Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Samantha_

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 09:45

Jammer Germie!

Goed bezig Sherivey!

Ik heb gisteren een heuvel training gedaan, met in en uitlopen kwam ik op 11km.
Vanochtend een 5km herstel training.
Nu even 2 dagen rust, en zaterdag een duurloop van 24 km.

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 10:18

Mooie loop Sherivey! gaaf om een vos zo dichtbij te zien. Hier op stal liep een paar maanden geleden gewoon op zn dooie gemak een vos voorbij het terrein over. Ik was helemaal flabbergasted en te laat om een foto te maken.

Lekker bezig Samantha! ik heb vanavond mn polderloop, heb er zin in.
Voel wel iets trekken in mn kuit maar ik heb niks geks gedaan dus ik denk dat ik er nu te veel op let wat ik allemaal voel.

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 10:18

Sall schreef:
Mooie loop Sherivey! gaaf om een vos zo dichtbij te zien. Hier op stal liep een paar maanden geleden gewoon op zn dooie gemak een vos voorbij mijn kantoor het terrein over. Ik was helemaal flabbergasted en te laat om een foto te maken.

Lekker bezig Samantha! ik heb vanavond mn polderloop, heb er zin in.
Voel wel iets trekken in mn kuit maar ik heb niks geks gedaan dus ik denk dat ik er nu te veel op let wat ik allemaal voel.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 10:36

Ik zie wel eens een hertje in het bos maar een vos nog niet gezien.
Ik hoop eigenlijk geen wolf te spotten, ik woon in het wolven gebied.

Hoe staan jullie tegenover een sport test? Om hartslagzones te bepalen?
Ik heb over 2 wk een afspraak, maar twijfel eigenlijk. Ik weet m’n zones wel, en op welke hartslag ik een lange afstand kan lopen.
Wat voegt het dan nog toe?

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 10:57

Ik vind zelf die hartslagzones steeds minder boeiend, eerlijk gezegd. :o

Ik loop meer en meer op gevoel. En de ene keer loop ik lekker bij 150 bpm en de andere keer bij 160 bpm.

Heb wel eens een sporttest gedaan, maar meer als soort apk. Er zitten nogal wat gezondheidsproblemen in mn familie, waaronder hartproblemen. Dus wilde even laten checken of ik niet al een groot risico had om ter aarde te storten in voorbereiding op mn eerste en tweede marathon.

Maar misschien als je echt heel gericht wil trainen op resultaten, kan het nuttig zijn.

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 11:14

Sorry voor mijn rare quote
Dacht dat ik mijn bericht bewerkte.. := B-)

Wat zou je ermee willen bereiken Samantha?

Ik heb mn eigen kuit gemasseerd en het voelt een stuk beter

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-24 11:15

Ik let wel op mijn hartslag, ik vind het een fijne leidraad. Maar vaak klopt het wel met mijn gevoel.
Net 10.5km getraild. Wat een luchtvochtigheid hier zeg, moet ik weer aan wennen.
Wel 'bijna impala's' gezien :P

Afbeelding

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 11:24

Haha, ik ben niet jaloers op de afgelopen weken van je leven hoor supervixen, haha.

Hier kom ik wel eens reetjes of haasjes tegen, maar geen vossen.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 11:38

Ik kwam voorheen ook nooit een vos tegen.
Vind het ook echt mazzel dat ik er nu in een week 2x een tegen ben gekomen. Alleen zijn ze ontzettend schuw, dus krijg ik ze niet op de foto.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 12:00

Ja ik weet dus ook niet zo goed wat ik ermee wil. Mn Max hartslag bepalen. Maar als ik me helemaal kapot ren, ken ik m’n hartslag wel. Dus ik weet m’n hartslag wel, ook als ik op rustig tempo loop. Mn trainer heeft aan de hand van m’n hoge hartslag ook bepaald op welke hartslag ik de halve of hele marathon kan lopen.
Dus ja, waarom zou ik die test nog doen inderdaad.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 12:40

germie schreef:
Goof schreef:
Hoe gaat het met je coach en met lopen op gevoel Germie?

