, de woonkamer als laatste demonteren. Mja, heb je nu natuurlijk niets meer aan, misschien voor een volgende keer, of als iemand anders gaat verhuizen.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 10:30

ThreeFingers ik vind mezelf wel bijzonder door de gevoeligheid -O-

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 20:53

Aria_zz schreef:
ThreeFingers ik vind mezelf wel bijzonder door de gevoeligheid -O-

Waarom?

Ook ik ben een HSPer :D
En ik heb wel geleerd er mee om te gaan en te accepteren dat de meeste andere mensen de dingen anders "zien" dan ik.