Meer mensen met burn out/overspannen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Himyar

Re: Meer mensen met burn out/overspannen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 20:46

Nog een gedicht dat mij aanspreekt:

Still I Rise

You may write me down in history
With your bitter, twisted lies,
You may trod me in the very dirt
But still, like dust, I'll rise.

Does my sassiness upset you?
Why are you beset with gloom?
'Cause I walk like I've got oil wells
Pumping in my living room.

Just like moons and like suns,
With the certainty of tides,
Just like hopes springing high,
Still I'll rise.

Did you want to see me broken?
Bowed head and lowered eyes?
Shoulders falling down like teardrops.
Weakened by my soulful cries.

Does my haughtiness offend you?
Don't you take it awful hard
'Cause I laugh like I've got gold mines
Diggin' in my own back yard.

You may shoot me with your words,
You may cut me with your eyes,
You may kill me with your hatefulness,
But still, like air, I'll rise.

Does my sexiness upset you?
Does it come as a surprise
That I dance like I've got diamonds
At the meeting of my thighs?

Out of the huts of history's shame
I rise
Up from a past that's rooted in pain
I rise
I'm a black ocean, leaping and wide,
Welling and swelling I bear in the tide.
Leaving behind nights of terror and fear
I rise
Into a daybreak that's wondrously clear
I rise
Bringing the gifts that my ancestors gave,
I am the dream and the hope of the slave.
I rise
I rise
I rise.

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 00:11

Mooie teksten Himyar.
Ik heb mijn verjaardag overleeft maar heb echt het idee dat ik achter waards de trap af ga.. En heb weer het idee dat mijn vriend me niet begrijpt..

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 10:51

Wat begrijpt hij dan niet?
Ik denk dat het heel moeilijk kan zijn voor andere mensen om zich een voorstelling te maken hoe je dingen beleeft en hebt beleeft. Vooral als ze uit een heel ander soort gezin komen.

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 13:36

Ik heb inmiddels bijna een jaar geleden gezegt dat ik op t randje zat en dat schijnt hij dus gewoon in een doosje te stoppen en weg te leggen. Laatst ook weer is over gehad maar dan zegt hij niets meer

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 14:07

Hij weet blijkbaar niet hoe hij er mee om moet gaan. Mijn vriend en ik waren lange tijd allebei op het randje van burnout en dan kan je elkaars problemen er echt niet bij hebben. Misschien dat hij zelf ook niet lekker in zijn vel zit? Mannen zitten sowieso vaak anders in elkaar als het om gevoelens gaat. En praten niet makkelijk.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 16:47

Misschien dat het helpt als je zegt wat je precies van hem verwacht? Het is soms heel moeilijk om in te schatten wat een ander precies van je verlangt.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 17:11

http://wsr.byu.edu/content/view/2585/
Kwam net deze samenvatting tegen, ik vind het wel goed samen gevat. Dit type gedrag veroorzaakt vaak heel veel stress en frustratie bij een ander. Ik heb een tijd lang een collega gehad die een aantal van de genoemde "tactieken" gebruikte. Gelukkig is deze collega sinds een tijdje weg, want 40 uur per week met zo iemand te maken hebben en in een ruimte zitten, word je niet blij van. Gelukkig heb ik nu alleen maar collega's die niet of nauwelijks van dat soort gedrag vertonen.

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 23:26

Himyar ik heb het wel is gezegt wat ik verwacht maar volgens hem wil ik gewoon te graag dat mensen zeggen dat iets vervelend voor me is. Punt is ik hoor dat gewoon nooit.. Kreeg gister ook nog is de wind van voren van mams lief en verjaardag was er ook eentje waar je U tegen kunt zeggen.. Ik probeer me gewoon te redden door dingetjes te lezen op het internet (links van jullie met name) en hier mijn klaagzang te doen.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 09:19

Het IS verdorie ook vervelend voor je! Als anderen in je omgeving niet tot steun willen/kunnen zijn, dan moet je het inderdaad gewoon hier lekker in de groep gooien, gewoon doen hoor. Misschien is je vriend ook opgegroeid in een zelfde soort gezin en zit hij nog in de fase dat hij denkt dat dat allemaal normaal is. Ik heb mezelf dat ook heel lang proberen wijs te maken, dat ik over bepaalde dingen niet moest "zeuren" en daarom een ander ook niet. Nu ben ik er achter dat het prima is om er over te praten en toe te geven dat het allemaal niet normaal is en kan ik naar een ander toe ook beter begrip voelen en tonen.

