Show je schaaf/snij/whatever wonden topic

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
juval

Berichten: 13438
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Show je schaaf/snij/whatever wonden topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 19:05

dat ziet er wel redelijk uit. Er lijkt wel wat wildvlees op te komen, of lijkt dat maar zo?
Heb je al meer gevoel in je vingertopje?

Little_Gift
Berichten: 1822
Geregistreerd: 05-09-07
Woonplaats: België

Re: Show je schaaf/snij/whatever wonden topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 20:53

Dat wildvlees is eigenlijk gewoon de onderhuidse vetlaag die naar buiten puilt denk ik.
Er puilde de nacht dat het gebeurd was immers vanalles naar buiten door de wonde heen... Ik denk dat dat nog steeds datzelfde is dat er nog uit hangt...

Gevoel in vingertopje is nog steeds niet aanwezig, de vingertop buigen is ook nog steeds niet mogelijk... Verder kleurt mijn vinger onder de wonde alsmaar meer wit... Het witte zit nu al tot aan het laatste vingerdeeltje (die dichtst aan de hand zelf vastzit)...

Maar de wonde ziet er volgens mij niet ontstoken uit... Zou ook niet mogen met 3 antibiotica pillen daags voor de komende 14 dagen

Saaams

Berichten: 13323
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 21:07

Dat witte lijkt alsof de huid verweekt is.
Smeer je er iets op onder het verband? Broei onder het verband?

Op je onderste foto met t rode topje twijfelde ik even over een infectie. Maar je gebruikt gelukkig al AB.
Je wond zelf ziet er niet slecht uit. Normaal proces van genezen. Gaat wel een flink litteken worden ben ik bang :+

Little_Gift
Berichten: 1822
Geregistreerd: 05-09-07
Woonplaats: België

Re: Show je schaaf/snij/whatever wonden topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 21:19

Ja dat witte is zo vreemd... Wond wordt dagelijks ververst en gaat helemaal droog onder het verband.
Was ook nadrukkelijk de eis van de spoedarts om geen zalf of ontsmetting onder het verband aan te brengen dus dat doen we niet en toch lijkt de huid week en nat en vochtig en alsof ik uren in bad heb zitten weken...

Maar het verband zelf is wel altijd aan de binnenkant met bloed en wondvocht doordrongen dus mischien daardoor?
Maar hoe ik dat bloeden en dat wondvocht moet stoppen, weet ik ook niet...

En ja dat rode topje inderdaad... Ziet er gek uit maar de antibiotica zal zijn werk wel doen hoop ik...

Saaams

Berichten: 13323
Geregistreerd: 20-01-10

Re: Show je schaaf/snij/whatever wonden topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 21:33

Je zou kunnen overwegen/overleggen om aquacel over de wond te doen. Dus absorbeert vocht.

Ik denk dat de huid dus inderdaad verweekt als gevolg van de wondvocht.

Misschien verstandig om de huisarts maandag een foto te sturen per email ter beoordeling?

Je wil gewoon geen ellende met je vinger en dat door een stom ongelukje

Bowo
Berichten: 2868
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Show je schaaf/snij/whatever wonden topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 22:36

Is dat al bekend in het ziekenhuis dat het zo verweekt?

Ik vermoed dat ze je dan namelijk zullen aanraden om de wond ook een paar uur per dag aan de lucht te laten drogen

Little_Gift
Berichten: 1822
Geregistreerd: 05-09-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 23:56

Bowo schreef:
Is dat al bekend in het ziekenhuis dat het zo verweekt?

Ik vermoed dat ze je dan namelijk zullen aanraden om de wond ook een paar uur per dag aan de lucht te laten drogen


Neen, nog niet gemeld in het ziekenhuis... Aan de lucht laten drogen zou uitdrogen van de wonde veroorzaken en waren ze toen het net gebeurd was, niet voor te vinden maar de verweking lijkt me ook niet juist...

