Meer mensen met burn out/overspannen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Himyar

Re: Meer mensen met burn out/overspannen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 10:47

Gisteren naar het intakegesprak voor de haptotherapie geweest. Ik moest veel informatie geven en dat heb ik dus ook gedaan. Vannacht gelijk weer beroerd geslapen, de zoveelste keer al de afgelopen tijd.

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 00:14

Dat is vervelend Himyar dat je dan vervolgens zo slecht slaapt. Ik moet ook even stoom af blazen. Was zo boos maandag. Mijn moeder vroeg me wanneer ik nou precies jarig was (pardon ik ben nog niet eens 100% het huis uit) Afgelopen zaterdag waren mijn ouders me vergeten, tja verslapen kan gebeuren. maar als ik na twee weken weer terug kom (was naar wales met school) ik een mail+sms stuur met tijd dat ik aankom en de hele ochtend probeer te bellen. Voel me zo ontzettend machteloos. Relatie loopt ook niet super en in mijn studentenhuis ook niet. Belde mijn moeder net op welke dag ik het nu vier want anders vraagt mijn broer voor niets vrij. Ik moest ook maar snel wat te eten verzinnen want ze moest werken en had geen tijd om inkopen te doen.. Vraagt me vriend nog lief wat ik wil hebben maar ik weet het echt niet meer. Ben zo boos en eigenlijk ook weer niet. Voelde me afgelopen maandag en nu eigenlijk weer zo ongewenst ..

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 14:47

Ik hoop dat je rust mag krijgen Fairytail (natuurlijk bedoel ik dat voor iedereen, maar omdat je het zo specifiek opschrijft met betrekking tot je moeder). Denk dat het beter zou zijn om helemaal op jezelf te gaan wonen en dan in een andere plaats.
Maar dat is mijn mening.
Ik ga nu beginnen met haptonomie, was er 3 jaar geleden mee gestopt na 24 behandelingen en ga er nu weer mee beginnen.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 20:55

Hier is het ook weer gezellig.
Mijn ouders zijn een jaar geleden verhuisd en wonen nu op 1 uur en drie kwartier afstand. Voorheen was dat altijd maar een kwartier. Mijn zus en haar man en kinderen wonen ook bij ons in de buurt. Wij hebben een roulerend systeem dat kerst het ene jaar bij ons thuis is, het volgende jaar bij mijn zus en het daar op volgende jaar bij mijn ouders. Mijn ouders hoeven allebei niet meer te werken, zijn nog niet zo heel oud en nog goed gezond. Dit jaar is kerst bij hun thuis. We gaan altijd gourmetten. Omdat mijn ouders nu zo ver weg wonen, zouden we blijven slapen. Van de week echter liet de dochter van mijn vriend (ze is 16) weten dat ze die dag ook graag met ons wil vieren. Ik liet mijn moeder dus weten dat mijn vriend zijn dochter ook komt. De reactie van mijn moeder: zes slapers = de limiet! Nu gaan we dus terug rijden...

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 23:21

Tjee Himyar dat is ook stom. Er kan toch best een iemand bij dan neem je toch een luchtbedje mee en een kerststol als ontbijt.
Carola ik woon op mezelf maar kom soms dus wel thuis om mijn cavia beest op te halen in dit geval. Was dus al tijdje niet thuis geweest ook nog naar het buitenland waren ze me vergeten. De andere frustraties zijn omdat ik mijn verjaardag bij hun zou vieren omdat ik bijna niemand kan ontvangen op 10 vierkante meter en t veel te ver is voor mijn oma. Woon nu op 1 uur en 45 minuten met de auto en 3 uur openbaar vervoer.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 09:27

Deze ouders lijken wel gewoon dwars te willen liggen. Het probleem is niet het bed, want we hebben genoeg bedden, omdat we al van alles mee zouden nemen.

En het probleem is ook niet mijn stiefdochter, want ze is hartstikke lief. En mijn zus en haar kinderen vinden het ook altijd heel leuk om haar te zien. En mijn vriend is heel blij dat hij zijn dochter weer eens bij zich heeft met kerst, want normaal als wij het vierden, vierde zij het met haar moeder, oma en broer.

