Op een stalen ros over wegen en door het bos

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Thami

Re: Op een stalen ros over wegen en door het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 07:19

Time; mijn man rent wel al een half jaar consequent, daarvoor jaren af en aan. Maar qua volume veel te weinig voor een marathon. Hij heeft het startbewijs via zijn werk gewonnen, en gaat er gewoon voor! Vorige week 27km aan een stuk ging gelukkig goed, en verder is het de dood of de gladiolen zeg maar. Conditie heeft hij genoeg maar het is natuurlijk geen weldoordachte actie.
Het was gister nog twijfelachtig ja qua temperatuur, ik was voor kort-lang gegaan en dat ging net.

Mooie snelheid Padoertje! Voor mij zou 150 ook een lage hartslag zijn, zit meer in Sakuras range ;)

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 07:35

Mijn omslagpunt zit op 135. Mooiste fiets ik eigenlijk tussen de 125-135, maar dat is bijna onmogelijk. Dat red ik al op de e-bike hahaha. Met een beetje wind ga ik daar dus al snel overheen. Mijn maximale hartslag ligt maar op 168, dus dat is niet heel hoog (46 in rust). Maar dit soort ritjes zijn wel goed, want straks met klimmen piekt hij ook snel en dan moet ik het ook minimaal 2uur volhouden. Als ik de andere dagen maar probeer om in zone 2 te blijven, zodat ik kan herstellen. En het is nog steeds zoeken met die ventolin puffer hoeveel en hoelang van tevoren ik die in moet nemen om er profijt van te hebben.
Volgend jaar laat ik sws weer een nieuwe sportkeuring doen, dus dan weet ik na 2 jaar ook of mijn longcapaciteit en conditie veranderd zijn en hoe ik dan verder moet trainen.

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 06:26

@Thami ; Gaaf hoor , een startplek winnen voor Kopenhagen . :j
Pittig hoor, een marathon lopen met weinig training .

Ha ha , zo zie je maar weer hoe individueel een sport hartslag is :D
Mijn omslagpunt ligt rond de 150 voor het fietsen , met het lopen zelfs nog iets lager .

Zo , ik heb nu eindelijk mijn kniebandage sinds gisteren .
Binnenkort maar eens testen met hardlopen . Verder zit er weer rust in het gewricht .
Ik denk dat het idd de kunst word de irritatie /zwelling te voorkomen .En op tijd te
anticiperen op signalen van het lichaam .( kleine korte momentjes van wat voelen ) :o

En ik ga een afspraak maken bij Jorin Kamps ( Mensendieck) voor oefeningen om de knie
sterker te maken .Want hij zei dat ik er gewoon mee kan sporten *\o/*

Het word vandaag een natte dag , ben bang dat ik toch de fiets weer op de indoortrainer
moet zetten vandaag -O-

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 09:10

Nou de kogel is afgelopen week door de kerk gegaan; wij gaan op fietsreis voor de komende 2/3 maanden.

Dit gaat globaal de route worden:
Afbeelding

Niet lopend, maar google maps vind dat je zoveel niet kunt fietsen dus geeft die optie niet meer. En qua route is het idee om van Helsinki naar Stockholm met de boot te gaan. Ook gaan we uiteraard niet door Rustland, maar er omheen.

Ergens rond 6/7/8 mei gaan we vertrekken en we zien eigenlijk wel. Dus het kan nog helemaal anders gaan worden, maar dit is nu wel het plan. We hebben vrienden in Helsinki wonen, dus dat is een beetje het doel. Via de Baltische staten heen (veel gravelen!) en via Zweden/Denemarken terug.

En mochten jullie nog tips/tricks hebben, dan hoor ik het natuurlijk graag!

We dubben nog een beetje over de route via Berlijn, zelf zou ik graag de kust pakken (Lubeck/Rostock), maar Berlijn is ook wel heel gaaf natuurlijk om doorheen te fietsen. We nemen de tent uiteraard mee!

Succes alle fietsers voor het komende weekend, het schijnt prachtig te worden (hier nog mistig en koud). Wij kijken nog even of we morgen mee gaan doen met de Kings ride. Mijn wederhelft heeft een hardnekkige oorontsteking en die moet uiteraard wel genezen zijn voordat we op pad gaan.

Thami

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 09:31

Ooohhhh wat gaaf Sakura! Wat is jullie set up qua tassen enzo?
Wat heerlijk dat jullie zolang op pad kunnen! Ga jullie zeker volgen via Polarsteps. Qua route heb ik geen tips, in die regio nog nooit gefietst.

