Burn-out/depressie lotgenoten?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

coldsummers

Re: Burn-out/depressie lotgenoten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 12:53

Azmay: precies. Ik moest stiekem lachen om "Helaas was er geen plek" opmerking, hihi. Maar het is wel zo. Wil je hulp, krijg je het niet. Er moet eerst wat serieus gebeuren voordat ze het inzien dat het echt goed mis is. En ik voel dat het bij mij weer goed mis gaat. Mn moeder vroeg gisteren wat er was en of ik nare gedachtes had om mezelf wat aan te doen. Ik heb nee gezegd, maar ik wilde dit dus wel, en nog steeds. Maar ik kan mijn meer dan twee maanden "clean streak" niet vebreken, dan ga ik me nog slechter voelen ben ik bang. En ik ben zo trots dat ik het al zo lang heb volgehouden. Maar gisteren zat ik er echt doorheen.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 12:55

coldsummers schreef:
Azmay: precies. Ik moest stiekem lachen om "Helaas was er geen plek" opmerking, hihi. Maar het is wel zo. Wil je hulp, krijg je het niet. Er moet eerst wat serieus gebeuren voordat ze het inzien dat het echt goed mis is. En ik voel dat het bij mij weer goed mis gaat. Mn moeder vroeg gisteren wat er was en of ik nare gedachtes had om mezelf wat aan te doen. Ik heb nee gezegd, maar ik wilde dit dus wel, en nog steeds. Maar ik kan mijn meer dan twee maanden "clean streak" niet vebreken, dan ga ik me nog slechter voelen ben ik bang. En ik ben zo trots dat ik het al zo lang heb volgehouden. Maar gisteren zat ik er echt doorheen.

Misschien dan toch eens met je moeder praten? (ik weet niet hoe de relatie met jouw moeder is)
Het is een verdomd moeilijk gesprek maar lucht wel op, dan draag je de last niet meer alleen.

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 13:07

Azmay schreef:
coldsummers schreef:

Misschien dan toch eens met je moeder praten? (ik weet niet hoe de relatie met jouw moeder is)
Het is een verdomd moeilijk gesprek maar lucht wel op, dan draag je de last niet meer alleen.

Ja, ik ga het ook wel doen. We hebben het al wel gehad over medicatie en toen zei ze dat als ik mezelf wat aan wilde doen, ik zeer zeker medicatie nodig heb.

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 13:11

Het is zo, in België is het helaas niet anders. Er moet idd eerst iets ernstig gebeuren voor ze je helpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 11:54

Eigenlijk bizar he, dat de zorg zo werkt. Dan moet je maar met een mes op je polsen voor de deur van de sh gaan staan denk ik...

Hier gisteren weer wat meegemaakt, waardoor ik wel even goed gebroken ben. Ik las een stukje over psytrec, ik twijfelde namelijk of ik daar wel geschikt voor was. Toen las ik dat et vooral vooral voor mensen was met heel veel angst, en toen bedacht ik me of dat bij mij ook zo was. En ja dat was het, ik schrok me kapot. Het is niet alleen veel verdriet wat ik voel, maar dus ook heel veel angst. Misschien is dat wel de hele reden dat ik me zo ellendig voel. Ik heb gisteren toen ik thuis kwam onwijs gehuild, en ben nu nog steeds aardig van slag. Maar ik hoop dat dit wel een goed inzicht is.

DynamiteS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 13:31

Tot inzicht komen is niet altijd fijn.. knuffel Joolien :(:)

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 16:52

coldsummers schreef:
@CalipsoLover: Ik heb net dan een halve pizza gegeten maar ook echt met moeite en ik voel me nu enorm schuldig dat ik het het liefst direct uit mn lichaam wil verwijderen. Ik heb daarvoor nog twee uur geslapen en ik voelde me daarna nog slechter dan vanochtend. Het liefst duik ik nu ook gewoon weer het bed in.
Pijnstillers zijn voor mij, sinds mn zelfmoordpoging, echt een no go. Mn ouders hebben deze dan ook verstopt. Ik had er namelijk 20 ingenomen en daarbij ook nog alcohol genuttigd. Ik werd de volgende dag wakker, heb tegen mn ouders gelogen dat ik film ging kijken bij een vriendin, maar die vriendin zij dat ik naar het ziekenhuis moest. Ik heb zelf met die vriendin nog gereden en ik weet niet eens hoe ik het heb gedaan want alles is een groot zwart gat onderhand. Nachtje op de intensive care moeten liggen en de volgende ochtend kwam de psychiater. M'n lichaam heeft de week erna nog heel veel moeten doen om zichzelf te herstellen, wel ben ik die maandag (het was op vrijdag avond gebeurd) naar mn werk gegaan en heb ik ongeveer een hele week gewerkt. Dit omdat als ik thuis zat het helemaal niet goed ging.

