Borstvoeding

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Duke

Re: Borstvoeding

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 14:51

Prachtig hoor Marja! Echt heel mooi verhaal! Wilde dat het bij mij ook zo was. Alleen was na bijna 11 maanden mijn meisje het gewoon zat. Ze ging meer bijten dan drinken, dus dan ben je er ook snel klaar mee.

Ik vind het gewoon eigenlijk raar om een pasgeboren baby aan de fles te zien. Dan denk ik echt: arm kindje moet die harde plastic fles krijgen in plaats van die zachte, warme moederborst dichtbij. Vind het gewoon een beetje kil om te zien.

Maar dat is geen veroordeling hoor als mensen de fles geven. Is gewoon het gevoel wat bij me opkomt als ik het zie. Soms is het niet anders, of gaat het niet of weet ik veel wat, maar vind het altijd een beetje sneu om te zien.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 15:19

Oh dat heb ik precies zo!!!

Toen ik bevallen was van de 2e lag ik in het ziekenhuis, lag er een jonge vrouw tegenover me die ook meteen de fles gaf. Moet me dan echt inhouden om te vragen hoe wat waarom enzo. Iedereen moet het gewoon zelf weten, dat weeeet ik, maar het voeeeelt anders...

Ze had best een pittige bevalling gehad geloof ik, maar vond eht toch sneu dat het kindje ook nog werd weggehaald zodat zij kon slapen...

Toke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 15:21

Dat gevoel had ik toen ik Rhune voor de eerste keer naar het KDV bracht, met zijn flesjes moedermelk... Ik was al heel duidelijk, die zijn voor Rhune,.... Kreeg als antwoord: "Hij is de enige die BV krijgt, dus kennen zijn flesjes wel." Voor mij is het zo doodnormaal dat ie BV krijgt, ook nu ik terug aan het werk ben, maar blijkbaar is dat toch niet zo vanzelfsprekend....

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 15:23

Ik was ook de enige op dat moment, zag gelukkig later wel een paar andere moeders met tasjes slepen ;-)

En de leidster zelf had ook veel gevoed, da's ook prettig.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 15:33

Die van mij ging pas naar KDV toen ze al 1,5 was (moeders deed eerste 3 dagen opvang) en de tweede gaat helemaal niet. Moeders vangt ze twee dagen op.

Maar mijn moeder deed dus ook mijn BV opwarmen voor Romy toentertijd. Mag niet in magnetron dus in pannetje met warm water. Maar gelukkig stond zij er volledig achter en vond het hartstikke goed van me. Ze heeft zelf ook alledrie de kinderen resp. 7, 3 en 9 maanden BV gegeven.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 16:13

weet je dat de leidster bij ons op een gegeven moment de melk niet meer in een flessenwarmer mocht opwarmen maar juist in de magnetron? Kans op bacteriegroei in het warme water, hygienevoorschrift...

Mijn moeder stond er ook achter, maar die heeft niet zo lang gevoed zelf. Maar wist wel wat het was. ik oet zeggen dat ik mezelf in no time tot semi-deskundige had ingelezen, haha

JodieR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 18:07

Ik heb hier ook een tijdje gepost, Ik was toen gaan afbouwen met BV, ze krijgt nu bijna helemaal FV alleen sochtends nog BV, maar dan moet ik altijd al bijvoeden..
Ze is nu 6 weken, ben toch blij dat ze 5 weken BV heeft kunnen hebben.

BA gefeliciteerd met je dochter.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-10 22:53

Wat ik jammer vind is dat ik steeds meer weerstand begin te krijgen van sommige mensen en me dus ook steeds ongemakkelijker voel om bij een groepje te voeden -O-

Het scheelt dat Chiara wat te klein is voor der leeftijd en ze worden inderdaad steeds groter... tja als ze kunnen lopen en dan nog voeden,... ik wil het wel doorzetten maar trek me de kritieken nogal aan...

