Het ik ben begonnen met hardlopen topic [deel 2]

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 12:40

MB@ ik vind het ook heel knap van je!ik doe het je nog niet na!
zat gisteren op mijn kalender terug te kijken,en ik ben op 4 januari (weer) begonnen met start to run.
en vorige week dus de laatste les gelopen.
vanavond kan ik niet lopen,krijg vistite.

morgen avond ga ik weer proberen om 30 minuten te lopen.

ik heb mij vanmorgen ook weer gemeten!
taile:90 cm (toen ik begon vorig jaar was dat nog 96 cm)
boven benen:56 cm (ik meet pressies op het midden van mijn boven been)
en mijn heupen: maar liefs 112 cm. :o
flink aan de maat dus :D
maar ben goed bezig. :j

succes allemaal met lopen.

SAKKIA

Re: Het ik ben begonnen met hardlopen topic [deel 2]

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 12:43

ja maar als ik op het midden van mijn bovenbeen ga meten ben ik ook veel slanker :j
Ik meet op het dikke van mijn bovenbeen. Dus net dat punt waar je benen tegen elkaar aan komen. Dat punt waar het weer afslankt zeg maar :+

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 12:58

Dank jullie wel allemaal! :j :D
Ik ben ook best een beetje trots op mezelf, hihi...

Bij jullie komt dat ook allemaal, echt waar! In het begin denk je, dat ga ik nooit redden en op een gegeven moment doe je het gewoon! :j
Ik moet wel zeggen dat ik 10 km best een eindje vindt hoor, ik bedoel, het is best een behoorlijk stuk! :j

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 12:59

Hoe lang loop je eigenlijk al MB??

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 13:00

Ik vroeg me trouwens nog af: wat maakt meestal dat jullie even moeten stoppen met lopen: verzurende/moeie benen of buitenadem zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 13:04

Patos: Ik ben eigenlijk nooit meer zo buiten adem dat ik moet stoppen met rennen. In het begin had ik vooral last van zware benen, maar die heb ik ook al niet meer.

Ik heb wel eens dat ik verkeerd adem en daardoor steken krijg, dan moet ik wel altijd even stoppen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 13:08

Ik zit eraan te denken om ook te gaan hardlopen ( nouja eerst maar eens joggen). Ik heb totaal geen conditie en beweeg eigenlijk ook nooit. Mijn bedoeling is om mijn paard dan ook mee te nemen. Als ik met haar wandel en ik trek een sprintje dan vind ze dat echt prachtig. Wat zouden jullie aanraden hoelang ik voor de eerste keer moet gaan joggen?

winnietje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 13:09

patos schreef:
Ik vroeg me trouwens nog af: wat maakt meestal dat jullie even moeten stoppen met lopen: verzurende/moeie benen of buitenadem zijn?

Tot nu toe heb ik daar geen last van aangezien ik een schema afwerk. En dat werkt geleidelijk naar steeds langer rennen toe en tot nu toe vind ik het erg goed vol te houden. Ben nog niet zover, vanochtend 5x 3 minuten rennen daarna 3 min wandelen gedaan. vroeger ging ik in het wilde weg hardlopen maar ik denk dat zo'n opbouwend schema toch beter is, en mijn motivatie is wat groter omdat je ergens naar toe aan het werken bent.

Pebblesther

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 13:10

MamboBeach: knap hoor! 6.5 km is op dit moment mijn langste afstand, denk dat ik wel ietsje langer zou kunnen maar 10 km weet ik niet. Grappig dat je ook nog de tijd goed gegokt had!!

Ik heb gister mijn rondje van 4.2 gelopen maar kreeg zijsteek waardoor ik het maar langzaam joggend gedaan heb :P Maar ik wilde hem perse helemaal uitrennen :P

winnietje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 13:10

breezy302 schreef:
Ik zit eraan te denken om ook te gaan hardlopen ( nouja eerst maar eens joggen). Ik heb totaal geen conditie en beweeg eigenlijk ook nooit. Mijn bedoeling is om mijn paard dan ook mee te nemen. Als ik met haar wandel en ik trek een sprintje dan vind ze dat echt prachtig. Wat zouden jullie aanraden hoelang ik voor de eerste keer moet gaan joggen?

Kijk even op pagina 64 van dit topic, daar heb ik een link neergezet van een schema. als je een horloge of stopwatch bij je hebt.. het is echt heel goed vol te houden!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 13:12

winnietje3 ik kan je schema niet openen. Ik krijg elke keer de pagina kan niet weergegeven worden...

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 13:14

winnietje3 schreef:
patos schreef:

Tot nu toe heb ik daar geen last van aangezien ik een schema afwerk. En dat werkt geleidelijk naar steeds langer rennen toe en tot nu toe vind ik het erg goed vol te houden. Ben nog niet zover, vanochtend 5x 3 minuten rennen daarna 3 min wandelen gedaan. vroeger ging ik in het wilde weg hardlopen maar ik denk dat zo'n opbouwend schema toch beter is, en mijn motivatie is wat groter omdat je ergens naar toe aan het werken bent.