Denk dat je dit aan je psycholoog wel moet melden van het eten. Als je niet blij bent kan je altijd vermageren, maar dan wel op een gezonde evenwichtige manier ipv in hongerstaking te gaan of alles uit te spugen, weet dat ik niet degene ben die moet spreken maar ok :(:)

Snap het, als ik me rot voel ben ik liever ook op school dan thuis. Maar is toch altijd een uitdaging om s'ochtends het bed uit te komen.

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 19:42

CalipsoLover schreef:
coldsummers schreef:
@CalipsoLover: Ik heb net dan een halve pizza gegeten maar ook echt met moeite en ik voel me nu enorm schuldig dat ik het het liefst direct uit mn lichaam wil verwijderen. Ik heb daarvoor nog twee uur geslapen en ik voelde me daarna nog slechter dan vanochtend. Het liefst duik ik nu ook gewoon weer het bed in.
Pijnstillers zijn voor mij, sinds mn zelfmoordpoging, echt een no go. Mn ouders hebben deze dan ook verstopt. Ik had er namelijk 20 ingenomen en daarbij ook nog alcohol genuttigd. Ik werd de volgende dag wakker, heb tegen mn ouders gelogen dat ik film ging kijken bij een vriendin, maar die vriendin zij dat ik naar het ziekenhuis moest. Ik heb zelf met die vriendin nog gereden en ik weet niet eens hoe ik het heb gedaan want alles is een groot zwart gat onderhand. Nachtje op de intensive care moeten liggen en de volgende ochtend kwam de psychiater. M'n lichaam heeft de week erna nog heel veel moeten doen om zichzelf te herstellen, wel ben ik die maandag (het was op vrijdag avond gebeurd) naar mn werk gegaan en heb ik ongeveer een hele week gewerkt. Dit omdat als ik thuis zat het helemaal niet goed ging.

Denk dat je dit aan je psycholoog wel moet melden van het eten. Als je niet blij bent kan je altijd vermageren, maar dan wel op een gezonde evenwichtige manier ipv in hongerstaking te gaan of alles uit te spugen, weet dat ik niet degene ben die moet spreken maar ok :(:)

Snap het, als ik me rot voel ben ik liever ook op school dan thuis. Maar is toch altijd een uitdaging om s'ochtends het bed uit te komen.

Ik eet nu rond de 800/900 kcal ook als ik werk en ik werk buiten en ben heel veel bezig dus verbruik denk ik misschien nog meer kcal dan dat ik binnenkrijg... En nu ook, ik voel me weer super dik hoewel ik vanmiddag alleen een appel en een fruitdrink op heb.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 21:11

Luca03 schreef:
Het is zo, in België is het helaas niet anders. Er moet idd eerst iets ernstig gebeuren voor ze je helpen.

Dat is zo absurt... terwijl wij zelf gewoon weten wanneer het fout gaat. Veel eerder dan we hulp krijgen..

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 21:13

Knert schreef:
Luca03 schreef:

Dat is zo absurt... terwijl wij zelf gewoon weten wanneer het fout gaat. Veel eerder dan we hulp krijgen..

Het is absurt maar helaas niet anders... anders zat ik nu weer in opname maar ja, ik vind het de moeite niet want er is nooit plaats, zeggen ze.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 22:02

Luca03 schreef:
Het is absurt maar helaas niet anders... anders zat ik nu weer in opname maar ja, ik vind het de moeite niet want er is nooit plaats, zeggen ze.

