Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 21:46

enniee schreef:
dat is goede info die je gekregen hebt, vind de kosten meevallen inderdaad?! :)

Bij mij zeiden ze inderdaad ook dat de verstandskiezen trekken voor mij hetzelfde zou zijn als de kaakoperatie.. (op het eten na :+)

En was dat ook zo?

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 15:37

Ja heel erg fijn!
28 Oktober maken ze foto's, als alles dan goed staat mag de beugel er 12 November uit!
(hopen maar!!)

En foto's zal ik plaatsen, ofcourse haha!

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 18:05

Prairy schreef:
enniee schreef:
dat is goede info die je gekregen hebt, vind de kosten meevallen inderdaad?! :)

Bij mij zeiden ze inderdaad ook dat de verstandskiezen trekken voor mij hetzelfde zou zijn als de kaakoperatie.. (op het eten na :+)

En was dat ook zo?

Ik heb de operatie nog niet gehad, jammer genoeg :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 08:33

Wat fijn dat het einde in zicht is Muurp!

Ik zelf heb op het moment wat moeite met het hele gebeuren. Het is nu 2,5 maand geleden dat ik geopereerd ben en ik krijg meer en meer het gevoel dat ik mezelf niet meer ben. Ik mis mijn oude gezicht heel erg en zeker de laatste paar dagen is het gevoel van had-ik-maar-niet-door-gezet heel sterk...
Dus hier is het eventjes een beetje drama en ik weet niet zo goed wat ik er mee aan moet. Het allerliefst zou ik willen dat ik vandaag nog de OK in ga en dat ze het weer terug zetten. Maar dat willen ze vast niet..

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 08:54

Anoniem schreef:
Wat fijn dat het einde in zicht is Muurp!

Ik zelf heb op het moment wat moeite met het hele gebeuren. Het is nu 2,5 maand geleden dat ik geopereerd ben en ik krijg meer en meer het gevoel dat ik mezelf niet meer ben. Ik mis mijn oude gezicht heel erg en zeker de laatste paar dagen is het gevoel van had-ik-maar-niet-door-gezet heel sterk...
Dus hier is het eventjes een beetje drama en ik weet niet zo goed wat ik er mee aan moet. Het allerliefst zou ik willen dat ik vandaag nog de OK in ga en dat ze het weer terug zetten. Maar dat willen ze vast niet..

och, dat is geen goed bericht.. Hoe kan dat? is er van te voren geen ding gemaakt waar je kan zien hoe het eruit komt te zien? :(:)

Anoniem

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 10:15

Nee dat hebben ze van te voren niet gedaan.. omdat ze zeiden dat dat verkeerde verwachtingen kan geven en dat het er in het echt vaak mooier uit ziet dan op een computerbewerkt ding.. Dus nee.. ik heb nooit een echt goed idee gehad van wat er komen zou..

Waarschijnlijk heb ik me er zelf enorm op verkeken.

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 11:23

dan weet ik wat ik ga vragen als ik weer bij de kaakchirurg ben! ;)

Het is wel vervelend voor je!

Molzebeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 11:27

Wat naar zeg! Het is toch de bedoeling dat je er mooier van wordt.. Wat stoort je nu? Vindt je het niet mooi?

Ik kan me niet voorstellen dat ik mijn oude gezicht zal missen, stoor me al 15 jaar aan die te korte/te diepe kin. Maar ik lees het wel vaker op forums dat mensen heeeel erg moeten wennen..

Sterkte in elk geval! Wat vind je omgeving?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 11:52

Ik had het ook niet verwacht. Stoorde me tenslotte ook al sinds ik me kan herinneren aan mijn platte profiel en de grote kin die ik van mijn moeder heb gekregen. Dat dit anders zou worden door de operatie was voor mij een pluspunt. Toen ik het traject in ging, ging ik zelf door een redelijk moeilijke periode heen en was het enige wat belangrijk was dat mijn tanden goed stonden. Ik was tenslotte al van jongs af aan bezig mijn tanden goed te krijgen (miste van alles en zwaar om gepest) dus dat moest en zou goed. Dat kon d.m.v. een operatie en dat mijn kin weg zou gaan was een bijkomend pluspunt. Op dat moment. Sinds die tijd zijn er 2 jaar voorbij gegaan en vooral het laatste jaar zat ik echt weer lekker in mijn vel. De operatie kon me niet zo veel boeien en die beugel ook niet. Eigenlijk heb ik me de gevolgen nooit goed gerealiseerd tot de avond van te voren. Dit heb ik toen gegooid op 'een berg spanning' omdat ik altijd huilend in de behandelkamer zat dus dit zou daar ook wel van komen.

Ik weet niet precies wát ik niet mooi vind. Ik kan namelijk ook niet zeggen dat het mislukt is of dat ik er heel lelijk op ben geworden. Juist niet.. Ik heb bij wijze van spreken meer jongens achter me aan gehad de afgelopen 2 weken dan de 2 jaar daarvoor..

De omgeving reageert wisselend. Iedereen zegt dat ze het mooi vinden maar mensen moeten heel erg wennen of herkennen me niet op straat. Iets wat ik ook heel erg vind.
Wat ik ook heel erg vind is dat mensen zich nu afvragen of ik familie ben van mijn moeder en mijn zusje, terwijl daar eerder geen twijfel over mogelijk was!

