Spastische darm belemmert leven

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ivy_power89

Re: Spastische darm belemmert leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 13:30

haha, nee bedoelde het voor purry ook :)

nog een week met die helse pijn... ik weet het niet.
vanmorgen hebben ze weer bloed geprikt, en urine ingeleverd, ik wordt sowieso vandaag nog door de MDL arts gebeld....

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 13:30

:(:)

sterkte in ieder geval

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 13:33

bedankt...

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 13:44

Sterkte. Ik heb geregeld van die aanvallen met helse pijnen. Lag vorige maand nog onder mijn bed van de pijn. Ik kon werkelijk niks meer. Niet liggen, zitten, lopen. Ben de volgende dag gelijk naar de dokter gegaan en heb daar zitten janken van de pijn. Ik kon pas 1,5 week later een echo laten maken. Ik neem me wel voor dat wanneer ik het weer krijg ik gelijk naar de weekenddokter bel. Maar bedankt. Ik zal het nog even aankijken en wanneer het morgen echt niet weg is ga ik gelijk terug...

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 13:51

zo heb ik dat dus ook gedaan. pas toen ik na de 4e x kwam, hebben ze me pijnstillers gegeven. en nu ander halve week later moet ik nog smeken voor hulp.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 14:17

Belachelijk! Alsof je voor je lol krom loopt van de pijn..

window

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 15:26

sterkte ivi_power89

purny schreef:
Ik heb geregeld van die aanvallen met helse pijnen. Lag vorige maand nog onder mijn bed van de pijn. Ik kon werkelijk niks meer. Niet liggen, zitten, lopen. Ben de volgende dag gelijk naar de dokter gegaan en heb daar zitten janken van de pijn.

ik had vroeger ook van die extrme aanvallen
als ik der nu last van heb dan lig ik ook wel krom maar gelukkig niet meer zo erg als toen

M_EL_ISSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 21:04

ivy_power89 schreef:
ik had hele erge buikpijn, anders dan de buikpijn die ik normaal had, en verspreiden zich naar de rechter kant.
blinde darm was het uiteindelijk niet, maar de pijn was en is nog steeds niet te houden. ze hebben echo gemaakt, en mijn dikke darm was zo hard aan het bezig zijn, dat dat misschien de oorzaak zou kunnen zijn. overigens hadden ze dit nog maar nauwelijks mee gemaakt, dat een darm zo actief was (terwijl stoelgang, heel traag is)
ik kreeg 4x per dag 2 paracetamol en 3x per dag diclofenax voorgeschreven, maar helpt helemaal niets!
dus steeds maar weer terug, want heb zo'n pijn, dat ik niet weet waar ik nu heen moet. voel me slap, en heb pijn.
de artsen weten het niet, en zeggen ziek maar uit. ik moet echt aandringen voor hulp......

Dit heb ik ook inderdaad een paar keer gehad, waardoor ik in een weekend ook 2 keer bij de eerste hulp heb gezeten.
Bij mij is er alleen geen echo gemaakt, had toen ook momenten dat ik helemaal weg viel ( door de stress waarschijnlijk ook)

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 15:31

Jeetje, dat is heftig zeg... vreselijk zulke pijnen!
Sterkte!

Ik had gisteren weer onwijs veel steken, en heel de dag rennen.
de NAET therapie werkt geloof ik niet echt ;( ..vrees echt dat het ' gewoon' stress is.
Ik moet heel de week werken en dan blijf ik dus rennen.
Volgende week eens langs de dokter voor duspatal. In principe zou dat misschien wel helpen om de spanning van m'n darmen af te halen.. hopen dat ik het uit mag proberen. Want ik wordt er echt gek van. Ik heb al zowat 2 a 3 maanden niet meer gesport omdat het gewoon niet gaat (ik kan alleen naar het toilet rennen ;) ) en begin het echt te merken aan m'n kleding :(

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 15:47

Ik heb niet dat ik de hele dag naar de wc hoef te rennen, ben blij als ik naar de wc kan!

als je zoveel stress hebt, zou je ook eens kunnen denken aan valeriaan :) dat gebruik ik ook. valeriaan zorgt voor innerlijke rust, en dus ook voor je darmen. als ik op wedstrijd moet, of als ik een examen heb, dan gebruik ik het 2 dagen en dan voel ik me minder moe van de pijn.