De plaatsen zijn inderdaad schaars, door de wijzigingen in het zorglandschap onder andere. Dat wil echter niet zeggen dat je er geen vraag naar kan hebben...
Is er anders geen mobiel team waar je beroep op kan doen? Dus iemand die bij jou in de thuissituatie komt om jou te begeleiden bij de moeilijkheden die je ondervindt?

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 22:05

@coldsummers: Maar als je zelf weet dat je eigenlijk te weinig binnen krijgt voor wat je doet, waarom begin je dan niet aan een evenwichtig en gezond dieet? Ik zag gisteren bijvoorbeeld een filmpje van mezelf dat een vriendin van mij had gemaakt, en merkte dat ik echt zeer veel vermagerd ben... Ben er me dus wel van bewust, en ik denk jij ook?

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 22:06

CalipsoLover schreef:
@coldsummers: Maar als je zelf weet dat je eigenlijk te weinig binnen krijgt voor wat je doet, waarom begin je dan niet aan een evenwichtig en gezond dieet? Ik zag gisteren bijvoorbeeld een filmpje van mezelf dat een vriendin van mij had gemaakt, en merkte dat ik echt zeer veel vermagerd ben... Ben er me dus wel van bewust, en ik denk jij ook?

Ik wil juist mager zijn en alles. Dat is het punt. Ik wil meer "bot" zien... En ik weet dat het fout is maar ik vind mezelf zo dik, ookal ben ik het niet.

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 22:19

pateeke schreef:
Luca03 schreef:

De plaatsen zijn inderdaad schaars, door de wijzigingen in het zorglandschap onder andere. Dat wil echter niet zeggen dat je er geen vraag naar kan hebben...
Is er anders geen mobiel team waar je beroep op kan doen? Dus iemand die bij jou in de thuissituatie komt om jou te begeleiden bij de moeilijkheden die je ondervindt?

Die zijn helaas ook druk bezet.. morgen weer naar m'n eigen psycholoog, gaat deugd doen hoop ik.

HaKuNaMaTa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 01:56

Hoi,

Mag ik me hier melden?

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 03:43

Luca03 schreef:
Die zijn helaas ook druk bezet.. morgen weer naar m'n eigen psycholoog, gaat deugd doen hoop ik.

Het is soms zinvol te informeren bij meerdere organisaties in jouw regio. Als ik kijk naar mijn werk (gehandicaptenzorg) dan overstijgt de vraag ons aanbod momenteel ook. Terwijl andere voorzieningen blijkbaar wel een mooi aanbod kunnen doen van 2 begeleidingen per week en dan om onmiddellijk te starten.
Veel succes bij je psycholoog.

Individu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 07:34

Ik denk 3 maanden geleden heb ik 24 uur op de intensive care gelegen na een suicidepoging. Afgelopen week ben ik weer in crisis geraakt met gedachten aan de dood, en werd niet opgenomen omdat er geen plek was. Ik kan dan boos worden. Maar dan wordt ik boos op de mensen die me helpen en van wie ik afhankelijk ben. Die energie en verstandhouding die je dan creëert is slecht voor de hele situatie. Blijkbaar zijn er mensen die het dan toch nog zwaarder hebben. Het is super vervelend als je door een hel gaat en je kan niet opgenomen worden. Maar de hulpverlening doet wat ze kunnen. Zoals wij ons slecht en suïcidaal voelen, zo zijn er nog 20 in de regio. Ze nemen de moeite om bij iedereen langs te gaan met een vooraadje pammetjes en dan maken ze een inschatting: wie gaat zichzelf het snelst doodmaken? De 3 die echt op het randje zitten nemen ze mee. De rest geven ze kalmerende pillen. Dat is nou eenmaal hoe het werkt.

geerte

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 08:11

Welkom amomentlt.