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 10:31

Tja lastig dan.. Ik heb het helaas ook met mijn ouders.
Wel jammer dat je dan dat hele eind terug moet rijden omdat een iemand niet mag blijven slapen. Hopelijk hebben jullie wel samen een leuke kerst

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 11:04

Stiekem hoopte ik dat mijn vriend op zijn strepen zou gaan staan, want hij ging mijn ouders bellen. Ik zelf durf nooit ergens iets van te zeggen, maar ik weet zeker dat als we dat eens zouden doen, dat het contact dan zo over is. En eigenlijk lijkt me dat wel fijn…. Maar of ik dan ook eindelijk rust zou kunnen vinden…. Maar mijn vriend heeft dus gebeld en hij is heel beleefd gebleven en heeft alleen maar gezegd dat we dus terug zullen gaan naar huis.

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 19:24

Vervelend zo'n situatie. Ik hou ook altijd mijn mond hoor Himyar en als je dan wat zegt krijg je de wind van voren terug.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 10:46

Het punt is dat ze altijd vinden dat anderen in hun behoeftes moeten voorzien en ze balen er van als zij klaar moeten staan voor een ander. Vorig jaar vierden we kerst bij ons thuis en mijn ouders bleven bij ons slapen. Mijn moeder zei toen zelf dat ze het altijd allemaa zoveeeeeel werk vindt met kerst. Terwijl we notabene gourmetten en iedereen altijd een handje mee helpt. Wij hebben vorig jaar veel meer werk van het eten gemaakt dan simpel alleen maar gourmetten. En we vonden het leuk om te doen. Mijn moeder heeft nog nooit in haar leven iets echt leuk gevonden om te doen. Verjaardagen waren ook altijd drama en stress, alles was altijd drama en stress. Vroeger deden onze ouders ook nooit iets met ons, we gingen vrijwel nooit ergens naar toe in het weekend, heel af en toe eens een stukje met de auto rijden of ergens wandelen, maar een dierentuin of een speeltuin of een museum, ik kan de keren op een hand tellen, ze wilden geen tijd, geld of energie aan ons besteden. Want alles draaide alleen maar om de klussen die gedaan moesten worden en waar wij aan mee moesten helpen, want die klussen waren reden tot een en al drama. Mijn moeder had wel altijd de tijd om 's middags op de bank te liggen slapen, om met de buurvrouw thee te drinken, soaps te kijken, de stad in te gaan om te gaan winkelen, met mooi weer de middag zonnen in de tuin. En dan ging ze heel dramatisch en zielig als mijn vader 's avonds thuis was van zijn werk nog boven strijken, want ze had het ZO zwaar. Ammehoela, ze was meestal alleen maar druk met mijn zus en mij af te blaffen en af te snauwen en rond te commanderen. Koken was altijd drama, eerst moest ze een paar Sherries achterover gooien en dan stond ze vloekend en smijtend en chagerijnend in de keuken. Als je dan moest helpen dan deed je niets goed en werd je uitgescholden en als je in de weg stond, werd je nog net niet aan de kant geschopt. Mijn zus en ik hadden vaste afwas dagen, vaste dagen dat we de tafel moesten dekken, wij moesten altijd de letterbak uitstoffen en het verzilverde servies poetsen, af en toe moest ik stofzuigen of strijken of de ramen lappen, boodschappen doen, het gras in de tuin maaien, de droger leeg maken en dan had mijn moeder een aantal jaren geregeld een vrouw die kwam schoon maken, zodat mijn moeder nog wat meer kon luieren. En mijn vader maar werken en werken en als hij thuis kwam, kreeg hij de wind van voren dat hij niet genoeg in en rond het huis deed.

Als je beneden in de woonkamer iets zat te kijken op de t.v. dan kwam ze aan lopen en zette de t.v. zo op een andere zender. Het was met haar altijd ikke, ikke, ikke en de rest kan.....

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 21:18

Van harte gefeliciteerd met je verjaardag Fairytail, ik hoop dat je toch een fijne dag hebt.
Ik ken deze problemen met ouders niet.
Mijn ''vader'' heb ik nu 7 jaar niet meer gezien en ik mis hem helemaal niet. Ben juist erg blij dat ik heb besloten om geen contact met hem te hebben. Heeft me heel veel rust gegeven.
Met mijn moeder heb ik een goede band en daar ben ik erg dankbaar voor.
Het is bij mij puur het verwerken van de dingen die mijn ''vader'' me letterlijk en figuurlijk heeft aangedaan.
Het lijkt me verschrikkelijk om zulke ouders te hebben en daar dagelijks letterlijk aan herinnert te worden door hun gedrag naar jou.
Ik weet dat het bij mij nu in het verleden heeft plaatsgevonden en ik het moet verwerken en een plek in mijn leven geven.
Jullie zitten er voor mijn gevoel nog letterlijk in.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 10:31

Zo, ik kom hier ook maar weer eens even buurten.
Ik heb niet helemaal bij gelezen. Sinds mijn laatste post hier is er veel gebeurd. Ik ga proberen om kort even mijn verhaal te doen.

