Op een stalen ros over wegen en door het bos

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Thami

Re: Op een stalen ros over wegen en door het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 14:30

Moeilijke Samantha, er is ook zoveel keuze. Een goed passende fiets is het belangrijkste, maar een gedegen bike fitting is ook best duur.

Keuze gravel of race: dan zou ik voor gravel gaan. Dat zijn qua positie vaak iets comfortabelere fietsen en je bent ook flexibeler omdat je wel race bandjes op een gravelbike kan zetten maar andersom niet gaat. Ze worden ook wel all-road genoemd; dat zijn dan endurance model wegfietsen waar ook wat bredere banden in kunnen.

Klinkt alsof je bij een high end fietsenwinkel was. Misschien is Mantel ofzo beter als startpunt? Cube, Rose en Canyon zijn vaak wat vriendelijker geprijsd dacht ik, als je voor de start modellen gaat.
Succes met je zoektocht, en houd ons op de hoogte :)

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 14:56

De winkel waar ik was heeft ook Cube, maar dus niet in dit filiaal.
Ik ga nog wel eens bij een andere kijken, even zoeken waar ik overal terecht kan.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 15:36

Maat M is per merk ook verschillend.
Ik heb van Orbea een M en van Specialized een S. Scott zelfs XS qua advies. Ben 167 en redelijk 'normaal' qua verhouding benen/rug enz.

Ik zou dus zeker een korte meting (laten) doen qua binnenbeenlengte/romp/armen en dan op basis daarvan kijken of de fiets passend (is te maken). Dingen als een stuurpen kan je nog iets mee, paar cm, maar de basis moet passen.

Waar woon je in de buurt? Misschien dat iemand hier nog een tip heeft.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 20:48

Joh wat gaan we ineens hard hier :):)

@maaike, heb je je fiets al terug? Balen zeg dat je van het weekend niet op pad kon….

@ gothico Het begin is er. Rustig uitbouwen voordat je de zwaardere pakt hoor. Eerst maar wat meer comfortabel door deze 6 km komen en zonder pijn. Wel super vervelend dat je met lopen ook pijn hebt :knuffel: . Hopelijk met het warme weer, dat dat straks snel minder wordt.

@Thami heeft een lekker rondje Reichswald gemaakt. En veel plezier op het concert!

@marlies. Ik ben echt een leek wat betreft flowlijnen. Ik zie zelf ook slecht met dieptes en zon/schaduw lijnen (zeker in het bos), dus denk dat ik dan een gevaar op de weg word }>

@Samantha, leuk dat je een fiets gaat aanschaffen. Ik ben begonnen op een tweedehands marktplaats racefiets en na 1 jaar een nieuwe gekocht. Orbea is ook netjes geprijsd. Ik heb met 173 een maat M (53) terwijl ik van mijn oude Bianchi een 56 had. Het verschilt echt enorm per fiets. Ik zou gewoon bij een winkel opmeten en wat uitproberen en daarna pas een keuze maken. En internet in de gaten houden voor een nette 2e hands of mooie aanbieding.
Vriendin van mij heeft pas een orbea gravelbike gekocht. Heeft nu de wegbanden eronder gezet, zodat ze met ons mee kan. Dus als je twijfelt tussen gravel of wegfiets, dan zou ik gaan voor een fiets waar je wegbanden onder kunt zetten.

Edit; hier net het vaste rondje 52 km gemaakt en mijn gemiddelde omhoog gezet met 0,4. Net geen 31 gemiddeld, maar er stond best wat wind op de terugweg en ik had nog zware benen van 2 dagen klimmen. Mag dus niet klagen. Had op een gegeven moment 4 wielrenners in m’n wiel, toen heb ik een kilometer of 4 met 36,7 op kop gereden. Dacht ik laat me niet kennen, maar was blij toen ze er uiteindelijk voorbij gingen. Was echt stuk daarna _O-

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 21:56

Vanavond toch nog onverwachts een ritje gemaakt. Vrienden van ons hadden al 50 km gefietst en zaten in Nieuwkoop op het terras. Wij zijn gezellig die kant uit gegaan om met elkaar een hapje te eten. Toch weer 48 km erbij. De teller staat op 220 km in 4 dagen tijd haha. Tot zaterdag even niet fietsen denk ik zo.

