Chronisch depressief/ziek, de vooroordelen enzo

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 22:22

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 23:22

Ik denk dat jullie gelijk hebben, ringworm is hetgeen waar ik niet op kwam. Het klopt helemaal.

Tallie1979

Re: Chronisch depressief/ziek, de vooroordelen enzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 10:59

Ik hoef niet te worden geopereerd!! :D

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 12:46

Proficiat Tallie, wat een opluchting zal dat zijn!

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 13:14

Tallie1979 schreef:
Ik hoef niet te worden geopereerd!! :D

Wat een opluchting zal dat zijn :j
En is je traanbuis nu wel open?

Telpeva schreef:
Beetje offtopic maar dit is wat is gebeurd, voor wie nieuwsgierig is naar hoe het is gegaan. Mijn vermoeden over de vriendin was juist, we hebben elkaar huilend staan knuffelen tussen alle familieleden en andere gasten in.
(en ook wel weer grappig en awkward om iedereen met de linkerhand de hand te schudden ipv de rechter :') dat went niet)

Wat fijn dat het op deze verdrietige dag zomaar weer goed is gekomen.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 13:14

Percy schreef:
Proficiat Tallie, wat een opluchting zal dat zijn!

Ontzettend opgelucht!

Ik heb nu nog wel druppels voor mijn oog. De doorgang is vernauwd. Daarom stapelt vuil zich dan op, waardoor het uiteindelijk dicht gaat zitten. En slijmvlies erachter waarschijnlijk ook nog ontstoken, maar ook geïrriteerd.

Er waren 2 keuzes:

4 weken druppelen, kijken of de ontsteking/irritatie onder controle komt en het open blijft (vanmorgen weer doorgespoeld, nu kwam er niks terug naar boven)

Of, als het nog niet over is, dan krijg ik een soort stent voor een paar weken om de leiding op te rekken.

Ik geef het nu de kans met de druppels. :)

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-24 13:14

Dat is fijn Tallie. Maar gaat je oog dan al wel beter?

Wat een gedoe trouwens met je werk, ik zou daar helemaal gek van worden. Ik hoop dat iemand je hoort en dat het wordt opgelost.

Gistermiddag en avond was heftig hier. Ik werd door de regisseur gebeld van mijn theatergroep dat ik uit mijn rol wordt gezet. Dat deed zoveel pijn. Ik was zo teleurgesteld, in alles.
Reden was dat ik vorige week een scene deed waarvan ik de tekst nog niet helemaal wist. Dat is ook gewoon niet oke want dat wordt nu gewoon van je verwacht. Nu was het wat dubbel want 4 weken voor de voorstelling had ik deze scene nog nooit gedaan terwijl ik er meerdere keren om had gevraagd. Maar goed, dat neemt niet weg dat ik de tekst had moeten kennen.
Maar ik had ook vrij snel door waarom het zo ging.

Ik val dan nog steeds in een traumamechanisme. Ten eerste had ik moeite met echt verbinding maken met de groep. Ik plaatste mezelf buiten de groep onder het mom van mijn vermoeidheid. Maar dat zorgde ervoor dat ik niet echt in contact kwam. Daar kwam ik laatst dus achter, dus dat is nu een stuk beter.
Maar er zit nog een ander traumamechanisme achter. Ik durf niet te investeren om iets te doen. Ik bluf mezelf erdoor, met minimale inspanning en op de gok. Dat doe ik al jaren, ik denk omdat ik vroeger van mijn vader hoorde dat ik niet goed genoeg was, en mijn moeder vond mij de beste in alles maar dat maakte dat de lat veel te hoog lag. Dus ik kon alleen maar falen. Dus dan wordt falen een soort 'comfortzone'. Dat is gek, maar dan weet ik in ieder geval hoe het eindigt. Als ik ergens in investeer dan gaan mensen daadwerkelijk wat van me verwachten en dat voelt nog veel meer kwetsbaar.
En dat bluffen lukt dus op veel momenten, maar niet wanneer je een tekstrol speelt.
En het gaat er niet om dat ik iets wel of niet kan, want ik kan dit prima. Maar er zit meer comfort in falen dan in succes. En als ik mezelf er doorheen blufte en het lukte, dan voelde dat nooit echt goed natuurlijk.