Niet. We gaan over 2 weken weer. Maar ik kan er tot nu toe helaas niets mee, ook al probeer ik het wel.
Een echt oordeel ga ik geven als het basisprogramma is afgerond, ik heb het betaald, dus maak het af. En hopelijk brengt het wat. Maar ik ben op dit moment met de trainingen maar weer gewoon bezig zoals ik denk dat het het beste werkt. Want dat voelt beter. Dat is ook lopen op gevoel natuurlijk. Maar dan is het niet geforceerd. Het is dus niet dat het hardlopen me makkelijker afgaat, eerder slechter de laatste 2 weken. Dat kan ook van het weer komen, want het is me gewoon te warm eigenlijk. Ik zweet altijd direct en dat prikt in de ogen e.d.

No offence hoor, maar als er iets wel geforceerd is is het wel jouw manier van hardlopen.

Mooi gelopen Samantha en Sherivey en SV. Hertjes, ook leuk haha. Maar ze vallen wat in het niet bij het wild van de afgelopen weken denk ik.

Ik kom de laatste 2 jaar steeds minder wild tegen helaas.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 12:56

Nee hoor, niets geforceerd aan. Ik zet ook nu gewoon wel weer door, gooi het kindje niet met het badwater weg. Maar weet niet of het gaat brengen waarvan ik hoop of gehoopt had wat het gaat brengen. Dat moet je ook kunnen zeggen. Soms loop ik stukjes fijn, soms niet. De training van afgelopen weekend van die 25km was een hele fijne training, die heeft me bijvoorbeeld echt wel wat gebracht, ook al baal ik dat ik toch te veel moest wandelen. Maar de stukken die ik liep waren uiteindelijk best fijn en de afstand zit wel mooi in de benen, en daarmee bouw ik dus ook de conditie op die ik uiteindelijk nodig zal hebben voor een halve of evt. ooit een hele marathon. Ik heb niet te veel spierpijn gehad (eigenlijk niets, zondag ietsjes stijf in de hamstrings). Dus dan was het een goede training. Ik ben en blijf gevoelig voor spierpijn, en als dat dan toch ergens wat afneemt, dan ben je op de goede weg.
Maar het is niet dat ik nu ineens altijd lekker loop, dat helaas niet. Ik hoop natuurlijk dat het komt, maar ben ook realistisch. En als het klaar is met die coach, dan zal ik een uitgebreide evaluatie schrijven. Er zijn wat dingen die ik nu nog even voor me hou. Maar ik weet zeker als ik dat hier schrijf dat dingen bij anderen ook als een 'aha' herkenbaar zullen zijn.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 13:09

Kan ik trouwens iemand blij maken met deze Saucony peregrines? Mt 40.
3x op gelopen.

Afbeelding

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 13:17

Sall schreef:
Ik heb mn eigen kuit gemasseerd en het voelt een stuk beter

Wishfull thinking

Kuit gaat helemaal niet goed, rekken lijkt wat te helpen
Maar om nou vanavond een 10km run te gaan doen -O-

Goed, ik baal omdat ik er naar toe heb getraind en zo naar uit heb gekeken. Maar ik wil ook niet stuk

Is niet mijn maat Goof

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 13:27

Ah, dat is balen zeg! Je kuit moet nog even mee, dus ik zou rustig aan doen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 13:40

Mooie schoenen, maar ook niet mijn maat.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 13:59

Ik heb ook een grotere maat helaas. Jammer dat je er niet lekker op kan lopen, Goof.

Hè wat balen van je kuit, Sall! Maar even aankijken de komende uren maar als je last blijft houden, is het misschien beter om thuis te blijven. Wel echt oliebol dat je je loop waarschijnlijk moet laten schieten.

Iets anders aanleren en/of iets afleren is nooit makkelijk. Je bent gewend om iets op een bepaalde manier te doen en om het anders te moeten doen, zal in het begin heel ongemakkelijk/oncomfortabel/geforceerd voelen.
Toen ik van haklanding naar voorvoetlanding ging, heb ik weken met spierpijn gelopen maar nu weet ik niet beter.

