fibromyalgie..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

nickyu

Re: fibromyalgie..

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 09:17

shana schreef:
hoi

een vriendin van me heeft fybromyalgie

ik ben onlangs geopereerd aan borstkanker en heb chemotherapie gehad en ben nu bestralingen aan het krijgen
de laatste tyd ben ik enorm stijf en moe
nu vroeg ik me af , komt dit nog door de chemo ( 14 juni was laatste chemokuur ) of heb ik fybromyalgie ?!

dat trillen wat hier gezegd wordt heb ik ook soms en heel senl blauwe plekken

groetjes san

shana , heb ook borstkanker
de chemo en bestralingen hebben als bijwerking vermoeidheid (oa)
dit zullen ze op de mammacare beamen

snel blauwe plekken komt omdat de chemo de aderen zwak heeft gemaakt
chemo brand en de wanden vd aderen worden zwakker en de aderen door dat ze verbrand zijn smaller (je zult merken dt je ook moeilijker te prikken bent bv )
deze worden nooit meer echt sterk , extra vitamine B en C doen een hoop
om je iets beter te voelen ..

dit zijn "gelukkig" dus een resultaat van de K behandeling
de vermoeidheid die je daardoor hebt word heel erg veel minder
en met beetje geluk gaat het zelfs helemaal weg
sommige blijven daar helaas altijd wel een beetje last van hebben

hoe oud ben je nu ? en wat voor een borstkanker heb je ? ( de "gewone"K toevallig in je borst , de "standaard"borstkanker of hormoniale K ? )

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 09:20

Dank jullie beide!!

Helaas niet de reacties die ik hoopte... Knipoog Ik heb 5 paarden en wil met allemaal op de een of andere manier door kunnen, dat zit er, als ik het zo lees, waarschijnlijk niet in. Ik ben zoals een andere bokker eens zei "draf verslaafd" en ik baal er enorm van dat langdurig lichtrijden waarschijnlijk de reden is dat ik juist meer pijn heb als voorheen.

Terug naar "bakrijden"?

@Risje, ja, GRAAG! Ik kom, wanneer alles een beetje "gezakt" is graag eens een ijslander proberen!!!

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 09:27

Jeddah schreef:
Dank jullie beide!!

Helaas niet de reacties die ik hoopte... Knipoog Ik heb 5 paarden en wil met allemaal op de een of andere manier door kunnen, dat zit er, als ik het zo lees, waarschijnlijk niet in. Ik ben zoals een andere bokker eens zei "draf verslaafd" en ik baal er enorm van dat langdurig lichtrijden waarschijnlijk de reden is dat ik juist meer pijn heb als voorheen.

Terug naar "bakrijden"?

@Risje, ja, GRAAG! Ik kom, wanneer alles een beetje "gezakt" is graag eens een ijslander proberen!!!

Heb je dan waarschijnlijk een paard die niet hoog opgooit? Ik heb er een met veel beweging, maar ook weer niet te, zodat je goed kan lichtrijden, maar ik galoppeer weer veel liever. Na een wedstrijd heb ik wel heel veel last. Aangezien je dan een hele Z2 proef door moet zitten.
Onze nu fokmerrie zat wel weer heerlijk en daar kon je bij wijze van, uren doorzitten en een bak koffie drinken.
Is idd een ander zadel misschien een uitkomst?
Ik heb er nu eentje met veel steun ( een hulsebos, had hiervoor een KN), en ik moet zeggen, das ook een vooruitgang.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 09:27

neeeeee niet terug naar bakrijden
je paard leren dat die je goed tilt Vork

zie weer het belang van goed dressuur matig lopen (of het nu endurance western of engels is ..)
de jog en tolt (ook al is het niet de echte tolt ..niet ieder ras kan die goed )
zijn kilometers goed uit te houden voor zowel ruiter als paard

het is dat de gemiddelde draver niet goed kan joggen (iig erg moeilijk aan te leren dat die dat zo doet dat het makkelijk uit te zitten is) daarom en ik toch weer overgestapt op een
paardje met amerikaanse invloeden (kruizing x kruizing maar overwegend paint invloeden x arabier iets ..zit iets van welsh in maar dat geeft slechts dat extra beetje uhh ja ..eigenwijsheid Haha! en het iets kleiner blijven Bloos hopen we althans want het groeit als kool Vork )

wil je dus endurance blijven doen en goed voor dedag komen een tolter uitzoeken

maar begrijp uiterard dat je liever je eigen paarden houd
dat houd dan dus wel in dat de top sport minder geschikt word

het echte bak werk is te zwaar
je gaat dan teveel "werken" of saai ..

