Bewust kinderloos.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

mental11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 18:34

MamboBeach schreef:
mental11, dat het verhaal zich zo aan het uitbreiden is komt omdat we al veel facetten zijn doorgelopen van het bewust kinderloos zijn en op deze manier komt van het een het andere onderwerp.

Ohja, het was ook zeker boeiend, ik vind het interessant als een onderwerp uitwaaiert!

Alleen ik was vooral erg benieuwd naar hoe (of) opvattingen ook dit soort keuzes kunnen beïnvloeden.

Verder moet ik toegeven dat het onderwerp fysiek straffen voor mij bijzonder gevoelig is. Ik begrijp dat het in de lijn van de rest van de discussie ligt, dus het was maar een verzoek om dat immense (en voor mij ook pijnlijke) onderwerp links te laten liggen. Uiteindelijk liggen ook de doodstraf, ons justitiële systeem, euthanasie en sja, wat eigenlijk niet? in de lijn van een discussie over zo een levensgrote, bewuste keuze.

En ik vraag me ook af in hoeverre een dergelijke keuze rationeel is, danwel gerationaliseerd, of bewust niet/rationeel. Voor zover dat te beantwoorden is, uiteraard.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 18:34

Zeker :j
Ik zal je zeggen dat ik gekscherend wel eens geroepen heb: als het bij mensen net zo makkelijk en snel als bij paarden ging, die bevalling, dan zag ik het misschien nog wel zitten. Zélfs met een 'dracht' van 11 maanden. Die had ik daar dan best voor over gehad :+

mental11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 18:39

MamboBeach schreef:
mental11, daar wil ik even op ingaan, ik denk dat er altijd wel iets in je blijft hangen in hoe je zelf bent opgevoedt, of je dat nu eigenlijk leuk vindt of niet. Ik kan sommige dingen van mijzelf echt wel plaatsen, dat ik denk, ik lijk nu net mijn moeder!Heel maf is dat! Zelf heb ik trouwens 3 kinderen.

Precies, wat blijft hangen heeft een directe relatie tot hoe je jezelf ook definieert. En dat bepaalt soms ook hoe je een kind ziet.

Want hoe zie je je kinderen? Het lijkt er tot nog toe op dat de meerderheid in dit topic zijn/haar kinderen ziet als onderdeel van de Nederlandse maatschappij.

Uit opmerkingen en gedrag van mijn halfzus merk ik dat zij ons aanstaande dochtertje ziet als lid van onze (en dan dus die van haar en mij in eerste plaats, niet zo zeer die van mijn lief) (mensen-)familie in eerste plaats. Mijn vriendin ziet haar al als lid van ons als (mediterrane) vrouwen, een andere vriendin verheugt zich op een paardenmeisje, een andere als een goed geslaagde fusie van cellen die beantwoordt aan een biologische noodzaak tot genetische variatie, een ander ziet haar als onderdeel van een overbevolkingsprobleem voortkomend uit grenzeloos egoïsme van de kwalijkste parasiet van de aarde, weer een ander als opnieuw een wondertje, mijn nicht hoopt later op een vriendinnetje en nu een soort babypop ...
Ikzelf zie onze dochter graag als nieuw lid van onze kudde cq. gezin, waarvan de onlosmakelijke kern van gelijkwaardige delen bestaat uit mijn lief, mij, de paarden, de katten en pas op een grotere kring de beider ouders & zussen/broers van het menselijke deel hieruit, de gekozen menselijke familie, en op nog grotere kring een internationale, multiculturele gemeenschap waarvan het zwaartepunt beslist niet de Nederlandse maatschappij is ...

Al dat soort visies kunnen dus invloed hebben op de wenselijkheid van een kindje.

mental11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 18:46

Ibbel schreef:
Zeker :j
Ik zal je zeggen dat ik gekscherend wel eens geroepen heb: als het bij mensen net zo makkelijk en snel als bij paarden ging, die bevalling, dan zag ik het misschien nog wel zitten. Zélfs met een 'dracht' van 11 maanden. Die had ik daar dan best voor over gehad :+

Goed punt, maar ja, dan blijf je met die overbevolking hè.

Overigens heb ik ook al eens in een discussie gezeten met iemand die tegen fokken van veulens is vanwege de overbevolking in de paarden wereld (dus te veel paarden voor het aardse oppervlakte dat er voor beschikbaar is/is gesteld door de mens). Het is maar hoe consequent je iets wilt doortrekken natuurlijk. Ook dat punt lijkt me trouwens valide als je op Marktplaats ziet hoe dieren ge..... (jaja ik ga het woord toch weer gebruiken!)... dumpt worden!
Ik geloof dat die persoon principieel tegen fokken is! :D

Ibbel

Re: Bewust kinderloos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 18:53

Ik fok ook niet meer. Ik vond het erg moeilijk een góede nieuwe eigenaar te vinden voor de volbloed arabieren die ik fokte. Die kan je niet aan iedereen meegeven, vind ik. Het was niet het afstand nemen van, of de band met, maar wel de verantwoordelijkheid die ik voelde om het paard goed terecht te laten komen. Ik weet ook dat dat een aantal keren niet goed gelukt is.