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 11:06

Dat gaat nog even puzzelen worden, want we zitten ook nog met koudere nachten en dagen rondom het vertrek. Gelukkig wel een punt waarop we spullen achter kunnen laten in Helsinki also het weer beter gaat worden de tweede helft van de reis.

Meestal in de voortas(sen) van tailfin de slaapspullen. Mat, slaapzak, kussen, dan bij ruimte nog wat kleding. Zelf heb ik nog een stuurtas voor alle zaken die handig zijn om bij de hand te hebben. De achtertassen bij de één de tent en bij de ander de kampeerspullen (ook klein opviuwbaar stoeltje en mss een tafeltje) en in de andere tas de kleding en toiletspullen. En bovenop van tailfin een tas met alle etensdingen om snel bij te kunnen. Vorige keer hadden we de grote ortlieb tassen mee, wellicht gaan we een slag kleiner. Alleen ik houd van ruimte en geen gedoe met alles er weer in mikadoen. Als ik geen zin heb om op te vouwen, dan wil ik gewoon kunnen proppen.

Ik moet nog twee of drie dagen werken en dan gaan we even puzzelen en kijken wat het weer doet. We hebben alle tijd, dus het kan ook zijn dat we ergens even blijven hangen of uitstapjes gaan doen.

Polarsteps ga ik weer aanzetten! Dus we zijn te volgen!

Thami

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 12:52

Leuk puzzelen! Kan me voorstellen als je zolang op pad gaat dat je ook wat comfort wilt ja. Fijne optie dat jullie nog dingen kunnen terugsturen/achterlaten onderweg.
We waren ook kamperen met, de nachten zo 8-10 graden. Te doen met een dikke donsslaapzak, maar die weegt 2.5kg, zou ik op de fiets niet mee willen hebben!

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 14:23

Ik heb er eentje van 800 gram, dus dat is meer het volume dan gewicht gelukkig. Dat is mijn fijnste slaapzak ook, die is op heel wat bijzondere reizen mee geweest!

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 18:18

Wauw! Heel gaaf Sakura. Stoer hoor, zo’n lange rit.

Hier eerste ritje Limburg gehad. 63 km met ruim 700 hoogtemeters. Morgen hopelijk een schepje er bovenop. Prachtig weer hier en net aan de voet van de Cauberg terrasje gepakt.

Afbeelding

Thami

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 19:32

Lekker Padoertje! Zo’n verschil als de zon schijnt hè! Leuk dat je man ook fietst :)
Wij zijn iets eerder terug gekomen en hebben lekker thuis geslapen vannacht, na toch wel wat bibberen in de tent. Vandaag lekker kort-kort kunnen fietsen ipv met drie lagen aan, wat een verschil ineens. Morgen rustdag en koers kijken!

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 21:01

Wat een mooie uitdaging Sakura :j
Al zou het mijn ding niet zijn in een tentje te moeten slapen .
Maar ieder z,n ding natuurlijk , maar wel erg stoer !!
Ben benieuwd of jullie morgen gaan fietsen , en of we elkaar tegen komen :D

Heerlijk Padoertje , een terrasje pikken hoort erbij .

Ik ben vanochtend eerst naar een verjaardagsbrunch geweest , daarna thuis een middag
dutje gedaan :=
Dan op de fiets voor mijn fietstraining van donderdag die ik had verschoven .
De opdracht was 4 x 8 min met rpm boven de 95 ...dat vond ik wel lastig .
Ben eerder iemand die graag stoempt :):)
Daarna nog een 15 minuten hardlopen getest , met de kniebandage .
Mmm echt pijn had ik niet , voelde wel af en toe iets , maar er waren ook passen waar ik niets voelde .
Effe afwachten of er een reactie op is , anders de komende week rustig wat korte loopjes doen .
7 mei heb ik dan een afspraak bij Jorin Kamps .

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 20:24

Hoe is je knie nu Time? Geen irritatie?
7 mei is gelukkig al snel.

Wij zijn net thuis. Vandaag nog 65 km gefietst incl Cauberg en naar het Drielandenpunt. Bij elkaar bijna 900 hoogtemeters verzameld. Nu met de beentjes omhoog hahaha.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 21:08

Iedereen heeft weer een goed weekend gehad zo te lezen.

Ik hen vanavond 27 km gedaan. Even naar het paard en weer terug. Heen weg ging heel smooth en snel ondanks de wind.

