Diabetes voor het leven!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Amulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 13:49

Ik ook, bevalt prima.

Heeft er hier iemand ervaring met die Veo pomp (zonder sensor)? Ik moet binnen nu en volgend jaar een nieuwe pomp (2011 is deze 'afgeschreven', maar ik denk dat 'ie eerder de geest geeft). Heb nu een Cozmo, maar ja.........daar krijg ik geen nieuwe meer van natuurlijk. :D ;)

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 14:01

Het is voor mij wel duidelijk dat wanneer ik er eindelijk aan ga...... het met de hand zetten wordt!

Monique, het is niet zo (zo zou je het misschien niet zeggen :P ) dat ik hele slechte suikers heb hoor!!
Het is wel altijd zo geweest. Na m'n infarct 3 jaar terug is er best veel veranderd. Ik ben van 2x daags naar 4x daags spuiten gegaan en heb een andere internist gekregen (koste wel wat moeite :P )
Zo'n beetje sinds die tijd is mijn oog ook meer (voelbaar) achteruit gegaan! Ik kreeg toendertijd van m'n oogarts te horen dat de overgang van erg slechte suikers naar juist hele goede niet bevoordelijk was voor o.a. je ogen............................
Dat ik al 34 jaar suiker heb, werkt ook absoluut niet in m'n voordeel.....

Hiermee wil ik niet zeggen dat ik het niet beter zou kunnen doen hoor! Ik moet eigenlijk gewoon gauw een afspraak maken bij de verpleegkundige, dan zit ik nog helemaal nergens aan vast......

Ik ben echt heel benieuwd naar de ervaringen met laseren!!

Valeria, ik word wel heel benieuwd naar je dieet, maar ik ben er nog niet aan toegekomen om het te lezen.....

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 14:12

Het spijt me dat ik zo 'streng' ben overgekomen, maar zie het maar als bezorgdheid! Als je al 34 jaar diabetes hebt, kan je vaak weinig eraan doen om complicaties te voorkomen.

Citaat:
Ik kreeg toendertijd van m'n oogarts te horen dat de overgang van erg slechte suikers naar juist hele goede niet bevoordelijk was voor o.a. je ogen............................

Dit is absoluut waar! Een te snelle daling van je Hba1c levert vaak problemen op. Je zenuwen en vaten zijn gevoelig voor glucose, de suikers plakken daar als het ware aan. Als je heel snel betere waarden krijgt, gaan die als het ware afkicken van de suiker. Dat kan heftige klachten geven. Het is bekend dat mensen daar vaak veel neuropatieklachten (stijve vingers e.d. ) aan over houden, maar ook schade aan het netvlies.

Er is veel onderzoek naar gedaan toen in de jaren '90 veel zwangere vrouwen op de pomp gezet werden en toen ineens heel veel oogcomplicaties daardoor bleken te ontstaan.

Als stelregel houdt men aan dat je Hba1c niet sterker mag dalen dan 1 procent per half jaar.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 15:15

Niet doen hoor!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! (ik heb er wel slecht van geslapen :P )
Ik bedoelde mijn 'uitleg' alleen om aan te geven hoe het een beetje bij mij zit!
Absoluut niet verkeerd opgevat hoor!!

Die stijve vingers heb ik ook!!!!!!!!!!! Wist dus ECHT niet dat het daar mee te maken kon hebben!!
Moet wel zeggen dat sinds ik dagelijks appelazijn (eetlepel in glaasje water) drink, het zeker beter is!

Nu heb ik dus een soort van 'waas' over m'n oog. Zal dat beter worden na het laseren??

Carolinef

Re: Diabetes voor het leven!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 15:36

nou ik ben op beide ogen volgelaserd, dwz dat de bloedvaatjes in mijn ogen zijn dichtgebrand, die bloedvaatjes sprinegn vaak door heftig schommeelnde suikers, als ze worden dicht gebrand kunenn ze dus niet meer springen.
mijn zicht is er niet beter op geworden, maar zeker ook niet doro achteruit gegaan, het blijft zoals het was, avn tijd tot tijd word ik dus doro oogarts gecontroleerd op meerdere bijgekomen bloevaatjes.
tsja en als die r zitten worden ze dichtgebrand.

tsja hoe gaat dat in zijn werk; je wordt dmv druppels verdoofd in je oog, krijg na het inwerken van de verdoving een soort glazebn lenshe op je oog gedrukt en dan moet je met je hoofd/kin in het laser apparaat, is zelfde idee als zo'n oogdruk meetr etc.

dan gaat arts laseren, je ziet in weze een fel licht en een rood puntje, dat rode puntje is de laser. je moet je ogen dicht doen, dan ontspan je zelf al meer, en omdat dat glazen lense op je netvlies ligt kan het te lasreen oog niet dicht, maar dat is zo verdoofd dat het voor je gevoel wel dicht zit.

