[Centraal] Vragen over menstruatie & anticonceptie deel 6

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

InekeH87

Re: [Centraal] Vragen over menstruatie & anticonceptie deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 12:35

@Maeve je zei dat je ondergewicht hebt gehad, dat kan ook een oorzaak zijn. Als je langdurig ondergewicht hebt of hebt gehad, dan kan dat je menstruatie en vruchtbaarheid voor de rest van je leven beïnvloeden, ook als je alweer jaren een gezond gewicht hebt.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 12:42

magda_90 schreef:
Heeft er hier ook iemand ervaring met Teunisbloemolie (gelpillen van de Etos)? En dan in de zin of deze de pijnen in je periode ook verminderd?

Hier staat een korte uitleg (wel een ander merk): http://www.efamol.nl/teunisbloemolie.

Ik zal mijn vraag nog eens quoten. :)

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 13:20

InekeH87 schreef:
@Maeve je zei dat je ondergewicht hebt gehad, dat kan ook een oorzaak zijn. Als je langdurig ondergewicht hebt of hebt gehad, dan kan dat je menstruatie en vruchtbaarheid voor de rest van je leven beïnvloeden, ook als je alweer jaren een gezond gewicht hebt.

Ineke, ik heb eigenlijk een groot deel van mijn kindzijn ondergewicht gehad vanwege extreem lang zijn en hard groeien, maar nooit extreem ondergewicht geloof ik. Ik zit er nu(18 jaar) iets boven, en merk ook echt dat ik me nu beter voel en meer energie heb. Vandaar dat ik het raar vind dat het nu opeens uitblijft? Ik ben ook gewoon op mijn 11e(was toen echt een wandelend skelet) ongesteld geworden en ook altijd vrij regelmatig.
Als het over een week nog niet gekomen is ga ik even contact opnemen met de huisarts overigens. Bedankt voor de info :-)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 17:37

Ik heb tot mijn 21e vrij ernstig ondergewicht gehad (BMI van 17) en eerlijk gezegd heeft mijn menstruatie er nooit last van gehad. Ik ben nu 15 kilo zwaarder en ik merk geen verschil met mijn menstruatie.

Dus wat dat betreft misschien toch even bellen met de ha?

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 19:45

vuurneon een BMI van 17 is geen ernstig ondergewicht (al is het natuurlijk ook niet gezond :P), problemen met menstruatie en vruchtbaarheid ontstaan pas bij een BMI van 15 of lager.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 19:51

Volgens de richtlijnen die je op veel plekken op het internet kan vinden, is alles onder de 18 ernstig ondergewicht.. en bedankt :+
Onder de 15 is dan toch logischer inderdaad, ik heb niet het gevoel dat ik ongezond ben... alleen wat moeite om op gewicht te blijven :)

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 20:50

Mijn BMI was ook zo rond de 17 (anderhalf jaar geleden nog) maar nu is het dus 18 ofzo. Vandaar dat ik denk dat dit er niet echt iets mee te maken heeft.
Ik ga sowieso eens bloedarmoede laten prikken en even een gesprekje met de HA doen... die kan me vast geruststellen :-)

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 22:26

Maeve schreef:
Hallo allemaal, ik heb een vraag maar weet niet of het antwoord hier misschien al ergens in dit enorme topic staat beschreven... in dat geval volstaat een quote natuurlijk :-)
Ik ben namelijk al een hele tijd niet meer ongesteld geworden. Hoe lang weet ik niet, ik heb 't namelijk niet bijgehouden aangezien ik het altijd al ruim van tevoren voel ''aankomen'' en het altijd juist op tijd is.
Kan me dus ook niet herinneren of ik in november wel of niet ongesteld ben geweest, hoe dom dat ook klinkt. Nu heb ik dat al eerder gehad, zo aan het eind van het jaar, dat mijn ongesteldheid uitblijft. Dit is echter alweer een tijd geleden, de vorige 2 jaren gebruikte ik de pil(al een halfjaar niet meer dus). Ik kan niet zwanger zijn, ben ook niet afgevallen(heb nu juist geen ondergewicht meer).
Omdat ik het dus wel eerder heb gehad maakte ik me niet direct zorgen maar vreemd is het natuurlijk wel... kan iemand me hier iets over vertellen??

het duurt een hele tijd totdat je weer een normale cyclus hebt, zeker als je de pil een tijd hebt genomen.

