Borstvoeding: deel ll

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 13:55

am13: das ook lekker dan. Wist je man dat zelf ook niet of hadden ze het hem nooit verteld? Stel nou dat ze een broekje moet, dan is dat op deze leeftijd veel lastiger met wennen dan wanneer ze zo oud zijn als Marinde was ( 3 maanden) omdat ze dan meestal toch alleen nog maar op de rug liggen. Maarre, als ze lichamelijk aan de buitenkant niks gevonden hebben is de kans wel heel klein dat er op de foto wel wat te zien is hoor, Marinde had nl maar een hele kleine afwijking en bij haar zag je echt wel beenlengte verschil en een extra bilplooi. Ook kon haar linkerbeentje niet zover doorbuigen als rechts.

Nathalie

Re: Borstvoeding: deel ll

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 17:35

Idd stukjes die ze goed in hun handje kunnen houden. Al geef ik wortels bijvoorbeeld gewoon zoals ze zijn. (wel gekookt uiteraard)
Maar geen halve meloenen ofzo. :D
Wat ze binnen krijgen valt me hier echt heel erg mee. Ja het is minder als wanneer je ze zou voeren inderdaad. Maar het is idd niet belangrijk. Borstvoeding blijft het belangrijkste en de rest is echt bijvoeding.

XFiemoX

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 19:48

Oke dus gewoon de dingen zo snijden dat ze ze in hun handje kunnen houden ... Wortels was ik ook van plan om dat gewoon zo te geven en uiteraard ook gekookt :D

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 17:14

Ik kom ook weer even binnenvallen. :D
Las wat over spruw, Emma heeft vanaf haar geboorte spruw gehad. daktarin kreeg ik niet, nystatine heb ik 5 kuurtjes van gehad, het kwam steeds terug.
Heb als laatste gentiaan violet geprobeerd en dat is nu al 2 wk geleden.
Ik kolf nog steeds alles, ong 500 cc per dag, en geef haar dat in de fles. Meestal zit ik op 1, soms 2, flesjes KV.
Heb nog geprobeerd haar weer aan de borst te krijgen, maar het lukt niet. Ze is nu natuurlijk de fles gewend. Wil het nog wel af en toe eens proberen, maar moet over 2wk weer werken dus misschien is het wel handiger om het zo te laten.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 19:05

Ik ga dit weekend stoppen met voeden denk ik.
Het is meer dollen dan dat het nog wat oplevert.
Ik voed vandaag 529 dagen en daar mag ik eigenlijk al meer dan gelukkig mee zijn :)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 10:53

Jeetje Samanthe, full time kolven! Dat lijkt me echt heel zwaar, knap dat jij het er voor over hebt zeg. Ik ben na een paar daagjes werken altijd weer heel blij dat ik alle voedingen zelf kan doen.

Cyntje: idd super dat je zo lang bv hebt gegeven. Is ook een mooi moment om te stoppen toch? Al kan ik me wel voorstellen dat het geen makkelijke beslissing is.

Hier alles prima. Nu ik mijn linkerborst/tepel goed warm houd na het voeden heb ik geen pijn meer na het voeden. Moet ik dus niet zoals gisteren gelijk naar buiten gaan na het voeden :+

Marinde haar onderste 2 tandjes zijn door, gelukkig maar want ik moest er 3 tot 4 keer uit per nacht, vannacht was het weer 2 keer dus gaat de goede kant weer op. Wel fijn dat aanleggen ook helpt bij pijn, ze sliep snel weer rustig in als ze even bij me had gedronken.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 16:11

Nu dronk ze vanochtend natuurlijk wél heel goed... dus ben er nog niet uit :+

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 16:24

Samantha zoals ik in het andere topic al zei, vind ik het ook echt knap dat je blijft kolven!
Ik heb dit de eerste weken gedaan en ik trok t echt niet om dat nog door te zetten! Nu is kolven hier ook altijd wel een probleem geweest, krijg er altijd zo weinig uit....

Cyntje moeilijk hoor. In jou situatie zou ik ook niet weten wat te doen!
Je voed iig al lekker lang en dat is een hele prestatie toch!

Susan, fijn dat het beter gaat als je je borst warm houdt.
En arme Marinde met tandjes!

Hier gaat het allemaal nog steeds vanzelf.. het is ineens zo makkelijk geworden.
Ze wil alleen wel vaak drinken merk ik, of iig, als ze in de buurt komt van mijn borst dan wil ze, dus het lijkt me geen honger. :+ Al valt het vandaag weer mee.
Ach ik laat haar maar, ik geniet er ook van, haha.
De bijvoeding gaat ook super goed, ze vindt alles heerlijk en ze vindt het vooral erg leuk dat ze alles zelf mag eten, als ik help wordt ze boos. :D
Binnenkort een keer foto's hopelijk...

