Borstvoeding: deel ll

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nathalie

Re: Borstvoeding: deel ll

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 11:37

Trekken is ook vervelend, doet Yasemin ook wel eens. Maar heel soms gelukkig. Ik denk dat ik dan ook snel zou loskoppelen.

Wat ze wel vaak doet is knijpen in mijn borst, kan ook flink pijn doen. :D (gewoon met het handje dus)

Neff

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 16:12

Ja, handje er ook bij en hij wordt boos, dus denk idd dat het niet snel genoeg gaat, maar hij heeft het al heel snel in het begin, het liefst heeft ie dat het zn mond inloopt volgens mij. Iedere keer loskoppelen heeft geen zin, want hij doet het echt wel vaak en het gaat zo snel!
Volgens mij helpt het liggen wel, snachts voed ik liggend en dan doet ie het eigenlijk niet. Eens even kijken hoe ik dat overdag kan doen (heb hier ook nog een tweejarige rondlopen en dan is het minder handig om te liggen) Want het doet idd echt zeer!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 17:10

Kijk anders even op borstvoeding.com naar andere voedingshoudingen, je kan ook halfliggend voeden (bijv op de bank) maar is een beetje moeilijk uitleggen zonder plaatje, en op bv.com hebben ze er van die handige foto's bij geplaatst.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 15:01

Bij deze de beloofde foto's van Yasemin aan het eten. ;)

Afbeelding
Broccoli

Afbeelding
Boterhammetje

Afbeelding
Sperziebonen

Afbeelding
Aardappel & sperziebonen

Afbeelding
Wortel

Afbeelding
Peer

Afbeelding
Courgette

Sorry, zijn er nogal veel geworden... hihi.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 16:53

Aah wat schattig, vind het zo'n leuk gezicht, zo'n ukje met gewoon fruit en groente!

Iemand hier die een voedingsdoek of iets heeft?
Wij hebben nu een woonkamer met veel inkijk. Ik kolf dus boven in de slaapkamer, en nu ik Emma weer aan de borst probeer te krijgen doe ik dat ook daar. Maar Jelle loopt ook rond, die is dan alleen beneden. En elke keer gordijnen dicht vind ik ook weer wat.
Met zo'n doek wil ik het misschien wel beneden doen.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 16:56

En gewoon een hydrofiele luier eroverheen leggen? Dat doe ik altijd en werkt prima.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 17:50

Ja dat kan eigenlijk ook wel. Maar is het met zo'n speciale doek niet dat je kindje er ook nog in ligt?

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 17:53

Er zijn denk ik verschillende, ik heb er maar 1 in het echt gezien en dat leek meer op een keukenschort vond ik. Hing ook gewoon over je kindje heen, alleen dan ging het ook om je nek zodat het goed bleef hangen en je had dan een gat vanaf boven zodat je je kindje kon zien.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 17:55

Ja die zag ik ook, beetje raar ding ja. Zag ook een soort sjaal, die je dan dubbel hebt, en tussen de 2 delen kan je dan je kindje aan de borst leggen.
En nog eentje, dat is een soort draagdoek, die kan je ook voor de fles gebruiken. Die lijkt mij wel wat:

http://www.kipkep.com/product.php?product=feedi

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 17:57

Ziet er opzich wel handig uit, maar het lijkt zo'n lomp ding vind ik.
Misschien kun je hem wel ergens proberen? (in een winkel ofzo?)

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 18:07

Ja hij is dus zowat nergens te koop. Via i-net en een paar winkels, maar niet in de buurt.

Iemand een idee hoe je zelf kan zien of het tongriempje te kort is? LK zei toen dat dat niet zo was, maar als ik die verhalen zo lees, heeft Emma er wel veel kenmerken van. Voornamelijk het slechte drinken en niet goed aanhappen.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 18:57

Ik lees trouwens ook veel vrouwen die een sjaal gebruiken, die kan je dan om je kindje of borst heen slaan. Dat is ook nog wel wat.
Maar ik zit er ook een beetje mee dat Emma ook nog na de borst gekolfde melk of KV krijgt. Thuis is dat wel te doen, maar hoe doe je dat allemaal als je bij een ander bent of in de stad of iets?

