Algemeen Coronatopic #5

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

verootjoo

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 20:47

Bagatelliseren tancreda?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 21:39

pien_2010 schreef:
Hier ben ik het heel erg mee eens. Ik vind het niet alleen bekrompen maar zelfs stuitend en hard.

Ik ervaar drie kant.
Mijn eigen inkomen is maar heel beperkt en dan nog in de toekomst hierdoor negatief beinvloedt en ik heb minder onkosten van mezélf, wel meer door mijn studernede zoon welke ik niet kan zien door quarantaines.
Mijn ene lief is zelfstandig ondernemer en is beíde ´vaste´ bronnen van inkomen kwijt van de ene dag op de andere en echt minimaal iets van de staat.
Is >100 uur/week bezig een bedrijfje aan het opzetten met diensten via internet met kosten voor de baten. Samen te vatten in één woord; stress.
Mijn andere lief is haar baan (jaarcontracten) kwijt en nul steun behalve een minieme bijstand voor ´familia numerosa´.
Heeft echt núl kans op de nu overspannen arbeidmarkt. Kan zelfs als thuisnaaister geen droog brood verdienen want de klerenverkoop is gedecimeerd.
Samen te vatten in één woord; paniek.

Dit alles voor ??? een ziekte waarvan de slachtoffers hier gemiddeld 84 zijn; voor ons gemiddeld 25 jaar weg. Ondertussen wordt ALLE nieuws wegdrukt terwijl er net zoveel als anders aan de hand is. Bijvoorbeeld Brexit per 31 janiari om maar een ´detail´te noemen.
Dan is er nog de kant van de samenleving die er heel, héél wel bij vaart.
Behoorlijk bruut allemaal.

Ik zie echter niet wat de overheid ánders kan en de pers?? Die rapporteert alleen wat het beste verkoopt.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 22:13

Even heel cru, het gaat niet om de Corona doden. Het gaat om het simpele feit dat het virus zeer besmettelijk is, zo besmettelijk dat er busladingen vol patiënten in ziekenhuizen gedropt worden waardoor , niet alleen in Nederland, maar overal waar het opduikt de zorg compleet instort wanneer er geen maatregelen waren genomen.
En door die maatregelen vallen er slachtoffers , zowel economisch als ook fysiek want de reguliere zorg staat overal onder druk of word in zijn geheel stil gelegd.
En ja, het is voor veel mensen ontzettend rot maar wanneer je nu nog steeds aankomt met: Ja maar die doden zijn allemaal oude taarten van boven de 80 dus waarom de regels dan heb je er na bijna een jaar nog niets van begrepen.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 22:16

Ik zie genoeg Brexit voorbij komen op de nieuwssites die ik lees. Net als ander nieuws

En in het ziekenhuis zie ik maar weinig 80+ met corona, IC lag vorige week ook weer vol met vooral mensen tussen de 55 en de 65 jaar.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 22:38

80+ gaat meestal (in NL) het zkh niet in, laat staan de IC. Anders was het drama alleen maar groter geweest.

Je hebt zo gelijk bigone. Doden zijn, hoe cru ook, nauwelijks interessant hierin. En dat is erg zat. Bosjes 80+ ers die sterven ontwrichten de maatschappij niet. Die zijn alleen verdrietig en afschuwelijk op individueel vlak. Als je de overledene kent.

Maar het feit dat de ziekenhuis letterlijk overstromen als er geen maatregelen worden getroffen. 25.000 mensen op de IC in April als we geen maatregelen hadden genomen, terwijl we met moeite 1200 bedden bij elkaar kregen. DAT is ons probleem.
En hoe afschuwelijk ik de persoonlijke gevolgen voor mensen vind economisch gezien, íédereen lijdt er onder als de gezondheidszorg in zou storten. Als er geen bedden meer beschikbaar zijn. Als de ambulances het niet meer aan kunnen en je laten liggen.
Ook als je 30 bent kun je je been breken, van je paard donderen, een blindedarmontsteking krijgen. Dan heb je zorg nodig. Het zou prioriteit van ons allemaal moeten zijn om die zorg te behouden met elkaar.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 22:43

Huertecilla schreef:
Ik zie echter niet wat de overheid ánders kan en de pers?? Die rapporteert alleen wat het beste verkoopt.

