Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

germie

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 20:36

Hier 9km gedaan. Ik had de heuveltraining van de Garmin Coach, maar ik merk dat ik door die run-walk-run wat op zich prima bevalt met de wedstrijden toch inlever op lange afstanden in 1 keer lopen. En daar baal ik van. Ik heb te vaak dat het gewoon niet fijn voelt. De Coach laat je vaak 800meters lopen, dus dat Yasso idee. En ik merk wel dat ik heeeeeeel langzaam iets sneller wordt op de sprint zeg maar, maar ook dat de lange afstanden te zwaar worden.
Dus vandaag moest ik van mezelf eerst 5km doen voordat ik de heuveltraining mocht doen. Het was echt zwaar, ik heb er iets van 40 minuten over gedaan. Daarna dus de 8 keer 15seconden heuvelop en 15 seconden naar beneden. Doordat er nu al 5km in de benen zat was ik iets trager met deze sprints, maar dat is voor het trainingseffect natuurlijk niet erg.
De 5 minuten cooling down heb ik ook niet gewandeld, maar gewoon hardgelopen. Ik had die 5 minuten willen verlengen tot 1 a 1.5km aan 1 stuk, maar helaas kreeg ik wat kramp in m'n linkerkuit. En tja, dan houdt het even op. Na kort wandelen kon ik wel weer verder en was het weg, maar was toen ook al bijna thuis.
Ik heb gewoon mijn standaard 'rondje' gedaan, eerst stukje door het bos, dan via een fietspad richting Groningen, zelfde weg terug, maar het stukje door het bos maak ik anders. Ik ga terug graag door de 'verborgen pluktuin'. Daar gaat een heel donker duister mysterieus paadje naartoe en dat is het mooiste stukje bos. Als je dat paadje in de winter in het donker loopt op een dag dat er geen maan is, dan zie je werkelijk geen enkele boom staan en moet je voelen of je nog op het pad loopt. Dat pad is kronkeling en heeft houtsnippers op de bodem. Ik mag dat graag meenemen op weg naar huis, ondanks de vele muggen met dit weer.

Wat wel leuk is, is dat mijn VO2 max ondanks dat de waarde gelijk gebleven is op het horloge van 'redelijk' naar 'goed' gegaan is. Dat betekent dus dat Garmin op de achtergrond wel met een getal achter de komma werkt, maar deze niet toont. Als deze werkelijk een punt omhoog zou gaan, dan zit ik al bijna weer in de volgende categorie volgens de online tabel van Garmin.
Mijn fitnessleeftijd is ook met een half jaar gedaald. Niet dat je er echt wat mee kunt, maar goed, het is altijd goed om te zien dat ik dus jonger lijk dan ik werkelijk ben :D

En nu ik de hoogtemeter heb ingesteld op alleen barometer werkt in ieder geval de Coach weer zoals het moet, maar nu krijg ik helemaal geen hoogteverschillen meer te zien. Dus in ieder geval maar weer teruggezet naar automatisch. Maar als ik voor elke run ga kalibreren, dan krijg ik de trainingen niet meer te zien, en hoor alleen de piepjes. Dus dat werkt niet samen.

Nu lekker even op de bank, ondanks dat het lopen niet lekker ging en zwaar was wel een goed voldaan gevoel. En daar doe je het ook voor immers.

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 20:46

Goof schreef:
-Namiro- schreef:
Hier ook te klein Goof.. via Vinted ben je ze waarschijnlijk zo kwijt!

Daar heb ik vandaag een account aangemaakt en de schoenen opgezet en mijn account is direct geblokkeerd vanwege 'frauduloze activiteiten'.
Even serieus :')

Ooh?! Nouja.. dat slaat alles..
kun je geen bezwaar maken ofzo?

Ik wil ze best voor je op mijn account zetten mocht het niet werken hoor!

Myka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 21:44

Leuk dat je hardlopen weer oppakt Danseresje, succes! :D

Gaaf een vos Sherivey! Mooie tijd ook voor een 10k. :j

Lekker bezig Samantha, geniet even van je rustdagen!

Haha supervixen, een iets andere soort diertjes maar toch leuk om te spotten!

Leuke schoenen Goof, voor mij helaas iets te groot. Lekker van je vinted account :’) vraag me af waar dat dan aan zou liggen?