Zelf zit ik sinds kort op het forum van deze site: http://www.nevergoodenough.com/
Heel veel herkenning tijdens het lezen en af en toe gooi ik zelf iets in de groep. Soms wel lastig dat ik alles in het Engels moet schrijven, maar mijn ervaring is dat je vaak het meeste hebt aan Engelstalige sites. Hier ook weer, want er zitten heel veel mensen op, op de vergelijkbare Nederlandse site waar ik op zit, wordt niet zoveel geschreven en gereageerd.

Gisteren trouwens weer naar de haptotherapeut geweest, was weer heftig, want ik heb vannacht weer slecht geslapen, een bonk stress. Vanmorgen schoot het bijna in mijn rug, zo'n stijve rug. Heb wat rekoefeningen gedaan, maar had niet veel tijd, want ik moest weer om half acht in mijn auto zitten.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 09:37

Een gedicht van het forum:

Where was your smile?
I noticed it young.
Where was the joy?
Your heart never sung.

The 3 small faces,
Had no effect on your view.
We added to your burden,
We were the weight on you.

You'd stare out the window,
All wrapped up in mind.
Whispering words,
Not meant for my kind.

I feared the day,
We'd find you dead.
A cut to the wrists;
Or a shot to the head.

The years went by,
You acquired treasure.
It mattered not.
As it gave you no pleasure.

Searching for something
For what did you vie?
You were looking for something,
That would not make you cry.

What a waste of your life.
One of worry and fear.
Imaginary insults,
From every peer.

Your husband , so patient,
Was the target of rage.
You spoke of his failures,
To you, life was a stage.

Now he is gone.
As are his sweet, kind ways.
The two is now one.
You're alone in your days.

Do you ever look back,
In yourself see the wrong?
Can you stop the demons,
That have plagued you so long?

It may be too late,
You're bound to your pain.
It's what you've become,
No sun, just rain.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 09:49

En nog eentje:

I saw my mother once,
She was walking away,
I tried to catch up to her,
I had so much to say.

She didn't want to listen,
She had someplace to be.
Someone needed more of her,
Than she could give to me.

I sat and waited for her return
I wanted just some of her time,
But someone needed more of her,
She thought I would be fine.

I tried to tell her many times
But she didn't want to listen
How it hurt to be pushed aside
And how much she was missing.

I grew up and tried again,
But to no avail.
She tried to defend herself
But I told her to go to hell.

I have faith she will go to heaven
And one day I hope to see her there
Where the good Lord will give us closure,
And I will know how much she really cared.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 09:56

Mooie gedichten Himyar, kan niet anders zeggen Lachen
Eigenlijk is het triest dat er zoveel gedichten over te vinden zijn he...

Mijn vriend heeft mijn moeder aan de telefoon gehad om even kort te vertellen hoe het nu gaat. Hij heeft ook meteen gezegd dat we dus ook met de kerst er niet zijn. Dat geeft me weer even rust. Hoef ik me daar in ieder geval niet meer druk om te maken.

Gisteren bij de bedrijfsarts geweest. We zijn nu bijna een jaar verder en de teller staat weer op 0 %. De vorige keer was het nog 25% zonder loonwaarde... Ik ben er wel blij mee, want die 25% haalde ik geen eens, laat staan dat het nu zou lukken. Hij ziet gelukkig ook in dat werken er nu echt even niet in zit. En dat begrip is toch ook wel heel fijn. Kortom een vermoeiend, maar goed gesprek.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 13:31