Na mijn laatste gesprek bij de psycholoog leek ik eerst wel een beetje verdoofd, daarna zat ik er helemaal doorheen. Weer terug naar de huisarts en uiteindelijk de crisisdienst op bezoek gehad. Ik voelde me een wandelende tijdbom. Als ik met de hond buiten liep durfde ik bij wijze van spreke niet eens een steentje weg te schoppen, omdat ik bang was dan helemaal door het lint te gaan.
Vrijdag heb ik een intake-gesprek bij de psychiater van dezelfde instelling als de crisisdienst. Dat scheelt wel wat, want dan weten ze al een beetje hoe of wat. Van de arts van de crisisdienst andere medicijnen gekregen, maar die lijken niet te helpen. De woedeaanvallen zijn heftiger dan ooit en wat ik zo erg vind, ik reageer het nu veel meer af op mijn vriend, wat ik helemaal niet wil. Maar ik ben gewoon de controle over mezelf op zo'n moment kwijt en dat vind ik eng. Vanmiddag heb ik weer een gesprek bij de crisisdienst, dus dan kan ik dat mooi aangeven.

Vorige week zouden mijn vriend en ik een midweekje weg. Lekker met de hond wandelen in de bossen was de bedoeling. Maandags vertrokken, woensdagochtend alweer thuis. Het ging helemaal niet. En nog niet. Ik dacht dat ik onderhand het diepste punt wel bereikt had, maar ik geloof dat ik maar stop met dat te denken. Het valt iedere keer weer zo tegen.

Nadat de mensen van de crisisdienst geweest zijn heeft mijn vriend mijn ouders en zusje gebeld dat ze voorlopig geen contact moeten opnemen. Ik trek het gewoon niet meer, iedere keer dat gezeur. Gelukkig bellen ze mij niet, maar ze snappen het niet. Mijn vader belde mijn vriend op omdat hij uitleg wilde. Hij had namelijk nog eens navraag gedaan bij wat mensen en die hadden tegen hem gezegd dat instellingen als een crisisdienst nooit het advies zouden geven om even geen contact te hebben met ouders. Slapen Ze hadden er toch ook wel moeite mee dat ze nu ook geen contact hadden met mij, omdat mijn broer ook al het contact verbroken heeft... En dat kan je natuurlijk niet verkopen naar de buitenwereld, een tweede kind die even geen contact wil. Hoe groot kan die plaat zijn die sommigen voor hun kop hebben? Het dringt gewoon niet tot ze door dat het mijn eigen keuze is. Ik wil gewoon eindelijk rust. Ik ben al een jaar aan mezelf aan het werken, tegen mezelf aan het vechten en ik trek het even niet meer. Ik realiseer me dat ik nu echt voor mezelf moet gaan kiezen, want anders gaat het niet goed komen.

Het verhaal is toch wat langer geworden dan de bedoeling was, maar ik moest het even kwijt.
Als ik me wat beter voel en wat meer energie heb zal ik weer bijlezen.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 10:58

Pollewoppy, meid laat ze maar even fijn in hun sop gaar koken. Het gaat hier nu om jou en wat jij nodig hebt en niet om hun. En zij maken het alleen maar zwaarder voor je als je wel contact hebt, dus moeten ze nu echt op afstand blijven.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 11:51

@ Pollewoppy; ik ben ontzettend blij dat je voor jezelf gaat kiezen. Je gaat hier letterlijk aan onderdoor.
Heel veel sterkte!

