Corona patiënten op bokt?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tokedri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 22:11

Janntjuh schreef:
Ik moet me morgen laten testen. Geen koorts of echt verkoudheid, maar ik voel me wel grieperig en mijn keel is ook niet helemaal normaal, dus ik moet toch komen. Kijk wel heel erg tegen de test op, ben ook echt een watje met dit soort dingen. Hebben jullie nog tips of geruststellende woorden? O:)

Ik was vandaag
In maart ben ik ook getest en toen was het staafje dikker
Bij de ggd vertelden ze dat de staafjes nu dunner zijn
T is even vervelend maar is zo klaar
Gewoon ademen en alles komt goed

Sheran

Re: Corona patiënten op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 22:12

Komt echt wel goed, gewoon doen wat ze zeggen en het is zó klaar.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 22:31

Die test valt echt zooo mee. Ik had me ook bang laten maken door allerlei plaatjes en verhalen. Maar het hele gebeuren duurt nog geen 2 minuten :')

tokedri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 23:01

verootjoo schreef:
Ik denk eigenlijk dat je het verkeerd begrepen hebt :o

Wat cest moi zegt klopt namelijk. En leken begrijpen vaak niet wat 30% vals negatief inhoud, en zo komt het verhaal in je hoofd en de wereld dat je met een negatieve test alsnog 30% kans hebt op Corona. Dat is gewoon niet zo.

Die 30% klopt, maar je rekent verkeerd ;)

Ik kom heel veel van dit soort artikelen tegen en ook artsen zeggen het en vandaag bij de ggd ook, ik heb het gevraagd toen ik ging testen

https://m.hln.be/nieuws/binnenland/coro ... ~a5051da4/

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 23:22

Janntjuh schreef:
Ik moet me morgen laten testen. Geen koorts of echt verkoudheid, maar ik voel me wel grieperig en mijn keel is ook niet helemaal normaal, dus ik moet toch komen. Kijk wel heel erg tegen de test op, ben ook echt een watje met dit soort dingen. Hebben jullie nog tips of geruststellende woorden? O:)

Dat het echt meevalt en ik ben echt een pieperd als het om pijn gaat. En inderdaad goed ademen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 06:42

tokedri schreef:
verootjoo schreef:
Ik denk eigenlijk dat je het verkeerd begrepen hebt :o

Wat cest moi zegt klopt namelijk. En leken begrijpen vaak niet wat 30% vals negatief inhoud, en zo komt het verhaal in je hoofd en de wereld dat je met een negatieve test alsnog 30% kans hebt op Corona. Dat is gewoon niet zo.

Die 30% klopt, maar je rekent verkeerd ;)

Ik kom heel veel van dit soort artikelen tegen en ook artsen zeggen het en vandaag bij de ggd ook, ik heb het gevraagd toen ik ging testen

https://m.hln.be/nieuws/binnenland/coro ... ~a5051da4/

Dat artikel zegt dus precies wat Cest moi en ik proberen uit te leggen.

Bij 30% van de BESMETTE personen wordt er negatief getest. Niet bij 30% van de NEGATIEF GETESTE personen is toch positief, zoals jij zegt.

Dan klopt dat rekensommetje van c’est moi toch?
30% van de BESMETTE personen test negatief. Dus je moet die 30% berekenen van alle besmette personen niet van alle negatief geteste personen.

Je draait het verkeerd om als je dan zegt dat 30% van alle negatief geteste personen alsnog Corona kan hebben.
Alle negatief geteste mensen zijn namelijk niet allemaal besmet. En die 30% moet je van de besmette personen nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 07:24

Ik denk dat je je de moeite kunt besparen, Verootjoo. Dit is al zo vaak uitgelegd en desondanks blijft Tokedri dit hardnekkig verkondigen. Al heel lang.

tokedri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 08:18

safina schreef:
Ik denk dat je je de moeite kunt besparen, Verootjoo. Dit is al zo vaak uitgelegd en desondanks blijft Tokedri dit hardnekkig verkondigen. Al heel lang.

Omdat ik t blijkbaar niet snap

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 08:35

tokedri schreef:
safina schreef:

Het gaat om het verschil met besmette mensen die negatief testen en niet om alle mensen die negatief testen. Daar zit dus nogal een verschil tussen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 08:37

safina schreef:

Ik denk dat ze het echt niet snapt anders kom je niet met bewijs voor je stelling dat niet onderschrijft wat jij zegt.

En ik hou niet van foute info op internet, dus als het niet voor haar is hoop ik dat anderen er wat aan hebben :)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 10:18

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 10:45

tokedri schreef:
safina schreef:

Dat is helemaal niet erg, maar dan kan je misschien beter er vragen over stellen dan er allemaal beweringen over blijven doen?

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 10:57

Nou er wordt idd in heel veel beweringen gedaan dat:
30% van alle negatieve testen deze vals negatief zijn.
Vandaar mijn vraag, waar zijn de bronnen daarvan.
En dat is niet alleen Tokedri hoor

Janneke93

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 11:50

Nou die test viel echt 100% mee. Waarom zetten ze die horror filmpjes op youtube als voorbereiding >;)

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 12:32

Zodat iedereen op het ergste is voorbereid en het dan wel meevalt.. denk ik.