Afgelopen nacht weer zo'n 1,5 uur gehuild in bed.
Voel me nu ontzettend leeg en gespannen. Heb voor het eerst een afspraak gemaakt voor een ontspanningsmassage, hopelijk ontspannen mijn spieren dan wat meer.
Het enige dat ik nu wil doen is naar bed gaan en slapen, van die vermoeidheid afkomen en toch denk ik dat het daardoor erger word.
@ Pollewoppy; wat goed van je vriend dat hij kerst heeft afgebeld bij je familie en dat de bedrijfsarts naar je luistert.
@ Himyar; vooral de eerste gedicht van de 2 raakte me heel erg, daar ben ik nog best wel vaak bang voor.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 15:13

Hamer Wat begrijpt mijn familie toch niet aan GEEN contact??
Ik word er echt helemaal niet goed van. Had ik net gisteren weer een betere dag, nu dit weer... Frusty

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 15:19

Hebben ze weer contact opgenomen? Op wat voor manier?

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 15:21

Stalken! Dat is het.
Ze zullen vast de vermoorde onschuld spelen, maar ze hebben je verzoek gewoon te respecteren!!

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 16:43

Maar dat doen ze helaas niet. Ze voelen zich slachtoffer omdat ik geen contact met ze wil en benadrukken steeds hoe moeilijk het voor ze is en dat ze nu niet weten wat ze moeten.
Volgens mij is mijn vriend daar toch heel duidelijk in geweest. Geen contact is geen contact. Dat het lastig is oke, maar idd ze hebben het gewoon te respecteren.

Mijn zusje is langs geweest om me 'gewoon even een knuffel' te geven. Ik was even een bakkie doen op m'n werk gelukkig. Dus ik was niet thuis, er lag een briefje met een kaartje in de brievenbus. Ik heb daarna mijn zusje toch weer even aan de telefoon gehad. Toen liet ze duidelijk merken het niet leuk te vinden. Het maakt me vooral boos dat ze het niet respecteren en dat ik me er nog bijna schuldig om ga voelen ook dat zij het moeilijk vinden om zich erbij neer te leggen.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 16:45

C_arola schreef:
Afgelopen nacht weer zo'n 1,5 uur gehuild in bed.
Voel me nu ontzettend leeg en gespannen. Heb voor het eerst een afspraak gemaakt voor een ontspanningsmassage, hopelijk ontspannen mijn spieren dan wat meer.

Een ontspanningsmassage werkt voor mij altijd wel heel goed. Dan ontspan ik echt even. Al snap ik dat dat voor jou een beetje anders ligt. Hopelijk kun je er wel een beetje van genieten en worden je spieren weer lekker los.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 18:02

Het scheelt dat het gegeven word door een vrouw, dus ik ben benieuwd. Van de fysiotherapeute en mijn zus raakte ik wel lekker ontspannen als ze mijn nek of rug masseerden dus ik denk dat het wel goed komt.
Mannelijke aanrakingen moet ik echt niet hebben behalve van mijn vriend en hij vindt massages verschrikkelijk om te geven.

Wat erg dat ze je een schuldgevoel aan proberen te praten. Maar jij bepaalt of je je schuldig voelt of niet. Elk mens in elk gezonde relatie heeft behoefte aan tijd voor zichzelf, waarom jij dan niet in een ongezonde relatie mbt je familie?
Je schreef dat zij nu niet weten wat je moeten. Laat hun dat lekker zelf oplossen, dat is niet jouw taak.
Jouw taak is voor jezelf zorgen en gelukkig worden.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 20:00

Punt is dat ze dat dus letterlijk bij mij neerleggen.
Ik weet wel dat schuldgevoel iets is dat bij jezelf ligt, maar verstand en gevoel komen niet altijd overeen. En juist omdat ik momenteel zo instabiel ben, lopen die twee dingen wel eens langs elkaar.