Ze is nu bijna 10 maanden en hoop eigenlijk het einde van dit jaar ergens te stoppen.

Waarop stapte jullie toen over ( afhankelijk van de leeftijd natuurlijk )??? Opvolgmelk? Halfvolle melk?

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 22:56

Ik op HV melk, dat mocht ook gewoon omdat hij er gewoon goed uitziet laat maar zeggen maar ik moet eerlijk zeggen dat ik met de vorige kids ook gewone melk gaf.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-10 22:58

WowAmigo schreef:
weet je dat de leidster bij ons op een gegeven moment de melk niet meer in een flessenwarmer mocht opwarmen maar juist in de magnetron? Kans op bacteriegroei in het warme water, hygienevoorschrift...

Mijn moeder stond er ook achter, maar die heeft niet zo lang gevoed zelf. Maar wist wel wat het was. ik oet zeggen dat ik mezelf in no time tot semi-deskundige had ingelezen, haha

Mijn moeder heeft niet lang BV gegeven en verder eigenlijk niemand in mijn omgeving. Mijn zus tot 6 maanden ivm haar medicijnen maar daar heb ik destijds niet veel van meegekregen.
Ik ben dus de enige in mijn omgeving die het zover geschopt heeft, heb dus ook verder niemand waarmee ik erover kan praten :n

Toen zei mijn fysio laatst dat ze tot 16 maanden gevoed had en dan denk ik YES!!! Ik ben niet de enige, moet mij ook lukken!!!! :):)

En het eindeloze gevraag in de supermarkt of je nog steeds BV geeft vind ik wel irritant worden :=
Ik vraag toch ook niet of jij aan de benodigde 2 liter per dag komt }:0

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-10 22:59

MamboBeach schreef:
Ik op HV melk, dat mocht ook gewoon omdat hij er gewoon goed uitziet laat maar zeggen maar ik moet eerlijk zeggen dat ik met de vorige kids ook gewone melk gaf.

Ja, wist niet dat dat kon... vraag me dus af of dit bij Chiara een optie zou zijn. Ze drinkt namelijk enorm slecht uit der beker -O-
Warmde je die melk dan nog op in een fles ofzo?

Marja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 10:50

Cyntje schreef:
En het eindeloze gevraag in de supermarkt of je nog steeds BV geeft vind ik wel irritant worden :=
Ik vraag toch ook niet of jij aan de benodigde 2 liter per dag komt }:0

Daar werd ik idd ook gek van rond die tijd, maar weet je wat grappig is: nu vraagt al maanden niemand meer er iets over! Of men zich er nou bij neergelegd heeft, of dat ze er gewoon niet meer aan denken dat het nog wel eens zo zou kunnen zijn, ik weet het niet. Maar binnenkort ben je er vast vanaf, dat gezeur.
En ga je niet verdedigen hoor, die neiging had ik ook altijd. Ging ik 'wildvreemden' uitleggen dat hij niet goed tegen koemelk kon... Wat gaat het ze in godsnaam aan? Of ik zei tegen iedereen die het maar horen wilde dat de WHO borstvoeding tot 2 jaar adviseerde...

Die van ons slaapt ook nog eens tussen ons in (erg slechte slaper en voor ons de enige manier om alledrie aan onze nachtrust te komen) Zie je, daar doe ik het ook al over, meteen uitleggen en eigenlijk verdedigen...
Maar die combi is natuurlijk ook niet echt een topper in menig gezelschap als je er eerlijk en open over bent. Ach, misschien zijn we er wel gevoelig over uit onzekerheid, ik weet het niet.

Maar er valt voor mensen altijd wel iets te zeggen en 'hoofdschuddend' met afkeur of lichte ongeloof naar je te kijken. Laat ze maar lekker doen :(:)

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 10:58

Cyntje schreef:
MamboBeach schreef:

Ja, wist niet dat dat kon... vraag me dus af of dit bij Chiara een optie zou zijn. Ze drinkt namelijk enorm slecht uit der beker -O-
Warmde je die melk dan nog op in een fles ofzo?