Kwam er op de terugweg achter dat toen pas de wind vol op de neus stond.

Mooie route gefietst in een prachtige omgeving, het is geen straf om op die manier te sporten.

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 06:12

Padoertje schreef:
Hoe is je knie nu Time? Geen irritatie?
7 mei is gelukkig al snel.

Wij zijn net thuis. Vandaag nog 65 km gefietst incl Cauberg en naar het Drielandenpunt. Bij elkaar bijna 900 hoogtemeters verzameld. Nu met de beentjes omhoog hahaha.

Nee , geen irritatie in mijn knie .Ook niet na de 120 km van gisteren :D
Heb met mijn coach afgesproken deze week wat korte loopjes op gevoel te doen , en niet
te overdrijven , en vooral Jorins advies even af te wachten >;)
Maar fietsen gaat gelukkig wel :j

Het was genieten , heerlijk dit weer . {:}
Gisteren was ik rond 09:00 in Doorn , van daaruit was de start .
Super mooi rondje , echt genieten .Thuis gekomen op het balkon gezeten om nog na te genieten
van de zon .Totdat ik uiteindelijk toch moest gaan douchen en wat eten .
Kcal genoeg verbrand .

Het "rondje "

Afbeelding

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 09:10

Heel tof zeg T2T, volgende keer ga ik zeker mee!

We hadden onze honderd de week ervoor al gereden en gezien visite en een oorontsteking hebben we een ander rondje gemaakt. We kwamen veel Kings Ride deelnemers tegen, ik denk van de 80km.

Gisteren hard gereden op de gravel. Na bijna 10.000 kilometer zijn ze voor groot onderhoud weg geweest. Nieuwe ketting, nieuwe velgen. Hopelijk kunnen ze er weer lang tegenaan.

De zonnebrandcrème kan wel weer uit de kast komen. Wat een voorjaar zeg!

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 09:26

Lekker he dat zonnetje, smeer met liefde de benen en armen in :D

Mooie ritjes dames, fijn dat het zo lekker lijkt te gaan bij de meesten.

Hier woensdag 50km op de gravel gedaan en gisteren 50 op de mtb. Vriend van ons zit in een heel diep gat geestelijk en heeft daar lichamelijk klachten van. Die wil dus wel fietsen, maar het liefst niet te gek. Dus die gaat momenteel met mij mee, heeft ie afleiding en kan die rustig mee trappen, zijn basis tempo ligt normaal gemiddeld een km of 5 hoger dan die van mij.
Even wennen, constant iemand naast je of in je wiel, maar zo heeft hij iig zijn ritjes 2x per week, en dat is voor zijn welzijn heel belangrijk.

Komend weekend zitten we 4 dagen in Willingen, mtb gaat mee! We hebben iig route 2 https://www.bikemap.net/en/r/3082518/ van Willingen naar Winterberg en terug (globaal) op het programma staan. En misschien dat we nog wel even wat flowlijnen gaan rijden daar, afhankelijk van mijn wederhelft en of die dat ziet zitten.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 09:46

Dat is fijn om te lezen Time. Heerlijk 120 km! Waren vast veel deelnemers met dit prachtige weer :j
Inderdaad uitproberen wat wel/niet werkt. Mijn man had gisteren na 2 dagen klimmen ook weer vocht in de knie. Geen pijn, maar zo'n oude blessure, plus nu slijtage gaat dan toch wat irritatie geven. Maar hij kan nu met een goed gevoel naar Mallorca volgende week.

Ik heb nu wel wat zware benen, maar geen kramp of enorme spierpijn gelukkig. Vandaag maar rondje wandelen en morgenavond snel ritje van 50 km proberen. Alles vlak, dus hopelijk de tijd van vorige week verbeteren. Moet alleen mijn zadel nog iets omhoog zetten. Ik krijg steeds rond de 50/60 km zeurende hamstrings, en gisteren tijdens mijn klim naar Vaals fietste er een 'wat oudere' en ik denk behoorlijke goede wielrenner (geweest) een stukje met mij mee en die zei ook dat dat wel verschil kan maken. Ik had gehoopt hem bovenaan bij 3 landenpunt nog te zien om een praatje te maken, maar kon hem niet meer vinden :n . En ondanks het smeren al hele duidelijke verkleurde mouwtjes en beentjes te zien (iets teveel op de terrasjes gehangen oeps).

Marlies, ook mooie kilometers gemaakt en in het vooruitzicht :j
En fijn dat je een fietsbuddy kunt zijn voor iemand. Fysiek blijven bewegen is echt zo belangrijk.