Thami

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 23:19

Dat is een mooie afstand in zo’n korte tijd Padoertje! Het weer is ook wel echt heel lekker nu hè. Ik heb eigenlijk rustweek maar vind het zonde om nu niet te fietsen. Die verschuif ik mooi naar volgende week!

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 07:42

Samantha_ schreef:
Maar om nou meteen een hele dure fiets aan te schaffen zie ik niet zitten, dus ik kijk op marktplaats.
Iemand tips voor een merk waar je prima mee uit de voeten kan als beginner? Een collega begon al over een Canyon grizzle maar die vind ik nogal prijzig als beginnersfiets.

Mooie plannen Samantha :j
Ik zou in jou geval ook voor een gravelbike gaan .
Ook een beginners fiets moet er 1 zijn die voor jou lichaam past , en waar je dus goed en fijn op zit .
En is dus niet zo zeer merk en prijs afhankelijk .
Past de fiets/ geometrie niet bij je lijf , zul je er geen plezier van hebben . Een advies qua merk geven is dan ook lastig .
Qua aanschaffing zijn de prijzen naar boven open .
Het is wat de gek er voor uit wil geven .
Er zijn ook bikefittings om een onafhankelijk advies voor merk / model / framemaat te krijgen .
Een M van merk A , is niet hetzelfde als de M van merk B . Er kunnen net wat verschillen in de Geometrie zitten .
Succes met je zoektocht en hopelijk dan welkom in het topic.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 10:04

Lekker Padoertje, die spontane ritjes zijn vaak het leukst he. Mooie tempo's rij jij, ik heb geen ambities in die richting, maar weet zeker dat ik daar echt mega voor in training zou moeten, om die gemiddeldes te halen.

Hier gisteren even wezen kijken bij mijn oude trainingsgroepje. Toch weer 37km uiteindelijk op de gravel. Heerlijk weertje! Had me vanmorgen toch een potje zware benen. Hopelijk geen voorbode voor het weekend, heb het al lastig omhoog, laat staan met zware poten :P

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 11:21

@Samantha, bij https://racefiets013.com/ staan soms ook echt pareltjes. Geen idee of het in je buurt is, maar kennisje van mij heeft via dit bedrijf online een gravelbike gekocht. Die heeft haar maten doorgegeven en toen hebben ze een paar modellen geadviseerd.

@Marlies, ja die spontane koppelritjes zijn altijd erg gezellig. We proberen in het weekend ook altijd wel 1 dag met zijn vieren te fietsen en dan lekker ergens koffie of lunch onderweg :j

Ik merk wel dat ik sterker ben geworden na 2 dagen klimmen in Limburg. Gisteravond geen puffer genomen (want we gingen rustig fietsen en hapje eten), maar uiteindelijk op de heenweg gemiddelde van 28/29 gereden en op de terugweg nog boven de 30, want we moesten doortrappen omdat we te lang op het terras hadden gezeten en de zon al bijna onder ging _O-
Scheelt ook wel dat de mannen (bijna) geen rekening meer met ons houden hoor. 'Jullie willen mee. Zorg dan maar dat je in het wiel blijft' :+ Dan wordt je vanzelf wel sneller en beter natuurlijk. Al kost het echt wel energie hoor! Natuurlijk letten ze wel op ons, maar waar we vorig jaar zo'n beetje 28km p/u aanhielden is het nu al boven de 30. Zelfs windje tegen is onder de 28 eigenlijk niet meer acceptabel, want dat gaat ten koste van het gemiddelde hahaha. Nu weet ik dat ik gewoon 2 uurtjes flink moet knallen en me moet concentreren op mijn ademhaling. En als het echt te gek gaat, dan roep ik 'tandje' en dan gaan een paar minuten iets rustiger zodat ik mijn ademhaling op orde kan krijgen en dan hup weer door.

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-25 07:58

Padoertje schreef:
@Samantha, bij https://racefiets013.com/ staan soms ook echt pareltjes. Geen idee of het in je buurt is, maar kennisje van mij heeft via dit bedrijf online een gravelbike gekocht. Die heeft haar maten doorgegeven en toen hebben ze een paar modellen geadviseerd.