Ja, daar heb je helemaal gelijk in. Heb mijn vraag ook niet helemaal handig gesteld. Ik houd me ook aan het schema en heb het tot nu steeds netjes kunnen uitlopen. Maar... op dit moment zou ik niet opeens veel langer kunnen lopen omdat ik dan echt enorm buiten adem raak. Een vriendin van mij krijgt juist eerder verkrampte/moeie benen als ze haar grenzen opzoekt.

Een betere formulering was dus eigenlijk: wat bepaalt jullie grenzen: verzuring of ademhaling.

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 13:16

Angela_ schreef:
Patos: Ik ben eigenlijk nooit meer zo buiten adem dat ik moet stoppen met rennen. In het begin had ik vooral last van zware benen, maar die heb ik ook al niet meer.

Ik heb wel eens dat ik verkeerd adem en daardoor steken krijg, dan moet ik wel altijd even stoppen.

Maar dat zou betekenen dat je eindeloos kan blijven doorlopen? (Beetje flauw hoor, heb mijn vraag al wat aangepast). Snap trouwens wel dat als je een bepaalde mate van training hebt bereikt ademhaling en verzuring een steeds kleinere rol gaan spelen.

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 13:17

In het begin van S2R dus les 1 t/m 5 was ik wel buiten adem.
Maar laatste tijd (ben nu bij lesje 14) merk ik dat ik niet meer buiten adem ben maar pap in de benen heb... Hopelijk gaat dit er nog uit anders ga ik never nooit 30 minuten volhouden :=

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 13:19

Bij mij wisselde het af. De eerste paar lessen was ik eerder buiten adem, daarna een tijdje (vanaf les 14 ofzo) zware benen, en daarna ging het zo'n beetje gelijk op.

winnietje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 13:25

breezy302 schreef:
winnietje3 ik kan je schema niet openen. Ik krijg elke keer de pagina kan niet weergegeven worden...

oh wat vreemd! Ik heb even printscreens gemaakt van het schema:
Klik1
Klik2

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 13:30

Even een vraagje: met start to run kun je toch ook kiezen of je de 5k in 7 of 12 weken wilt doen? Wat moet je dan veranderen? Want ikheb ergens in excel van die verschillende schema's voor 7 en 12 en 10 ofzo weken. Maar er is geen verschillende muziek toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 13:31

Ik denk inderdaad dat als ik zou willen dat ik dan best lang kan blijven doorlopen. Als je eenmaal je ademhaling goed hebt, je door het punt van zware benen heen bent gelopen en natuurlijk een goede basisconditie hebt kan je het echt lang vol houden.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 13:38

imd schreef:
Even een vraagje: met start to run kun je toch ook kiezen of je de 5k in 7 of 12 weken wilt doen? Wat moet je dan veranderen? Want ikheb ergens in excel van die verschillende schema's voor 7 en 12 en 10 ofzo weken. Maar er is geen verschillende muziek toch?

Volgens mij is S2R standaard 9 weken, ik ken wel andere schema's, maar die zijn volgens mij niet voor S2R.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 13:45

Heb het schema gevonden en je hebt gelijk inderdaad. Het is gewoon een schema en niet van start to run ofzo.. Nouja, 9 weken is prima wat mij betreft :)

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 13:51

Sim0ne schreef:
Bij mij wisselde het af. De eerste paar lessen was ik eerder buiten adem, daarna een tijdje (vanaf les 14 ofzo) zware benen, en daarna ging het zo'n beetje gelijk op.

Bedankt voor je reactie, komt ook overeen met het antwoord van Yonker :j

Hoop dat mijn ademhaling dan straks ook wat beter gaat, als je zo loopt te hijgen krijg je (naar mijn idee) ook sneller steken in je zij.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 14:14

Bij de laatste lessen (ben nu met serie twee bezig) kan ik bijna de hele les alleen door mijn neus ademen :D, dus het komt echt goed, qua hijgen...

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 14:19

Vanmorgen weer lekker gelopen. De week van de 6 minuten is nu voorbij. Volgende keer zou ik 8 min moeten. Maar ik wil dus graag beginnen met S2R. Kun je dan ook gewoon doorspoelen zodat ik ongeveer op het niveau/les kan beginnen als ik nu zit?

Ik loop altijd het liefst s'ochtends...ik merk dat ik s'avonds vaak geen zin en puf meer heb. Dus op de dagen dat ik wat later moet beginnen loop ik vaak even een half uurtje. Vanaf volgende week vakantie, dus dan wordt het helemaal makkelijk.

Ik heb nog wel wat ademhaalprobleempjes..maar vanmorgen ging het best lekker. Ik krijg altijd last van een loop/snot neus (sorry, niet zo fris misschien) Maar dat vind ik wel erg vervelend, daardoor adem je veel minder makkelijk

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 14:38

Sim0ne schreef:
Bij de laatste lessen (ben nu met serie twee bezig) kan ik bijna de hele les alleen door mijn neus ademen :D, dus het komt echt goed, qua hijgen...

Bedankt voor je peptalk, dat geeft de burger moed :D
@Phylos: ik loop op het laatst ook flink te snotteren, neem ook altijd een pakje zakdoekjes mee :+

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 14:49

Ik adem heel stom tijdens het hardlopen :') Ik adem in door m'n neus en uit door mn mond, maar dan houd ik mn hodn half dicht ofzo.. Blij dat ik nooit iemand tegenkom :))