Het grote borstvoedingstopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Duc_je

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 15:16

Soms helpt het om aan te leggen terwijl je loopt. Of in het donker. En als ze moe zijn. Succes!

Hommage

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 15:23

Ducje heftig dieet zeg!

SH crème verkopen dan maar _O-

Mloes hier werkte aanleggen in bad en douche ook goed. Dan kroop ze er zelf eigenlijk al heen.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 15:58

Mloes schreef:
Ik kom ook zo even binnenvallen als dat mag.
Onze zoon is nu 10 dagen oud, met 37 wkn geboren middels een spoedkeizersnede. Borstvoeding leek goed te gaan in het zkh, alleen op de 3e dag (1e dag thuis) bleek hij toch meer dan 10% af te zijn gevallen (van 3235 naar 2840). Toen besloten dat ik alles zou kolven en met flesje zou geven, zodat we precies weten wat hij binnen krijgt. Gelukkig kwam hij redelijk goed aan, en eind van de kraamweek (gister) zat hij nog 155gr onder geboortegewicht.
Nu moet ik de borstvoeding weer gaan opbouwen, alleen merk dat ik zo onzeker ben of hij genoeg binnenkrijgt (net als de eerste dagen in het zkh). Zo heb ik net om 13u gevoed, daarna blijft hij maar zoeken. Opnieuw aanleggen resulteert niet in drinken, maar fronsen en wegduwen. Uiteindelijk zojuist toch wat gekolfde melk uit een flesje aangeboden, daar drinkt hij dan 30cc van en nu lijkt hij meer verzadigd. Maargoed 30cc is ook weer geen volledige voeding dus hij zal wel een groot deel uit de borst pakken?

Wat is nu wijsheid, gewoon borst aanbieden en daarna standaard flesje? Morgen komt het Consultatiebureau hier voor de intake en om te wegen dus ben ook erg benieuwd wat z'n gewicht doet. En wat hun tips zijn.

Ik heb ook een dochtertje, zij kwam 100gr per dag aan in de kraamweek dus daar was ik veel minder onzeker.

Ennnn ik zie nu dat hij 10 dagen oud is.. zou het een regeldag zijn? Onhandige combi wellicht met borstvoeding proberen op te bouwen :Y)

wij hebben voor de eerste periode een weegschaal gekocht zodat we hem voor en na de voeding konden wegen om te zien hoeveel hij gedronken had.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 16:35

Jade schreef:
Mloes schreef:
Ik kom ook zo even binnenvallen als dat mag.
Onze zoon is nu 10 dagen oud, met 37 wkn geboren middels een spoedkeizersnede. Borstvoeding leek goed te gaan in het zkh, alleen op de 3e dag (1e dag thuis) bleek hij toch meer dan 10% af te zijn gevallen (van 3235 naar 2840). Toen besloten dat ik alles zou kolven en met flesje zou geven, zodat we precies weten wat hij binnen krijgt. Gelukkig kwam hij redelijk goed aan, en eind van de kraamweek (gister) zat hij nog 155gr onder geboortegewicht.
Nu moet ik de borstvoeding weer gaan opbouwen, alleen merk dat ik zo onzeker ben of hij genoeg binnenkrijgt (net als de eerste dagen in het zkh). Zo heb ik net om 13u gevoed, daarna blijft hij maar zoeken. Opnieuw aanleggen resulteert niet in drinken, maar fronsen en wegduwen. Uiteindelijk zojuist toch wat gekolfde melk uit een flesje aangeboden, daar drinkt hij dan 30cc van en nu lijkt hij meer verzadigd. Maargoed 30cc is ook weer geen volledige voeding dus hij zal wel een groot deel uit de borst pakken?

Wat is nu wijsheid, gewoon borst aanbieden en daarna standaard flesje? Morgen komt het Consultatiebureau hier voor de intake en om te wegen dus ben ook erg benieuwd wat z'n gewicht doet. En wat hun tips zijn.

Ik heb ook een dochtertje, zij kwam 100gr per dag aan in de kraamweek dus daar was ik veel minder onzeker.

Ennnn ik zie nu dat hij 10 dagen oud is.. zou het een regeldag zijn? Onhandige combi wellicht met borstvoeding proberen op te bouwen :Y)

wij hebben voor de eerste periode een weegschaal gekocht zodat we hem voor en na de voeding konden wegen om te zien hoeveel hij gedronken had.

Hmm ja, maar ik ken mezelf..ben best een controlfreak en vrees dat ik dan obsessief ga blijven wegen. Denk dat het voor mij beter werkt om 1 of 2x per wk op het CB te wegen.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 16:39

Duc_je schreef:
Soms helpt het om aan te leggen terwijl je loopt. Of in het donker. En als ze moe zijn. Succes!

Hij is nog wat te zwak om goed te drinken. Zaak dus om ‘m heel goed wakker te krijgen, anders gaat er helemaal niks in. Lopend kan ik eens proberen!
Maar zojuist weer gevoed, na 1 borst leek hij voldaan. Na 10min toch weer zoeken en onrustig, dus andere borst aangeboden. Nu afwachten :Y)

Duc_je

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 17:03

Lopend werkte hier echt heel goed als hij onrustig was!

_Anouck

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 17:06

Mloes schreef:
Duc_je schreef:

Hij is nog wat te zwak om goed te drinken. Zaak dus om ‘m heel goed wakker te krijgen, anders gaat er helemaal niks in. Lopend kan ik eens proberen!
Maar zojuist weer gevoed, na 1 borst leek hij voldaan. Na 10min toch weer zoeken en onrustig, dus andere borst aangeboden. Nu afwachten :Y)

Heb je al geprobeerd om tussen 2 borsten door de luier te verschonen? Dan worden ze vaak weer goed wakker, voordat je de 2e borsr geeft.