Jammer van het onweer Namiro! Snel voor de herkansing. Hoe lang blijf je in Zwitserland?

Fijn dat het goed ging met je kuit Puera!

Je bent niet toevallig jarig geweest Germie dat je VO2 score verbeterd is? :D

Over op hartslag lopen, dat doe ik 1x in de week met mijn easy run, die probeer ik dan in zone 2 te houden. Voor mijn intervaltraining en vlotte duurloop kijk ik onderweg niet. Vandaag lange duurloop van 70 min. gedaan, rondje op de verharde wandelpaden in het bos/park.
Afbeelding

Even een vraag van een hele andere orde :') . Mijn iphone slaat foto's die ik maak op als .HEIC maar die worden niet ondersteunt door bokt, iemand enig idee hoe ik dat kan veranderen? Kan ik ook eens een omgevingsfoto delen. :P

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 22:08

Lekkere loop, Myka!

Germie ook lekker bezig geweest!

Wat gek, ik heb ook een iPhone en ik kan gewoon foto’s uploaden. Wat zijn de instellingen van de Camera-app als je kijkt onder bestandsstructuren?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-24 08:48

Nee Myka, dat verjaren duurt nog even en ik blijf dan in dezelfde categorie vallen. Dus vind het wel bijzonder dat Garmin op de achtergrond wel achter de komma doorrekent, maar het niet toont.

Enne dat lopen op hartslag, ik heb gewoon geen zone 2. Ik zit al snel boven in 3 en ga dan door naar 4. Hoe langzaam ik ook loop. Alleen met wandelen blijf ik in 1 of 2. Als ik op hartslag moet trainen, dan kom ik niet verder dan wandelen.

Maar, en daar ben ik wel blij mee, en ik durf nog niet echt te juichen omdat ik bang ben voor terugval. De pees heeft in de afgelopen 2 weken nu 3 dagen gehad dat die met opstaan uit een stoel of uit bed bijna geheel pijnvrij was. Dat ik bij de pakjesbezorger direct naar de voordeur kon rennen i.p.v. rustig lopen. Gisteren na de training ook geen extra pijn toen ik op bed ging wat ik normaal altijd heb na hardlopen. Tijdens de wandelpauzes tussen de sprints door had ik wel enorme steken dat ik soms wat kreupel moest lopen. Maar ik hoop nu echt dat ik gewoon straks elke keer direct naar de voordeur kan rennen zeg maar. En niet eerst op gang meer hoef te komen. En natuurlijk hoop ik dat uiteindelijk na meer dan 2 jaar zelfs de pijn en stijfheid nog eens echt verdwijnt. Maar het is heel raar dat ik bij opstaan naar pijn ga lopen omdat ik die verwacht en die is er niet echt, alleen wat stijf en gevoelig zeg maar.

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-24 09:52

Germie, ik heb ook heel lang geroepen dat ik geen zone 2 had..
en jawel.. ook ik heb een zone 2.
Echter, die zone heb ik moeten trainen.
En dat vond ik vreselijk want dat betekende op een slakkentempo dribbelen en dan weer wandelen.. wachten tot ik weer in zone 2 zat en dan weer dribbelen en zo 10073x.
De ene keer betekende dat 30 sec dribbelen en de andere keer 10 sec. Afhankelijk allerlei factoren.

En ja dat is mega frustrerend.. maar inmiddels ren ik hele stukken in zone 2..

Zie hieronder het omzetten van het bestandstype bij de iPhone
Afbeelding

Myka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-24 10:41

Ah, bedankt! Het is gelukt! :D Zal vanmiddag met lopen eens een fotootje maken om te laten zien. :P :')

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-24 11:16

Ik zie heel veel lekkere loopjes voorbij komen. Goed bezig allemaal!

Heimwee naar zuid afrika snap ik! Ik wil ook echt terug naar afrika!

SMO zou ik zelf neit zo snel weer doen dsamsntha, ik vond het beetje tegenvallen wat ik er uit hebben kunnen halen.

Wat betreft eten, ik kan prima ontbijten en direct erna gaan lopen. Met avond eten ben ik wel wat voorzichtiger. Een run om 20 uur. Zou dan denk ik om 17/17:30 ofzo een kleine portie eten. Of gewoon wat boterhammen en idd in de middag warm is dan wel goede tip.