nou dan gaan ze lasreen, ze klikt op een soort muis en elke klik is een laser brandje zeg maar.
in weze doet het geen pijn, heel af en toe voel ik een steek in mijn hoofd, je oog zit natuurlijk ook vast aan je hersenen verbonden, dus het oog zelf doet geen zeer maar af en toe in je hoofd. het is vrij snel voorbij en nee echt geweldig voelde ik me na afloop niet (hoofdpijn en moe) ik ga meestal erna mijn bed in, lekekr slapen en daarna niks aan het handje. zou me r niet te druk over maken, wat moet geeburen dat moet egeburen. ik ben al ruim 1 jaar niet meer gelaserd, op n gegeven moment zijn je ogen dicht gebrand zeg maar, bij mij valt er niks meer te laseren, maar heb dat laseren ook al jaar of 5 ondergaan

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 15:43

Thanks!! Nu heb ik tenminste een idee wat me te wachten staat....
Klinkt op zich heel positief (voor wat ik me allemaal in m'n hoofd gehaald had...), alleen een beetje jammer als je zicht er niet beter van wordt... Is nu erg vermoeiend om een hele dag achter de computer te zitten! Probeer al zovaak mogelijk even iets anders tussendoor te doen (is zo en zo goed :D ).

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 15:49

nou ja slechter kan het niet worden dat is al een pluspunt en sommige brildragende mensen worden ook al gelaserd om hun zicht te verbeteren dus dat is bij jou misschien ook mogelijk, ik ben helemaal niet brildragend dus heb daar geen info over, maar je zou dit zeker aan jouw oogarts moeten vragen, weet niet waar je woont of waar je gelaserd wordt?

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 16:26

Ik woon in Oude Wetering en het gebeurd in het LUMC te Leiden.
Ik heb helaas geen goed contact met m'n oogarts.... Zat er al aan te denken om m'n verpleegkundige te bellen maar ik heb geen idee of dat ook een stukje van haar vakgebied is?!
Mijn zicht op zich is juist prima! Als ik 'om het litteken' (of wat het ook is) 'heen kijk', heb ik absoluut geen bril nodig.
Ik heb nu last van wat lijkt of er een soort van vliesje over een stukje van m'n oog ligt. (moeilijk omschrijven hoor...)
En dat hoopte is juist dat weg zou gaan.

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 16:32

hey jouw lijf, jouw keuze aan arts he, je moet op zijn minst goed uitgelegd krijgen hoe en wat, lopen r toch vast wel meer in t LUMC rond?
zolang jij niet goed uitgelegd bent hoe en wat weet je natuurlijk ook niet wat je wachten staat, ja zou t zeker voorleggen aan je verpleegkundige of internist, opkomen voor jezelf

Kayouty

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 17:31

Heb nog niet hele topic doorgelezen maar even terugkomend op de Cleo infuusset.
1. Naalden blijven super zitten
2. Ja ik had in het begin ook problemen dat de pleister niet loskwam van het apparaatje. Nu heb ik er zelf een truukje voor bedacht door op een punt het van te voren iets los te trekken. Dat punt ff onthouden. Als je hem op de buik (bijv.) zet kun je hem vanaf dat punt heel makkelijk los maken van het apparaat!

Amulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 18:44

Kayouty schreef:
Heb nog niet hele topic doorgelezen maar even terugkomend op de Cleo infuusset.
1. Naalden blijven super zitten
2. Ja ik had in het begin ook problemen dat de pleister niet loskwam van het apparaatje. Nu heb ik er zelf een truukje voor bedacht door op een punt het van te voren iets los te trekken. Dat punt ff onthouden. Als je hem op de buik (bijv.) zet kun je hem vanaf dat punt heel makkelijk los maken van het apparaat!

Nou, de pleister kwam bij mij wel los van het apparaatje, maar vervolgens ook binnen 1,5 dag van m'n lichaam :+ :D

Mijkee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-10 18:46

nou ik ben vandaag voor het eerst op gesprek geweest bij de maatschappelijkwerkster.
viel me heel erg mee en we gaan nu steeds kleine stapjes zetten om zo dichterbij het accepteren komen van mijn suikerziekte. miss lukt het ook niet maar dan heb ik miss iig weer motivatie :)
moet volgende week vrijdag weer heen

_PassoaJus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 19:30

Even een stipje!

Mijn vriend heeft het ook, type 1.. Inmiddels alweer 10 jaar. :j

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 20:17

Bij mij bleef de Cleo ook gewoon niet aan mijn huid plakken. Het materiaal is vergelijkbaar met Tegadermpleister (zo'n vliesje) wat bij mij ook niet plakt. Fixomull, het gaasachtige pleisterspul (wit), werkt prima en daar zijn de Quicksets ook van gemaakt.