Hommage

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 18:11

Mloes jouw verhaal lijkt erg op de onze... Weet je zeker dat de tongriem en/of lipbandje oke zijn? M was bij ons gewoon vermoeid van het drinken en drukte de melkkanalen eigenlijk half dicht. Viel dus ook steeds in slaap en leek voldaan, totdat je haar weg probeerde te leggen. Dan weer krijsend wakker. Was ook de derde dag al 10% afgevallen.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 19:46

Hommage schreef:
Mloes jouw verhaal lijkt erg op de onze... Weet je zeker dat de tongriem en/of lipbandje oke zijn? M was bij ons gewoon vermoeid van het drinken en drukte de melkkanalen eigenlijk half dicht. Viel dus ook steeds in slaap en leek voldaan, totdat je haar weg probeerde te leggen. Dan weer krijsend wakker. Was ook de derde dag al 10% afgevallen.

Volgens mij wel naar gekeken in zkh, maar ga ik morgen nogmaals navragen!

Pff nou ben echt elke half uur/ uur aan het voeden, toch maar een flesje aangeboden maar daar drinkt 'ie ook maar 10cc van. Vrees dus gewoon een regeldagje, topppp ahum! Kan me niet herinneren dat het bij m'n dochtertje zo obvious was. Gaat dit de hele nacht zo door? :z

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 19:50

Mloes in een draaiende auto, of misschien met stofzuiger aan, wil nog wel eens helpen. :)

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 19:52

Heel pittig Mloes..

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 19:58

En het was nog wel zo'n slaapkop tot nu toe! Nee maar dit lijkt exact oo alle tekenen van een regeldag als ik google. Dus dat zal geen eeuwigheid duren. Toch? :7

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 20:04

Als je je er aan overgeeft is het het snelst achter de rug, hoe lastig en frustrerend ook soms :)

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 20:18

Ohhh klinkt echt als een regeldag. Sterkte daarmee!

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 20:32

Is er hier iemand die kennis heeft van groeicurves die ik via pb een vraagje zou mogen sturen?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 22:17

Mloes schreef:
En het was nog wel zo'n slaapkop tot nu toe! Nee maar dit lijkt exact oo alle tekenen van een regeldag als ik google. Dus dat zal geen eeuwigheid duren. Toch? :7

Ik moest meteen denken aan tepel speen verwarring. Ik zou eerder advies van een lactatiekundige inschakelen dan het cb.

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 22:54

Seltje schreef:
Is er hier iemand die kennis heeft van groeicurves die ik via pb een vraagje zou mogen sturen?

Ja hoor :j

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-21 07:20

Seltje schreef:

Stuur maar!

lovelys

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 08:26

Inderdaad bij ons gaf CB direct aan dat het verstandig was om kunstvoeding bij te geven etc. Gelukkig was de lactatiekundige al geweest en die heeft ons fijne tips gegeven.
Tips die bij ons hielpen:
Veel huidcontact
Uitkleden bij drinken
Tussendoor luier verschonen
Eerste dagen nakolven en aanbieden met een spuitje (fingerfeeden)

Het was super intensief maar 4 dagen later was hij super goed aangekomen en had hij genoeg kracht om netjes te gaan drinken.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 09:17

Ik wacht even z'n gewicht af.. man zei ook wel terecht, hij heeft de hele dag door (dus ook overdag terwijl hij alleen aan de borst dronk) megavolle plasluiers. Dus het kan natuurlijk ook een regeldag zijn, en dat het drinken aan de borst eigenlijk gewoon goed gaat. Maar dat ik twijfel doordat hij zich zovaak meldt..

Hopelijk is hij gewoon heel goed aangekomen, fingers crossed :D

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 13:51

Nou alle zorgen voor niks: 115 gram aangekomen in 2 dagen *\o/* nog maar 40 gram onder geboortegewicht. Dus ik ga vandaag gewoon lekker door met borstvoeding, net ging de voeding al stuk beter. En dan 's avonds en 's nachts flesje met gekolfde melk.
Donderdag komt de CB verpleegkundige weer wegen dus benieuwd of hij zo door blijft groeien! Maar heel blij hiermee pff, wat kan je twijfelen en zorgen maken haha

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 15:02

Fijn Mloes!

MissAnnemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 15:34

Fijn dat hij is aangekomen! Maar waarom avond/ nacht fles? Kolf jij die tijden wel? Ik begreep altijd dat die voedingen belangrijk zijn voor je productie.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 16:00

MissAnnemijn schreef:
Fijn dat hij is aangekomen! Maar waarom avond/ nacht fles? Kolf jij die tijden wel? Ik begreep altijd dat die voedingen belangrijk zijn voor je productie.

Ja ik kolf dan inderdaad wat hij uit het flesje (gekolfde melk) drinkt. Dus dat sluit wel aan. Hij is 's nachts echt nog meer moe dan overdag, heb 2 dagen terug 1x geprobeerd 's nachts aan de borst te laten drinken en dat ging echt niet. Toen flesje aangeboden en dronk zo 90cc leeg.. dus voor nu even nog de avond- en nachtvoeding uit flesje en overdag borst.

Hopelijk snel in de nacht ook borstvoeding, haat dat gekolf en afwassen en flesje opwarmen 's nachts helemaal :z

lovelys

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 16:39

Gewoon lekker om de dag proberen. Het gaat zo snel met die kleintjes. Ken je trouwens de therapeutische voeden houding met de fles? Fijne houding voor jou en je kleintje. Zo kan er ook minder snel teveel worden gedronken.