lekker buiten hobbellen met af en toe een bak dagje is uiteraard een ander verhaal Knipoog
voor zowel paard als ruiter

een dressuur zadel met een vaste zit word ik iig niet happy van
heb nu mijn eigen merk die er aan komt (nog weekje of 2 /3 idem voor een boomloos met meer zit er in) deze ga ik zelf nogmaals uitproberen
maar je moet tussen door kunnen bewegen
te lang in de zelfde houding is dus funest

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 09:33

Citaat:
En als ik een keer teveel last heb van mijn heup dan verzin ik iets anders. We doen namelijk ook regelmatig grondwerk of schrik / behendigheids-training;-) Of eventueel een stapritje op de weide, kan ik meteen oefenen in wendingen, buigingen en lengte in haar stap krijgen.
Oftewel ik kan en mag gewoon alles, alleen pas trainingsritme soms iets aan als het qua klachten ander sloopt dan gepland.

Enne Jeddah: als je keer ijslander-gangen wilt voelen, kom maar hoor! Je bent welkom (anderen trouwens ook)

hier idem dito
ook regelmatig iets anders tussen door gevolgd door stap ritje buiten

tolt is idd heerlijk .. mar hoe is de gewone draf van een ijs?
leek me wel leuke ponys alleen niet te betalen (voor mij dan )
maar heb nu een grote liefde die we langzaam doch zeker kneden in een
nog fijnder voor de hulpen , lees mijn gedahcten paard

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 09:35

@Liesje, ik heb inderdaad paarden met vlakke gangen. Ik rij ook een paard van een ander die wel meer opgooit en daar heb ik inderdaad minder last mee, al rij ik die weer in de bak en dus niet 1.5 uur aan het lichtrijden ben.

@Mickyu, ik heb al Paints. Knipoog En ze lopen allemaal naar hun kunnen. Niet elk paard kan je álles leren, ook zij hebben hun beperkingen en Simply kán mij niet verder "helpen" in de draf.

Tuurlijk hou ik het liefst mijn eigen paraden! Ja

Boomloos rij ik al. Knipoog

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 09:40

i kneuw

klopt dat je niet alles paard alles leren kan , dat gaf ik al aan
maar de paints met hun vlakke gangen kunnen je dan niet goed helpen met lichtrijden ..maar wel met doorzitten Pling

dat was mede mijn rede voor het kiezen voor dit paardje
de jog Vork

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 09:43

Ja, joggen kan ze wel... helaas is dat niet wat ík voor ogen had, maar misschien moet ik dus maar lange jog ritjes maken.
het knullige is dat ik met de paraden het altijd zo onwijs belangrijk gevonden heb om een doel te hebben, ergens naar toe te kunnen werken, iets waar zij goed in zijn. En dat was vooralsnog Endurance.
Gelukkig hebben we ook TREC ontdekt, wel lang in het zadel, wel wat springen, maar niet langdurig lichtrijden, ik hoop dat ik dat alsnog kan blijven doen. Daar hoef ik natuurlijk ook niet zo mega voor te trainen als met de Endurance.

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 09:44

nickyu schreef:
neeeeee niet terug naar bakrijden
je paard leren dat die je goed tilt Vork

zie weer het belang van goed dressuur matig lopen (of het nu endurance western of engels is ..)
de jog en tolt (ook al is het niet de echte tolt ..niet ieder ras kan die goed )
zijn kilometers goed uit te houden voor zowel ruiter als paard

het echte bak werk is te zwaar
je gaat dan teveel "werken" of saai ..

lekker buiten hobbellen met af en toe een bak dagje is uiteraard een ander verhaal Knipoog
voor zowel paard als ruiter

een dressuur zadel met een vaste zit word ik iig niet happy van
heb nu mijn eigen merk die er aan komt (nog weekje of 2 /3 idem voor een boomloos met meer zit er in) deze ga ik zelf nogmaals uitproberen
maar je moet tussen door kunnen bewegen
te lang in de zelfde houding is dus funest

Zo zie je maar dat dat voor iedereen anders is.
Mijn dressuurpaard zit vreselijk buiten aan de lange teugel. Draagt uiteraard veel meer als hij nageefelijk is.
En een boomloos zadel is in mijn geval dus geen optie. En in mijn geval is een dressuurzadel waar je genoeg ondersteund wordt ( en niet vastgezet wordt) een uitkomst Knipoog