Ik hoop dat iemand deze vraag kan beantwoorden, ik ben vorige week ongesteld geweest, een echte (moeder natuur regelt alles dus geen hormonen) met pijn in m'n borsten van te voren en uiteraard de ik-kan-niet-meer-rechtop-staan buikkrampen de eerste dag, echter ben ik wel al anderhalve week misselijk, kan er een mogelijkheid zijn wbt zwangerschap? en zo ja moet ik dan wachten tot mijn volgende menstruatie uitblijft?

Mowoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 22:32

XmissdaphX schreef:
Ik heb een vraagje voor de nuvaring gebruikers...
Bij mij glijd hij regelmatig naar beneden....
Jullie ook last van?
En hij zit echt diep genoeg want verder krijg ik hem niet :+
Wat doen jullie ertegen? :)

Soms wel, maar dat is eigenlijk vaak alleen de eerste dag, dan moet ie nog ff zijn plekje zoeken ofzo. :+
Misschien moet je eens proberen je ring op een andere manier in te brengen, een beetje 'spelen' met de manier van buigen. Dat wil bij mij nog wel eens helpen, maar zoals ik al zei heb ik het alleen de eerste dag.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 22:34

DQ: Als je gewoon ongesteld bent geweest is die kans wel heel erg klein, zeker als het een normale menstruatie was zoals je die altijd hebt. Heb je redenen om een zwangerschap te vermoeden? Als je onbeschermde seks hebt gehad of een ongelukje met een gescheurd condoom zou je twee weken daarna al een testje kunnen doen...

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 23:16

xDramaQueen schreef:
Maeve schreef:
Hallo allemaal, ik heb een vraag maar weet niet of het antwoord hier misschien al ergens in dit enorme topic staat beschreven... in dat geval volstaat een quote natuurlijk :-)
Ik ben namelijk al een hele tijd niet meer ongesteld geworden. Hoe lang weet ik niet, ik heb 't namelijk niet bijgehouden aangezien ik het altijd al ruim van tevoren voel ''aankomen'' en het altijd juist op tijd is.
Kan me dus ook niet herinneren of ik in november wel of niet ongesteld ben geweest, hoe dom dat ook klinkt. Nu heb ik dat al eerder gehad, zo aan het eind van het jaar, dat mijn ongesteldheid uitblijft. Dit is echter alweer een tijd geleden, de vorige 2 jaren gebruikte ik de pil(al een halfjaar niet meer dus). Ik kan niet zwanger zijn, ben ook niet afgevallen(heb nu juist geen ondergewicht meer).
Omdat ik het dus wel eerder heb gehad maakte ik me niet direct zorgen maar vreemd is het natuurlijk wel... kan iemand me hier iets over vertellen??

het duurt een hele tijd totdat je weer een normale cyclus hebt, zeker als je de pil een tijd hebt genomen.

Ik heb de pil een jaar achtereen geslikt. Het eerste halfjaar na het stoppen is mijn menstruatie steeds prima op tijd geweest, maar bedankt voor 't meedenken :-)

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 23:25

Mars schreef:
DQ: Als je gewoon ongesteld bent geweest is die kans wel heel erg klein, zeker als het een normale menstruatie was zoals je die altijd hebt. Heb je redenen om een zwangerschap te vermoeden? Als je onbeschermde seks hebt gehad of een ongelukje met een gescheurd condoom zou je twee weken daarna al een testje kunnen doen...

menstruatie was wel korter, ik ga uiteraard niet onbeschermd liggen krikken, één keer een ongelukje gehad die we hebben opgemerkt, toen gelijk MAP gehaald, eigenlijk verder niet zo op gelet... hmmm ik wacht nog even tot het einde van deze maand, moet het tussen de 19de/23ste worden, kan ik mezelf lekker opvreten aankomende maand :')

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 23:30

Als je de MAP hebt genomen kunnen alle rare klachten deze maand daar van komen denk ik :)

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 23:38

Map kan daar idd de oorzaak van zijn die heeft behoorlijk wat bijwerkingen.