Het probleem is dus vooral dat ik mezelf mis. Het gevoel heb dat ik met het hoofd van een ander rondloop. Het is namelijk niet zo dat er een kleine nuance is, maar echt helemaal anders. En ik kan dat nu niet goed handelen. Mijn gebit staat goed, dat is heerlijk! Maar ik zou het echt op dit moment, als dat zou kunnen, zo omdraaien en mijn oude hoofd terug nemen. Ook al zou dat betekenen dat het kauwen moeilijker gaat en ik dingen niet af kan bijten.

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 12:05

ik heb even terug gelezen, maar jou bovenkaak is ook naar voren gebracht lees ik, dan kan me voorstellen dat het een groter verschil is. Dat lijkt me heel anders inderdaad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 12:24

Klopt, ik ben aan beide kaken geopereerd en dat maakt het inderdaad heel anders :)

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 18:05

Bij mij hebben ze ook mijn beide kaken,kin, mijn neus en mijn voorhoofd gedaan.
Ook mijn gezicht is heel anders geworden maar ben er wel blij mee.
Ik had door acromegalie een rand (mannelijk) boven mijn ogen gekregen en een, ik zei altijd bochel, op mijn neus.
Hierdoor ben ik best veranderd maar ben er zeer tevreden over en bij mij hebben ze ook geen profiel gemaakt op de pc ik ben er gewoon vól ingegaan en mijn vertrouwen in de chirurg was volkomen terecht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 10:24

Het vertrouwen in de chirurg was bij mij ook terecht hoor, de beste man heeft technisch gezien niets verkeerds gedaan en ja het is mooier. Maar ik kan het zelf niet handelen en wil het allerliefst mijn eigen gezicht terug. Kort gezegd, ik heb spijt van mijn eigen keuze en de chirurg heeft zijn werk gewoon goed gedaan....

Heb vanmorgen het ziekenhuis gebeld dat ik heel graag een afspraak wil om gewoon met hem te praten over hoe ik nu verder moet.. Gelukkig kon ik volgende week vrijdag al terecht :)

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 12:27

Fijn dat je zo snel terecht kunt :)
Het ligt idd niet aan de chirurg, goed dat je dat inziet.
De beste man doet ook alleen maar zijn werk.

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 22:55

Jakkes, hier gaat het niet lekker. Ben dinsdag op controle geweest en er zijn foto's gemaakt, relapse is groter geworden en de mondhygiëniste (die de controle uitvoerde) heeft me doorgestuurd naar mijn chirurg. Kijken wat hij er mee wil.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 15:47

Betekent dat dat je waarschijnlijk nog een keer moet?

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 15:59

Ik heb geen idee, ze opereren over het algemeen liever niet nog een keer geloof ik.
Maar ik wil het wel graag en het is in mijn voordeel dat de eerste operatie eigenlijk niet geschikt was voor mijn kaak, misschien kan ik hem op die manier overhalen het nu wèl op de goede manier te doen. Bovendien kan mijn mond nu nog steeds niet ontspannen dicht en de relapse is overduidelijk niet stabiel, zit dus nog altijd met een afwijking die niet kan worden verholpen met alleen een beugel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 16:04

Respect dat je dat doet, lijkt me heel moeilijk om weer door dat hele proces heen te gaan.
Als ik het nog eens doe dan is het maar voor één ding: het terugzetten zoals het was. Maar dat zal wel onmogelijk zijn.

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 16:22

Ik heb nu iedere dag pijn omdat het niet goed ziet, wil echt veel liever nog een operatie dan dit.

Wanneer mag jij weer babbelen met de chirurg?

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 14:04

Jee meiden, wat een verhalen allemaal hier! Schrik er een beetje van...

@ Sanne, klinkt misschien stom, maar is het niet wennen aan je nieuwe gezicht? Misschien helpt het als je eens foto's van oud & nieuw naast elkaar legt (als je dat niet al gedaan hebt)? Wat ontzettend k*t dat het je zo tegenvalt zeg! Ik hoop voor je dat het goed komt, one way or the other :(:)

@ Maniac, ik hoop voor jou ook dat ze er wat mee kunnen doen. Snap alleen niet dat de chirurg de verkeerde operatie heeft gedaan :?

Iig, sterkte aan beiden :(:)

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 14:07

@Prairy: als ze de operatie uit hadden gevoerd die het beste is voor mijn kaak (boven en onder kantelen), was er geen optimaal resultaat geweest maar had ik een kleine overbeet overgehouden. Bij het verschuiven van alleen mijn onderkaak (wat dus ook gedaan is), zou de overbeet volledig weg zijn met een kans van 10% op relapse. En jippiedepieppie, ik zit bij die 10% :7

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 14:12

En wat doet die relapse dan?

Ben beetje :o? misschien, maar is dat dat je dus alsnog een overbeet hebt?

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 14:19

Een relapse houdt in dat de boel terug schuift en dat gaat, voor zover ik kan zien, vrij hard bij mij op het moment. In april/mei was het nog 2 - 3mm, op de foto van vorige week toch wel 5mm denk ik.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 14:22

Oei das idd erg rap ja...

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 14:23

Jep, terwijl de foto van januari nog helemaal perfect was..