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 10:03

probeer mijn paardje te leren dat hij ook met lange teugel
goed over de rug loopt , goed tilt , goed achterhand gebruikt
moet zeggen dat die het goed doet Bloos

een goed ondersteunend zadel is wel een grote pre
niet ieder boomloos is ovrigens zonder stuen en niet ieder dressuur zet vast .. het is gewoon ff puzzelen wat het prettigst is

TREC lijkt me heel erg leuk ..word alleen hier niet gedaan Verdrietig

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 10:07

Ik heb een draver met hele vlakke gangen, maar ik heb vaak al pijn in mijn heupen van het alleen erop zitten al. Ik rijd nu niet veel meer. Heb nu ook een verzorger die haar 3 dagen in de week rijdt, zodat zij iig lekker haar beweging krijgt en ik niet verplicht ben om steeds te rijden.

risje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 10:17

@Nickyu:
Hoe de draf van een ijs is, is netzoals bij andere rassen heel verschillend. Ook bij IJslanders heb je paarden met vlakke gangen, maar ook met enorm veel ruimte en beweging.
"Mijn" paard heeft een fijne ruime draf en gooit niet hoog op. Ze kan soms enorm op de omgeving letten en verliest dan wat in haar gangen. Ze kan dan wat kort en gehaast worden en maakt haar passen minder af. Dat zit direct stukken minder fijn, vooral in draf. Is dus een oefenpunt voor ons, maar ach niks te oefenen
hebben zou ook saai zijn;-)

IJslanders, althans de echt goede kunnen idd enorm duur zijn, kun je huizen van kopen;-). Maar ook een beetje "standaard" IJs is al best duur. Dit komt voornamelijk doordat er enorm aan goede papieren wordt gehecht, zonder de officiele stamboekpapieren kun je uberhaupt niets met je paard. Je mag niet naar IJslander-wedstrijden, keuringen etc. En net zoals met andere rassen maakt het hebben van een goed papier een IJslander vaak automatisch al wat duurder.
Als ik "mijn" merrie zou moeten kopen zou ze niet te betalen zijn voor mij op dit moment. Heb geen paar duizend euro over helaas;-) Ze heeft, goede papieren, een goed keuringsresultaat en haar eerste wedstrijd ging ook niet onverdienstelijk. Ben dus erg blij dat ik door haar eigenaar in de gelegenheid gesteld wordt om haar te rijden. Hoop nog steeds dat ik haar ooit over kan kopen!

Voor mij blijft de IJslander een gigantische uitkomst. Het zijn niet alleen erg fijne paarden om mee te werken, past gewoon helemaal bij me, maar ook geweldige gangen. En juist dat gangenwerk maakt het voor mij extra geschikt!
Schijnt overigens dat IJslander-rijden (of andere gangenpaarden) ook wel eens als reuma-therapie gegeven wordt;-)

@Jeddah:
Ik zou endurance en lange ritten echt niet opgeven hoor. Ik zie aan mezelf dat lange ritten steeds beter gaat en ben vastbesloten om over 2 jaar die mega tocht te gaan maken. Endurance is daarbij een hele mooie oefen gelegenheid en aangezien we hier paar goede endurance ruiters (Caro en Yara de Boer) in de buurt hebben wil ik toch die stap eens gaan maken. Kijken of dat iets voor ons is!
Als ik naar mezelf kijk, echt eerlijk naar mezelf kijk, heb ik toen de klachten paar jaar terug opkwamen wel een enorme stap terug moeten maken. De diagnose was toen overigens nog niet eens gesteld. Na allerlei therapie-en, maar vooral door mijn weg te vinden in mijn klachtenwereldje ben ik inmiddels al heel ver gekomen. Zoals ik al zei, kenmerk van fibromyalgie patienten is echt doorzettingsvermogen!

Dusse mensen, we komen er wel!!

risje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 10:28

Euhm mensen, ik krijg een idee.......da theb je op de vroege ochtend tussen je revalidatie uurtjes door. Ben net naar Ergotherapie geweest en heb zo fysiotherapie, had tussenuur en woon er 5 minuten vanaf, dus maar ff kijken of hier al gepost was;-)

Maar goed, als we allemaal dezelfde klachten hebben, allemaal dezelfde paarden en verschillende mensen die endurance, lange ritten, trec, etc leuk vinden. Waarom organiseren we dan niet een keer een weekend?
Kunnen we in dat weekend doen wat we zelf willen. Gewoon een tocht maken, maar vooral ook gezelligheid en van elkaar leren en tips doorgeven....

Wat denken jullie?