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 11:54

Dat is inderdaad zo.
Ik merkte hoeveel spanning het met zich mee bracht toen ze dus contact met mijn vriend hadden gezocht. En vooral hoe heerlijk het daarvoor was om even geen contact te hebben.
Wel een beetje lastig nu de feestdagen er aan komen enzo. Vind ik toch wel moeilijk, een van de kerstdagen was ik altijd wel bij mijn ouders eigenlijk. Nu heb ik daar echt geen zin in.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 11:55

Dan moet je er zeker niet heen gaan.
Dan word het dubbel zo zwaar.
Het klinkt simpel wat ik schrijf. Ik weet hoe moeilijk het kan zijn, maar jij gaat kapot terwijl zij hun leventje wel leiden zoals zij het willen.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 12:07

Je hebt gewoon helemaal gelijk. Dat is me de laatste week wel duidelijk geworden. Eerst hield ik ze nog steeds een beetje de hand boven het hoofd, maar ik ben er nu eigenlijk wel een beetje klaar mee. Alleen zeggen dat ik niet kom met de kerst is inderdaad nog niet zo simpel, maar ik ga het zeker doen.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 12:11

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 12:13

@ Pollewoppy; kun je niet met je vriend overleggen of hij het wil zeggen tegen je ouders.
Alleen dat je niet komt met de feestdagen omdat je rust moet hebben.
Geen uitleg, je bent ze namelijk geen enkele verantwoordelijkheid verschuldigt.
Heel veel sterkte, ik denk aan je meis!

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 12:39

Dat is wel een goeie Carola, mijn vriend wil dat zeker weten wel doen. Het is echt een kanjer, ik heb veel steun aan hem (ondanks dat ik me soms op hem af reageer). Hij werkt halve dagen, omdat ik het niet trek om hele dagen alleen te zijn.

En goed dat je nog weer even benadrukt dat ik ze geen uitleg verschuldigd ben, dat is iets waar ik nog wel snel toe geneigd ben...

@ Himyar: Bedankt voor de link.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 12:43

Ik denk dat het voor ons duidelijk moet worden dat we volwassen zijn en onze eigen keuzes kunnen maken over wat wij willen in ons leven zonder dat we verantwoordelijkheid daarover moeten afleggen aan iemand.
Vooral ouders willen dat nog steeds vaak om zo controle uit te kunnen oefenen en misschien ook wel om die macht niet uit handen te geven.
Ik denk dat je vriend zich minder snel tot verantwoorden zal geroepen voelen dan jij omdat het niet zijn ouders zijn.
Bellen ze wel dan niet aannemen, of telefoon uitdoen. Ze belasten je op dit moment alleen maar en jij trekt het niet.
En het zegt ook wel wat naar de buitenwereld dat 2 kinderen op dit moment niks met ze te maken willen hebben.
Wat fijn dat je vriend zo goed voor je zorgt, ik denk dat dat op dit moment de enige reden is dat je het nog een beetje trekt.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 13:40

Mochten je ouders je een e-mail sturen, niet openen. Als er rottigheid in staat, ga je toch weer in de stress en wat voor ellende nog meer. Dus echt zorgen dat je niets van/over ze hoort.

Your children are not your children.
They are the sons and daughters of Life's longing for itself.
They come through you but not from you,
And though they are with you yet they belong not to you.

You may give them your love but not your thoughts.
For they have their own thoughts.
You may house their bodies but not their souls.
For their souls dwell in the house of tomorrow,
which you cannot visit, not even in your dreams.
You may strive to be like them,
but seek not to make them like you.
For life goes not backward nor tarries with yesterday.

You are the bows from which your children
as living arrows are sent forth.
The archer sees the mark upon the path of the infinite,
and he bends you with his might
that His arrows may go swift and far.
Let our bending in the archer's hand be for gladness;
For even as He loves the arrow that flies,
so He loves also the bow that is stable.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 17:25

Ontzettend mooie tekst Himyar!
Ik ken ook een mooie tekst uit een boek, maar heb de boek nog niet. Zodra ik het heb zet ik de tekst hier neer.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 17:48

Zeker een mooie tekst.

Mijn telefoon heb ik het grootste deel van de dag inderdaad uit. Als ze bellen, bellen ze naar het nummer van m'n vriend. Mailen doen ze gelukkig niet.

Vanmiddag een fijn gesprek gehad met de man van de crisisdienst. Die begrijpt me tenminste, hij bewaart de rust. En dat is wat ik nu het hardst nodig heb.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 20:18

Wat fijn dat je een goed gesprek hebt gehad.
Kan ontzettend veel helpen.