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 19:29

Samantha_ schreef:
Heb nog geprobeerd haar weer aan de borst te krijgen, maar het lukt niet. Ze is nu natuurlijk de fles gewend. Wil het nog wel af en toe eens proberen, maar moet over 2wk weer werken dus misschien is het wel handiger om het zo te laten.

Sorry dat ik hier zo binnen kom vallen :o Kwam perongeluk in dit topic terecht en heb even wat gelezen. Vooral hoe jullie dat doen als jullie ergens naartoe gaan met de kleine.
Onze Lisa is vandaag 16,5 week, zit op 5 voedingen per dag en drinkt tussen de 800 en 850 ml. per etmaal. Ook ik kolf alles af. Vanaf dag 5 bleek Lisa's tongriempje te kort om goed uit de borst te kunnen drinken. En ik wil(de) toch heel erg graag dat ze gewoon BV binnen krijgt. De lactatiekundige is in het begin langs gekomen, om te kijken waarom de bv in het begin niet lukte en raadde ons dit flesje aan:
Afbeelding
Bij dit flesje moeten ze hetzelfde drinken als uit de borst. Je kunt dus redelijk makkelijk schakelen tussen deze fles en de borst. Helaas lukt het Lisa nog steeds niet om uit de borst te drinken. Maar de techniek van het drinken is wel belangrijk voor de ontwikkeling van de kaak.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 20:24

Nathalie: leuke plaatjes, ze vindt het echt leuk, of niet?

Samantha: ik heb geen doen nodig met kolven...wij hebben vitrage en vanaf de straat zie je echt niet wat er op de bank gebert, ideaal! Maar ik zou ook gaan voor een grote sjaal oid, ipv zo'n (vaak dure) doek te kopen. Sjaal kun je later ook nog gebruiken. Heb helaas geen arvaring met te korte tomgriempjes. Kunnen ze dat op cb niet zien?

Hier heb ik op het moment een baby die of meer per voeding wil drinken, of gewoon mama honger heeft. Ik heb nu 4 avonden op rij gewerkt en merk dat ze nu de 4e nacht wel heel vaak bij mij wil zijn, ze wil dan ook echt drinken. Begon al bij thuiskomst, om 23.00 wilde ze drinken terwijl ze rond 21.00 de fles had gehad. In de nacht haar na de voeding terug gelegd normaal gaat ze dan gelijk slapen nu ben ik wel 2 uur met haar bezig geweest. Volgens mijn man moet er meer in de flesjes (zit nu al maanden op 150 cc, is ook wat ik kolf) ik denk dat ze mij gewoon gemist heeft. Maar goed, morgen weer werken en dan maar eens proberen wat ze doet als ze meer mag drinken.
Laatst bijgewerkt door SusanH op 02-11-10 20:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 20:29

Bij ons zit de keuken aan de voorkant en achter gewoon tuin met amper inkijk van omwonende, dus ik heb daar gelukkig ook geen last van ( gehad ) :)

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 22:02

SusanH schreef:
Heb helaas geen arvaring met te korte tomgriempjes. Kunnen ze dat op cb niet zien?

We zijn al met d'r naar het ziekenhuis geweest, daar werkt iemand die daar erg veel ervaring mee heeft (doorgestuurd door de lactatiekundige). Hij zei dat het tongriempje toch lang genoeg moest zijn om te kunnen drinken (en later voor de spraak, ijsjes likken, etc.). Maar toch lukt het Lisa niet om uit de borst te drinken. Ondertussen is ze ook gewend dat ze na 1 keer zuigen meteen melk heeft. En mevrouw heeft echt engelengeduld, maar als het om eten gaat, moet het nog liever vandaag dan morgen in d'r mondje stromen (ze lijkt wat dat betreft erg veel op mamma O:) ) Maar ik moet zeggen dat ik het zo prima vind. Alleen als we op pad gaan met d'r, is het wat lastig met voeden.

