B12 Tekort Deel ll

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 04:24

Ilse_C; Wat fijn dat het beter gaat! Het is ondertussen 6 jaar geleden dat ik de diagnose kreeg, maar op mijn 12e had ik de klachten al :( Ben dus bang dat er geen verbetering meer in komt... Heb vaak stroomstoten als ik iets aanraak met m'n handen, gebruik mijn wijsvingers alleen als ik er aan denk, m'n armen slapen snel, heb weinig gevoel in m'n voetzolen, heb ook geen reflex als ze met zo'n stokje onder m'n voeten door gaan... Stond eens met m'n rechtervoet in glas, maar dat merkte ik pas toen ik jeuk had aan m'n linkervoet en er dus even overheen wreef met mijn rechtervoet en ik dus een snee had in m'n linkervoet. Maar in m'n bovenarmen en benen heb ik weer juist heel snel pijn, ga door de grond van de grond als iemand voor de grap met een vinger in m'n arm prikt.

Nou is het probleem met m'n duimen wel nieuwer, maar ook al wel een jaar of 2, bijna 3 denk ik.. Dat vind ik ook wel vreemd. Als het door de schade komt, dat had ik dat toch gelijk met de rest moeten hebben? Anders zou het erger geworden moeten zijn en ik zou niet weten hoe dat kan.. Zo lang ben ik niet gestopt met spuiten namelijk.

Hmm dat klinkt wel als een mogelijkheid idd Hannanas! M'n borst is namelijk wel heel gevoelig, kan amper aan m'n ribben en borstbeen zitten. Band van m'n BH is al niet prettig.
Toch maar eens contact opnemen met een osteopaat.. Ben een beetje heel erg allergisch voor mensen die aan me willen zitten ivm de pijn, maar zie er gewoon tegenop om naar bed te gaan.. Alleen als ik helemaal bekaf ben slaap ik binnen een halfuur, anders lig ik urente draaien en kloten .

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 09:15

Ik zou met deze klachten eerder naar een neuroloog met kennis van B12 gaan dan een osteopaat. Ik loop zelf al zo'n 20 jaar met klachten. Sinds oktober 2015 krijg ik B12 en de meeste klachten zijn weg. Er is ook niet meer iets nieuws bijgekomen.

kelliiee1993

Re: B12 Tekort Deel ll

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 17:08

Ik heb net bij de dokter mijn waardes opgevraagd.
En eind 2015 waren mijn b12 waardes 441.
Volgens de huisarts zitten de waardes normaal tussen de 185 en 875 dus heel laag is het niet dacht ik

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 23:29

Ik heb opnieuw bloed laten prikken voor onder andere de B12 waarde. Ook het foliumzuur wordt getest.

Ik heb vanaf half november tot half februari een 'kuur' vitamine B12 complex gebruikt van het merk Bio Vitaal. De klachten verminderde een tijdje maar na het stoppen kwamen ze ook al vrij snel weer.

Ik heb ook het een en ander gelezen over injecties, maar kan hier nog niet echt een goed beeld van krijgen wanneer dat nou verstandig is. Heeft iemand hier voor een goede link met de juiste informatie?

Kellie: dat is volgens mij een hele nette waarde. Mijn huisarts rekent normaalwaardes van minimaal 150 en maximaal 700. Volgens mijn orthomoleculair therapeute is 350 het minimale.
Uiteraard wil dit niet zeggen dat je geen klachten kan ervaren. Voor jou kan jouw waarde wel te laag zijn. Dat is per individu verschillend

GeneralHamon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 23:55

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 00:04

GeneralHamon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 00:09

@itsme2 Die waarden zeggen zo weinig... Zelf had ik een waarde van 196 dus die was goed volgens de artsen. Maar ondertussen lag ik bijna dood te gaan samen met mijn dochtertje met echt extreme klachten en mijn dochtertje die een flinke groeiachterstand had bij de 20 weken echo. Als ik niet had aangedrongen op injecties had ik dit nu niet kunnen typen. Mijn moeder had een waarde van zelfs 309! Haar heb ik 3 maanden in huis gehad en heb haar injecties gegeven en ook bij haar was het grotendeels b12 wat het probleem was. Eigenlijk zou Holo TC moeten worden getest, dat is het actief b12. Ik gok dat dat bij mij bijna op 0 zat. Kan er wel een boek over schrijven. Heb al heel wat artsen moeten bijspijkeren over b12 tekort....wat een onkunde loop je tegenaan. Met alle gevolgen van dien!

Meliaforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 12:33

Nou m'n huisarts vind dat ik verslaafd ben aan B12 en geloofd met niet als ik zeg dat ik na 1.5 maand niet prikken erbij loop als een zombie. Ze is helemaal gefocust op mijn te hoge waarden. :=

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 12:55

Meliaforever schreef:
Nou m'n huisarts vind dat ik verslaafd ben aan B12 en geloofd met niet als ik zeg dat ik na 1.5 maand niet prikken erbij loop als een zombie. Ze is helemaal gefocust op mijn te hoge waarden. :=

Vraag voor de grap eens naar een argument waarom de waarde te hoog zou zijn en waarom dat dan een probleem vormt.. ;)
Mijn arts kwam niet verder dan 'Ik geloof niet in zulke hoge waarden' :+

Meliaforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 13:07

Orchid schreef:
Meliaforever schreef:

Vraag voor de grap eens naar een argument waarom de waarde te hoog zou zijn en waarom dat dan een probleem vormt.. ;)
Mijn arts kwam niet verder dan 'Ik geloof niet in zulke hoge waarden' :+

We hebben echt een soort ruzie gemaakt. := nu wilt ze weer bloedprikken en ze geloofd dan niet dat het dezelfde waarde zal zijn als 8 maanden geleden. Ze wilt dat ik ermee stop en afkick. :') zucht.