Ik had wel een bepaald doel voor ogen met het fokken, het was imo geen 'vermeerderen'.

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 19:44

Ik ben het wederom met Ibbel eens.

Ook met onderstaande.
Citaat:
Ja, dat heeft voor mij ook meegewogen. De peer-pressure van een groep kinderen/klas/omgeving is zó groot, daar valt niet tegenop op te voeden. Wat 'volgens deze tijd' de norm is qua opvoeding vind ík over het algemeen onder de maat, maar ik zou geen consessies aan mijn eigen normen en waarden willen en kunnen doen. Dus ik denk dat ik uiteindelijk met m'n eigen principes zou botsen. Of met m'n omgeving, of met het kind/de kinderen.

Het materialistische van nu, daar wil niet in mee. Maar ik kan ook niet altijd de moeder zijn die nee zegt. Ook als alles op straat hangt en ik wil dat niet. Ook dan kan ik niet altijd spelbreker zijn.
En ook dat er al genoeg mensen op de wereld rondlopen vind ik ook. Daar hoeft niet perse een fokproduct van mezelf bij.
:+

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 19:50

Ik denk dat het wel meevalt hoort. Het ligt ook gewoon aan hoe je kind is. Ons kind is niet materialistisch, wilde voor haar zesde verjaardag een Stabilo-pen, een My Little Pony en een discobal, dan ben je klaar voor 2 tientjes. Het is maar net hoe je ze grootbrengt en daarnaast zal het ene kind er ook wel gevoeliger voor zijn dan de ander.
Ik ben wel benieuwd hoe het straks gaat, als ze wat ouder is, blijft ze dan zo 'cool' en lekker zichzelf, of wil ze meegaan met de meute. Zelf ging ik vroeger mijn eigen gang, mijn man was meer een meeloper, we zullen zien!
Onder het motto van 'je moet van jezelf houden' en 'het gaat erom dat je het zelf mooi vindt' hoop ik dat het goedgaat.
Dit soort afwegingen zouden voor mij beslist geen reden zijn om geen kind te willen grootbrengen. Ik ben daar, geloof ik, vrij nuchter in.
Het principe van 'de wereld is vol genoeg', tja, misschien is dat zo, misschien ook niet. In Nederland valt het in ieder geval wel mee.

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 19:51

Juist in Nederland vind ik het bomvol.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 19:55

Maar met de vergrijzing voor de deur kan het over een paar jaar wel heel anders uitzien, ik zie nu al veel grijs op straat.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 20:02

Tja. Biologisch gezien vrij normaal. je hebt een bepaald (labiel) evenwicht, waarin de ene soort soms wat meer de boventoon voert dan de andere. Fluctuaties in de aantallen horen daarbij. Als de grijze golf voorbij is, prima, dan kan de rest van het ras misschien opnieuw een stabiele populatie opbouwen.
Zo niet, sterft het ras uit.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 20:20

Ibbel schreef:
Gewoon, teveel mensen op deze aardkloot. In het algemeen. Als ik zou denken dat dat alleen voor NL gold ging ik wel emigreren.
Deze wereld is overbevolkt, teveel mensen hebben het niet goed, teveel mensen zijn bezig deze wereld sowieso naar de barremiesjes te helpen, waarom zou ik er daar eentje bijzetten? En ik ben iets te nuchter om te denken dat ik in m'n eentje daar á la Don Quichote iets aan kan doen.

Ja gewoon... Wat bedoel je nou? Want ik begrijp die stelling niet.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 20:23

Ben ik zo onduidelijk? Er lopen 6 miljard homo sapiens op moeder aarde rond. Dat zijn er 2 miljard te veel. Zo beter?

Kunnen er ondertussen ook 7 miljard zijn. Dan lopen er imo 3 miljard te veel rond. But I hope you get my gist...

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 20:30

Alet74 schreef:
Ik denk dat het wel meevalt hoort. Het ligt ook gewoon aan hoe je kind is. Ons kind is niet materialistisch, wilde voor haar zesde verjaardag een Stabilo-pen, een My Little Pony en een discobal, dan ben je klaar voor 2 tientjes. Het is maar net hoe je ze grootbrengt en daarnaast zal het ene kind er ook wel gevoeliger voor zijn dan de ander.
Ik ben wel benieuwd hoe het straks gaat, als ze wat ouder is, blijft ze dan zo 'cool' en lekker zichzelf, of wil ze meegaan met de meute. Zelf ging ik vroeger mijn eigen gang, mijn man was meer een meeloper, we zullen zien!
Onder het motto van 'je moet van jezelf houden' en 'het gaat erom dat je het zelf mooi vindt' hoop ik dat het goedgaat.
Dit soort afwegingen zouden voor mij beslist geen reden zijn om geen kind te willen grootbrengen. Ik ben daar, geloof ik, vrij nuchter in.
Het principe van 'de wereld is vol genoeg', tja, misschien is dat zo, misschien ook niet. In Nederland valt het in ieder geval wel mee.