Hier gaat het niet goed, mijn psycholoog maakt zich zorgen om mij en we gaan kijken of ik deeltijd therapie kan volgen omdat ik het op deze manier niet ga redden. Ik hoop enorm dat de wachtlijst meevalt want daar ben ik enorm bang voor.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 09:06

Phoya schreef:
Ik denk 3 maanden geleden heb ik 24 uur op de intensive care gelegen na een suicidepoging. Afgelopen week ben ik weer in crisis geraakt met gedachten aan de dood, en werd niet opgenomen omdat er geen plek was. Ik kan dan boos worden. Maar dan wordt ik boos op de mensen die me helpen en van wie ik afhankelijk ben. Die energie en verstandhouding die je dan creëert is slecht voor de hele situatie. Blijkbaar zijn er mensen die het dan toch nog zwaarder hebben. Het is super vervelend als je door een hel gaat en je kan niet opgenomen worden. Maar de hulpverlening doet wat ze kunnen. Zoals wij ons slecht en suïcidaal voelen, zo zijn er nog 20 in de regio. Ze nemen de moeite om bij iedereen langs te gaan met een vooraadje pammetjes en dan maken ze een inschatting: wie gaat zichzelf het snelst doodmaken? De 3 die echt op het randje zitten nemen ze mee. De rest geven ze kalmerende pillen. Dat is nou eenmaal hoe het werkt.

Daar heb je gelijk in; hulpverleners doen wat ze kunnen om zoveel mogelijk mensen te helpen en boos worden heeft niet zoveel zin.
Wel denk ik dat je mag laten weten dat dit een knelpunt is. Zegt niemand er iets over, dan raken de knelpunten ook niet voldoende bekend en kan er ook moeilijk iets aan veranderd worden.
Akkoord, er gaan geen bedden bijkomen op dit moment omdat het net de tendens is om het aantal bedden af te bouwen, maar het is imo wel aan de hulpverleners om dan na te denken hoe ze iemand wel kunnen helpen om die moeilijke periode door te komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 11:51

Phoya schreef:

Ik vind dit ook een gevaarlijke denkwijze, want daardoor krijg je de kans om je eigen klachten niet serieus te gaan nemen. Het idee 'ach anderen hebben het vast erger' kan ervoor zorgen dat je jezelf niet serieus neemt en je gevoel/klachten/problemen gaat ondermijnen. Het feit dat je aan de dood denkt, is gewoon ontzettend heftig en niet goed. Daar heb je echt wel rap hulp voor nodig, want blijkbaar ziet jouw hoofd geen andere uitweg dan de dood.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 12:16

Mbt boos worden als je niet de hulp krijgt die je voelt dat je nodig hebt....
Ten eerste is boosheid een oeremotie. "Dit is mijn eten!" of "Blijf van mijn kind af!!" Oeremoties zijn erg krachtig - het heeft zin om ze goed te begrijpen.
Als jij voelt dat je niet krijgt wat je nodig hebt is boosheid alleen maar logisch.
Verder mbt depressie: er is een uitspraak die luidt "depressie is ingeslikte boosheid". Accoord, er is veel en veel meer aan de hand, maar juist wie depressief is, doet er goed aan woede te uiten.
Woorden als "Ik voel: 'kom hier met de hulp!'" zijn nuttig!

En dan het feit dat er |( tekort aan alles is in de zorg...

Wat idd "niet werkt" is boos worden op de hulpverleners met wie je te maken hebt - ten eerste ben jij er van afhankelijk (ook al geen feest!)
ten 2e kunnen die mensen op de werkvloer kunnen er weinig tot niets aan doen dat ze te weinig collega's hebben en daarom te weinig voor hun cliënten kunnen doen.
3e: de hulpverleners met hart voor hun cliënten balen er net zo goed van!

Dingen benoemen kan zin hebben: "ik ben blij dat u even langs komt, u doet uw best - maar ik baal van de tekorten!"
Dan is duidelijk dat de woede niet op de persoon van de hulpverlener is gericht, en drie tegen een dat de persoon tegenover jou je groot gelijk geeft mbt balen van de bezuinigingen. Niet dat het gesprek per se over politiek moet gaan, maar dan is duidelijk dat cliënt en hulpverlener in principe 'aan de zelfde kant staan'.
En nadat jouw woede (laat ons zeggen "op de politiek") geuit is, is de lucht geklaard en kun je de resterende tijd ook zinnig gebruiken.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 12:32

Janneke2 schreef:
Wat idd "niet werkt" is boos worden op de hulpverleners met wie je te maken hebt - ten eerste ben jij er van afhankelijk (ook al geen feest!)
ten 2e kunnen die mensen op de werkvloer kunnen er weinig tot niets aan doen dat ze te weinig collega's hebben en daarom te weinig voor hun cliënten kunnen doen.
3e: de hulpverleners met hart voor hun cliënten balen er net zo goed van!