Ik warm de melk op in de pan en dan in de fles en geven maar en alle kinderen zijn hier nu nog gek op warme melk! :D

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 11:00

@ Marja: hier ook zo'n kindje, dochter is bijna vier en slaapt bij ons op de slaapkamer. Voor ons de beste oplossing en voor haar ook beter volgens mij, maar daar krijgen we ook nog wel eens opgetrokken wenkbrauwen over...

"Dan moet je gewoon..." "Die en die hebben dit gedaan..."
"Daar beginnen we niet aan hoor!"

Nee, moet je drie jaar niet doorgeslapen hebben, pfff..

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 11:04

Daar heb ik trouwens een vraag over. Britt mag nu ook over op HV melk. Moet die persé gekookt zijn als je gaat opwarmen? Want ik wil 's ochtends de pap dus in plaats van met Nutrilon, nu dus met gewone melk geven, maar vraag me af of ik de melk dan ook gewoon mag opwarmen, zonder dat deze gekookt heeft.

Ik was juist trots als iemand er naar vroeg! Als iemand zei: "Geef je nog steeds BV joh?" Dan zei ik trots: "Jazeker en daar ben ik blij om!" Als je het al met trots en zelfrespect kan zeggen, dan kan die ander dat ook alleen maar zo opvatten en dan kunnen ze niet anders dan: "Wat goed joh!" antwoorden ;) . Ik hoefde me nooit te verdedigen. 8-) Dus verander je eigen houding en dat scheelt al de helft. ;)

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 11:05

Nee hoor, hoeft niet gekookt!

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 11:06

Sommige mensen bedoelen het denk ik ook niet slecht maar geven wel hun mening...

Onze jongste is 13 maanden en wil ook niet altijd doorslapen, hij gaat het nu een beetje leren! :)
Ik wil hem gewoon niet bij ons in bed of op de kamer hebben, het gebeurt wel eens, dan doet mijn man dat maar dan ben ik best wel boos... :o ;)

Maar je moet doen wat je goed lijkt, toch? En dat is met BV ook zo. Ik had in mijn gedachten 1 jaar, nou dat is zo goed als gelukt maar langer wilde ik het ook niet meer. Misschien heeft beeb dat wel aangevoeld, ik weet het niet.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 11:06

Nee, niet gekookt, gewoon lekker warm geven! :)

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 11:20

Bedankt voor de reacties! Ik wist het echt niet... Dus gewoon lekker opwarmen. Kan ook in de magnetron, lijkt mij.

MamboBeach schreef:
Onze jongste is 13 maanden en wil ook niet altijd doorslapen, hij gaat het nu een beetje leren! :)
Ik wil hem gewoon niet bij ons in bed of op de kamer hebben, het gebeurt wel eens, dan doet mijn man dat maar dan ben ik best wel boos... :o ;)

Hier ook. Iedereen moet uiteraard zelf weten wat ze doen. Als zij er goed bij voelen hun kindje op de kamer te hebben, moeten ze dat ook vooral doen.
Ik vind het persoonlijk een aanslag op m'n nachtrust. Maar ik mag dan ook niet (meer) klagen. Britt lijkt nu eindelijk door te slapen. En ook Romy slaapt lekker in haar eigen bed. Wel staat haar en onze slaapkamerdeur open, dus wel contact als het nodig is. En af en toe heeft ze een nachtmerrie en dan mag ze best wel even bij ons. Maar dat gebeurt weinig. Britt wordt ook 's nachts nog wel eens wakker en dan krijgt ze nog een flesje melk bij ons in bed, even kalmeren en weer naar haar eigen bed.