Ik baal van mezelf in die zin dat het dus nog zo diep zit. Maar ik ben ook ergens blij dat de regisseuse er doorheen prikte, want dan kan ik er wat mee. Maar nog steeds doet het veel pijn.
Het alternatief is dat ik enkel meedoe in het ensemble. Dat ga ik wel doen want ik heb er zoveel tijd in geïnvesteerd. En ik ben heel druk bezig met de kleding en dat vind ik ook heel leuk om te doen.

Het bracht meteen wel heel veel ander verdriet met zich mee. Dus ik was gisteren helemaal kapot van het huilen. Het was ook echt heftig, mijn lichaam deed allemaal rare dingen.

En ik ben er vandaag nog flink van aan het bijkomen, wat een aderlating weer.

Toevoeging:
En wat ik ook jammer vond is dat ze zei 'ja in het voorjaar was je een keer niet bij de repetitie maar wel bij vrienden'. Dat had ze op fb gezien. Maar zij is zelf ook bekend met psychische problemen dus ik vond het zo jammer dat ze daarin dat vooroordeel had.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 13:27

Jeetje Earth, dat is balen! En ik snap het wel over je verdriet wat dan mee komt. Want het uit je rol zetten voelt als falen. “Ik ben niet goed genoeg” en dat ben je wel!

Chronisch ziek zijn is gewoon echt heel ingewikkeld. Dat merk ik ook. Want sommige mensen zien je gewoon niet voor vol aan. Je wordt af en toe ook echt als een halve gare of een melaatse behandeld. Slecht karaktertrekje van mensen.

Mijn oog ging al ietsjes beter, maar het is nog niet helemaal weg.

Leuk weetje, je traanbuis zit in je binnen ooghoek, eentje ooglid boven, eentje onder. Mijn onderste heeft problemen. De buis is 0,3 mm “dik”

Vind ik dan wel weer fascinerend :))

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-24 13:42

Het was idd het gevoel van falen, vooral omdat ik weet dat ik het wel kan en dat is zo frustrerend.
Maar ik had donderdag ook een zware therapiesessie waarbij het trauma in mijn lijf ook naar boven kwam, dus dat vond gisteren ook een weg naar buiten. En dat was echt heftig, mijn lichaam deed allemaal rare dingen.

Ik vind dat soort dingen ook wel fascinerend hoor haha. Ik dacht overigens dat we maar 1 traanbuis per oog hadden dus dat is idd wel interessant.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 14:08

Een traanbuis van 0,3mm, en er bestaan dus buisjes die daar nog doorheen kunnen ook :wow: interessant ja!

Wat balen Earth! :knuffel:

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 14:21

Yep, ze ging er vanmorgen ook in met een flexibel slangetje. Zo spoelen ze door.

Vorige keer was het vreselijk, nu heb ik een overkill aan verdovende druppels gehad. Veel minder vervelend en ze was zo klaar. :)

Maar kan je nagaan hoe klein zo’n stent dan is. :')

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 14:58

Ik moet er niet aan denken. Ik ben als 4 jarige aan een oog geopereerd en ik kan echt niets aan mijn ogen verdragen. #)

Wat naar dat het zo gelopen is Earth, afgewezen worden is altijd naar.

Hier is alles hetzelfde.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-24 17:03

Ik heb mezelf best wel goed herpakt en gisteren ben ik gewoon naar de repetitie geweest. Ik heb niet meegespeeld omdat ik mezelf volledig wilde focussen op de kleding, dat is mijn kindje haha.
Ik heb wel aan de groep verteld in het kort waarom het niet is gelukt. Dat wilde ik graag om ook op die manier meer verbinding te maken met de groep en dat werd heel erg fijn ontvangen. Daarna kon ik echt fijn aan het werk met de kleding en heb ik een hele fijne avond gehad.

Vandaag heb ik een lekkere rustdag maar ik ben zoo gestrest/nerveus. Zo irritant vind ik dat. Ik heb dus echt het gevoel alsof ik voor een groep van duizend man iets in mijn nakie moet vertellen over de planeet jupiter ofzo :')

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 09:05

Mijn paard heeft een peesblessure. ;(

Vorige week zondag gestruikeld in het bos en het leek mee te vallen. Maar ineens stond de pees warm en dik vrijdag.

Dus ze komen woensdag een echo maken. Dan hoor ik hoe erg het is.