Foto van vandaag. Lekker "zen":

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Vonnie84 op 02-11-10 22:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 22:16

Cyntje schreef:
Bij ons zit de keuken aan de voorkant en achter gewoon tuin met amper inkijk van omwonende, dus ik heb daar gelukkig ook geen last van ( gehad ) :)

Hadden wij met ons vorige huis ook, maar we zijn net vorige week verhuisd.

Susan, lastig die mama honger zeg! Zeker met je werk erbij.
Ik denk idd dat ik een sjaal ga omdoen, is zeker nu het kouder wordt ook wel lekker natuurlijk.

vonnie wat lastig zeg.
Kan je alles afkolven, wauw knap hoor. Ik kom maar op 500 cc, maar kolf ook maar 4 keer per dag.
Kunnen ze het tongriempje niet knippen dan?
Die fles had ik al eerder van gehoord ja. Maar ben bang dat Emma die niet wil. Ze is al zo lang gewend uit de fles te drinken, ze drinkt uit de difrax met speentje 1 en dat gaat goed.

Ben haar nu sinds een paar dagen pas weer regelmatig aan het aanleggen, en het gaat eigenlijk goed! Gisteren legde ik haar aan na de tsr, en vanmorgen al meteen, en dat ging ook goed. alleen ze heeft na 2 borsten nog honger, behalve 'smorgens dan, logisch want ik kolf dus niet zoveel. Dus ik kolf dan nog na, en geef dat in de fles. Meestal is het niet zo veel, goed teken, dat ze dus de borsten goed leegdrinkt toch? En geef dan soms nog wat uit de koelkast of een flesje KV. Al met al een heel gedoe.

hoe lang doen jullie kindjes over 1 borst? Emma gisteren beide kanten 10 minuten. Maar vanmiddag was ze aan 1 kant na 5 minuten al klaar? En de andere kant dronk ze niet echt. Toen heb ik gekolfd, en die eerste kant kwam amper 20 cc uit, maar de andere nog wel 40. dat heb ik toen ook nog maar gegeven.
Ik wil namelijk niet, klinkt misschien raar, de hele dag voeden. Ik ben het nu zo gewend, die 4-5 voedingen, en zij ook, want ze huilt als het op is zeg maar. Dus ik wil eigenlijk op die 4-5 voedingen blijven, dan maar na kolven of KV bijgeven.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 22:24

Samantha heb je al eens geprobeert om niet bij te voeden en zo ja, wat gebeurt er dan?
Wat je nl krijgt met voeden via een fles is dat ze vaak veel meer drinken terwijl ze al vol zitten. Misschien zit ze al vol na 2 borsten maar omdat het zo makkelijk uit de fles gelopen komt drinkt ze dat er nog achteraan.
Hoeft niet hoor, maar kan wel. Het lijkt me nl prettiger om niet bij te hoeven voeden.

Ik moest Yasemin in het begin ook een fles nageven maar toen ik haar zelf weer aan de borst gekregen heb heb ik dat niet meer gedaan. Als ze echt te weinig drinkt komt ze wat eerder (en dan is het gewoon aanleggen en klaar) en misschien drinkt ze wel genoeg en laat ze er zo een aantal uren tussen.

am13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 22:25

Ik gebruik ook de breastflow fles als de oppas haar voedt.
De enige waarin ze zich niet verslikt omdat ze te hard zuigt. Inmiddels schijnt ze het drinken uit de fles helemaal zelf te doen, grappig he? Ik zie dat natuurlijk nooit, haha!