Voordat Britt er was, gebeurde het ook dat Romy halve nachten bij ons sliep en dat steeds vaker. Ik vond dat maar niks. Ook hier schuld van hubbie, die sneller toegaf. Maar wij zijn toch de strijd aangegaan (want het kon gewoon niet als de baby ook zo komen) en na een weekje streng en consequent optreden, slaapt ze gewoon de hele nacht in haar eigen bed.

Ik ben wel erg voorstander van rooming-in zolang je 's nachts BV geeft. Romy heeft tot een half jaar bij ons op de kamer gestaan. Britt helaas maar twee weken. We hielden elkaar teveel wakker. Vond het wel hartverscheurend zo'n klein babytje in zo'n grote wieg helemaal alleen in haar eigen kamertje te zien liggen. Voelde niet natuurlijk aan. Ze moest zo dicht mogelijk bij mama. Dus we vielen gerust samen in bed in slaap na het voeden. :D Heeeeerlijk.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 11:27

Tijdens mijn BV mochten ze bij mij in bed en dan weer naar eigen bed, als ik heel moe was lagen ze er dus wel de hele nacht omdat ik dan gewoon doorsliep. Maar ik heb ze niet in een wieg gehad of iets, de oudste heel even maar ik kan er niet tegen. Ga teveel op de ademhaling letten enz. Romy is dus ook gelijk naar haar kamertje gegaan en dat is ook goed gegaan! :j

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-10 12:50

Duke schreef:
Daar heb ik trouwens een vraag over. Britt mag nu ook over op HV melk. Moet die persé gekookt zijn als je gaat opwarmen? Want ik wil 's ochtends de pap dus in plaats van met Nutrilon, nu dus met gewone melk geven, maar vraag me af of ik de melk dan ook gewoon mag opwarmen, zonder dat deze gekookt heeft.

Ik was juist trots als iemand er naar vroeg! Als iemand zei: "Geef je nog steeds BV joh?" Dan zei ik trots: "Jazeker en daar ben ik blij om!" Als je het al met trots en zelfrespect kan zeggen, dan kan die ander dat ook alleen maar zo opvatten en dan kunnen ze niet anders dan: "Wat goed joh!" antwoorden ;) . Ik hoefde me nooit te verdedigen. 8-) Dus verander je eigen houding en dat scheelt al de helft. ;)

Aan mijn eigen houding ligt het niet hoor, anders was ik ook lang zover niet gekomen...

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 15:25

Eigenlijk wil ik ook liever dat iedereen op zijn eigen kamer slaapt hoor, maar ook hier een papa zonder ruggegraat ;-) en dochter was elke keer zo paniekerig en is een beetje onzeker kindje, en daarbij waren we zo aan het einde van het latijn (jongste was ook veel wakker) dat we toch voor deze oplossing hebben gekozen in plaats van opvoedkundig verantwoord doorzetten ;-). Kind slaapt sindsdien wel zo'n beetje alle nachten door, je hoort heur niet meer. Allemaal geen stress meer, dus wij zijn er ook wel tevreden mee zo...

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 17:53

Ik ben ook aan het twijfelen wat we moeten doen. Onze uk groeit vrij snel en ik denk dat ze binnen een paar weken de wieg ontgroeid is. Ze slaapt nu bij ons. Maar ze komt nog om een nachtvoeding. Nu kunnen we redelijk makkelijk het ledikantje bij ons in de slaapkamer zetten. Ik ben aan het overwegen om die eerst bij ons op de kamer te zetten, tot ze doorslaapt 's nachts.
Vind het moeilijk, want wil haar ook niet verwennen, zodat ze straks niet meer op een eigen kamer kan slapen.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 18:45

He lieve meiden!

allereerst onwijs bedankt voor alle felicitaties! ze zjin uitgeprint en krijgen een mooi plekje in het geboorteboek van Tessa!