Gelukkig is mijn paard nog steeds heel lief en vrolijk, dus hopelijk blijft hij dat ook.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-24 13:33

Oh dat is balen zeg Tallie. Hopelijk is het niet te ernstig.

Ik heb een heel druk maar heel fijn weekend gehad. Ik ben vandaag al verrassend goed hersteld, dat is wel heel fijn. Ik heb alleen veel last van mijn lichaam, Vooral van mn ribben op mn rug. Maar dat komt ook wel weer. Ik ben al ontzettend blij dat ik dit hele repetitieweekend heb meegedaan en het gewoon heb volgehouden. Sterker nog, ik ben onwijs druk geweest met de kleding naast het repeteren. En ik merk dat ik het heerlijk vind om lekker druk bezig te zijn. Ik houd van de chaos. Fijn dat ik weer iets kan doen van betekenis, dat ik dingen moet regelen en druk ben.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 14:14

Dat is rot Tallie, hopelijk valt het mee met je paard.

Druk bezig zijn is inderdaad leuk maar dat trek ik niet meer helaas.

Net bij de orthopeed geweest . Goede nieuws is dat het bot weer aan het vastgroeien is, slechte nieuws is dat door de artrose er geen kraakbeen meer in mijn schouder aanwezig is. Nu moet ik naar de kinesist in de hoop dat met oefeningen de pijn beter beheersbaar wordt want die was er al maar nu is het zonder pijnstillers niet te doen en slapen is ook een ramp.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 13:14

Percy
Fijn dat het aangroeit, maar geen kraakbeen is wel heel slecht nieuws.
Hopelijk gaan oefeningen wat verlichting geven.

Earth
Wat fijn dat je een goed weekend hebt gehad en ook goed hersteld bent.

Tallie wat naar van de peesblessure
Hopelijk valt de scan mee.

Hier moe, zo moe
Wil eigenlijk stukje wandelen of longeren of zo, maar het gaat gewoon niet

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 10:19

Het valt gelukkig mee! Hij heeft wel een peesblessure, maar geen gaten of scheuren.

Checkligament is zwaar verstuikt zeg maar.

Arts zei dat van alle peesblessures, dit de minst erge is. Rust en tijd heeft hij nodig.

Gelukkig is mijn paard geen druktemaker, dus hij mag in een apart stukje wei waar hij wel kan schooieren, maar niet kan rennen. Gelukkig heb ik een geweldige stalbaas die dit zelf ook al had bedacht! <3

En dan over 4-6 weken even bellen voor een nieuwe scan :)

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 14:24

Dat is voorzichtig goed nieuws.

De nieuwe hond is er. Nova is het er nog niet helemaal mee eens.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 08:07

Wat voor honden heb je Percy?

Fijn dat het meevalt Tallie. Is toch altijd spannend. En fijn dat ze op stal ook meedenken. Dat is ook niet overal helaas. Hoe is het nu met je oog?

Ik herken het wel Earth. Ik speel muziek en ga graag repeteren. Terwijl de prikkels soms veel te heftig zijn. Maar het geeft ook een bepaalde ontspanning. We hadden laatst een repetitiedag, maar die houd ik niet vol. Dus een halve dag geweest en dat is zo fijn!

Hier zijn ze bij de al een paar weken in de straat (straat is dik een km lang) bezig met isolatie in de muren van de huurhuizen. Niet bij onszelf, ons huis is koop. Maar het huis van de buren is huur. Ik zei van het weekend nog tegen mijn man: "Ik hoop wel dat ze even vertellen wanneer ze bij de buren aan de gang gaan."
Wij wonen op een hoek, dan heb je de gezamenlijke oprit en dan het hoekhuis van de buren.
Nou, ik zat vanmorgen recht op in bed. Generator staat naast het huis op de oprit en ze boren een en ander uit. Ze zijn om half 8 begonnen. En ik had al zo rot geslapen :O
En ik slaap met oordopjes, het is echt een takkeherrie.
Ik hoop dat het maar 1 dag is. Dit trek ik slecht. Maandag werk ik altijd thuis voor de rust :') . Maar ik denk eraan om toch maar naar kantoor te gaan. Maar ik kan geen hele dag werken, dus waar moet ik dan na een paar uur naartoe? Ik moet dan juist thuis zijn om te ontprikkelen. En vandaag gaat mijn bijrijdster naar de paarden, juist om mij op maandag te ontzien, omdat mijn lijf zo heftig reageert door de covid bij fysieke inspanning.
Ik heb nu de tv maar aangezet, maar die moet vrij hard. En dan nog is het herrie. Oh damn, wat een prikkels %)
#klaagmodus uit.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 11:39