Daarnet voelde ik het opeens tintelen en kloppen en precies een druk tot in mijn pols dus toch maar eens kijken en dan zie ik dit plots:
Dit was voorheen dus niet aanwezig, enkel de vinger zwol op maar nu dus ook mijn hand en het verband is niet te strak aangebracht nochtans...


Afbeelding

Afbeelding

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 102579
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: Show je schaaf/snij/whatever wonden topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 00:14

Ai, das idd dik. :(:)

snorkel1986

Berichten: 3057
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 00:22

Hoe ziet je onderarm er uit?.. binnenkant

Bowo
Berichten: 2868
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Show je schaaf/snij/whatever wonden topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 12:22

Oei dat is niet best. Je wilt geen ontsteking in de peesschedes krijgen. Dat is wel iets waar ze snel bang voor zijn met wonden op handen.

Ik zou in ieder geval even bellen met het ziekenhuis

Iris82

Berichten: 39873
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Show je schaaf/snij/whatever wonden topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 12:47

Ik zou zeker vandaag nog even contact opnemen. Je moet snel handelen als er eventueel sprake is van een ontsteking.

_Karlijn
Berichten: 6526
Geregistreerd: 05-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 16:25

Ik heb op 11 november mijn hand verbrand aan kokend heet water (recht vanuit de waterkoker, waarvan de deksel niet dichtgeklikt zat). Er kwam een blaar op, de huisarts zei dat ik het vel eraf moest halen als de blaar kapot ging, maar het is nog steeds niet genezen.

Afbeelding
In de wachtkamer van de HAP (op m'n duim zit een litteken waar het helemaal rood om werd)

Afbeelding
De Blaar

Afbeelding
Het werd behoorlijk dik

Afbeelding
Het ging elke keer weer open, of ik het nou verbonden had met 3 lagen vetgaas waar het na een paar uur al aan vast zat en losgeweekt moest worden, of als ik het aan de lucht liet drogen. Het is een onhandige plek %)

Vanaf dit moment voel ik ook constant pulsaties in de wond en ik zié het zelfs in de wondranden kloppen.

Dit is zojuist nadat ik een soort siliconen-achtig vetgaas dat ik gekregen had, eraf heb geweekt.
Afbeelding

Afbeelding
Gaat echt een heel lelijk litteken worden ben ik bang.

Xyris

Berichten: 9462
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Show je schaaf/snij/whatever wonden topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 19:15

Ouch, ziet er uit alsof er iets ontstekingsremmend erop moet doen. Heb je toevallig honingzalf thuis liggen? Of nog beter - propliszalf? Anders gewoon betadine en dan inzalven met iets dat de huid soepel houdt, want anders blijft het irriteren tijdens het genezingsproces.

Kwal
Berichten: 4447
Geregistreerd: 02-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 19:24

Little_Gift schreef:
Bowo schreef:
Is dat al bekend in het ziekenhuis dat het zo verweekt?

Ik vermoed dat ze je dan namelijk zullen aanraden om de wond ook een paar uur per dag aan de lucht te laten drogen


Neen, nog niet gemeld in het ziekenhuis... Aan de lucht laten drogen zou uitdrogen van de wonde veroorzaken en waren ze toen het net gebeurd was, niet voor te vinden maar de verweking lijkt me ook niet juist...

Daarnet voelde ik het opeens tintelen en kloppen en precies een druk tot in mijn pols dus toch maar eens kijken en dan zie ik dit plots:
Dit was voorheen dus niet aanwezig, enkel de vinger zwol op maar nu dus ook mijn hand en het verband is niet te strak aangebracht nochtans...


[ [url=m/faAp6S.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/5OqHWl.jpg]Afbeelding[/url] ]


Heb je nog gebeld hierover vandaag? Ik vind het best dik…

Aan de lucht drogen is achterhaald, wonden genezen het beste in een vochtig wondmilieu zonder dat de randen verweken, dus je gevoel van dat de verweekte randen niet goed is klopt wel.

Aquacell of een alginaat in de wond lijkt me niet verkeerd. Aquacell mag wel over de wondranden heen, alginaat niet.

Ik verbaas me soms over hoe slecht de kennis van wondzorg is bij artsen/huisartsen!