Handige website Padoertje , die heb ik opgeslagen .

Zo eindelijk een lang weekend *\o/* , en voor de verandering eens een goede nacht gehad .
Jullie nog leuke plannen voor het weekend ?

Gothico

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-25 10:00

@Marlies, Ik heb gelopen bij de fysio. Maar moet nu dus alles zelf doen. Rustig aan opbouwen en niet te snel/hard willen. 20km/u in plaats van 30km/u is ook goed. En proberen geen last te krijgen van RIS(racefiets inhaal syndroom) Voor ligfietsers redelijk normaal omdat we meestal toch wel sneller zijn. Maar met mijn knie nu echt niet te doen. Werd trouwens ingehaald door een TT bike die ook wel 50km/u ging. Diep respect voor die mensen omdat ik dat alleen doe met mijn velomobiel. (60km/u in sprint)

@Padoertje, Ik doe het echt rustig aan omdat het anders snel weer overbelast is. Het warmere weer helpt mij ook echt wel.
En ja het is mijn vervoersmiddel. Bewust gekozen geen rijbewijs te halen. Ook om te laten zien dat men prima zonder kan als het om woon/werk ritten gaat. En dat een velomobiel echt een auto kan vervangen.(mits je grote dingen mee moet voor je werk of veel heen en weer moet rijden natuurlijk) Het is een mindset die je moet hebben en het kan. Een Amerikaan heeft zijn auto's de deur uit gedaan en heeft nu twee velomobielen. Als hij het kan. XD

Afgelopen woensdag ben ik eigenlijk verplicht naar de paarden gefietst. Omdat ik voerzakjes moest brengen anders had mijn bonte vriend geen voer meer. Plus dat meneer jarig was en 19 geworden is.
Ik had in de avond een concert dus moest ik wel in de middag gaan en ouders die werken. Dus de fiets op.

4 km heen en even daar gelopen en 4 km terug. Het fietsen ging eigenlijk wel lekker. Alleen even een bult op voelde ik toch echt in mijn knieën. Dus voorlopig fiets ik nog niet naar de paarden en moet ik eerst mijn knieën meer trainen.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-25 17:05

Eucalypta is terug *\o/* *\o/* *\o/* ! Ik heb haar gelijk even meegenomen om even buiten te spelen op de Veluwe en ze loopt weer als een zonnetje en belangrijker nog, ik heb weer remmen (ze vroegen zich af hoe ik tot stilstand kwam, mijn remblokken waren volledig weg). Mijn training gaat echt super! Het ging vandaag zo moeiteloos, ik had zoveel energie dat ik in de rustmomenten tussen de intervallen door nog terug kon fietsen om het groepje weer bij elkaar te krijgen. Super leuk dit (alles in perspectief, ik ben nog altijd gezegend met spaghettibenen, het tempo van Padoertje ga ik never nooit halen), ik ga echt vooruit!

Thami

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-25 17:20

Lekker hè Maaike een nagekeken fiets! Dat fietst dan zoveel makkelijker ineens.en de training loopt voorspoedig zo te lezen, fijn gevoel :)

Bij mijn gravelbike hebben ze de remmen niet goed afgesteld, remt voor geen meter. Moet ik dus eigenlijk mee terug maar vind ik zoveel gedoe.
Mijn intro rit was leuk, gezellige groep weer en prachtig weer! Start/finish was bij Trekstore Nijmegen en ze hadden voor ons 50% korting op Rapha. Ik wilde al langer een cargo broekje en nu hadden ze er 1 precies in mijn maat! Zo blij mee, die mag mee volgend weekend. En overschoenen gekocht voor volgende winter, hoop ze nog lang niet nodig te hebben!
Terug nog een klein omweggetje genomen om de 100km vol te maken, toch weer leuk.
Qua kilometers/uren me helemaal niet aan rustweek gehouden, qua intensiteit wel dus prima vind ik ;)

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-25 18:16

Ik heb vanaf een afstandje meegelezen de afgelopen tijd. Weinig tijd (en misschien ook wel zin) gehad om op de racefiets te stappen. Gisteren voor het eerst dit jaar een rondje gedaan := :\ gelukkig ging dat erg lekker en kwam ik enthousiast weer terug. Hopelijk dus weer wat vaker op de fiets en wat vaker hier aan het posten :)

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-25 22:15

Gothico, jammer dat het fietsen naar de paarden lekker gaat maar wel klachten geeft. Hopelijk herstel je langzaamaan wel.