Dingen benoemen kan zin hebben: "ik ben blij dat u even langs komt, u doet uw best - maar ik baal van de tekorten!"
Dan is duidelijk dat de woede niet op de persoon van de hulpverlener is gericht, en drie tegen een dat de persoon tegenover jou je groot gelijk geeft mbt balen van de bezuinigingen. Niet dat het gesprek per se over politiek moet gaan, maar dan is duidelijk dat cliënt en hulpverlener in principe 'aan de zelfde kant staan'.
En nadat jouw woede (laat ons zeggen "op de politiek") geuit is, is de lucht geklaard en kun je de resterende tijd ook zinnig gebruiken.

Mee eens.
Frustraties mbt tekorten en onvoldoende hulp kunnen bieden leven inderdaad ook op de werkvloer en zorgt bij hulpverleners voor stress (althans bij een heel aantal onder hen toch).

Het blijft onvoorstelbaar dat er alsmaar bezuinigd wordt op de zorg, vind ik.

Individu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 16:19

Joolien schreef:
Phoya schreef:

Ik vind dit ook een gevaarlijke denkwijze, want daardoor krijg je de kans om je eigen klachten niet serieus te gaan nemen. Het idee 'ach anderen hebben het vast erger' kan ervoor zorgen dat je jezelf niet serieus neemt en je gevoel/klachten/problemen gaat ondermijnen. Het feit dat je aan de dood denkt, is gewoon ontzettend heftig en niet goed. Daar heb je echt wel rap hulp voor nodig, want blijkbaar ziet jouw hoofd geen andere uitweg dan de dood.

Je moet je eigen gevoelens en gevaarlijke gedachten altijd serieus nemen en je mag er best bij stil staan en flink balen dat je niet uitgekozen wordt om opgenomen te worden. Het is meer dat sommige mensen 'de dood overwegen' of 'aan denken' of 'dood willen' en daarnaast bestaan de mensen die concrete plannen hebben om het te doen en dit aangeven bij hulpverlening en omgeving. Die mensen die krijgen voorrang.

Afgelopen donderdag werd mij ook gevraagd: Denk je aan de dood of heb je concrete plannen?
Mijn antwoord was: ik trek het niet meer en ik denk eraan, zit op het randje en daarom heb ik aan de bel getrokken. Hun antwoord was. Neem een dubbele dosis medicatie en eventueel oxazepam, want er is geen plek.

Ja, ik weet van mezelf dat als ik me dan ook nog druk ga maken om het feit dat ze me niet meenemen, dat dat me nog zieker maakt met kans op nog ergere paniek. Gelukkig kreeg ik wel dagelijks bezoek van de IHT.

Dus voor de mensen die niet opgenomen kunnen worden. Je kunt vragen om Intensive Home Care Treatment. Dan komen er dagelijks mensen bij je thuis die met jou je situatie evalueren en je adviseren.
Mij heeft het gelukkig goed geholpen. Ik heb nu 3 goede dagen gehad.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 10:23

Hier gaat het sinds gisterenavond ook wat minder... Nog eens goed gehuild. Berichtje van mijn vader gekregen waar ik dan ook weer van mijn stoel moet vallen (band is verschrikkelijk sinds ik 14 was, hij woont in het buitenland) en mis hem toch verschrikkelijk besef ik nu... Ben verschrikkelijk onzeker over mezelf en wil het liefst niet met iemand in contact komen die me pijn kan doen. Ook eten gaat heel slecht de laatste dagen, gisteren heb ik enkel een boterham gegeten. Denk dat ik de afgelopen dagen terug wat kilo's kwijt ben...

DynamiteS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 10:40

Het weer wordt mooier maar onze stemmingen niet..
Sterkte Calipsolover!

Ik word vandaag opgenomen, moet er om 14u zijn en dan zal het voor een week of 2-3 zijn. Ik ben benieuwd maar vind het ook gruwelijk spannend...