Wat is het snel gegaan, ongelooflijk! Zo zit ik hier maandagavond rond half 11 nog rustig te posten en te klagen dat de krampen zijn opgehouden en zo heb ik 7,5 uur laten onze prachtige dochter in mijn armen!

Het bevallingsverhaal:
rond 11 uur ben ik naar bed gegaan. Heb tv liggen kijken en was wat weggezakt, maar ben rond 12 uur wakker geworden omdat de krampen toch wat sterker werden. Nog prima uit te houden en hoefde ze niet weg te zuchten. Hans kwam om 1 uur naar boven en die heb ik gevraagd om pen en papier om te kunnen klokken en een banaan, want ik had honger!
Ik weer in bad, hans in bed in de hoop wat slaap te pakken. In bad kwamen de weeen om de 5 minuten, maar waren nog steeds te handelen. Rond half 3 uit bed en beneden thee gezet en lange vingers gegeten, want... nog steeds honger!
Helaas, daar kwam ik niet meer aan toe. Bij iedere wee moest ik lopen of iig staan, want dan waren ze het beste uit te houden.
Om 3 uur hans wakker gemaakt, lijstje met de tijden onder zijn neus gehouden en hij de vk gebeld. Zij was er om even voor 4-en. Getoucheerd en al rond de 3 a 4 cm ontsluiting.
De weeen waren erg krachtig, maar nog goed weg te zuchten. Samen met hans heeft de vk alle bevallingsspullen vast klaargezet en om half 5 ging ze weer weg. Ze zou rond 7 uur terugkomen en liet haar rechtstreekse mobiele nummer achter voor het geval we wilden dat ze eerder zou komen.
Om kwart voor 5 moest ik plassen, dus wij richting toilet. Toen ik ging zitten kreeg ik heftige persdrang, dus gelijk gaan staan en direct terug in bed. 3 enorme persweeen waren het gevolg en ik heb dan ook flink geschreeuwd. Raakte in paniek, want wist dat ik niet mocht persen maar kon het niet tegenhouden... Bij de eerste perswee braken de vliezen en toen hans even werd losgelaten door mij kon hij de vk bellen. Zij was er om 5.15, toucheerde, constateerde volledige ontsluiting en nam contact op met de kraamzorg.
Vanaf 05.30 ben ik gaan persen. Dat viel niet mee, ik kreeg ontzettend last van kramp in mijn linkerheup en dat leidde zo af dat ik niet goed kon persen. Dat deed nog meer zeer dan de weeen en het persen deden! De eerste paar keer persen mocht dan ook op handen en knieen, dat ging beter.
Toch om moeten draaien en terwijl hans keihard tegendruk gaf op mijn heup nog 3x geperst. Tessa werd echt gelanceerd om 06.04, terwijl de kraamhulp hijgend op de bovenste traptrede stond en dus net te laat was...
Tessa begon direct goed te huilen en is na een poosje aangelegd waar ze gelijk goed hapte. De apgarscores waren 9 en 10, dus ook dat kon niet beter!

Kortom, het was een stortbevalling, maar ik zou hem zo weer doen! Het ging snel, het was heftig door de snelheid, maar ik heb geen moment getwijfeld of ik het wel kon.
Het was een fantastische ervaring om thuis te kunnen bevallen, lekker te douchen na afloop en daarna zo trots als een pauw in een vers verschoond bed met zo'n frummel in mijn armen te kunnen liggen.

Tot nu toe is het genieten. Tessa is een zoetje, drinkt goed en slaapt erg veel.

Voor de foto's kunnen jullie op haar website kijken, spammen doe ik wel in het topic als ik wat meer energie heb om de foto's eerst up te loaden.

http://huegen.nl/CMS/?Welkom

dikke kus van angelique

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 18:48

Hey Angelique!

Wat goed zeg! Ik ben trots op je, je hebt het goed gedaan!
Als je hulp of advies wilt, ik sta voor je klaar! :D

Dikke kus terug!