Ik kan dan 100x tegen mezelf zeggen dat ik me niet schuldig hoef te voelen, maar mijn gevoel word er niet anders van. Dat is precies de reden waarom ik geen contact wil, om dit soort fratsen te voorkomen. Mijn vriend en ik hebben net een hele nette maar duidelijke mail gestuurd naar mijn zusje dat ze echt geen contact meer moet zoeken. Ik hoop dat de boodschap nu wel overkomt.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 20:34

Ik kan me helemaal in je in leven. In jouw situatie zou ik precies het zelfde hebben. Dat eeuwige, onuitstaanbare schuldgevoel, ggggrrrrrr Boos! ! In kan ook duizend keer tegen mezelf zeggen dat ik me niet schuldig moet voelen over dingen en dan voel ik het TOCH. Ook als er echt totaal geen reden toe is. Ik begrijp hoe akelig moeilijk het is om voor jezelf op te komen, maar je ligt in de vernieling en het is absolute noodzaak dat men je de ruimte geeft. Godzijdank dat je vriend achter je staat en het voor je op neemt. Dat moet hij vooral ook blijven doen, want jij staat nu nog minder sterk in je schoenen dan normaal.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 21:17

Idd, wat Himyar ook zegt, het is nu heel belangrijk dat je vriend je nu beschermt tegen de vernietigende invloed van je familie! En geweldig dat jullie samen een mail hebben gestuurd!

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 22:35

Mijn vriend is inderdaad een toppertje. Lachen
Hij is echt een enorme steun voor me. Gelukkig, want idd zoals je zegt Himyar, ik sta momenteel nog minder sterk in m'n schoenen dan normaal. Soms om gek van te worden. Vat ook alles op als kritiek en betrek veel dingen meteen op mezelf. Nóg veel meer dan ik voorheen al deed.

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 23:13

Echt een toppertje Pollewoppy. Ik kan me ook goed in jou situatie inleven. Mijn familie is er ook zo een van de problemen letterlijk bij je neerleggen of eigenlijk nog liever ergens tussen je riem etc. stoppen. Ik voel me ook enorm snel schuldig en ik heb het idee dat mijn familie daar soms misbruik van maakt.

Heb vanmiddag even kort met mijn vriend gepraat. Stond op het punt naar de paarden te gaan maar was heel blij met het feit dat hij zelf ook inziet dat hij de laatste tijd erg bot tegen mij is. Hij zei ook dat het hem opviel dat ik erg dominant en negatief tegen andere mensen om me heen deed. Enige nadeel is dat als hij zijn zegje heeft gedaan is het ook klaar. Echt een gesprek erover hebben kan dus niet..

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 09:34

Ik heb het "geluk" Verdrietig dat mijn vriend zijn ex-vrouw waarmee hij wel zo'n 20 jaar samen is geweest behoorlijk narcistisch is. Dat is dan ook de reden waarom hij lange tijd tegen een burnout aan heeft gezeten, hij heeft er een behoorlijk trauma van opgelopen en nog probeert ze dingen te flikken. Toen ik hem begon te vertellen over wat ik allemaal had gelezen over narcisme herkende hij veel dingen, hoewel hij liever niet over haar praat, misschien uit schaamte dat hij zo lang met haar samen is gebleven. Ik heb ook de nodige dingen direct en indirect te horen en te zien gehad van die vrouw en ze is inderdaad een eerste klas drama queen, ze moet altijd haar zin hebben en haar gelijk krijgen, de schuld ligt altijd bij anderen (zij is altijd een slachtoffer, ook als het overduidelijk is dat ze dat niet is) en ze kan manipuleren en zielig doen als de beste. Ze kan enorme scenes schoppen (om kleine dingen) en dan is er geen land mee te bezeilen. Het ene moment kan ze onwijs kwaad zijn en krijsen en met dingen gooien en het volgende moment (een dag later) kan ze over het zelfde heel koel en onverschillig doen alsof het haar in ene koud laat. Ik heb wel eens trillend op de bank gezeten wanneer mijn vriend haar aan de andere kant van de kamer aan de telefoon had en ze krijste en tekeer ging als een idioot. Het komt me allemaal zeer bekend voor, helaas!
Die mensen hebben een Vals Zelf van hier tot Tokyo (hoewel ik er zelf ook aardig weg mee weet hoor Verdrietig ).
http://sfhelp.org/01/gwc-intro.htm
http://sfhelp.org/05/symptoms.htm
http://sfhelp.org/01/6wounds.htm
http://sfhelp.org/Rx/recovery1.htm
http://sfhelp.org/01/w1-gwctraits.htm