Ik weet niet welke regio jullie zitten, maar misschien is er een thuiszorg met wondverpleegkundigen/consulenten die een juist wondbeleid kunnen voorschrijven (ook voor de bokker met de brandwond). De wondzorg kun je desnoods zelf doen, maar dan heb je in ieder geval een goed wondbeleid met hopelijk snellere genezing en minder littekens…

Sterkte en beterschap beide!

DaphneR93
Berichten: 823
Geregistreerd: 13-04-10
Woonplaats: Brabant

Re: Show je schaaf/snij/whatever wonden topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 21:35

Hier een ontstoken blaar op de hiel. Afbeelding
Afbeelding

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 102579
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: Show je schaaf/snij/whatever wonden topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 21:38

Prachtige wond maar heel onhandig...je kan geen sok of schoen aan zeker? :(:)

DaphneR93
Berichten: 823
Geregistreerd: 13-04-10
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 21:44

Bellatrix schreef:
Prachtige wond maar heel onhandig...je kan geen sok of schoen aan zeker? :(:)


Het is erg pijnlijk. Is nu ingesmeerd met Antibiotica zalf van de dokter en ingepakt met een vetwrap van de dierenarts

Misty12

Berichten: 7058
Geregistreerd: 31-10-05
Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 13:17

Gisteren een discussie met de hond over een hazenkarkas wat ze als een gek naar binnen probeerde te werken. Dus ik wilde het uit haar smoelwerk halen en toen zat mijn vinger tussen haar kiezen. Uiteindelijk gelukt , maar toen ik goed keek zat alles onder het bloed, inclusief de hond ( witte herder). Ik heb altijd papieren zakdoekjes bij me, nu dus niet. Ergens een verdwaalde tissue in mijn jaszak en om mijn vinger gedaan en terug naar huis. Thuis bleken er nog meer vingers klem te hebben gezeten en had verschillende kleine wondjes. Maar deze was het heftigste en heeft eigenlijk de hele dag een beetje gebloed.
[img]
Afbeelding
[/img]

juval

Berichten: 13438
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Show je schaaf/snij/whatever wonden topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 13:27

ai, pijnlijke wonden komen er weer voorbij. veel sterkte iedereen.

little gift, had je nog gebeld? misschien toch iets van ontsteking? dat witte lijkt er ook op of de doorbloeding niet goed is, of toch schade aan pezen. veel sterkte!

Kairos
Berichten: 2750
Geregistreerd: 07-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 14:24

Little_Gift schreef:
Net gebeurd en op spoed reeds ontsmet:


[ [url=m/BXIisQ.jpg]Afbeelding[/url] ]


[ [url=m/YQhGyl.jpg]Afbeelding[/url] ]


[ [url=m/Kl5XKw.jpg]Afbeelding[/url] ]


[ [url=m/R9pBaM.jpg]Afbeelding[/url] ]


[ [url=m/qdU1Qc.jpg]Afbeelding[/url] ]


[ [url=m/b1ba2Z.jpg]Afbeelding[/url] ]


En 1 dag later tijdens verbandwissel:


[ [url=m/cXInIu.jpg]Afbeelding[/url] ]


[ [url=m/9i927S.jpg]Afbeelding[/url] ]


Naar hoe ik de omschrijving hier lees vind ik het ook nog passen bij wondbeslag (voor de liefhebbers, op onderstaande site staat een plaatje van een intense wond):
https://nl.advancismedical.com/pages/wo ... de-sloughy

Als dat het geval is, is het wel raadzaam langs de HA te gaan, zodat je een passend advies kan krijgen.

Stippie

Berichten: 1367
Geregistreerd: 07-02-04
Woonplaats: Achter de hoge bergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 23:09

Mijn teennagel is laatst verwijderd omdat deze zo erg bleef ingroeien dat het enorm aan het ontsteken was.
Hieronder beelden van het er af halen en hoe het verdere verloop van de ontsteking was.