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 17:18

Grappig dat iedereen dat zo'n opgave vindt. Het kolven gaat mij eigenlijk heel gemakkelijk af. Ik ben totaal met spullen omspoelen etc nog geen 10 minuten bezig. 'smorgens wel iets langer hoor.
Ik kolf 4-5 keer per dag, 'smorgens heb ik ong 150-200 cc en de andere 3-4 keer ong 80-120 cc.
Ik zou willen dat het me lukte haar weer aan de borst te krijgen, ik probeer het soms nog wel eens maar ze drinkt gewoon slecht dan, als het al lukt.
En moet over 2 wk weer aan het werk dus dan moet ik toch kolven op het werk natuurlijk.

Het lijkt mij ook dat het makkelijker wordt als ze bijvoeding etc krijgen he.

Cyntje ik vind het al een hele prestatie hoor. En zal je altijd zien, dat ze dan ineens wel drinkt he.

Susan fijn dat het beter gaat, en die tandjes kunnen ze last van hebben he.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 17:29

10 minuten is idd niets!
Ik was bijna drie kwartier bezig pfff. ;) En dan had ik misschien 40-50 cc...
Nu lukt kolven helemaal niet meer, maar doe het ook niet meer. Heb de vriezer nog half vol en als dat op is dan ga ik aan de KV. Al denk ik dat t niet zover hoeft te komen aangezien ik altijd samen met Yasemin ben. :+

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 17:39

Oja jij bent thuisblijfmama he.
Ik mag straks op m'n werk 2u per dag kolven, haha weet niet hoe ik dat ga doen maar als ik 2 keer per dag kolf op het werk ben ik nog geen half uur bezig. :P
Maar misschien dat ze me dan wel wat langer dan de 9 maanden laten kolven om het te compenseren.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 09:03

10 minuten is idd niet lang. Ik ben alles bij elkaar 20 minuten bezig op dit moment, merk sinds een maandje dat de melk minder makkelijk stroomt na de eerste 50 ml. Het komt er nog wel uit, duurt alleen wat langer.

Cyntje: je hoeft niet te stoppen, toch? Als je nog twijfelt zou ik voorlopig gewoon nog even doorgaan. Stoppen kun je altijd nog, maar als je eenmaal gestopt bent is weer veel minder makkelijk.

Nathalie: hoe is het trouwens met Yasemin? Is er nog iets uit al die onderzoeken gekomen en slaapt ze nu beter?

Hier een rare nacht. Voedingen zitten weer op de normale tijden, maar nu bleef ze na de voeding huilen. Heb na drie kwartier maar een zetpilletje gegeven, toen viel ze weer in slaap. Na de voeding van 04.00 ook weer huilen, toen is ze bij ons in bed in slaap gevallen en heb ik haar slapend weer teruggelegd. Waar ze last van had geen idee. We gaan zo naar de tandarts (althans, ik dan he, maar Marinde moet mee) kan die ook gelijk naar haar tandjes kijken :D

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 09:17

Aah wat sneu, Jelle had ook altijd zo'n last van z'n tandjes!
Hier stroomt het in het begin ook wel snel, daarna wat langzamer, maar dan doe ik borstcompressie. Misschien als ik langer kolf dat ik meer heb hoor maar vind het zo wel best. Ik kolf boven in de slaapkamer en Jelle loopt dan meestal alleen beneden, dus wil m niet te lang alleen laten.

Ik heb trouwens iets geks, misschien dat jullie wat weten. Links kolfde ik altijd meer, die borst was ook eerder gestuwd ('smorgens bijvoorbeeld)
Nu de laatste dagen kolf ik daar minder, en hij bljift ook wat voller na het kolven. En de melk stroomt er minder hard uit dan rechts, het drupt meer. Ik zie ook dat die tepel minder ver eruit komt zeg maar.
Wat kan ik hier nu aan doen? Soms blijft ie ook wat pijnlijker na het kolven, alsof ie nog vol is. dan is het meestal bij de 2e kolf sessie die dag wel voorbij?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 09:22

Geen idee wat dat is, maar ik merk zelf ook dat links nu minder makkelijk kolft als rechts terwijl dat eerst juist andersom was. Misschien anders je vraag stellen op http://www.borstvoedingsforum.nl? Daar kom ik ook vaak en lezen ook mensen van VBN en lactatiekundigen mee die posten.

Denk idd ook dat het vannacht misschien nog de tandjes waren. En ze moet er nog zoveel :(:)

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 12:19

Ik wil zelf voor mijn gevoel niet langer dan 1,5 jaar doorvoeden. En dat is ze bijna maar ik denk dat het mede dankzij de bouwvakkers die hier de komende 2 weken aan de hut bezig zijn wel snel afgelopen zal zijn. Vanochtend wilde ze door de herrie ook niet drinken. Ik moet nu namelijk me steeds ergens gaan terug trekken waar ze niet aan een raam bezig zijn...

^)

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 12:38

Pff balen zeg Cyntje.