Yes Maaike wat fijn! Klinkt als een fijne rit en fijne flow.

Thami dat klinkt ook als een geslaagde rit en lekker zo'n dikke korting en dan precies het juiste vinden.

Wij zijn in Willingen. Helaas met onbruikbare fietsen. Zijn gisteren op de snelweg aangereden van achter. Wij zijn beide helemaal ok. Maar de fietsdrager is totaal aan stront en de fietsen hebben een mega klap gehad. Beide hebben kromme wielen en ik ben er bang voor dat de frames ook kapot zijn.
We hebben alles achterin de auto gepakt, behalve het restant fietsdrager die er niet af te halen is, moet eerst de trekhaak er onderweg. Zijn dus wel in Willingen en zien maandag thuis wel beter wat de schade is. Allemaal verzekeringswerk.

Gisteren niets meer gedaan, vandaag lekker gewandeld en morgen huren we fietsen om toch nog even lekker op de fiets van de omgeving te genieten.

Net na de aanrijding;
Afbeelding
Zichtbare schade zonder de fietsen uit de auto te halen;
Afbeelding
Afbeelding
Restant van de drager;

Afbeelding

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-25 22:34

Oh Marlies, wat vreselijk! Wat een nachtmerrie en wat ontzettend verdrietig van de fietsen, jullie vakantie en de drager. Het lijkt er echt op dat de drager alle kracht heeft opgevangen, is de auto zelf niet ontzet geraakt?

Ik ben wel blij dat jullie zelf ok zijn Y;(

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-25 23:51

Hè gadver Marlies… gelukkig zijn jullie oké. Drama zeg. Hopelijk toch nog een beetje genieten van jullie weekend daar.

Musli, fijn dat het eerste ritje is bevallen.

Maaike heeft eindelijk haar fiets terug! En een lekkere rit gemaakt :-)

Thami had een leuke intro rit en heeft een lekker broekje gescoord!

Gothico, dat RIS moet je voorlopig maar voor lief nemen. Ik raak zelfs al gefrustreerd als ik tijdens een klim word Ingehaald door opa op de ebike die fluitend met 8% omhoog gaat. Het is logisch dat je wordt ingehaald, maar het voelt gewoonweg niet tof als dat gebeurd.

Ik heb vandaag niet gefietst. Wel lekkere wandeling gemaakt. Morgen geven ze regen op, dus ik denk dat het sportschool wordt. Weersverwachting voor maandag heb ik nog niet bekeken. Misschien dan wel tijd voor een klein rondje.

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-25 09:16

Zooo dan Marlies :(:) , dat is een beste klap geweest .
Gelukkig zijn jullie zelf okay , maar wat een materiële schade zeg .
Is die vrachtwagen achterop gereden ?

Leuk dat je er weer bent MuSLi :j

@Maaike ; Toppertje , ik zag dat je bij radio Kootwijk was .

@Thami ; Schnäppchen zijn altijd leuk :D

Ik heb gisteren maar een andere wetsuit gekocht -O-
Met mijn nog steeds ca 7 kg te veel , is mijn huidige wetsuit aan de krappe kant .
Er in komen lukt wel ( is elastisch materiaal) , maar eruit komen na het zwemmen is een drama .
Nu wilde ik niet de hoofdprijs uitgeven , want die kilo,s moeten eraf !
Uiteindelijk gisteren bij Woest sport een demo model kunnen kopen voor 250,00 *\o/*
Een model wat nieuw zo rond de 700,00 kost .
Dus heel blij mee , Saifish is een bekend merk op de markt .
Morgen denk ik maar eens een testje in open water doen .