Mee eens! Ik geloof ook niet→ dat dit het punt was dat ik wilde maken.

Het gaat om empathie met de mensen die zo geraakt zijn door dit virus. Zoals bv jouw beider lief. Ik vind dat zo vreselijk sneu. En als er dan eens boos wordt gedaan, of traan weg gepinkt→ dan mag dat er op dat moment gewoon zijn.
Dat mocht niet, en daar van heb ik en anderen gezegd dat ik dat stuitend en hard vind.

Het is geen wedstrijd nl wie het hardste getroffen zijn→ want dat moge duidelijk zijn dat dit al die overleden mensen (ook jongeren trouwens hoor die er heel erg ziek van zijn en 50++ etc) zijn.
Maar mensen als jouw twee liefs zijn ook heel erg hard getroffen. Net als mensen in dit topic die alles kwijt zijn aan bedrijf , inkomen etc. Daar waar hu n hele ziel en zaligheid in ligt.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 23:14

In Nederland stromen de ziekenhuizen niet vol met 80 jarigen maar wat denk je van Italië en Spanje , gelovige voornamelijk katholiek. Daar word iedereen het ziekenhuis binnen gereden.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 10:12

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 10:27

Pien ik ben blij met jouw bijdrages in dit topic. Is de enige reden dat ik tot nog toe mee ben blijven lezen. Iedereen heeft recht om gehoord te worden. Deze crisis raakt iedereen.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 10:48

Inderdaad, iedereen wordt geraakt.
En er moeten echt maatregelen genomen worden. Of ze de beste maatregelen kiezen? Ik weet het niet, soms denk ik van niet. Maar ik voel me ook niet bekwaam om te zeggen wat wél.

Ik hoop dat iedereen er een beetje fatsoenlijk doorheen komt.
Voor mij heeft het hele gebeuren ook behoorlijk consequenties, ook wat niet online staat. Maar gelukkig heb ik een optimistische aard, wat ik momenteel echt als zegen zie. Dus we redden het hier wel. Het gaat weer over en het wordt weer beter. Hopelijk blijft de schade zoveel mogelijk beperkt.

Het helpt in ieder geval als we vriendelijk blijven.
Ik was gisteren bij de huisarts voor mijn astma. Een 3e besmetting leek hem erg onwaarschijnlijk, maar hij doet geen uitspraken meer over mij haha. Ik weet eigenlijk ook wel waar de excarcerbatie door is opgewekt (stokende buren).
Als ik maandag niet beter ben laat ik me wel weer testen voor de zekerheid, de eerste 2 keren hielp de prednison minder dan normaal. Bij hem waren in ieder geval geen mensen met een 3e (nieuwe) besmetting bekend. En zó boeiend kan ik nu ook weer niet zijn haha.
Fijn weekend.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 11:45

We zijn het er denk ik wel over eens dat Covid 19 je op vele manieren kan raken, het ziek zijn of overlijden van een naaste, het zelf ziek zijn, het verliezen van je baan, het slecht lopen of moeten staken van je bedrijf, het verdriet wat je om je heen ziet. Het raakt ons allemaal. En inderdaad, het is geen wedstrijd. Dus als iemand hier even zijn of haar frustratie van zich af schrijft, is dat wat mij betreft prima.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 12:21

Raket, als je ineens wel voor de derde keer een besmetting zou hebben, is het dan niet iets om te kijken of je bij 1 van de academische ziekenhuizen terecht kunt voor antistoffen en/of dat ze meer willen weten waarom jij die blijkbaar niet voldoende vormt?