Hier druk bezig met de voorbereidingen voor mijn reis. Wil vandaag wel even lopen maar even kijken of ik er energie voor over houd.

HIer zeiden mensen allemaal shockabsorber voor bh, maar van welk mekr want er zijn er meer dan 100 :+ :Y)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-24 11:24

Nou, Zuid Afrika lijkt mij ook nog wel wat.
Maar dat is toch behoorlijk prijzig? Of valt dat mee als je zelf rond gaat trekken?
Als je een georganiseerde rondreis doet moet je ook maar zien of je nog wel tijd hebt voor een loopje. Al denk ik dat het daar mij te warm is voor hardlopen. Dan denk ik dat ik 2 weken rust zou nemen zeg maar ;)

Leonie87, ik kan je niet helpen met welke bh.

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-24 11:26

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-24 13:18

Shockabsorber is toch een merk op zich? Ik zal even kijken welke ik heb.

Germie, als je kan wandelen in zone 2, heb je dus een zone 2. Tada.
Alleen met hardlopen kom je er nog niet. Kwam ik de eerste 2,5 jaar ook niet, verre van zelfs. Maar.... recent viel me op dat ik ineens toch stukken in zone 2 liep en nog recenter heb ik zelfs een hele loop in zone 2 gelopen (dus niet gemiddeld, maar volledig in zone 2). Het moet dus groeien. Maar groei is méér dan alleen maar trainingen lopen waarbij je veel van je lijf vraagt en waarbij het iedere keer sneller, langer en verder moet.
Groei is ook leren ontspannen en lekker op heel rustig tempo eens een rondje doen zonder training, zonder tijd, zonder op je horloge te kijken.
Ontspannen = ruimte voor groei. Echt waar.

Ik wilde vandaag lopen, maar ben uiteindelijk op de racefiets gesprongen en heb een rondje Veluwe van 37km gedaan. Goed voor de benen met die hoogteverschillen, krijg er alleen wel meer last van mijn knieën van.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-24 13:41

Da’s een goeie, Goof! Ik vind het ook heel moeilijk om in zone 2 te lopen maar dat is prima te trainen.

Mooie afstand! Fietsen is ook lekker!

Ik heb de Shockabsorber Ultimate Run padded. Shockabsorber is inderdaad een merk op zich.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-24 13:59

germie schreef:
Nou, Zuid Afrika lijkt mij ook nog wel wat.
Maar dat is toch behoorlijk prijzig? Of valt dat mee als je zelf rond gaat trekken?
Als je een georganiseerde rondreis doet moet je ook maar zien of je nog wel tijd hebt voor een loopje. Al denk ik dat het daar mij te warm is voor hardlopen. Dan denk ik dat ik 2 weken rust zou nemen zeg maar ;)

Leonie87, ik kan je niet helpen met welke bh.

Ik weet niet wat je prijzig vindt. De rand staat slecht dus de meeste boodschappen waren goedkoop, benzine 1.05 per liter en lunchen deden wij voor 25 euro met 4 personen. 'S avonds steeds zelf gekookt/gebbqd, 1 keer uit eten geweest, dat was ongeveer 50-60 euro voor 4 personen.

Wij hebben alles zelf los geboekt, pakketreis naar ZA doen we niet aan.
Vlucht ongeveer 1350 pp.
Overnachtingen waren tussen de 35 en 75 euro per nacht. Kan goedkoper, maar wij gaan niet in hostels zitten of tenten in het Krugerpark.
Parkeren Brussel airport voor 3 weken 150 euro.
Internationaal rijbewijs was nog geldig.
Vaccinaties waren nog geldig.
Krugerpark wildcard 150 euro pp.
Huurauto vanaf ongeveer 15 euro per dag, wij hadden een middenklasse en dus wat duurdere versie genomen. We hebben 2700km gereden in 3 weken.

Vammorgen 5km hardgelopen, maar het ging erg moeizaam, ik ben nog steeds erg moe van de vakantie, hrv in het oranje.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-24 14:01

Zone 2 lukt mij ook nog niet zo goed, wel steeds beter.
Wel gaaf zo’n reis, misschien ooit, als kids de deur uit zijn :')

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-24 14:02

Ik denk dat wij volgend jaar weer gaan :+.

