Niet vaccineren: hoe helpen we Corona de wereld uit?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Re: Niet vaccineren: hoe helpen we Corona de wereld uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 16:26

Tja zo houdt je dus twee kampen en krijg je discussies die op de man gespeeld gaan worden ipv op de onderwerpen. Wetenschap is geen vaststaand feit en nergens open voor staan maakt men over het algemeen ook niet slimmer. (beide kanten op)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 16:27

Elisa2 schreef:
Wijzen met een vingertje naar een ander is natuurlijk altijd het makkelijkste. Niet gaan klagen als je met vage gezondheidsklachten gaat kampen dan he.

Ik (en meerdere met mij) die corona heb gehad, kampen nog steeds met vage gezondheidsklachten.
Zowel mijn reuk/smaak is nog lang niet op orde als vagen "mijn hoofd kan niet nadenken" klachten.
Autorijden is een hele tijd een nogo geweest omdat ik soms ineens niet meer wist waar ik nu heen wilde en wat ik moest gaan doen.
Na mijn 2de vaccinatie, waar ik wel meer last van heb gehad als de eerste omdat ik al corona had gehad, knapte ik weer wat op (en dat is wat meerdere ervaren).
Ik heb nog steeds dat ik minder snel dingen op kan nemen en heb nog steeds veel spiekbriefjes nodig om te voorkomen dat ik dingen vergeet.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 16:29

Maar Elisa, ik heb me zeker in beide kanten verdiept. Ken mijn lichaam ook behoorlijk goed en merk wanneer mijn medicatie bijgesteld moet worden of mijn vit D weer te ver gezakt is. Dus ik heb wel degelijk goed gekeken naar de vaccins en dan kom ik ( met gewoon normaal en nuchter de zaken bekijken) toch elke keer tot de conclusie dat er nogal wat onzin word verspreid. Vooral of bijna altijd door mensen die tegen vaccineren en zijn en diegene die je wel even vertellen dat je op de maan moet letten bvb.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 16:34

Brainless schreef:
Elisa2 schreef:
Wijzen met een vingertje naar een ander is natuurlijk altijd het makkelijkste. Niet gaan klagen als je met vage gezondheidsklachten gaat kampen dan he.

Ik (en meerdere met mij) die corona heb gehad, kampen nog steeds met vage gezondheidsklachten.
Zowel mijn reuk/smaak is nog lang niet op orde als vagen "mijn hoofd kan niet nadenken" klachten.
Autorijden is een hele tijd een nogo geweest omdat ik soms ineens niet meer wist waar ik nu heen wilde en wat ik moest gaan doen.
Na mijn 2de vaccinatie, waar ik wel meer last van heb gehad als de eerste omdat ik al corona had gehad, knapte ik weer wat op (en dat is wat meerdere ervaren).
Ik heb nog steeds dat ik minder snel dingen op kan nemen en heb nog steeds veel spiekbriefjes nodig om te voorkomen dat ik dingen vergeet.

Vervelend voor je, en dit heb ik vaker gelezen (incl. het opknappen na 2e vaccinatie)

In Amerika zijn ze bezig met een studie van Covid long haulers en mastcell activation. Wellicht heb je hier wat aan.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 16:35

Het is arrogant om te suggereren dat alleen jij of andere anti-vaxxers zich verdiepen in beiden kanten en niet kritisch zijn naar de reguliere medici.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 16:36

bigone schreef:
Maar Elisa, ik heb me zeker in beide kanten verdiept. Ken mijn lichaam ook behoorlijk goed en merk wanneer mijn medicatie bijgesteld moet worden of mijn vit D weer te ver gezakt is. Dus ik heb wel degelijk goed gekeken naar de vaccins en dan kom ik ( met gewoon normaal en nuchter de zaken bekijken) toch elke keer tot de conclusie dat er nogal wat onzin word verspreid. Vooral of bijna altijd door mensen die tegen vaccineren en zijn en diegene die je wel even vertellen dat je op de maan moet letten bvb.

Tja zonder een (persoonlijk) standpunt in te nemen, ik zie ook veel voorbij komen van mensen die gestudeerd hebben als immunoloog of arts en die andere zaken beweren. Ik denk altijd dat de waarheid dan in het midden ligt en misschien niet zo zwart/ wit is als het door veel mensen geschetst wordt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 16:36

Electra63 schreef:
Het is arrogant om te suggereren dat alleen jij of andere anti-vaxxers zich verdiepen in beiden kanten en niet kritisch zijn naar de reguliere medici.