Sakura, dat is dan weer lekker fietsen he!

Ik moet de mijne ook nog wegbrengen voordat we naar Italie gaan. Zaterdag was mijn steekas weer losgetrild. Gelukkig in een kleine klim, maar zoiets zou echt niet los mogen komen. Heel vreemd.. Zal vanmiddag of morgen de leverancier eens bellen. En mijn achterrem moet afgesteld worden. Gisteren met een afdaling ruim 65km p/u aangetikt, maar moest iets teveel pompen en kreeg kramp in mijn hand. Voor een klein stukje niet erg, maar als ik van de zomer een afdaling heb van 20km, dan wordt dat wel een uitdaging }:0

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-25 22:05

Het is wat met die fietsen die voor onderhoud moeten. Die van mij heb ik afgelopen donderdag weggebracht en die wilde ik zaterdag weer ophalen. Ik heb er alleen nooit bij stilgestaan dat Koningsdag niet op zondag plaatsvindt en dat de winkel op zaterdag gesloten was. En dus staat mijn gravel achter slot en grendel. Tot zover het Reichswald met Thami vandaag -O- . Hopelijk vind ik van de week een plekje om hem op te halen. Ik heb de afgelopen dagen mijn training op de wegfiets gedaan, God wat is dat saai. Ik heb dan toch iets teveel tijd met mijn eigen gedachten 8)7

@ Sakura, wat een gave plannen! Het klinkt echt als een enorm mooie reis, echt super dat je daar drie maanden voor uit mag trekken. Wat een vrijheid!

En iedereen is zo lekker bezig geweest van het weekend. Ook hier staan de eerste tanlines weer in de benen. En mijn zonnebril staat ook weer permanent in mijn gezicht gemarkeerd _O- . En ik ben echt een manische smeerder, maar dat neemt niet weg dat ik een interessant patroon ontwikkel gedurende de zomer.

Gothico

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 00:59

Even bij gelezen. Wat is er veel gefietst en zijn er mooie plannen.

Het weer was zeker mooi het weekend.

Heb daarom gisteren voor het eerst eigenlijk een rondje gefietst om te kijken wat voor mij nu haalbaar is.
Wegens de tegenwind voelde ik mijn knie toch wel moeite hebben. Dus uiteindelijk super blij met iets meer dan 6 km. Dit lijkt natuurlijk maar een kort rondje(Ben ook jaloers met al jullie ritten) maar dit is wat nu haalbaar is.

Het idee is om de dag dit rondje te fietsen tot ik het goed kan fietsen en kan vergroten. Gaat dit goed wil ik het kleine rondje proberen met mijn zwaardere velomobiel. En op die manier rustig aan sterker worden.

Ik hoop eigenlijk eind juli wel op vakantie te kunnen met de velo. Maar 130/140km klinkt nu nog zo ver weg.

Het is vooral vervelend dat ik nog steeds niet zelf naar de paarden en terug kan fietsen. (heen lukt wel maar na op de weide te hebben gelopen doen mijn knieën te veel pijn.)
En naar het werk is ook geen optie omdat dat een mooi stukje weer verder is.

Maar ik moet geduld hebben en rustig aan opbouwen. Ik weet dat het kan als ik geen gekke dingen doe.

Thami

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 07:19

Dat klinkt als een goed plan om op te bouwen zo Gothico, heel vervelend als fietsen niet alleen je hobby is maar ook noodzakelijk in je dagelijkse leven. Hopelijk gaat het zo langzaam maar gestaag vooruit.

Maaike jammer ja dat je fiets nog gevangen staat, rondje ligt er mooi bij!

Time heeft ook mooi gefietst, tourrides.nl organiseeet echt veel hè. Ik heb dat dat caferide abonnement van en Maaike heeft het Pieterpad daarmee gereden. Zag dat ze ook mooie buitenlandse ritten aanbieden, leuk om in het achterhoofd te houden :)

Marlies gaaf naar het Sauerland, dat gebied is echt een geheim fiets paradijs hè. Ook wel serieuze mtb trails volgens mij, bedoel je met flow lijnen dat mtb park daar? Doodeng!

En Padoertje sjeest de heuvels af met losse steekas en niet zulke krachtige remmen, zet die fietsenmaker maar aan het werk ;)

Zebrastreep leuk zo je nieuwe omgeving op de fiets ontdekken, en als het ritje naar het paard al zo mooi is kan je dat mooi combineren!