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 13:16

rien10 schreef:
We zijn het er denk ik wel over eens dat Covid 19 je op vele manieren kan raken, het ziek zijn of overlijden van een naaste, het zelf ziek zijn, het verliezen van je baan, het slecht lopen of moeten staken van je bedrijf, het verdriet wat je om je heen ziet. Het raakt ons allemaal. En inderdaad, het is geen wedstrijd. Dus als iemand hier even zijn of haar frustratie van zich af schrijft, is dat wat mij betreft prima.

Van je afschrijven is prima, mag, maar trappen naar anderen bv omdat die minder weerstand hebben is niet netjes en wekt toch bepaalde antwoorden op.

Daarbij willen we er allemaal van af, dat doe je niet door maatregelen aan je laars te lappen enz...
Het is moeilijk genoeg ondanks dat de maatregelen in Nederland vrij soepel zijn in vergelijking met landen om ons heen..

Ik snap dat iedereen zijn eigen keuzes maakt om dingen te doen zoals ze zelf willen, echter of dat ons door een pandemie gaat helpen weet ik niet.

Veel zijn toch getroffen door de corona, de een schopt het van zich af en de ander verwerkt het thuis in zichzelf.
Wat beter is durf ik niet te zeggen...

Voor diegenen die verkozen hebben Nederland plus het vangnet wat wij hebben te verlaten, ook dat was een keuze...en soms moet je leven met de keuzes die je maakt..
Of ze nou goed of fout uitvallen...

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 13:21

Kortom Echwel; van je af schrijven is prima en het is geen wedstrijd. De ene verwerking is de andere niet, dat klopt. Ik kan niet voor een ander zeggen hoe hij of zij dingen moet verwerken.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 13:54

Echwel schreef:
Van je afschrijven is prima, mag, maar trappen naar anderen bv omdat die minder weerstand hebben is niet netjes en wekt toch bepaalde antwoorden op.

Daarbij willen we er allemaal van af, dat doe je niet door maatregelen aan je laars te lappen enz...
Het is moeilijk genoeg ondanks dat de maatregelen in Nederland vrij soepel zijn in vergelijking met landen om ons heen..

Ik snap dat iedereen zijn eigen keuzes maakt om dingen te doen zoals ze zelf willen, echter of dat ons door een pandemie gaat helpen weet ik niet.

Veel zijn toch getroffen door de corona, de een schopt het van zich af en de ander verwerkt het thuis in zichzelf.

Voor diegenen die verkozen hebben Nederland plus het vangnet wat wij hebben te verlaten, ook dat was een keuze...en soms moet je leven met de keuzes die je maakt..

Echwel, ik vind je een naar mens, je zit gewoon te trappen.

M.b.t je laatste alinea: ik wil je er graag aan herinneren dat covid een wereldwijd probleem is.
En dat, in ieder geval volgens mijn ex-branche genoten, het nederlands vangnet ook niet ideaal is.

NIEMAND heeft voor dit virus gekozen. Waar ter wereld dan ook.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 13:59

Meid vindt wat je wil, zie er maar 1 trappen en dat ben jij, het gaat niet alleen over jou.......dat denk je misschien graag maar dat is niet zo....
Je bent constant wild om je heen aan het trappen, zegt meer over jou..
Verder ga je nu op foei dus lees ik niks meer van je
Ajuus

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 15:27

Echwel schreef:
rien10 schreef:

Zie vetgedrukte :oo
Ook in Nederland zijn de werkelijke steunbetuigingen vertaald in geld vele male minder als dat men toegezegd had. Met name de horeca, culturele instellingen, evenement industire gaan met bosjes omvallen of zijn al omgevallen.
Spanje heeft nogal wat geld gehad van de EU. Dus ze mogen ook wel uitbetalen. Dat heeft niets met het normale vangnet te maken. Ik vind je post een hele nare....

