[Centraal] Voor alle vragen over anticonceptie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

poes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 08:51

In de weekendbijlage van Het Laatste Nieuws zat vandaag een stukje over het feit dat vrouwen massaal pilmoe worden. Vrouwen vertellen elkaar over hun ervaringen, en dat zorgt er vandaag voor dat de pil in een steeds negatiever daglicht komt te staan. Wij zijn hier dus blijkbaar niet de enige die zeuren.

In het artikel stond ook dat bij Nuvaring de hormonen ook nog steeds in je bloedbaan komen!!! Dit vind ik nu wel erg sneu, want ik hoopte dat ik net op minder hormonen rondliep nu

Guess001

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 11:55

Een vergelijking tussen Nuvaring en een standaard pil (Microgynon 30):

Nuvaring geeft 15 µg ethinylestradiol (oestrogeen)en 120 µgetonogestrel (progestageen) af per 24 uur.
Microgynon 30 bevat per tablet 30 µg ethinylestradiol (oestrogeen)en 150 µg levonorgestrel (progestageen).

Wel minder oestrogenen dus.

poes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 11:58

Ik nam vroeger mercilon, die volgens mij belange niet zo zwaar is?

Guess001

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 12:01

Mercilon bevat 20 µg ethinylestradiol en 150 µg desogestrel.

Ik dacht trouwens ook dat er het grote verschil tussen de Nuvaring en de pil was dat het plaatselijk afgegeven werd, maar dat blijkt dus allemaal wel mee te vallen.

Ter vergelijking: De Mirena geeft alleen een progestageen (levonorgestrel) af, en wel 20 µg per 24 uur.

poes

Re: [Centraal] Voor alle vragen over anticonceptie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 11:19

Okeee dus eigenlijk is er nauwelijks verschil tussen mijn vorige pil en de nuvaring, behalve dat ik het nu gespreid krijg? Pfff in september vertrek ik voor een paar maanden op erasmus naar italië, mss dat ik er dan wel eens mee ophou met al die hormonen om te zien hoe het gaat.

SuperQuinta

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 11:35

de nuvaring geeft 24 uur per dag evenveel hormonen af,
de pil niet omdat dit allemaal anders opgenomen moet worden, krijg je het ene moment minder andere moment meer hormonen binnen, waardoor je die schommeling krijgt en dus de bijverschijnselen zoals stemmingswisselingen.
aan de constante hormonen van de nuvaring went je lichaam en heb je dus minder last van bijwerkingen.
(heeft goed geluisterd naar de dokter... )

madelief88

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 16:14

Iemand ervaring met de Marvelon-pil?? Reacties ook (graag zelfs) per pb, maar hier is ook goed:P

Izie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 19:16

het grote verschil van nuva ring -->> pil, is dat bij de pil het via je maag/darmkanaal gaat, en het dus beinvloed wordt door ziekte, braken en diarree..

Dit is bij de nuva ring niet het geval.! en dit is dus precies de reden dat ik m heb

Paardenmeis1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 10:06

Ik vind de nuvaring maar brrrr.. Ik heb implanon en ben er uiterst tevreden mee

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 10:08

Bealy schreef:
Mercilon bevat 20 µg ethinylestradiol en 150 µg desogestrel.

Ik dacht trouwens ook dat er het grote verschil tussen de Nuvaring en de pil was dat het plaatselijk afgegeven werd, maar dat blijkt dus allemaal wel mee te vallen.

Ter vergelijking: De Mirena geeft alleen een progestageen (levonorgestrel) af, en wel 20 µg per 24 uur.

Gewoon uit nieuwsgierigheid... hoeveel hormonen bevat de diane 35 nu eigenlijk?

Guess001

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 12:24

35 µg ethinylestradiol (oestrogeen) en 2 mg (dus 2000 µg, toch?) cyproteronacetaat.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 18:13

Mss een domme vraag, maar ik vond het niet meteen in de bijsluiter van de nuvaring: kun je die gewoon combineren met condoom of is er meer kans dat die scheurt dan?

Charlotte89

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 18:52

Hoe gaat het als je wil overstappen op een andere pil? Ik slik nu de diane 35 en wil graag over op de mycroginon(als ik het zo goed schrijf :d) Ik moet maandag naar de dokter. Is het zo dat je dan een tijd zonder pil moet, dat je lichaam even moet wennen. Of mag je meteen overstappen?

Humphrey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 19:36

poes schreef:
Mss een domme vraag, maar ik vond het niet meteen in de bijsluiter van de nuvaring: kun je die gewoon combineren met condoom of is er meer kans dat die scheurt dan?

Toen ik de nuvaring nog gebruikte deed ik het ook altijd met condoom en dat ging altijd probleemloos.

Girl In The Mirror

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 20:37

poes schreef:

absoluut niet meer risico, kun je gewoon doen.

furious

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 21:41

Ik zit er over te denken om aan de pil te gaan. Vooral omdat ik van vriendinnen hebt gehoord dat je dan minder last hebt van buikpijn en rugpijn. En ook omdat je dan zeker weet wanneer je het bent. Maar ik twijfel nog omdat ik hier lees over allemaal bijwerkingen enzo.

ladigo14

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 21:42

sommige krijgen idd minder last van buikpijn.
maar anderen worden weer de eerste week(en) misselijk van de pil
dat verschilt heel erg.
ik heb zelf helemaal nergens last van gehad

Guess001

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 21:47

Toen ik aan de pil was had ik minstens een hele dag last van een zeurderige buikpijn. Nu ik gestopt ben heb ik maar één of twee uur last van krampen, maar dat is juist wel handig omdat mijn menstruatie dan aangekondigd wordt. Verder ben ik nu ook korter ongesteld dan bij pilgebruik en voel ik me wat 'natuurlijker' (pieken maar ook dalen). Maar iedereen reageert natuurlijk weer anders op de pil en ik heb van nature gelukkig een lichte menstruatie.