En als ze nu een Playstation of Nintendo DS had gewild? Was ze dan materialistisch geweest?

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 20:31

Ibbel schreef:
Ben ik zo onduidelijk? Er lopen 6 miljard homo sapiens op moeder aarde rond. Dat zijn er 2 miljard te veel. Zo beter?

Kunnen er ondertussen ook 7 miljard zijn. Dan lopen er imo 3 miljard te veel rond. But I hope you get my gist...

Ja, ik vind het onduidelijk...
Oh, ik wist niet dat het er 2 miljard te veel zijn. Wie zegt dat?

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 20:33

Ibbel schreef:

Dat is idd nóg een goede reden om geen kinderen te krijgen. Vind het erg duidelijk hoor!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 20:37

MamboBeach schreef:

Ik vind dat.
Misschien zijn het er maar 1 miljard te veel, of misschien wel 3. Who knows. Ík vind dat er te veel mensen zijn, die té veel kapot maken. Daar doe ík niet aan mee. Hoeft niemand het mee eens te zijn, maar het is wat ík vind.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 20:39

Ibbel schreef:
MamboBeach schreef:

Ik vind dat.
Misschien zijn het er maar 1 miljard te veel, of misschien wel 3. Who knows. Ík vind dat er te veel mensen zijn, die té veel kapot maken. Daar doe ík niet aan mee. Hoeft niemand het mee eens te zijn, maar het is wat ík vind.

Het is je eigen mening, duidelijk nu hoor! :j

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 20:40

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 21:01

Hinke schreef:
Ik denk dat het wel een feit is, de overbevolking.
Interessante site:
http://www.overbevolking.info/#GEVOLGEN

Met name moslims... :+

Tja, ik weet het niet hoor, misschien wel, misschien niet.
Heb daar eigenlijk geen mening over, denk daar niet zo over na.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 21:03

@MB: nu je dat zo stelt, nee, dan was ze niet materialistisch geweest. Dat maken we er zelf van. Ik vind het zo mooi dat ze met iets kleins al zielsgelukkig kunnen zijn. Maar inderdaad, ze hebben op die leeftijd geen idee van geld, in hun ogen is een een DS misschien net zo veel waard als een Stabilo.
Dus wat is een materialistisch kind? En is het erg als een kind in onze ogen materialistisch is?

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 21:07

Alet74 schreef:
@MB: nu je dat zo stelt, nee, dan was ze niet materialistisch geweest. Dat maken we er zelf van. Ik vind het zo mooi dat ze met iets kleins al zielsgelukkig kunnen zijn. Maar inderdaad, ze hebben op die leeftijd geen idee van geld, in hun ogen is een een DS misschien net zo veel waard als een Stabilo.
Dus wat is een materialistisch kind? En is het erg als een kind in onze ogen materialistisch is?

Wat leuk dat je me direct begrijpt! :j Kinderen hebben inderdaad vaak geen idee wat het kost! :n

Inderdaad, wat is een materialistisch kind? Misschien als ze altijd zeuren om een kadootje? Tja, moeilijk hoor!

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 21:10

Volgens mij zitten we wel een beetje op 1 lijn MB! :)
Zouden dit niet typisch van die dingen zijn (gedrag?) wat wij ouders 'voeden' of juist niet?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 21:13

Materialisme is denk ik niet het goede begrip. Een kind moet leren dat vragen niet gelijk staat aan krijgen. Dat de mate van verlangen naar iets er meteen de waarde aan geeft.

Wat ook imo betekent, dat een kind ergens iets langer naar laten vragen, en iets meer naar laten verlangen, ook meteen de waarde ervan kan overbrengen. En dát is imo opvoeden.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 21:17

Alet74 schreef:
Volgens mij zitten we wel een beetje op 1 lijn MB! :)
Zouden dit niet typisch van die dingen zijn (gedrag?) wat wij ouders 'voeden' of juist niet?

:j Ik denk het ook!
Juist, dat denk ik ook wel eens, of wat wij ervan maken... Het verleden ook bijvoorbeeld 'op te hemelen' ik denk dat dat menselijk is maar het is niet erg om daar eens over na te denken, toch?

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 21:32

Alles is ook maar betrekkelijk.

@Ibbel: als kinderen langer ergens naar vragen, wordt het in mijn ogen zeuren ;) Maar ik begrijp wel dat je dat niet bedoelt.

Waarde is iets (een norm?) wat je toekent aan een ding of een activiteit. Iets kleins en schijnbaar onbetekenend kan heel waardevol zijn. (denkt nu aan die reclame wcrol-mummiepak :) )
Het willen hebbenhebbenhebben is denk ik niet hetzelfde als materialistisch zijn. Als je materialistisch bent, hecht je minder of geen waarde aan contacten enzo, of zie ik dat verkeerd?