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 15:32

SusanH schreef:
Pien ik ben blij met jouw bijdrages in dit topic. Is de enige reden dat ik tot nog toe mee ben blijven lezen. Iedereen heeft recht om gehoord te worden. Deze crisis raakt iedereen.

:o Dank je wel SusanH. Ik probeer inderdaad deze situatie vanuit ieders perspectief te belichten. Doet me goed dat je dit ziet.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 15:44

Is dat geld van het europese herstelplan dan al uitbetaald ?
Ik dacht dat Polen en Hongarije nog altijd dwars liggen en er hierdoor nog steeds geen consensus bereikt is.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 15:46

SusanH schreef:

Ik vind dit wel een beetje een rare post.
Ik lees hier vaak van anderen ook hele nuttige bijdragen aan het topic.

Dat iedereen recht heeft om gehoord te worden of zorgen te uiten, werd ook al door meerdere personen aangehaald trouwens.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 15:56

Wat een rare en nare wending heeft dit topic ineens genomen.
Ik begrijp de frustraties van iedereen, dus ook die van Echwel.

Het zal nog een lange, vervelende winter worden, voor iedereen.
Ik hoop dat het een beetje normaal blijft in dit topic, waar iedereen zijn frustraties en angsten kwijt kan en ff kan stoom afblazen.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 16:01

Palmera schreef:
Echwel schreef:

Echwel, ik vind je een naar mens, je zit gewoon te trappen.

Inderdaad helemaal mee en erg jammer :o

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 16:39

https://www.scientias.nl/aan-covid-19-g ... -kawasaki/

Deze kwam ik nu voor de 3de keer tegen. Ik wil hem nu wel delen . Gek hé, nu het eventueel ook kinderen kan raken ben ik opeens toch wat bezorgd.

Mijn zoon liet weten dat Sint vieren met zijn zus en de kinderen en opa geen doorgang kan vinden want 2 mensen rondom het oudste kind blijken besmet te zijn. Dus begeleiders rondom mijn kleinzoon. Ik vind dat dus echt niet grappig.
Opa is te fragiel dus alles is afgezegd.

Raket, ik hoop zo dat je het niet voor de 3de keer hebt. En iedereen die covid heeft beterschap!

Laten we er gewoon met elkaar een fijn topic van blijven maken.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 17:00

Helemaal eens pien.
En ook kleine dingen niet doorgaan zijn gewoon stom en vervelend.
De besmettingen die ik nu hoor zijn trouwens allemaal volwassenen met kinderen of werkend in het onderwijs.

Ik denk echt niet dat ik deze keer weer positief ben(net als de huisarts). Maar als ik me laat testen, dan doe ik dat in het ziekenhuis waar ik werk. En dat kan maandag pas. In het weekend testen ze alleen mensen die dan werken. Ook voor het geval dat. Dan zijn alle resultaten op 1 plaats.

Ik vind het wel zorgelijk dat de cijfers niet dalen. Dat maakt het perspectief op versoepelingen wel kleiner.

En dan een positieve noot: ik had mijn haar iets langer laten groeien voor de pruiken met carnaval. Toen had ik covid en daarna gingen de kappers dicht. Ik besloot toen maar om het te laten groeien. En nu is het lang genoeg om te doneren. Dus ik heb een ik afspraak voor een make-over. Ik lijk nu op iemand van de kelly family.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 18:32

Ik postte vanmiddag ook al een ( half :+ ) linkje over een hoger aantal kinderen die na een corona-infectie in het ziekenhuis belanden met PIMS.

Hier in belgie is het van in het begin al gezegd dat het ook kinderen raakt. Zowel jonge als oudere met of zonder onderliggende aandoeningen.
Virologen waarschuwden er in het voorjaar ook al voor dat het niet is omdat ze vaker niet dan wel ziek worden, dat ze het niet kunnen krijgen of er gevolgen van moeten dragen achteraf.