Ik ben ook bij heel wat afnames geweest en toen ik zelf moet scheet ik 1000 kleuren maar ook mij viel het mee. Ik denk ook dat het er erger uitziet dan dat het is. (ik wist echt niet dat er een wattenstok zo ver mn neus in kon)

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 13:01

Polly schreef:
Zodat iedereen op het ergste is voorbereid en het dan wel meevalt.. denk ik.

Ik ben ook bij heel wat afnames geweest en toen ik zelf moet scheet ik 1000 kleuren maar ook mij viel het mee. Ik denk ook dat het er erger uitziet dan dat het is. (ik wist echt niet dat er een wattenstok zo ver mn neus in kon)

Haha ja daar verbaasde me ik bij mijn dochter toen ook over toen ze getest werd.
Gaat zo ver erin dat het lijkt alsof ze je aan je hersenen kriebelen

tokedri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 17:48

safina schreef:
tokedri schreef:
[quote="safina

Dat is helemaal niet erg, maar dan kan je misschien beter er vragen over stellen dan er allemaal beweringen over blijven doen?

Ja ben ik wel met je eens
Het is mij op die manier uitgelegd door twee artsen vandaar

Janneke93

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 11:33

Ze waren we heel snel met mijn uitslag, binnen 24 uur stond hij op mijn digid. Negatief *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 13:10

tokedri schreef:
safina schreef:

Ja ben ik wel met je eens
Het is mij op die manier uitgelegd door twee artsen vandaar

Ik was er niet bij, dus ik weet niet of de arts het je zo uitgelegd heeft of jij het zo hebt begrepen. Maar je gooit het hier neer als claim, zonder goede bron en zonder dat je het zelf echt goed snapt. En dan komt er verkeerde info online te staan. Hieronder een herhaling van wat ik al eerder schreef als reactie op je bewering:

Er zit altijd een onnauwkeurigheid in testen. Die kan sterk wisselen aan de hand van omstandigheden. Bijvoorbeeld in welke fase van de ziekte je test (in het beginstadium dragen mensen veel virus bij zich, later minder), hoe goed je de test afneemt (schraapt de bemonsteraar lekker stevig langs je slijmvlies bijvoorbeeld? En op de juiste plek?), of je materialen goed zijn (juiste swabs etc), hoe goed je apparatuur is (kan die nauwkeurig detecteren?), hoe zorgvuldig je omgaat met het afgenomen materiaal (gaat dat meteen naar het lab of uren/dagen later? Wordt het onder goede condities bewaard) etc. Testen van mensen in de incubatietijd kan ook zorgen dat mensen aanvankelijk negatief testen en op een hertest positief. Een uitspraak over de nauwkeurigheid is dus alleen zinvol als je die context goed kent. Misschien noemde jouw arts wel een onderzoek naar de betrouwbaarheid van de test op basis van onderzoek onder hoogbejaarde verpleeghuispatiënten in HongKong in een stadium met weinig virus in hun lijf en waar ze hele andere apparatuur en testprocedures gebruiken dan wij hier. Je moet dus wel even weten waar dat cijfer vandaan komt en of die omstandigheden lijken op hoe men in NL test in teststraten, wil het zinnig zijn. Dus een linkje naar het onderzoek. Snap je dat?

Over hoe erg het is dat testen regelmatig een vals negatieve uitslag geven: er is hier al uitgelegd dat het verschil maakt of je test in een groep mensen waarvan een aanzienlijk deel ziek is of test in een groep mensen waarbinnen maar een enkeling ziek is.

SincereQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 13:31

Ik moet me over een uurtje laten testen. Heb alleen koorts, verder geen klachten. Schijt hem best wel voor de test, ben blij dat ik hier ervaringen kan lezen dat het allemaal best mee valt!

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 18:46

Een collega van me moest zich vandaag laten testen want milde klachten. Heb gister met hem in hetzelfde lokaal gewerkt. Ik krijg geen instructies, wat is wijsheid? Binnen blijven tot hij de uitslag heeft?

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 18:48

AmyII schreef:
Een collega van me moest zich vandaag laten testen want milde klachten. Heb gister met hem in hetzelfde lokaal gewerkt. Ik krijg geen instructies, wat is wijsheid? Binnen blijven tot hij de uitslag heeft?

Als hij geen koorts heeft mogen zijn huisgenoten ook gewoon aan het werkt.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 19:51

@Lenaa_tje, dat zou ik zo snel niet durven beweren. Mijn buurvrouw had in maart Covid-19, opgenomen in ziekenhuis, zelfs 2x op IC wegens ademnood, en heeft nooit koorts gehad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 20:06

hwn schreef:
@Lenaa_tje, dat zou ik zo snel niet durven beweren. Mijn buurvrouw had in maart Covid-19, opgenomen in ziekenhuis, zelfs 2x op IC wegens ademnood, en heeft nooit koorts gehad.

Die buurvrouw was positief. Dan moeten huisgenoten sowieso in quarantaine.

Als je huisgenoot verkouden is, mag je gewoon naar buiten. Als je huisgenoot koorts heeft en/of benauwd is, dan moet je thuis blijven.

Zie hier:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... oor-corona

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 20:07

hwn schreef:

Dat beweert ze niet zelf, dat zijn gewoon de richtlijnen van het RIVM :7