Zelf ga ik hoogstwaarschijnlijk voor de Mirena, binnenkort maar even een afspraak maken.

furious

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 21:52

Dus het is helemaal niet zeker of je minder buikpijn enzo krijgt? Ik hoorde van mijn vriendinnen dat ze echt minder last hadden zal dan wel toeval zijn. Ik vind het trouwens ook een beetje gek om het daar met mijn huisarts over te hebben. Wat ik moet zeggen enzo

Equira

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 21:56

Zucht, ik baal er soms enorm van vrouw te zijn...... Toen ik 13 was ben ik begonnen met Microgynon 30 wegens enorme menstruatiepijn, ik lag echt een paar dagen op bed.... Microgynon en het was over, ik voelde me prima. Omdat ik op mijn 17e/18e last kreeg van acne ben ik toen overgestapt op de Diane 35. De acne trok weg. Een paar jaar later was ik meer dan 30 kilo aangekomen. Volgens de huisarts kon die Diane er absoluut geen reden van zijn. Toen mijn ex op stage naar het buitenland ging besloot ik even te stoppen met die hormonenrommel. Ik stopte met de pil en ik werd echt een anders mens, zat lekkerder in mijn vel, viel plots zonder moeite 6 kilo af, mijn libido steeg ook aanzienlijk (terwijl mijn ex dus aan de andere kant van de wereld zat ). Voor mij genoeg reden om met de Diane te stoppen, mijn acne was tenslotte weg, dus kon ook wel weer over op de Microgynon. Dus na een paar maanden weer begonnen met Microgynon. Ik voelde me meteen weer minder, ik heb het nog even aangezien, maar ook met de Microgynon dus maar weer gestopt. En vriendje was toch ex geworden, dus ik kon in alle rust op zoek naar een nieuwe anticonceptie. Ik had hier positieve berichten gelezen over de Nuvaring en met deze berichten ben ik naar mijn huisarts gestapt. Hij heeft me ook nog verteld over andere mogelijkheiden, waaronder verschillende spiraaltjes, maar daar zou ik me nooit safe bij kunnen voelen, omdat ik minimaal 5 mensen ken die ter wereld gekomen zijn ondanks een spiraal. En ja, ik het weet het dat is tussen de 15 en 25 jaar geleden, maar ik zou me er toch altijd onzeker over voelen. Dus samen met de huisarts tot de conclusie gekomen dat ik de Nuvaring ging proberen!!! Omdat het afvallen ineens als een trein gaat en ik inmiddels 18,5 kilo weer kwijt ben (sinds september), vond de huisarts het wel verstandig mijn gewicht goed in de gaten te houden, omdat ik blijkbaar toch wel erg gevoelig ben voor hormonen.... Je maakt mij niet wijs dat die Diana niet daaraan meegeholpen heeft. Maar omdat mijn leven behoorlijk op z'n kop stond op het moment dat ik met de Diane begon, heb ik dat daar nooit direct aan gelinkt.

Eerste week Nuvaring was prima, ik voel dat ding niet zitten, voel me niet anders, maaaaaaar ik krijg weer een beetje acne terug Ik zit nu in mijn laatste week van mijn eerste ring en op die terugkomende acne na voel ik me er verder wel prima bij, maar hier zit ik toch ook echt niet op te wachten op mijn 23e....... Heeft er iemand een goed idee voor mij? Of zou ik gewoon ff door moeten bijten, misschien heeft het niets met die ring te maken dat ik weer enkele puistjes krijg??? En eigenlijk heb ik ook geen idee welke anticonceptie ik nog wel kan gaan proberen.....

Guess001

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 21:57

Dat ligt er dus maar aan of je er nature veel last van hebt. Ik heb dat niet, maar ik kan me voorstellen dat de pil een uitkomst is als je echt veel last van buik- en rugpijn hebt en als je menstruatie heel heftig is. Bovendien kun je het dan ook plannen, héél fijn wanneer je onregelmatig ongesteld bent (lucky me, ook daar heb ik geen last van).
Maar het is heel normaal op dit met je HA te bespreken hoor, gewoon doen.

edit: reactie op Furious.

Equira

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 22:00

furious, zie mijn reactie, ik was wel in 1 keer van mijn pijnklachten af!!!

furious

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 22:08

Bedankt voor de reacties. Ik ga denk ik toch maar bellen voor een afspraak bij de huisarts. Kan het trouwens dat je erger ongesteld wordt als je de pil gaat gebruiken. Of verschil dat

summerfeel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 22:40

ik ben vandaag bij de dokter geweest om te praten over het switchen op een andere pil.
we zijn er uiteindelijk op uit gekomen dat ik overga op de yasmin ( heb nu microgrynon). maar nu zit ik een beetje met een soort van dilemma.

ik ben net begonnen aan mijn laastste strip micro dus nog drie weken en dan zou ik ongesteld moeten worden en dan aan yasmin beginnen. alleens is het probleem dat precies wanneer ik ongesteld moet worden ik op vakantie ga. en normaal gesproken slik dan altijd door.
zou ik van micro op yasmin door kunnen slikken??

wat zouden jullie doen?
doorslikken van micro op yasmin
nieuwe micro vragen, die nog doorslikken en dan pas overstappen
of gewoon ongesteld worden en overstappen...

Equira

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 22:46

Volgens mij moet je zelfs doorslikken als je overstapt op een andere pil. Maar dat kun je het beste even aan je huisarts vragen!