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 23:42

Yessy schreef:
Als je de MAP hebt genomen kunnen alle rare klachten deze maand daar van komen denk ik :)

dan zou ik nou al een buikje hebben denk ik, dat was in september :D

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 23:58

InekeH87 schreef:
vuurneon een BMI van 17 is geen ernstig ondergewicht (al is het natuurlijk ook niet gezond :P), problemen met menstruatie en vruchtbaarheid ontstaan pas bij een BMI van 15 of lager.

Ik heb nooit geleerd dat het aan BMI gekoppeld was, maar met de aanmaak van hormonen die minder wordt bij ondergewicht, niet zozeer bij specifieke BMI. En dat het ook samenhangt met de algehele gezondheid, lichamelijk als psychisch.
Mijn lichaam had iig niet veel reserve, want ik dook bij ziekte snel onder de BMI van 17 en dat is toch best wel ernstig ondergewicht (schrik je dan rot als je ineens 43 kilo weegt :s) ik ben blij met mijn vetjes! Haha :D
Wat 2 jaar vrij ernstig ziek zijn en zware medicatie niet kan doen! :j ik ben zelfs al wat afgevallen weer haha, dat was wennen :D maar ik ben nu happy, BMI van 22, wil het nog naar 21 krijgen.

Ik ben nu weer mijn lichaam aan het 'legen', toch maar een stopweek ingelast... Elke dag die bloederige troep werkt ook niet. Hopelijk is dit keer het wel voldoende. Vorige keer werkte het niet helaas!

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 16:06

Het heeft inderdaad ook te maken met de hormonen die dan veranderen, maar dat is slechts een heel klein deel van het verhaal. Door de verminderde afgifte van leptine worden de KISS neuronen niet voldoende gestimuleerd om de GnRH neuronen te stimuleren. Daardoor is er verminderde afgifte van GnRH en dientengevolge een verminderde afgifte van LH en FSH, waardoor de hele cyclus stil komt te liggen. Dit geldt al vanaf matig ondergewicht. Echter bij extreem ondergewicht is er ook orgaanschade (door afbraak eigen lichaam) en daar ontkomen ook de reproductieve organen niet aan. Dan is er kans op permanente schade waardoor er een blijvend ontregelde cyclus kan zijn en kans op vruchtbaarheidsproblemen tot jaren na het hebben van extreem ondergewicht.

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 17:45

nav dit topic [MW] vraag over de pil
heb ik een vraagje

wanneer moet ik nou weer beginnen met de pil?
ben momenteel dus gewoon ongesteld (joepie :') )
vorige week vrijdag heb ik mijn laatste gehad

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 17:46

Staat toch op je strip? Zal dan zaterdag zijn :)

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 17:47

vuurneon schreef:
Staat toch op je strip? Zal dan zaterdag zijn :)

ja dat zou ik normaal ook denken
maar ben dus blijkbaar een beetje aan het klooien op het moment :+
heb de vorige strip niet afgemaakt maar ben vervroegd ongesteld geworden.. een week eerder

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 17:57

Derde week dus ingekort? (verder niet de pil vergeten in week 1 en 2?)

Als je vrijdag 30 december voor de laatste keer de pil hebt genomen moet je dan nu zaterdag sowieso beginnen. Eerder mag ook natuurlijk.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 03-01-12 18:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 18:01

vuurneon schreef:
Derde week dus ingekort?

ja klopt
ik heb in totaal 2 weken geslikt waarvan ik 1 week doorbraakbloedingen had en daar werd ik een beetje gek van en kost me klouwen aan tampons dus ik dacht: ik stop er gewoon even mee en laat alles maar komen dan ben ik er vanaf.. dat hoop ik dan :P

maar nu weet ik dus niet wanneer ik weer moet beginnen.. deze week of de week erna (de oorspronkelijke week zeg maar) snap je het nog? :P

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 18:02

30 december dus de laatste pil geslikt? Dan moet je sowieso as zaterdag weer beginnen. Eerder mag ook.

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 18:07

ja klopt 30 december ja
dan begin ik gewoon vrijdag weer, mijn normale begindag
thx :D

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 18:09

Graag gedaan! :)