Spoiler:
De teen kreeg eerst een elastiekje er om zodat het later minder zou bloeden. Hierna hebben ze me met heel veel moeite (en pijn) verdoofd.
Afbeelding

Toen knipte ze de nagel door de lengte door (voelde ik niks van.
Afbeelding

Nagel er helemaal af (in 2 delen)
Afbeelding

Vaseline er om om de boel soepel te houden en om het verband er niet zo aan te laten plakken.
Afbeelding

Na 2 dagen mocht het verband er af. Het gehele nagelbed was wat pussig -O-
Afbeelding

Na schoon spoelen (wat overigens een hel was om te doen) zag het er zo uit.
Afbeelding

Na heel wat antibiotica kuren en zelfs gaasjes er op die ze voor brandwonden gebruiken begon het wat rustiger te worden.
Afbeelding

Alleen de randjes waren nog wat ontstoken.
Afbeelding



Inmiddels begint de nagel terug te groeien (ik zal morgen denk ik even een foto maken), het is nu dan ook al 2 maanden geleden dat de nagel er af gehaald is. Alleen was de ontsteking ook in het bot geslagen en dan duurt de genezing nog langer. Ongeveer een maand geleden heb ik ook nog een dikke rubberen stal tegel van 1x1 meter op mijn teen laten vallen (auw) dus dat helpt de genezing ook niet mee. }:0 En nu heb ik geen pijn meer aan het nagelbed, maar wel aan het bot. Hopelijk gaat dat ooit nog over. :Y)

ThreeFingers

Berichten: 4292
Geregistreerd: 30-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 07:27

Little_Gift schreef:
Dag 3 na de verwonding...

[ [url=m/aN43wF.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/wTmvO1.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/CVC4bP.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/Abxces.jpg]Afbeelding[/url] ]


Zitten daar nu kleine haartjes in, of lijkt dat zo?

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 102579
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: Show je schaaf/snij/whatever wonden topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 07:30

Interessant die nagel foto's...

_Karlijn
Berichten: 6526
Geregistreerd: 05-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 14:20

Ik heb in dezelfde categorie nog wel foto's voor je, Bellatrix <<) van het 'genezingsproces', wat bij mij nooit verloopt zoals het hoort.

Mijn teen was eigenlijk altijd ontstoken:
Afbeelding

Op 1 juni werd aan beide zijdes een stuk van de nagel gehaald en ondanks dat ik het goed hoog heb gehouden met drukverband en niet belast heb is het toch flink blijven bloeden:
Afbeelding
(roze is van desinfectiespul, is namelijk op de poliklinische OK in het ziekenhuis gedaan)

Nadat ik het verband eraf geweekt had:
Afbeelding

Er was flink aan gesleuteld want zelfs onder m'n teen was het blauw:
Afbeelding


Ik had ook van die witte wondranden, door het verweken:
Afbeelding

Na het douchen zag het er zo uit, heel erg verweekt:
Afbeelding

Toen ging het uiteraard ontsteken en mocht ik langs de wondpoli en kreeg ik wondspoelmiddel en gaasjes en pleisters mee:
Afbeelding

en elke keer dit gezeik, door het verband/pleisters heen:
Afbeelding

Afbeelding
Uiteindelijk ging het stukje nagel wat er nog zat een beetje los zitten van het nagelbed, en heb ik dat er zelf afgehaald :=

Ik ben er tot oktober mee bezig geweest, ontstoken en spoelen en pleisters. Toen ik het middelste stukje zelf eraf heb gehaald ging het pas genezen.

Dit was ergens halverwege, het kleurverschil is :wow:
Afbeelding
(2 pleisters omdat ik links een lelijke kalknagels heb en het zomer was op dit moment dus openschoenenweer)

MarjanB

Berichten: 16640
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Show je schaaf/snij/whatever wonden topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 15:06

Ik heb ook ervaring met zulke ontstekingen bij m’n tenen en het was geen teennagel die het probleem veroorzaakte maar een bacterie.. antibiotica zalf is hier eigenlijk voldoende geweest om de boel te laten genezen. Verder je voeten laten luchten en s nachts geen sokken aan bijvoorbeeld