Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 19:31

Jessix schreef:
Wendy_Komen schreef:
Ben 28, dus nee. Wel 2 keer spiraal laten zetten. Dus gedoe daar beneden wel bekend mee. Hoezo?

Gewoon een vraag. En hoe vond je dat?

Tja, na 2 niet zo hele denderende bevallingen is alle gêne op dat "gebied" verdwenen ;)
Kijk, het is ook niet mijn hobby om met de billen bloot op zo'n manier voor iemand te liggen, maar het is maar even. Dus even verstand op 0 en gedachte op oneindig en het voorbij voor je het weet.
En ik sta dus ook regelmatig aan de andere kant van de tafel, en hoop dat ik iedereen een vertrouwd genoeg gevoel kan geven. Het is mijn "werk" daar te staan, maar als ik het vreselijk zou vinden deed ik het niet ;-) Dus je hoeft ze zeker niet bezwaart te voelen voor de gene die het uitstrijkje moet afnemen.

Jesito, je hebt pb.

Jessix

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 20:37

Ik was inderdaad benieuwd of je er dan anders tegenover staat, omdat je het onderzoek ook zelf afneemt. Maar volgens mij is het inderdaad nog steeds verstand op nul en blik op oneindig, voor je het weet is het weer gebeurd. :)

Ik geloof ook dat je na een bevalling de meeste gêne wel voorbij bent. ;)

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 20:41

Hahaha, ja tijdens een bevalling wordt er zoveel getuurd daar beneden dat het je daarna niet meer zo uit maakt ;)

Wat ik vooral hoop is dat men zich niet ongemakkelijk voelt voor degene die het onderzoek moeten uitvoeren. Ik had laatst ook weer 2 vrouwen die voor het eerst opgeroepen waren om een uitstrijkje te laten maken, en ik probeer ze dan ook zo goed mogelijk voor te bereiden en te begeleiden.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 11:55

Helaas.
Na mijn vorige pap2 een half jaar wachten weer pap2.
Nu verwijzing naae de gynaecoloog.
Wat kan mij te wachten staan?

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 12:00

Ik denk dat een uitstrijkje voor bijna geen enkele vrouw 'peanuts' is. Het is gewoon niet fijn om zo te liggen, maar ja, hobby matig doe je dat ook niet lijkt me, maar omdat het 'moet'. Moet wel zeggen dat ik alleen 'goede' ervaringen heb, met lieve huisartsen die echt stap voor stap gerust stelden en aangaven wat ze gingen doen (alleen al zeggen 'ik ga je nu aanraken, etc) dat is fijn, want je ligt daar maar kwetsbaar te zijn.

Maar goed datzelfde gevoel heb ik bij de tandarts. ik ben doodsbang voor pijn :+ Heb 1 x een tandarts gehad die nadat ik aangaf dat het pijn deed (als kind) toch doorzette. Dat is gewoon een soort 'trauma' geworden in die zin dat ik nog altijd vreselijk bang ben en soms echt lig te 'shaken' bibberen en zeiknat van het zweet de behandeltafel af kom (in geval van echt een in greep hoor, niet bij een controle ;-) ) Heb dus ook een tandarts die rustig aangeeft wat hij doet etc en dan gaat het prima

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 12:38

Sterkte, Hannanas - ik heb er geen ervaring mee maar ikvind het rot voor jou!

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 12:55

Ziekenhuis gebeld. Verwijzing was al ontvangen. Over twee weken een coloscopie met evt al behandeling. Het kon aankomende week al maar ik hang net tegen een menstruatie.

Bedankt Janneke!