op dit moment zit ik nog steeds thuis, en voel me echt bah :( ik gebruik nu duspatal en buscopan, maar zelfs in die combinatie werkt het niet :( eerder gisteren weer zo'n hevige pijn in mijn buik dat ik van me stokkie ben gegaan. (voor de zoveelste keer)
en nu moet mijn vriend mij brengen naar stal, want durf zelf niet auto te rijden.
gisteren was ik bij mijn paard, maar kan helemaal niets, zelfs niet longeren, dus is meer beetje paard in de rondte slingeren.

vind het zo oneerlijk, voor mezelf maar zeker voor mijn paard.

klagen doe ik er bijna niet over, ik heb maar een spastische darm, mensen met een "echte" ziekte mogen klagen. (vind ik dan..... :()

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 16:45

*Kom even binnen vallen, heb eerder meegepraat in dit topic*.

Als je niet naar de wc kan, kan je een eetlepel olijfolie nemen.
Of door je eten een eetlepel olijfolie doen. Door je yoghurt kan ook :j
Helpt de ontlasting soepeler te maken.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 16:51

helpt niet ;)
Ik heb het al 9 jaar, heb al heel veel geprobeert, ennuh olijfolie door je yoghurt?
Ielgh!

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 16:53

Jaa verschrikkelijk smerig! haha.
Vervelend dat het niet helpt bij jou. Bij mij helpt het wel :)

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 17:01

Ik kom me hier ook even melden. Heb zelf ook PDS en op het moment best wel wat last. Het begon nu weer allemaal bij een bbq ongeveer 1.5 maand geleden, een paar uur na de bbq kreeg ik echt vreselijk buikkrampen, het zweet breekt me dan uit en ik moest heel hard naar de wc rennen. Diaree en meteen daarna een week niet meer naar de wc kunnen :( toen begonnen de gassen in mijn buik, heel veel lucht erin en wel 20x per dag naar toilet rennen op je werk omdat je bang bent winden te laten en denk dat je naar de wc moet, vervolgens een hoop kabaal en wat schuim en dat was het weer :( Ik had ook hele erge last van brandend maagzuur en het gevoel dat ik echt helemaal volgepropt zat.

Er zijn periodes dat ik nergens last van heb en ik heb eigenlijk mijn leven er nooit echt door laten beinvloeden en gewoon altijd alles gedaan wat ik wou. Wel merk ik nu (door verhalen van anderen te lezen) dat die buikkrampen die ik bijna altijd krijg als ik buiten de deur heb gegeten er dus bijhoren. Ook kreeg ik vroeger vaak buikkrampen als ik uit ging! Echt bijna dubbelgevouwen van de pijn zat ik dan. Pijnstillers gebruik ik eigenlijk nooit en ik weet ook niet echt tegen welke voedingsmiddelen ik nou wel of niet kan. Ik weet wel dat ik dus niet tegen cola kan, dan krijg ik erge last van gassen en maagzuur. Chocola reageer ik ook niet echt goed op en eigenlijk op alle chips, junkfood en snoep niet echt. Nou ja gezegend ben je er mee :=

Ik loop nu wel bij de chiropractor en hij zei dat het wel beter zou moeten gaan met mijn spastische darm. Ik hoop het maar :D Ik gebruik op het moment iedere dag actimel en in de avond activia pruimen yoghurt, maar nu weer sinds 3 dagen een onregelmatige stoelgang.

Wat ik wel het allerergste vind is de schaamte... bang dat ik winden moet laten op het werk en voel me dan zo ongemakkelijk want zit in kantorentuin. Hahaha lekkere praatjes weer :D Oh en stress... helaas ben ik een stressgevoelig type en kan me overal druk om maken... helpt ook niet echt mee dus.

Ik ga weer even verder lezen!

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 19:29

AnneOmie schreef:
Wat ik wel het allerergste vind is de schaamte... bang dat ik winden moet laten op het werk en voel me dan zo ongemakkelijk want zit in kantorentuin. Hahaha lekkere praatjes weer :D Oh en stress... helaas ben ik een stressgevoelig type en kan me overal druk om maken... helpt ook niet echt mee dus.