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 10:35

is wel leuk idee
je hebt dan ook niemand die boos of teleurgestel kijkt als je zegt nu ff niet , of na tijdje draven vraagt ff paar seconden stappen? en dan weer verder draven ..

aanstaand weekend iig niet weekend erna zit ik in mantinge
weekend daarna duitsland
en 2 weken daarna nederlands kampioenschap polo crosse
(maw lol ..bbq en met de hoop dat er een bal toevallig mijn netje in rolt want daar houd het helaas bij op bij mij dan)

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 10:36

lange ritten ansich eb ik niet zo moeite mee
maar kan niet te lang de zelfde gang houden .. thats the problem
geld eigenlijk bijna overal voor trouwens
kan veel als ik het maar kort wil..

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 10:36

risje schreef:
Euhm mensen, ik krijg een idee.......da theb je op de vroege ochtend tussen je revalidatie uurtjes door. Ben net naar Ergotherapie geweest en heb zo fysiotherapie, had tussenuur en woon er 5 minuten vanaf, dus maar ff kijken of hier al gepost was;-)

Maar goed, als we allemaal dezelfde klachten hebben, allemaal dezelfde paarden en verschillende mensen die endurance, lange ritten, trec, etc leuk vinden. Waarom organiseren we dan niet een keer een weekend?
Kunnen we in dat weekend doen wat we zelf willen. Gewoon een tocht maken, maar vooral ook gezelligheid en van elkaar leren en tips doorgeven....

Wat denken jullie?

das wel een heel leuk idee!

risje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 10:39

Schoot me ineens te binnen, als er nu al paar mensen he took leuk vinden, moeten we maar eens gewoon kijken of en wanneer het haalbaar is! En waar natuurlijk, we moeten tenslotte wel een locatie hebben;-)

Moet nu snel weer door naar fysiotherapie, ben er straks weer, ga ff verder brainstormen!!

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 10:45

Doei! was ik weer terug van vakantie Lachen
ging opzich wel goed Ja
ik reed ook veel lange ritten, maar steed sminder
als ik t doe, moet ik af en toe wel van Macho af, even zelf lopen, en dan er weer op Lachen
het is wel verbetert sinds ik een ander zadel heb gekocht Lachen

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 11:21

Ik heb zoals het nu staat geen fybro, maar drugs induced lupus en mogelijk nog een klier die kliert.
Maar heb wel veel pijnen in mijn lijf.
Ik ben met mijn paard, die door eerdere rugproblemen zich lekker vastzette en hing op mijn handen (problemen zijn weg, maar het gedrag blijft), naar de Balingehof geweest. Ik ging helemaal naar voren zitten, want kon het gewicht niet aan in mijn schouders en nek en mijn paard maakte daar even gretig gebruik van.
Ik heb daar les gehad onder het zadel, op de academische manier. Hierin meegenomen mijn lichamelijke klachten.
Ik heb geleerd hoe mijn paard lichter van voren kan worden en als ze hangt, hoe ik dit het beste even kan opvangen, zonder dat het al teveel pijn doet. Dit scheelt al een heel stuk.
Ook zijn we bezig geweest met mijn houding en zit. Hoe ik het beste kan lichtrijden en momenten van ontspanning kan inbouwen.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 12:10

Leuk idee Risje!!!! Op korte termijn voor mij geen optie, nog veels te veel dingen op de agenda die we nog even niet opgeven. Knipoog

Wat voor zadel heb je gekocht MissToseland?

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 12:17

een dressuurzadel
kan ik mijn benen langer maken, zodat ik minder snel last krijg van mijn knieën Lachen
en ik heb 'meeverende' stijgbeugelriemen erbij gehaald
merk dat er dan toch minder druk heb op de enkels en knieën Ja

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 12:18

lijkt me ook wel leuk zo'n weekend..
maar heb het druk met fotoshoots Haha!

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 12:19

Ja, de EZ-Rides schelen bij mij ook veel! Ja

risje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 12:22

Heb het zelf ook druk de komende tijd. Wordt dus zowiezo over maand of 2 pas vrees ik. Maar goed, we moeten ook tijd hebben om het voor te bereiden. Maarre, wat denken jullie ervan om het naar voorjaar te verschuiven?

Ik wil het ook best in najaar doen hoor, maar dan wordt het weer kouder vochtiger weer en misschien dus meer klachten. Zou zonde zijn als er daardoor veel niet konden.

Dusse voorjaar en dan lekker op ons gemak, tijd, locatie, etc uitzoeken??
Laatst bijgewerkt door risje op 21-08-07 12:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 12:23

Voorjaar lijkt mij een goed plan!