Ik vind het toch spannend, ivm een "klote" werkend lijf. Mijn lijf is erg slecht met "opruimen" en kwa afweer. Ik ben al een paar maanden extra slecht kwa lijf en energie.. Dus maak me toch meer zorgen.
Ik ben jong en wil graag ooit kinderen en geen kanker.
Zoals zoveel vrouwen natuurlijk. Toch zal ik blij zijn als alles over een paar maanden oke is.
Laatst bijgewerkt door Hannanas op 17-03-15 12:59, in het totaal 1 keer bewerkt

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 12:57

Hannanas ik kan je een beetje opbeuren misschien. Hier december 2013 een pap 4b geconstateetrd, en operatie ondergaan.

En nu 27 weken zwanger. (Zonder medische hulp)

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 12:59

Wauw, wat fijn Friesam!
Bedankt voor je berichtje.
Alles goed met jou? (Neem aan ook vaak controle?)

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 15:50

Lijkt me ook vreselijk onzeker hannanas. Wel fijn dat je het nu weet, althans dat er dus op gereageerd kan worden. Lees/hoor zonaal mensen met een afwijkende pap (ook 3 en 4 inderdaad) en uiteindelijk komt dat 9 van de 10 keer wel goed. eigenlijk hoor ik zeer zelden dat het toch 'mis' is. Heb toevallig 1 vriendin (die al kids heeft en een stuk ouder is) Maar da's dan ook de enige van al mn familie, vrienden collega's etc (voor zover je het weet)

Misschien kan je je lijf wat helpen de komende tijd qua afweer en gezondheid? Niet dat dat je pap beïnvloed, maar een fysiek sterk lijf voelt geruster dan een lijf dat sowieso al kwakkelt?

sMieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 12:31

wat voor behandeling heb je bij pap 2 dan? ik heb ook 2 en moet volgende week terug voor de controle.. ook erg zenuwachtig aangezien ik 24 april naar Denemarken emigreer en de symptomen niet verbeterd zijn maar dat kan ook door mijn PCOS zijn :S ...

Gefeliciteerd Friesam!

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 12:44

Nou Pap4 en 2x stukjes afnemen, kan wel degelijk invloed hebben op de vruchtbaarheid helaas.
Niet bij mij, maar bij een kennis.

Ik ben zelf afgelopen jaar eindelijk onder de jaarlijkse controle uit, krijg ik nu een brief binnen van het bevolkingsonderzoek, zo kom ik er nooit van af ;).
Maargoed, het voelt wel zo veilig het toch te laten controleren, just in case.

Bij Pap2 hebben ze bij mij toendertijd gekozen om nog niet te behandelen (eerder 3B gehad). Dit is gelukkig zelf in een half jaar terug naar Pap1 gegaan.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 12:48

Ik ben onder controle in het ziekenhuis en mag er iedere 2 weken naar toe maar het gaat goed ja!

En wilde jullie er een beetje mee opbeuren!
Bedankt voor felicitaties

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 09:47

sMieke schreef:
wat voor behandeling heb je bij pap 2 dan? ik heb ook 2 en moet volgende week terug voor de controle.. ook erg zenuwachtig aangezien ik 24 april naar Denemarken emigreer en de symptomen niet verbeterd zijn maar dat kan ook door mijn PCOS zijn :S ...

Gefeliciteerd Friesam!

Hoi!

Bij een tweede keer pap2 ga je naar de gynaecoloog voor een coloscopie.
Dan kunnen ze eventueel gelijk behandelen met bijv een lisexcisie.

Hopelijk is jouw tweede uitstrijkje weer goed!

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 09:49

friesam schreef:
Ik ben onder controle in het ziekenhuis en mag er iedere 2 weken naar toe maar het gaat goed ja!

Jeetje, iedere twee weken?
Ivm kindje? Of ook ivm je weggehaalde plekjes?

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 09:50

Hannanas schreef:
friesam schreef:

Jeetje, iedere twee weken?
Ivm kindje? Of ook ivm je weggehaalde plekjes?