GeneralHamon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 13:26

Meliaforever schreef:

Als wij verslaafd zouden zijn aan b12 is mijn auto verslaafd aan benzine. Tja... zonder b12 loopt mijn motortje echt niet, en gaat heel raar sputteren!

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 16:46

Eigenlijk zou je eens aan de arts moeten vragen of hij weet wat B12 eigenlijk doet?
Je moet dan natuurlijk wel zorgen dat jij hem het juiste antwoord kan geven..
En zo ook met de vraag of teveel B12 schadelijk is.. wat het dus niet is.. ;)

Normaliter stelt de arts jou vragen, maar doe het eens andersom.. en vraag hem zijn antwoord te onderbouwen..!! :+

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 22:52

Meliaforever schreef:
We hebben echt een soort ruzie gemaakt. := nu wilt ze weer bloedprikken en ze geloofd dan niet dat het dezelfde waarde zal zijn als 8 maanden geleden. Ze wilt dat ik ermee stop en afkick. :') zucht.

Ik heb ook wat moeten bekvechten om voor elkaar te krijgen dat mijn dosering, op advies van de internist, aan de hand van mijn klachten zou zijn en de huisarts dit zou overnemen. :( Heel vervelend, zeker als je al niet fit bent (of weer dreigt te worden..).
Waardeloze situatie, persoonlijk zou ik er niet eens mee akkoord gaan om weer bloed te prikken en 'mee te doen' met de ideeën van iemand die er kennelijk geen snars van begrepen heeft. :o

N_B_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 23:26

Kunnen jullie je niet aanmelden bij het b12 instituut? Misschien voor sommige een stukje rijden, maar denk wel zoveel meer duidelijkheid en geen gevecht meer

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 15:35

:wave:

Ik heb niet de pagina's voor deze gelezen maar ben vandaag gediagnosticeerd met vitamine B12 tekort. Hij is 92 en moet tussen de 150 en 700 liggen. Moet dus 5 weken lang 2x per week een injectie halen bij de huisarts...kunnen jullie mij vertellen of die zeer doen en waar ze die prikken? Bil, been arm?

MoSt81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 15:45

:wave:

Meestal prikken ze in je bil. Als je op het andere been dan de kant waar ze prikken gaat staan dan doet het bij mij in ieder geval geen pijn. Ligt ook heel erg aan degene die prikt.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 16:41

Super dat ze gelijk de goeie opstart pakken..!!
De injecties worden in je bil gegeven, en meestal voel je ze amper.
Heel soms voel je het wel, maar dan is het meer irritant dan echt pijnlijk..

Mag ik je een tip geven?
Mochten de klachten na die 5 weken 2 injecties niet helemaal over zijn, vraag dan of je nogmaals die 5 weken 2 injecties mag..
Wat zijn je klachten als ik vragen mag?

Daarnaast.. verdiep je erin.. en vooral ook in de juiste behandeling.. want een hele hoop artsen zijn hiervan niet op de hoogte.
Anyway.. je bent voor nu voor nu wel de juiste opstart.. +:)+

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 16:44

Dunner haar, haar uitval, gespleten vinger nagels...

Ik heb ook al 2 auto immuun ziektes met allerlei klachten en die klachten komen ook voor bij B12 tekort. Ik heb huid LE en het syndroom van Sjogren. Gewrichtsklachten, spierproblemen, vermoeidheid...

Heb jij ook 2x 5 weken gedaan dan?

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 16:59

Mijn huisarts begon met 1x per week, maar ik merkte dat dat te weinig was.. dus ben zelf bij gaan spuiten.
Ik ben nu vanaf eind juli bezig en nog steeds om de 72 uur een injectie.
Moet zeggen dat ik ook echt neurologische klachten had (en nu nog minimaal), maar dan wordt geadviseerd om dit voor langere tijd te doen.. 1 tot 2 jaar.
Pas als alle klachten weg zijn ga ik heel voorzichtig afbouwen.. eerder niet.

Oh.. en ik zou fibromyalgie hebben, maar sinds ik injecteer heb ik nog geen last gehad.. :o

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 17:03

Pff...dan ben je lang bezig...en je mag de injecties dus ook zelf doen? Lijkt me eng...

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 17:14

Lang..? Dat valt wel mee.. aangezien ik mijn hele leven zal moeten blijven injecteren.
Al zal dat na verloop van tijd wel minder intensief gaan worden..

Ik injecteer inderdaad ook zelf..
De eerste keren zijn spannend, maar naar mate je het zelf doet wordt dat steeds makkelijker.
Het geeft wel zoveel meer vrijheid als je het zelf kan..!
En inmiddels draai ik mijn hand er niet meer voor om.
Eerlijk is eerlijk.. of de assistente het nou doet, of jijzelf.. het blijft hetzelfde gevoel.. ;)

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 17:18

Ok. Mag je het gelijk zelf doen of moet je eerst een paar keer naar de HA? Ik vraag dat ook wel zelf hoor maar ben wel benieuwd...worden die ampullen vergoed?

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 17:46

Dat is een kwestie van vragen.. dat is overal verschillend.
De ampullen die geleverd worden door de HA/apotheek worden in principe vergoed, maar.. ze zullen eerst van je eigen risico betaald gaan worden.
Ze zijn tussen de 15 en 20 euro per 10 ampullen.
Maarja.. als je er baat bij hebt, is dat heel wat waard.. ;)

Aangezien ik zelf injecteer haal ik maar een beperkte hoeveelheid bij de HA, de rest bestel ik in Duitsland, waar ze veel goedkoper zijn.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 17:48

Hmm okee. Bedankt voor alle info zover!!

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 18:45