Ik ga weer even verder lezen!

Hoe herkenbaar allemaal :)
ik ben ook zo iemand die zich overal druk om kan maken, en daar wordt ook het grootste deel van m'n klachten door veroorzaakt. Maarja, zie daar maar eens vanaf te komen... is gewoon een karaktertrekje geloof ik ;)
Op de werkvloer valt het wel redelijk mee met m'n klachten, maar ik durf amper bij m'n vriend te slapen :o uit angst dat ik last krijg van m'n buik of gassen o.i.d. :o slaat nergens op natuurlijk, is ook gewoon een stukje onzekerheid wat het erger maakt.. :\ het is gewoon zo'n vervelend kringetje waar je niet uit komt....

ivy_power89; ik probeer ook niet te klagen, want er zijn zoveel mensen die iets echt ergs hebben. maar betrap mezelf er weleens op dat ik er soms wel een beetje down van ben, om altijd maar rekening te moeten houden met m'n buik..

Tjaldur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 19:53

Haha ja hoe herkenbaar! Toen het een aantal jaar geleden uit ging met mn toenmalige vriend was ik echt heel 'opgelucht' dat ik dat probleem in ieder geval niet meer had!

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 20:01

Tjaldur schreef:
Haha ja hoe herkenbaar! Toen het een aantal jaar geleden uit ging met mn toenmalige vriend was ik echt heel 'opgelucht' dat ik dat probleem in ieder geval niet meer had!

zo rigoureus wil ik het nu ook weer niet aanpakken ;) maar ik moet zeggen dat ik het na het weekend wel weer erg fijn vind om gewoon alleen in m'n eigen bedje te liggen :D

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 09:07

Ook erg herkenbaar Kytha!!

Ik ga het weekend weg naar Wanroij (vertrek vanavond al), mee op endurance wedstrijd, een vriendin groomen. Ik weet nu al dat ik daarna weer last krijg want normaal eten zit er natuurlijk niet bij als je zo'n dag op pad bent en een grote groomtas bij je hebt met allemaal lekkere snacks -O-

Oh en ik slik trouwens ook de pil. Weet alleen even niet meer welke :=

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 09:30

Dyonne schreef:
Alle koolzuurhoudende dranken sowieso, is mijn ervaring.

Tevens bij niet-koolzuurhoudende dranken soms nog opletten. Sommige zoetstoffen etc kunnen ook reacties uitlokken.

Maar zelf drink ik al 5 jaar geen koolzuurhoudende frisdranken meer. ;)

Ik ben ook sinds een paar maanden gestopt met cola light drinken, sindsdien heb ik veel minder last van mijn maag en darmen. Ik was cola light verslaafd en best moeilijk om ermee te stoppen. Ik kan idd ook slecht tegen sommige zoetstoffen, welke weet ik niet precies.

Probeer sowieso geen koolzuurhoudende dranken meer te drinken (zo min mogelijk) en drink nu thuis veel Spa met fruitsmaakje (zonder koolzuur).

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 09:56

M_EL_ISSA schreef:
BounceBabe schreef:
Ik ga over ongeveer 2 weken naar het ziekenhuis voor een darmonderzoek. Wat zijn jullie ervaringen?

Heb ik inderdaad half jaartje geleden ook gehad, heb ik ook vermeld in dit topic, zal even mezelf quote-en, hoef je het niet op te zoeken :)

M_EL_ISSA schreef:
Ik heb helemaal geen verdoving gehad, en er is ook niks van gezegd..
Is het dan toch wat anders of heb je daar echt om gevraagd?
Bij mij brachten ze een slangetje aan de achterkant zeg maar. Door dat slangetje brachten ze een papje naar binnen. en daardoor konden ze kijken in mijn darmen.
Ik moest toen elke keer omdraaien, op je zij, links,rechts op je buik, op je rug. Op een moment schoven ze het bed verticaal zeg maar,zodat je stond in het bed. Daarna werd het bed weer horizontaal gezet, en moest ik weer een paar keer achter elkaar draaien.
Daarna kreeg ik een soort van puntje van buitenuit in mijn buik gedrukt, een paar seconde.
Ik kon alles mee kijken op een schermpje.
Daarna mocht ik gelijk naar de wc, en toen kwam een heel papje eruit, hardstikke wit. Leek wel melk :P
Het enige wat ik voelde waren een paar kleine krampjes, maar die waren na een paar seconde zo weer weg, en waren niet echt hevig.
Vond het geen pijnlijk onderzoek, vond het meer nogal genant...