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-24 14:54

Zone 2, waar zit die? Die is voor mij ook echt zoek. Dan moet ik gaan wandelen en dat vind ik het niet waard. Heb al moeite om in zone 3 te blijven :x

Myka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-24 15:00

Voor mij is (volgens) Strava mijn zone 2 onder de 156bpm dus dat lukt wel, een hele loop in zone 2 is dan mij vooralsnog nog niet gelukt, ook wel een leuk doel. :D

Lekker Goof zo'n eind fietsen. Zou ook graag een racefiets hebben, jammer dat ik (nog) drie hoog woon. :D

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-24 15:09

MuSLi schreef:
Zone 2, waar zit die? Die is voor mij ook echt zoek. Dan moet ik gaan wandelen en dat vind ik het niet waard. Heb al moeite om in zone 3 te blijven :x

Ik heb die zone 2 als overgang als ik zeg maar van hardlopen naar wandelen ga, dan zit die er even in en dan zakt de hartslag naar zone 1. Soms denk ik wel eens dat de zone 2 bij mij niet goed bepaald is door Garmin. En dat kan natuurlijk.

Een racefiets had ik vroeger, nu alleen nog een mtb. En daar zit ik ook echt nooit op, de banden staan altijd plat. :+

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-24 18:16

Mijn zone 2 is 112 - 130. Als ik ga wandelen zit ik daar al in :')

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-24 19:51

Mijn zone 2 is 119-138 bpm. No way dat ik daar in blijf met hardlopen :')

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-24 20:15

Hier vandaag een run gedaan in... zone 2 :') Of toch iig het meeste ervan. :+
Echt 0 snelheid voor mijn doen maar ik blijf die enorme vermoeidheid in mijn lijf houden dus dan liever even wat rustiger. Mijn zones zie je hier ook (uitkomst van sport medisch onderzoek en klopt gevoelsmatig ook)
Afbeelding

Mijn ervaring met zuidafrika is dat de echt toeristische dingen duur zijn, maar het leven an sich helemaal niet.

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-24 20:56

Mooie schoenen die aangeboden worden. Helaas geen barefoot :') . Wel gek dat je vinted account gelijk als mogelijk spam wordt gemarkeerd.

Zag mooie foto's uit Zwitserland <3

Verder worden er her en der diertjes gespot tijdens het lopen: geweldig <3
Geloof wel dat het een enorme inschakeling is voor jou Supervixen. Vanuit Zuid-Afrika naar hier!

Zo'n zone 2 loopje..... Daar ben ik nog niet aan toe :x. Mijn hartslag is al hoger met les 1 t/m 3, laat staan dat ik dan op zo'n 10km/u kan hobbelen met zo'n hartslag :x

Heb net les 3 gelopen. Tijdens het wandelen een enkele keer stil gestaan voor foto's van de zon tussen/achter de wolken. Verder zijn de gegevens nagenoeg gelijk aan eerder *\o/* . Op naar week 2 volgende week +:)+
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En mijn rondje:
Afbeelding

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-24 21:27

leonie87 schreef:
Hier vandaag een run gedaan in... zone 2 :') Of toch iig het meeste ervan. :+
Echt 0 snelheid voor mijn doen maar ik blijf die enorme vermoeidheid in mijn lijf houden dus dan liever even wat rustiger. Mijn zones zie je hier ook (uitkomst van sport medisch onderzoek en klopt gevoelsmatig ook)
[ [url=m/AYh95I.jpg]Afbeelding[/url] ]

Mijn ervaring met zuidafrika is dat de echt toeristische dingen duur zijn, maar het leven an sich helemaal niet.

Mijn zone 5 is ongeveer hetzelfde als jouwe. Maar zone 1/2/3 wijken best wel af... Dit is door Garmin bepaald, wel op basis van lactaat drempeltest met hartslagband. Misschien binnenkort nog maar eens een keertje doen.

Afbeelding

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-24 21:51

Leonie jouw zone 2 is bij mij zone 3 :+. Zone 2 is bij mij 104 tot 123.
Wat kan dat verschillen hè.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-24 22:21

Hebben jullie allemaal met een sport test de zones bepaald?