Voeden in het openbaar bedekte ik vaak met zo'n pashminashawl, die heb ik altijd mee, is multifuncioneel als zonnescherm, dekentje etc.
Inmiddels ben ik wel zo getraind dat ik vrij 'onzichtbaar' kan voeden zonder de boel te bedekken, ik hijs mijn tshirt net hoog genoeg op zodat mijn dochter erbij kan.
Als ik opleiding heb, heb ik geen kolfruimte, dan ga ik in de auto zitten en tadaaa daar is ie weer: kolf ik enkelzijdig onder een pashmina!
Rustig parkeerplekje, radio en verwarming aan, huppetee!

Goh vonnie84, heb echt ontzag voor fulltime kolvers!
Heb je het live drinken nog wel eens geprobeerd nu je kindje al wat ouder wordt? Misschien lukt het inmiddels beter nu het bekkie wat groter wordt?

Even voor de rapleyers onder ons: ik heb sinds vandaag silly billies met mouwen: een uitkomst!!!
Kindlief heeft toch nog iets van haar moeder: houdt niet van gekookte worteltjes maar smult van tomaat!

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 22:30

Nathalie, nee nog niet geprobeerd. Maar tot nu toe huilt ze elke keer als ze klaar is met drinken. En dan geef ik de gekolfde melk nog na, en is ze wel voldaan. Ze is natuurlijk ook gewend nu om alles in 1 keer te krijgen.
Kan het wel eens proberen als ze wel voldaan is en niet gaat huilen. Maar ik moet over 1,5 week weer aan het werk, lijkt me niet zo handig als ze dan continu wil drinken?

Am13, ik denk idd als je er handigheid in hebt er niks te zien is. Ik ben er nog niet zo handig in, zeker om dat ik zo'n lange tijd heb gekolfd en nu eigenlijk sinds gisteren pas weer aanleg. Laat ik dat eerst maar eens onder de knie krijgen voor ik in het openbaar ga voeden.

am13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 22:46

Het grappige is dat vooral je kind zelf handiger en steviger wordt, en dat het daardoor ook makkelijker wordt om in het openbaar te voeden.
Ik heb momenteel weinig meer te doen dan mijn bh opendoen qua aanleggen, mevrouw regelt het helemaal zelf!

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 22:52

Das handig ja. Ben benieuwd of het bij mij ook zover komt. Voel me echt nog zo groen, terwijl Emma al 3 maanden is natuurlijk.
Maar die eerste 2 wk dat ik haar zelf heb gevoed was ik er ook zo mee aan het worstelen. Vind het lastigste nog om de 'grote hap' voor elkaar te krijgen. En dat ik ook nog comfortabel zit als ik haar voed. Vaak als ik goed zit, hangt zij maar wat, en als ik haar goed vast heb en ook nog haar gezichtje wil zien (om te kijken of ze goed hapt en niet loslaat) zit ik weer heel krom of voorover gebogen. En als we dan allebei eindelijk goed zitten/hangen en ze drinkt goed, laat ze los. ;)

am13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 22:57

Ik heb een klein voedingskussen dat onbetaalbaar is gebleken qua hulp bij comfortabel zitten.
De doomoo softy. Ik kon echt niet uit de voeten met zo'n groot kussen, en dit is perfect.
Want: let op jezelf. Als je niet goed zit krijg je gegarandeerd last van je rug plus door de spanning stroomt de melk ook niet goed.
Maak je niet druk over hoe het nu gaat, je voedt per dag zo vaak dat jullie beiden binnen no time door de wol geverfd zijn, haha!
Alle begin (ook al is dit na een paar maanden) is lastig.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 23:08

Chiara dronk 5 tot 15 minuten per borst maar nooit meer dan 20 minuten over 2 borsten zeg maar. Gemiddeld zat ik op 12/15 minuten :)
1 keer heeft ze 45 minuten gepresteerd maar gelukkig was dat eenmalig, dat had ik denk ik niet getrokken :)

am13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 09:02

Ik zit meestal op 25 min totaal, waarvan links 10 min en rechts 15.
Soms valt ze in slaap en dan blijf ik maar lekker rustig zitten als veredelde speen tot ze wakker wordt... heel zen! O:)