Susan, het slapen gaat gelukkig weer goed. Ze is helemaal binnenste buiten gekeerd door de kinderarts, heel erg fijn! Werd heel serieus genomen. Maar er kwam niets uit. Conclusie KA; een zeer blij en tevreden kindje dat echt nergens last van had en een zeer goede band met mama. Wat we dus moesten doen was haar ritme doorbreken.....door haar te laten huilen. Echt tegen mijn principes in maarja wat moet je dan?
De eerste nacht heeft ze t bijna 3 uur volgehouden. De 2e nacht 3 kwartier dus dat scheelde nogal. En vrij snel is ze de hele nacht door gaan slapen. Tenminste, ik heb de eerste nachten nog 1 voeding aan gehouden omdat ik anders de overgang zo groot vindt.
Maar inmiddels slaapt ze van 20.30-21.00 tot ergens tussen 07.00 en 08.00. De eerste ochtenden lag ze echt tot 09.30-10.00 uur te slapen! Ze moest zelf dus ook echt bijtanken!
Ze wordt nog wel eens wakker, en hoewel de kinderarts vind dat ik haar nu nog moet laten huilen doe ik dat nu niet meer. Vannacht heb ik haar gewoon weer aangelegd en sliep ze zo; op die momenten heb ik het idee dat ze van geluid wakker wordt. (we wonen in een gehorige flat) maar zo uit zichzelf wordt ze niet meer wakker. Gelukkig zijn er ook zat nachten dat ze helemaal doorslaapt, echt heerlijk. :) Ik begin er nu een beetje aan te wennen, ik werd zelf nog 100 x per nacht wakker haha.

Samantha, misschien een verstopt melkkliertje ofzo?

am13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 18:35

Heupjes bleken hier gelukkig in orde! pffffff....
En vandaag een primeur: de eerste tand is door! Die is wel heel stiekempjes verschenen....
En nu maar zien hoe dat gaat icm bv... oei!

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 18:47

Succes Am, hihi. Fijn trouwens dat de heupjes goed zijn.

Yasemin bijt in mijn borst en het doet zéér. En ze heeft nog niet eens tanden, ik houd mijn hart vast!
Iemand tips? Ik las altijd op internet dat ze wel stoppen na 3 x auw roepen, maar hier niet hoor..... ze geeft er niets om.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 19:17

Chiara beet ook geregeld met der kaken en heeft idd een keer of 3 met der tandjes gebeten. Uit reactie riep ik dan heel hard en heb der een keer afgekoppeld en gezegd dat dit niet de bedoeling was, ze was toen ook een maand of 13 ;)
Daarna nooit meer gedaan, ik ben van mening dat je je kind alert moet houden op het voeden. Ik merkte dat wanneer ik er minder alert mee bezig was en ze kreeg de kans om afleiding te zoeken dat het bij mij dan ook zeer ging doen...

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 19:34

Hier ook een paar keer gebeten en dat doet pijn :oo . Je moet ze blijven stimuleren om door te drinken en niet laten sabbelen/spelen.
Zo lang ze drinken ligt hun tong over de tandjes en dan bijten ze niet. Als ze niet meer drinken gelijk loskoppelen.
Milan deed het trouwens alleen met aanhappen, heel vervelend.

am13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 20:10

Tja, de tijd van eten/drinken/lezen/bellen/tv kijken tijdens de voeding is denk ik voorbij. Continu standby staan met mijn pink om die kaakjes te blokkeren.
Vervelend, want ze doet al maanden erg arelaxed wanneer ze uit links drinkt (stompen/trekken/bijten), want daar komt naar haar mening te weinig uit. Dus ik vrees hiervoor het ergste...
Mar ja toch maar blijven doen, want anders produceer ik links echt niets meer.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 09:06

Idd wat Ninita zegt, goed opletten of ze nog drinkt en zo niet gelijk loskoppelen. Doe ik nu ook met Marinde, heb echt geen zin om gebeten te worden. Ze heeft het nu pas 1 keer gedaan, midden in de nacht. Ik zag het helaas niet aankomen want het was stikdonker en ik lag lekker te dommelen. Was gelijk klaarwakker daarna.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 09:21

Ik let meestal wel op, maar gister waren we in het zwembad toen ze het de hele tijd deed. Dus misschien dat ik dan inderdaad wat afgeleid was.
Zal vandaag eens kijken of ze het thuis ook doet.

Neff

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 10:10

Heb geen bijtertje, maar een trek-maar-lekker-aan-de-borst-jochie :(. Hij houdt stevig vast, terwijl ie zn hoofd naar achteren doet, iemand daar de ultieme oplossing voor?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 11:16

Auw! Dat doet ook zeer. Duwt hij er ook bij terwijl hij trekt? Dat doet Marinde soms wel, als ik haar handje van de borst af haal houdt ze gelukkig ook op met trekken. Anders zou ik hetzelfde doen als bij bijten, snel loskoppelen. Zou misschien aan je tsr kunnen liggen, dat die even wat minder is? Is namelijk ook een (niet zo fijne) manier van de baby om de tsr op te wekken. Anders misschien een andere voedingshouding proberen, bijvoorbeeld liggend voeden, dan kan hij minder makkelijk trekken.