Ow dat lijkt mij vreselijk, mijn wijk gaan ze als het goed is volgend jaar ook op zo'n manier aanpakken. Ik denk dat ik het huis overdag dan uit vlucht...
Voor mij wel makkelijker denk ik, ik ben al vrijwilliger in het lokale huis van de wijk en ik kan gewoon mijn boeltje pakken en daar gaan zitten. Het betaalde personeel zal er vast vreemd van opkijken maar dat is dan hun probleem :+
Heb je ook uitwijkmogelijkheden, misschien naar stal naar een paard, familie, vrienden, een leuke lunchroom in de buurt.
Waar ik ook nog aan moet denken is oordoppen combineren met een (misschien specifiek een geluiddempende?) koptelefoon.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 11:47

Ja ik heb nu oordopjes in met muziek. Die dempen geluid van buiten aardig. Goed genoeg om de dag door te komen.
Mijn paarden zijn normaal een prima plek, maar ik heb daar voor mezelf geen beschutting en het regent :+
Lunchroom geeft teveel prikkels. Familie woont aan de andere kant van het land en zover auto rijden gaat fysiek niet. Kan eventueel nog wel naar de bieb. Voor vandaag doe ik het even met de oordopjes. Maar die hou ik voor morgen wel even achter de hand :j

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-24 20:30

Oh Daihyo wat vreselijk irritant zeg. Ik zou daar ook helemaal overprikkeld van worden omdat ik de hele dag thuis ben. Hopelijk is het snel weer voorbij.

Ik heb echt heel veel plezier in de repetities, nu ik steeds meer connecties maak met mensen vind ik het zo leuk dat ik alvast eerder heen ga voor de gezelligheid.

Ik ben vandaag wel slecht te pas maar ik heb een heel leuk weekend gehad. Zaterdag van half 10 tot 15 uur repetitie, 's avonds nog een feestje. Het was heel wat dat ik dat zo goed vol hield. Gisteren nog les gegeven en daarna naar Heracles Ajax, dat was echt zoooo leuk! Het is zo gek hoe oprecht je gelukkig kunt worden wanneer Heracles scoort. En ik voelde dat nu ook heel duidelijk omdat ik me blijkbaar psychisch wat beter voel deze dagen. Minder zwaar, minder down. Echt heel fijn is dat. Kleine maar hele belangrijke stapjes.
Maar gisteren wel echt ernstig over mijn grens gegaan en ik was zooo moe, alles deed me zeer. Dat heeft ook weerslag op mijn afweer want ik ben vandaag dus wat ziekig en verkouden enzo. Maar dat is oke, hopelijk blijft het hier wel bij.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 23:47

Jammer dat ze niet gewonnen hebben :+

Ik sta standaard elke dag met koorts uit bed. 38.2/38.4. Normaal trekt dat wel weg op de dag, maar vandaag niet. Heb vanmiddag even geslapen toen de herrie weg was. Maar ben nu natuurlijk klaarwakker :roll:

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 10:03

Tallie1979 schreef:
Het valt gelukkig mee! Hij heeft wel een peesblessure, maar geen gaten of scheuren.

Checkligament is zwaar verstuikt zeg maar.

Arts zei dat van alle peesblessures, dit de minst erge is. Rust en tijd heeft hij nodig.

Gelukkig is mijn paard geen druktemaker, dus hij mag in een apart stukje wei waar hij wel kan schooieren, maar niet kan rennen. Gelukkig heb ik een geweldige stalbaas die dit zelf ook al had bedacht! <3

En dan over 4-6 weken even bellen voor een nieuwe scan :)

Wat fijn dat het mee lijkt te vallen.
Alsnog balen, maar gelukkig de beste variant.

Percy
Leuk dat je nieuwe hond er is, wat voor honden heb je?

Daihyo ,
hopelijk is de overlast snel voorbij.
Verbouwen is echt niet fijn.
en hopelijk trekt je koorts ook weg

Earth
fijn dat het gemiddeld gezien best oke met je gaat en je ook fijne dingen kunt blijven ondernemen