Mijn onderbeen voelt een stuk beter. Dinsdagavond had ik de fitnessrol erbij gepakt, daarna flink reactie.
Straks na het werk kleed ik om en hobbel ik richting huis. Het plan is om me na 10 km ongeveer op te laten halen.
Laatst bijgewerkt door Puera op 01-08-24 14:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 14:05

Goof schreef:
Kan ik trouwens iemand blij maken met deze Saucony peregrines? Mt 40.
3x op gelopen.

[ [url=m/4hLSrt.jpg]Afbeelding[/url] ]

Mooie schoenen, helaas net een maatje te klein voor mij. :=

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-24 15:47

Voor mij ook net een maat te klein helaas..
Jammer dat je er niet fijn op kunt lopen.
De hertjes zijn idd een beetje karig na de afgelopen weken met hyena's, leeuwen, olifanten, koedoes, giraffen, enz enz. Ik heb heimwee ;( .
Misschien ooit een tweede huis kopen daar.

Heel erg balen van je kuit Sall, misschien kan een foamroller helpen? Geen goed idee om jezelf stuk te lopen. Gelukkig zijn er veel leuke 10km loopjes, dus binnenkort een andere pakken?

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 16:44

Succes Puera!

Dank voor jullie reactie
Ja ik wil echt niet helemaal stuk dus ik laat deze loop schieten en op zoek naar een andere run

SV: ja zo’n foam roller is wellicht wel iets

Ik snap dat je heimwee heb, ik wil daar ook nog eens n toe!

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 17:05

Heb jullie niet helemaal bijgehouden de afgelopen dagen..

Balen van je kuit Sal! Beter nu even wat rustiger aan dan dat je straks echt een blessure te pakken hebt..

Welkom terug SV! :wave:
Kan me helemaal voorstellen dat je heimwee hebt! Ik vond zuid Afrika ook zo betoverend en dan hebben wij helaas niet zoveel dieren gezien.. ik wil dus ook nog een (vaker!!) keer terug.

Hier ook te klein Goof.. via Vinted ben je ze waarschijnlijk zo kwijt!

Vosjes spotten is wel heel bijzonder! <3

En verder ben ik het even kwijt!

Hier vanochtend mijn eerste loopje in Zwitserland gedaan maar helaas niet zoals gepland! Had 10 km willen lopen maar heb mijn run moeten stoppen want er kwam me toch ineens een onweer opzetten.. risico van de bergen hier..
eerste deel van de trail was mooi en mijn vriend heeft de route daarna helemaal gelopen (in een heerlijk zonnetje…. ) dus we gaan maar in de herkansing!

Verder is het hier prachtig! Veel gewandeld en gisteren de iconische Matterhorn mogen bewonderen.

Afbeelding

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 17:18

-Namiro- schreef:
Hier ook te klein Goof.. via Vinted ben je ze waarschijnlijk zo kwijt!

Daar heb ik vandaag een account aangemaakt en de schoenen opgezet en mijn account is direct geblokkeerd vanwege 'frauduloze activiteiten'.
Even serieus :')

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 18:11

Ik denk dat ik ze wel pas, heb m’n hardloopschoenen in maat 40. Maar ik heb meer anti pronatie nodig.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-24 18:59

Voor trails maakt het niet heel veel uit als ze geen anti pronatie zijn, je voeten bewegen toch al alle kanten op in het bos.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 19:25

Noh, wat gek, Goof! :=

Ai, onweer is niet fijn, Namiro! Het zal ook wel flink kunnen spoken daar in de bergen.
Prachtige foto!

Ik heb vandaag afgeklokt op 9,5 km. Heb zondag lekkerder gelopen maar vandaag ook wel kunnen genieten. Route was weer mooi. Kuit heeft zich koest gehouden, even afwacht hoe het de komende dagen gaat.