Planning voor vandaag , dat zal binnen fietsen worden -O-

Thami

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-25 09:35

Marlies wat heftig zeg, dat lijkt me enorm schrikken en verdrietig ook, jullie mooie bikes naar de kl#te |(
Hoop dat jullie alsnog een fijn weekend hebben in het Sauerland, respect dat jullie zo het knopje kunnen omzetten en vandaag op gehuurde fietsen op pad gaan!

Time dus ook een goede deal gescoord met het wetsuit, en dan gaat het nog om andere bedragen! Goed zittend materiaal is wel belangrijk.

Het regent nu lekker, ik vind het voor de wei wel even goed. Vanmiddag nog mijn set up knutselen voor het Bikepacken volgend weekend, heb een nieuw 1 persoonstentje dat mee moet.

Gothico

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-25 12:38

@Maaikemuis, Wat super dat de fiets weer helemaal klaar is. En meteen even een mooi rondje gereden.

@thami, Ook lekker een rondje gereden. Het weer was echt wel lekker.

@MuSLi, Welkom terug, hopelijk was het een leuk eerste ritje.

@Marlies, jeetje wat schrikken en vervelend van de fietsen. Gelukkig hebben jullie hier zelf niks aan over gehouden. En ik zal wel herstellen, alleen gaat dit wat langer duren.

@Padoertje, Een wandeling is ook echt wel lekker op zijn tijd. En ja ik zal het heel rustig aan moeten doen. Maar ik vind het altijd nog het mooiste als ik een groep wielrenners met gemak kan inhalen. Dit zal voorlopig niet kunnen, maar blijft leuk. En die e-bikes vind ik voornamelijk vervelend als ze opgevoerd zijn of niet trappen. (zijn meestal mensen die het gevaar dan niet inzien.)

@Time2Tri, Zo is het wel leuk om iets te kopen. Als het zo'n groot bedrag is en er zo veel af gaat. Succes met trainen.

Ik sla toch twee dagen over om te herstellen. Mijn knieën vinden het toch nog niet heel leuk. Maar het gevoel om weer een stukje te kunnen fietsen is wel heel fijn.

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-25 16:44

Ahhh nee @Marlies :( Wat een ellende... Hopelijk komen jullie er goed uit met degene die achterop reed/verzekering...

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-25 21:30

Was een personen auto Time. Die was zo kapot dat hij niet verder kon. Wel gelijk duidelijk wie schuldig was. Heb we buikpijn van mijn fiets hoor, wat krijg je er nog voor en kan ik dan weer deze of een gelijkwaardig fiets kopen....

Maar vandaag was een goede dag! Wel koud maar we hebben 70km gefietst en ontzettend genoten van de omgeving. Als afsluiting nog even een fijne greentrail/flow lijn meegepakt die naast het bikepark loopt hier.

Time, fijn hè zulke aankopen.

Slecht weer dus in NL als ik het zo lees. Hopelijk morgen droog en een fijne Bevrijdingsdag.

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 06:07

@Marlies ; ik hoop dat alles goed geregeld word :(:)
Ja , het weer is idd niet zo heel lekker hier , ik heb dan ook zondag mijn 4 uurs ritje niet gedaan -O-
Afgelopen week was wat pittig , doordat ik wat slechte nachten had .
Het het hele weekend bij lopen tanken /veel geslapen .Maar ook drie hele goede nachten gehad .
Ik werk op het moment 36 uur , misschien ga ik dit toch verkorten naar 32 .
Bij PZ eens navragen hoeveel dit scheelt per maand . :j

Thami

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 13:02

Hoop dat het financieel lukt om wat uurtjes in te leveren Time, een keertje bijtanken in het weekend is prima maar als het structureel is dan is dat een teken dat de weken wat te vol zitten.
Ik zou ook nooit zoveel kunnen fietsen als ik fulltime zou werken. Respect voor diegenen die dat lukt! Bij ons is het nu wel rustiger met drie van de vier kids uit huis en 2 paarden (oprust) ipv 5 :)

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 21:13

Zou fijn zijn als het mogelijk is om wat uurtjes in te leveren en die lekker te kunnen besteden aan leuke dingen voor jezelf :j

Hier vanavond weer met de dames een rondje gedaan. Totaal bijna 40km. Toch lekker zo eventjes in de avond nog wat kilometers maken *\o/*