Edit: Had nog een vraagje, hebben jullie ook,doordat jullie spastische darm hebben en dus erg vaak verkrampt in je lichaam zeg maar, dat heel je schouders/rug vast zit?
Ik word helemaal gek van de schouderpijn, zou eigenlijk een keer goed gemasseert moeten worden.
Volgens iedereen kan het niks met mijn darmen te maken hebben, maar ik denk toch wel echt dat hier wel een linkje ligt.

Hebben jullie hier ook vaak last van of zou het niks met dit te maken hebben?

Ja ik heb daar hele erge last van! Ik loop nu bij de chiropractor en heb een rugscan gekregen en daaruit bleek dat ik een veeeeeel te hoge spierspanning had! Echt extreem hoog. Ben intenstief behandeld door de chiropractor en de spierspanning is nu bijna normaal :) Echt heerlijk een stuk minder pijn in mijn lijf.

Nadeel daardoor is dat ik opeens mijn spastische darm veel meer voel! Ik dacht dat ik last van mijn eierstokken had of blindedarm ofzo en helemaal ongerust naar de dokter, onderzoek gehad en bleek dat het mijn dikke darm was die zo'n pijn deed, het straalt ook door naar mijn onderrug aan beide kanten. Ik was helemaal opgelucht dat ze zei dat het mijn dikke darm was := Dat weet ik namelijk al meer dan 20 jaar dat ik dat heb dus dat hoort bij mij zeg maar :) daar heb ik mee leren leven.

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 12:18

AnneOmie schreef:
Ik ben ook sinds een paar maanden gestopt met cola light drinken, sindsdien heb ik veel minder last van mijn maag en darmen. Ik was cola light verslaafd en best moeilijk om ermee te stoppen. Ik kan idd ook slecht tegen sommige zoetstoffen, welke weet ik niet precies.

Probeer sowieso geen koolzuurhoudende dranken meer te drinken (zo min mogelijk) en drink nu thuis veel Spa met fruitsmaakje (zonder koolzuur).

ik ben ook ernstig verslaafd aan cola light, maar ik probeer dat echt te laten (valt tegen ;) ).. want ik wordt er zo opgeblazen van.. en gezond is het natuurlijk ook alles behalve..

ik vind die nestea icetea heel lekker (ook zonder koolzuur en zonder zoetstoffen)

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 12:23

oooh, en dan nog over dat darm onderzoek....

als ik jou was, zou ik om een roesje vragen. ik heb een endoscopie en een gastroscopie gehad (maag en darm) en heb de eerste helft niet gevoeld, totdat ze in me dikke darm vast zaten en ik daardoor wakker werd, hebben ze me nog een spuit gegeven, was ik weer weg. vanaf het moment dat ze me dat roesje gaven, tot het moment dat mijn vriend s'avonds de deur uit liep, kan ik me alleen dat ene moment nog herinneren, de rest van de dag ben ik kwijt.

(best fijn eigenlijk :))

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 13:12

haha nou ik wil niet met je ruilen :))

maargoed.. als ik weer naar de dokter ga denk ik dat er toch niets uitkomt :n

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 13:25

Misschien moet ik die ice tea ook maar eens gaan proberen! Heb eigenlijk al een paar weken geen cola light gedronken en moet zeggen dat de verslaving nu bijna weg is :)

M_EL_ISSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 13:42

AnneOmie schreef:
Misschien moet ik die ice tea ook maar eens gaan proberen! Heb eigenlijk al een paar weken geen cola light gedronken en moet zeggen dat de verslaving nu bijna weg is :)

Even offtopic,Want daar ben ik namelijk erg goed in :+ Maar wat heb jij een mooi zadel op je paard!

Mijn cola verslaving is eigenlijk ook wel over, maar ik merk dat als ik 1 glaasje neem, dat ik al gauw een tweede glaasje neem.
Dus ik heb de cola eigenlijk helemaal afgeschaft.