Zucht..dat schrijf ik niet.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 16:41

Er zijn ook artsen helemaal de complot kant opgeslagen zijn. Daar zit ook geen kern van waarheid in.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 17:22

Elisa2 schreef:
Tja zonder een (persoonlijk) standpunt in te nemen, ik zie ook veel voorbij komen van mensen die gestudeerd hebben als immunoloog of arts en die andere zaken beweren. Ik denk altijd dat de waarheid dan in het midden ligt en misschien niet zo zwart/ wit is als het door veel mensen geschetst wordt.

Wetenschap is gebaseerd op 'elkaar onderuit proberen te halen'. Er zullen dus altijd wetenschappers (moeten) zijn die het tegendeel van een hypothese beweren/proberen te bewijzen.
Echter, de waarheid ligt bij lange na nooit in het midden (anders was het geen wetenschap maar een loterij).

Na verloop van tijd/na een bepaalde hoeveelheid onderzoek (en in het geval van Corona is die 'bepaalde hoeveelheid' verrekte veel) zie je de balans de ene of de andere kant op gaan.

En na nóg wat langere tijd worden over bepaalde (klinische) toepassingen zgn 'Cochrane reviews' geschreven, waar álle onderzoek over een bepaald onderwerp bij elkaar geraapt wordt, op kwaliteit wordt beoordeeld, waarna 'de consensus' wordt bepaald. En daar schaart zich dan het merendeel van artsen/onderzoekers zich achter.

In het geval van Corona zijn er weliswaar nog geen Cochrane reviews, maar de consensus over wat 'waar' is betreffende de werking van vaccins is er wel degelijk. En daarom wijzen wetenschappers die enkele artsen of immunologen of wat dan ook af, omdat die beweringen doen die wetenschappelijk (alleen al door de hoeveelheid onderzoek) als een paal boven water staan.

Laat niet af dat het prima is om als wetenschapper te blijven proberen of je een bepaalde theorie of bewijs onderuit kunt halen, dat is nl je opdracht. Maar zagen aan palen die ver boven water staan is niet de meest normale stap.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 18:21

Ik snap de zin niet helemaal (snap wel wat je bedoelt) is het iets als: "omdat die dingen ontkennen die als een paal boven water staan"

Of zoiets?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 18:24

Ja, zagen als in 'de stoelpoten onder iemand vandaan zagen'. Aan goede funderingen zagen is zinloos.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 18:30

Punt is ook: als je als wetenschapper een andere wetenschapper onderuit wilt halen, dan doe je dat met bewijzen. Dat betekent dat je zélf gaan rekenen aan een dataset of zélf onderzoek doet en vervolgens andere resultaten kunt laten zien.
Alleen maar beweren: 'je afweer wordt ondermijnd door vaccineren' is niet wetenschappelijk, al zeg je honderd keer dat je immunoloog bent.
Dan zal je met patientendata en getallen (van afweercellen en antistoffen bv) moeten laten zien dat je dat werkelijk kunt bewíjzen dat de afweer van 60 mensen die gevaccineerd werden 2 weken later statistisch signifant lager was dan de afweer van 60 vergelijkbare mensen die níet gevaccineerd werden.

En goh, dat soort onderzoek en cijfers zijn er niet :D

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 18:55

Misschien wel. Dus: kom maar op met dat onderzoek en die cijfers.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 15:01

Van corona komen we niet af,van de pandemie wel.
We zijn ook van andere pandemieën afgekomen zoals de andere influenza muteringen mexicaanse,spaanse,russische,hongkong influenza,enz. het begon met de Pest. Later vele epedemieën
Nieuwe pandemieën zullen er komen,doe je niks aan,het is "de Natuur", gebeurt onder dieren ook.
Kwetsbaren kúnnen een vaccinatie nemen om de ziekte milder te laten verlopen,verder kan je niks doen.
Klimaatverandering heeft er ook mee te maken dat het aantal virussen en ziektes toenemen.
Pandemieën komen en gaan.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 14:11

Ik begrijp eigenlijk niet waarom we nog werken met toegang dmv herstelbewijs of vaccinatie bewijs terwijl de praktijk uitwijst dat iedereen besmettelijk kan zijn.