Ze hebben vrij veel weg moeten halen en heb (waarschijnlijk daardoor) wat bloedverlies gehad tijdens zwangerschap.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 09:51

@collie2008
Bedankt voor je opbeurende woorden!
Ik ga beter op mijn voeding letten (geen tarwe etc en geen melk) en meer vitaminen.
Hopelijk helpt dat een beetje!

sMieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 13:12

zoals ik overal lees is baarmoederhalskanker eigenlijk nooit echt ernstig omdat het met elk pap niveau makkelijk te behandelen is.. in ieder geval wordt er altijd erg luchtig over gedaan..

Alleen met mijn kinderwens vind ik het wel eng worden.. pcos (pakweg 21 cysten op mijn eierstokken), schildklier afwijking, een maffe hypofyse en dit verhaal erbij.. dat kan nooit bevorderlijk zijn.

ik heb inmiddels een abonnement bij de gyn.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 13:19

@ Mieke.
Dat kom ik ook veel tegen!

Echter een hoge papscore met een hoge CIN geeft soms maar 20% overlevingskans.
Die CIN score (dan spreek je net als bij pap over voorstadium kanker) is ook belangrijk. Dus ik kom wel degelijk ook minder luchtig tegen..
Maar dat is niet aan de orde tm pap 3a zover ik lees.

sMieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 15:30

oh.. die cin is inderdaad wel serieus.. maar ik voel me met een uitstrijkje uitslag altijd zo afgescheept.. ''oh daar hoef je je echt geen zorgen over te maken hoor, kan van alles zijn''

Navanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 15:31

@hananas
Ik vraag mij wel af waar die informatie vandaan komt. Ik heb een pap3b en een CIN III uitslag in mijn lis. Dat betekend echt niet dat ik maar 20 % overlevingskans heb. Het is nog steeds het voorstadium.
Ik moet hier in Curaçao voor een uitstrijkje want een half jaar geleden hebben ze mij naar huis gestuurd met een PAP3b voor de tweede keer. Dit maakt mij zeker bang, en ik maak mij zorgen. Ik hoop zo dat het terug is gegaan...

sMieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 15:36

sjonge Navanja, dat is heftig. lijkt me vervelend om zoiets ook nog eens in een onbekend land te moeten. er zijn meer verhalen met dezelfde uitslag en dat het lichaam het zelf heeft opgeruimd. Duim met je mee!

Navanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 15:38

Dankje Smieke!! Ik probeer er niet teveel aan te denken... Maar het komt toch vaak opzetten...
In geval van operatie vlieg ik daarvoor terug naar Nederland. Bij mijn vorige lis werkte de plaatselijke verdoving niet, en daar zit ik niet op te wachten hier, ik wil gewoon m'n eigen gyn. Haha.

sMieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 15:42

heel begrijpelijk.. daar zit ik ook mee.. als het hier foute boel is dan denk ik dat ik mijn vertrek naar dk uitstel en misschien dat mijn vriend dan eerder gaat (die begint per mei daar).. ik dacht er ook minder aan tot het nu weer dichtbij komt..

ik hoop echt heel erg dat het mee gaat vallen voor je zowel de test als eventuele behandeling. Probeer zo veel mogelijk te genieten van het mooie Curacao :)

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 17:47

Navanja schreef:
@hananas
Ik vraag mij wel af waar die informatie vandaan komt. Ik heb een pap3b en een CIN III uitslag in mijn lis. Dat betekend echt niet dat ik maar 20 % overlevingskans heb. Het is nog steeds het voorstadium.
Ik moet hier in Curaçao voor een uitstrijkje want een half jaar geleden hebben ze mij naar huis gestuurd met een PAP3b voor de tweede keer. Dit maakt mij zeker bang, en ik maak mij zorgen. Ik hoop zo dat het terug is gegaan...

Ik doelde op: Hoge CIN in combi met hoge papscore (dus 4b of 5) waarna bij verder onderzoek daadwerkelijk kanker is vastgesteld.

3b is nog geen kanker maar een voorstadium.
Wat gek dat ze jou de eerste keer met een 3b naar huis gestuurd hebben...
Ik zou voor jezelf opkomen!