Over laseren: de uitleg van Carolinef over het proces is prima, maar de reden waarom ze de vaatjes dichtmaken niet helemaal juist. Op het moment dat vaten gaan lekken en vocht ontstaat, heeft het netvlies de 'zelfreddende eigenschap' om nieuwe vaatjes aan te maken. Deze nieuwe vaatjes zijn echter slecht van kwaliteit en zorgen voor steeds minder zuurstof in het oog, uiteindelijk leidend tot blindheid.

Door het dichtlaseren van de lekke vaatjes voorkom je de wildvorming van nieuwe vaatjes.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 20:18

O ja, over laseren: laseren voor scherper zicht is een totaal andere manier en vorm van laseren dan voor retinopathie. Bij mensen met diabetische retinopathie zal zeker geen correctielaser worden toegepast.

En als de oogarts niet bevalt? Nieuwe zoeken!

Valeria

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 18:45

Vandaag naar de dietiste geweest!!! de eerste week van mijn dieet ben ik:
*\o/* *\o/* !!!!2,1 Kilo Kwijt!!!! *\o/* *\o/*
Ook mijn insuline is gehalveerd!!!k spuit nou overdag niet meer dan 4 eenheden.
als het zo doorgaat, mag ik over 3 weken ipv 4x spuiten naar 3x spuiten per dag!
is het niet geweldig?
ik voel me super!

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 19:29

wauw knap zeg!
Dat zo'n beetje al zo'n grote invloed kan hebben! Heel knap, ga zo door!

Ann_Pam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 21:46

Dat klinkt super Valeria! :D

Valeria

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 21:58

Dankjullie wel! Ik voel me ook echt super!

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 12:43

wat goed zeg, heb je toch helemaal alleen gedaan! petje af

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 10:41

Valeria, echt heel erg goed!! Ik moet nog steeds een keertje naar dat dieet kijken! :P

Weten jullie zo of je na het maken van fundes(?)foto's zelf auto kunt rijden i.v.m. druppelen??
Vorige week heeft de oogarts gedruppeld i.v.m. de controle, en toen was ik zelf met de auto en dat was geen probleem. Of zijn dit andere druppels??

Amulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 12:22

Ik raad het je af. De vorige keer heb ik ook weinig last gehad van de druppels, maar de afgelopen keer was ik erg blij dat ik niet zelf reed, dat had niet gekund (kon amper in een rechte lijn náár de auto toelopen, laat staan dat ik zelf had kunnen rijden).

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 12:32

wat zijn dat voor foto's? als ik gewoon controle heb dan rijd ik zelf wel met die druppels maar als ik gelaserd ben dus echt niet, dan moet ik met zonnebril op en t liefste ogen dicht lopen

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 17:04

Het ligt helemaal aan het onderzoek. Wij hebben pas digitale fundusfoto's laten maken en zijn helemaal niet meer gedruppeld.

Als je het zeker wilt weten, kan je het beste even de oogarts bellen.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 17:15

Ik was dus al voor jullie reacties geweest :P en het antwoord was dus eigenlijk nee.....................
Toen de zuster begon over 4x druppelen dacht ik al ojee... dit wordt anders als toen m'n oogarts me vorige week druppelde....
Het is me zo en zo ernstig tegengevallen...
Moest eerst een uur wachten! (errruuug goed voor je zenuwen :P )
Toen ging ze foto's maken. Wat een ramp om in zulk fel licht te kijken wanneer je pupillen tot aan je oogwit reiken :D
Toen kwam er een dokter bij om het infuus met contrast in te brengen. Ze begon op m'n hand te kloppen en te wrijven......... Ik gevraagd of het echt in m'n hand moest (echt geen goede ervaring met infuus aanbrengen!!) Eigenlijk wel. Ging altijd goed.... Toch in mijn arm gedaan. M'n vertrouwen in haar was al aardig weg toen ze maar bleef kloppen en wrijven :o Goh, ze kreeg er geen contrast in... maar even opnieuw prikken.............. Naar mijn andere arm waar ze besloot dat hij toch maar in mijn hand moest. Jemig wat deed dat zeer!!! (is nu lekker blauw en dik :( ) Goh, hier gaat de contrast er ook niet in.... Dan moet er maar een andere dokter bij komen, want ik mag maar 2x prikken.......................... Ik gezegd dat het al niet meer hoefde en dat ik naar huis ging..... Dat was dus niet de bedoeling.... Kwam er een andere dokter. Ja, ik ga hem in je rechterhand proberen. Ik was vast besloten dat wanneer dat weer niet ging ik ECHT naar huis zou gaan!! Het is wel gelukt, maar het is een bijzonder pijnlijke plek nu nog....
Foto's werden gemaakt en ik hoop echt dat ik hier voorlopig vanaf ben!!!! (het was echt heel lang geleden dat ik deze foto's moest laten maken)
Ik had wel een zonnebril bij me, maar het was eigenlijk onverantwoord om te gaan rijden :o :o
Ik doe het ook zeker een volgende keer niet meer!
Nu in spanning de uitslag afwachten!