Dan kan toch beter gewoon alles testen voor toegang worden, gevaccineerd, hersteld of ongevaccineerd?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 14:17

Maakt mij als geprikte niet uit. Is wel de beste manier maar zal ook wel niet kunnen door te weinig personeel.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 14:18

bigone schreef:
Maakt mij als geprikte niet uit. Is wel de beste manier maar zal ook wel niet kunnen door te weinig personeel.

De huidige manier kan ook niet door te weinig personeel, dus in dat opzicht maakt het niet uit. ;-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 15:02

Matheno schreef:
Ik begrijp eigenlijk niet waarom we nog werken met toegang dmv herstelbewijs of vaccinatie bewijs terwijl de praktijk uitwijst dat iedereen besmettelijk kan zijn.

Dan kan toch beter gewoon alles testen voor toegang worden, gevaccineerd, hersteld of ongevaccineerd?

omdat je minder besmettelijk bent en amper zorgt voor overbelasting van de zorg.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 15:07

Spenk schreef:
Matheno schreef:

omdat je minder besmettelijk bent en amper zorgt voor overbelasting van de zorg.

Maar je bént wel besmettelijk, en ook volledig gevaccineerd geeft geen uitsluitsel op ziekenhuisopname.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 15:09

Maar de verschillen in ziekenhuisopname tussen wel/niet gevaccineerd zijn dusdanig hoog dat het duidelijk is dat ook verspreiding tussen geprikt/niet geprikt zeer verschillend is.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 15:13

Matheno schreef:
Spenk schreef:

Maar je bént wel besmettelijk, en ook volledig gevaccineerd geeft geen uitsluitsel op ziekenhuisopname.

Geen uitsluitsel, maar wel een stuk minder kans. Om een ander te besmetten, maar ook om op de IC te belanden. En ook daarmee is de zorg al geholpen.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 18:24

Maar alsnog belanden er veel gevaccineerden in het ziekenhuis. Jullie zullen in mijn ogen dan elkaar ook gaan blijven besmetten. Als dat zo is, dan komt het vanzelf wel aan het licht omdat ongevaccineerden straks toch helemaal niks meer mogen met een 2G systeem.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 19:09

Wat zeggen de cijfers daarover ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 19:22

Janinevv schreef:
Maar alsnog belanden er veel gevaccineerden in het ziekenhuis. Jullie zullen in mijn ogen dan elkaar ook gaan blijven besmetten. Als dat zo is, dan komt het vanzelf wel aan het licht omdat ongevaccineerden straks toch helemaal niks meer mogen met een 2G systeem.

Verhoudingsgewijs liggen er toch een hoop minder gevaccineerden in het ziekenhuis.

Hier wat cijfers, verwerkt in een interessant artikel
https://www.rivm.nl/nieuws/ongevaccinee ... accineerde

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 19:30

Janinevv schreef:
Maar alsnog belanden er veel gevaccineerden in het ziekenhuis.

Ja, triest hé.
In veel regio's is de 'inhaalzorg' alweer 'afsgeschaald'.

Qua percentage is het een kleine groep, van doorgaans boven de 70 of icm heftige aandoeningen /ziekten.
Citaat:
Jullie zullen in mijn ogen dan elkaar ook gaan blijven besmetten.

?
De gevaccineerden, bedoel je...?
Tja, ik hoor tot diegenen die denken dat we covid-19 niet meer kwijt raken.
Dus och, in principe gaat het zo.

Citaat:
Als dat zo is, dan komt het vanzelf wel aan het licht omdat ongevaccineerden straks toch helemaal niks meer mogen met een 2G systeem.

Het hoeft voor mij niet aan het licht te komen, hoor.

Maar ik moet bekennen dat mijn geduld schaars begint te raken.
Mensen die cijfers verdraaien en anderen daarmee schaden
(... denk: uitgestelde kankeroperatie, wachten op een nieuwe hartklep terwijl het eigenlijk al niet meer gaat, die nieuwe heup die je een jaar te laat krijgt waardoor je conditie langdurig verslechterd, etc etc....)
- doe mij maar 2G.