Gisteren dus ronde Reichswald gedaan die ik met Maaike ga doen, ben er wel tevreden over. Heb er iets meer uitdaging in gestopt dan mijn standaard brede rechtdoor wegen, goede oefening ook voor de ritten in de Eifel/Ardennen later dit jaar.
Niet naar de club vanavond want concert, zaterdag is intro rit nieuwe leden, daar ga ik wel aan meedoen.

Geniet allemaal van het goede (fiets)weer!

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 07:40

Haha Thami, ja flowlijnen in het bikepark idd. Ik vind dat dus geweldig, maar mijn wederhelft heeft een visuele beperking, dus wel moeten even kijken hoe dat gaat, hij rijdt dus wel op de mtb, maar afhankelijk van zon/schaduw enz is diepte zien soms een issue.

Reichswald is totaal onbekend terrein voor mij, maar als ik jouw foto's zie, zeker ook een aanrader! Leuk zo'n intro rit, hopelijk weer enthousiaste fietsers er bij.

Gothico, wat rot dat het nog niet echt vlot met je knieen. Heb je begeleiding van een goede fysio of zo? Hopelijk kan je rustig opbouwen en ga je vooruit.

Maaike, wat onhandig dat je fiets in de winkel staat. Balen hoor!

Ik doe op het servicen van de dempers na, alles zelf, had alleen problemen met mijn dropper. Daar heb ik een van de mtb care crew leden even lief voor aangekeken, heb hem er zelf gisteren weer ingezet en helemaal happy. In Winterberg/Willigen wel fijn om een goed werkende dropper op de fiets te hebben.
Morgen denk ik even bij mijn oude trainingsgroep kijken op het bikepark in Holten. Eerste jaar dat ik een keer niet mee train elke week. Ben benieuwd of ik het ga missen.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 10:16

Hallo, ik lees af en toe mee in dit topic.
Ik ben aan het twijfelen of ik een racefiets of gravel bike wil kopen.
Ik ben fanatiek hardloopster, en fiets op e-bike naar werk en paard. Werk is 9 km enkele reis en paard 13 of 15 (stukje bos wat ik in schemer niet pak)
Nu heb ik van de winter een tijdje minder kunnen hardlopen door blessure, toen een simpele spinningfiets gekocht. En nu word het lekker weer en denk ik, waarom fiets ik binnen.
Maar om nou meteen een hele dure fiets aan te schaffen zie ik niet zitten, dus ik kijk op marktplaats.
Iemand tips voor een merk waar je prima mee uit de voeten kan als beginner? Een collega begon al over een Canyon grizzle maar die vind ik nogal prijzig als beginnersfiets.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 10:40

Ik heb een Specialized Diverge en dan de goedkoopste variant gekocht (zgan 675 euro), als probeerfiets voor het gravelen. Rij al jaren op de mtb maar wist niet of ik gravel leuk zou vinden. Heb inmiddels ook race bandjes bij de fiets gekocht, zodat ik ook mee kan op de weg als ik dat wil.
Afbeelding

Qua merken zou ik me niet vastpinnen, echt gaan zoeken op de juiste maat en dan kijken wat er beschikbaar is, binnen je budget. Als je dan iemand kan vragen mee te kijken of het wat is, ben je al een heel eind. Weet je welke frame maat je moet hebben?

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-25 11:12

Mijn gravelfiets is van Liv. Maar zoals Marlies al aangeeft, je moet eerst duidelijk hebben wat de maten zijn die bij jou passen en daar de fiets bij uitkiezen. Mijn eerst gekochte fiets paste niet en die heb ik na 3 maanden weer moeten verkopen omdat dat ook echt niet passend gemaakt kon worden.

Ik fiets Liv omdat deze fiets een hele korte bovenbuis heeft, ideaal voor iemand met een heel kort bovenlijf en lange stelten. Mijn wegfiets is van Trek, maar een gravelbike van Trek gaat niet passen.

Afbeelding
Mijn snoepje.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 13:50

Thanks voor de tips! Ik ben vorige week in een winkel gaan kijken maar daar hadden ze in de showroom alleen fietsen vanaf 3000 euro. Ze kunnen wel andere hun kant op halen om te proberen. Maar dan moet ik op voorhand kiezen welke, en kan er geen 20 ofzo laten komen natuurlijk.
Ik denk dat ik een framemaat M nodig heb.
Ik heb overigens geen haast hoor, wil me rustig oriënteren.