Algemeen Coronatopic #5

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 18:22

Nee, waarom denk je dat dat kan volgen uit wat ik schrijf?

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 18:25

Dat maakt het nog steeds een rot opmerking. Het is namelijk al gebeurd en je hebt geen idee wat er was gebeurd als er bijv. Andere regels waren geweest. Dat is het algehele probleem. Niemand weet het. Dat maakt Corona nog steeds verschrikkelijk en er zijn dingen nodig ivm. Gezondheidszorg die overspoeld maar het schuift de rest niet weg.

Maar jij beweert ook bij hoog en laag dat er voor psychische klachten onder jongeren nauwelijks aandacht is. En dat, dat nu dus opvalt. Dat vind ik kort gezegd een rot opmerking. Dat is namelijk niet zo. Dit us namelijk een zeer gevoelige kwestie.
En ja ik ben inderdaad een aantal jaar geleden een paar leerlingen verloren aan zelfdoding. Die impact is enorm.
Toen was er al veel aandacht aan psychische problemen en dat is nog steeds zo.
Dat wij nu het aantal leerlingen met psychische klachten zie stijgen vind ik niet een positief vooruit kijken.

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 18:33

Shadow0 schreef:
Ik vind het daarbij vooral lastig omdat ik ook weet hoeveel aandacht of begrip er normaal gesproken is voor psychische klachten (en dat is niet zo veel...)
En dan is het niet altijd duidelijk of dat oprechte betrokkenheid is met mensen die het moeilijk hebben, of dat het het gebruiken van psychische klachten is om een punt te maken tegen de coronaregels. Dat is vanaf internet natuurlijk ook niet altijd in te schatten, maar het voelt niet altijd alsof het echt gaat om de mensen met klachten zelf.

Wat je daarbij voelt is niet relevant, zo lang je niet zeker weet of het om oprechte klachten gaat of niet kun je beter het zekere voor het onzekere nemen en gewoon of begripvol reageren of helemaal niet.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 18:34

Memories schreef:
Shadow0 schreef:
Ik vind het daarbij vooral lastig omdat ik ook weet hoeveel aandacht of begrip er normaal gesproken is voor psychische klachten (en dat is niet zo veel...)
En dan is het niet altijd duidelijk of dat oprechte betrokkenheid is met mensen die het moeilijk hebben, of dat het het gebruiken van psychische klachten is om een punt te maken tegen de coronaregels. Dat is vanaf internet natuurlijk ook niet altijd in te schatten, maar het voelt niet altijd alsof het echt gaat om de mensen met klachten zelf.

Wat je daarbij voelt is niet relevant, zo lang je niet zeker weet of het om oprechte klachten gaat of niet kun je beter het zekere voor het onzekere nemen en gewoon of begripvol reageren of helemaal niet.

Nou dit inderdaad. Hier ben ik het zeker mee eens.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 18:37

Memories schreef:

Toch vind ik dat opmerkelijk: waarom vraag je begrip van mij voor anderen als je je reactie begint met 'wat je daarbij voelt is niet relevant'? Dat werkt denk ik niet helemaal zo, dat klinkt in elk geval niet erg wederkerig.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 18:39

Shadow0 schreef:
Memories schreef:

Toch vind ik dat opmerkelijk: waarom vraag je begrip van mij voor anderen als je je reactie begint met 'wat je daarbij voelt is niet relevant'? Dat werkt denk ik niet helemaal zo, dat klinkt in elk geval niet erg wederkerig.

Jij oordeelt echt keihard over anderen..
En vervolgens vraag jij anderen om milder te zijn?
Jij oordeelt toch over iemand zijn gevoel en hoe zij dingen heeft ervaren en waarom dat voor haar nu gewoon even erger is?
Je kan daar niet over oordelen als je niet in die situatie zit

_Cathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 18:44

Excuses alvast voor de lange post :o

Ik zie hier op de uni inderdaad het zelfde probleem, toename aan psychologische klachten. Er zitten op het moment zoveel meer studenten bij de psycholoog (en ik weet dat er inmiddels ook wachtlijsten zijn bij bepaalde uni's) ivm alle extra stress van de hele coronacrisis, o.a. door sociaal isolement (want wij hebben vanaf Maart al geen live lessen meer gehad, enkel vanaf oktober een handvol practica, en maximaal 30 mensen in een auitorium voor de hoorcolleges, en zo ver uit elkaar dat even kletsen tussen de lessen er ook niet in zit. Tel daar het constant wisselende beleid (wel lessen, geen lessen, wel practica, geen practica, opeens 5 practica inhalen omdat die zijn uitgevallen omdat de uni opeens volledig dicht moest, terwijl er voor de start van het academisch jaar was beloofd dat practica onder alle omstandigheden door moesten gaan). Examen roosters die laat gepubliceerd worden, mensen met afstudeerprojecten die opeens niet in het lab meer mogen, en zo kan ik nog wel even doorgaan.

(en dan duidt ik nog niet eens op feesten, wat dat deed ik voor de coroncrisis ook al niet, maar is wel iets wat gemist wordt bij veel studenten).

En daar nog boven op wordt er wel gewoon verwacht dat er goed gepresteerd gaat worden op de examens. Een periode die normaal al stressvol is (zeker bij onze opleiding). Normaal trek ik voor de blok een periode van 6 weken uit, inmiddels heb ik het idee dat ik vanaf Maart al in de blok zit, en is daar de mentale rek wel een beetje uit (en niet enkel bij mij, maar ook bij veel van mijn andere medestudenten. En dan te bedenken dat de volgende examenperiode in januari is, en dat je nu eigenlijk nu pas op de piek van je studeerritme moet komen).

En ondanks alle tips: houdt een ritme, eet goed, slaap voldoende, en dergelijke kan ik het studeren op het moment veel minder makkelijk loslaten. Normaal ga ik weg van huis, iets doen om even een dag of wat niet het gevoel te hebben van ik moet wat. De afgelopen jaren heb ik voordat de examenblok begint vaak een weekend wat leuks gedaan. Gezellig een weekend bij een vriendin langs, paar dagen met de hond naar het strand, naar de efteling of een ander pretpark oid. Gewoon om even mentaal weer op te laden voordat je je 6 weken lang opsluit om te blokken voor de examens.

Tel daar ook nog eens bij op dat er onder veel studenten inmiddels ook wel een keer wat financiële zorgen zijn. Ik zit gelukkig in een vakgebied met een goed arbeidsperspectief, maar voor studenten in andere richtingen kunnen die perspectieven veel minder zijn. Daarnaast zitten wij nu precies in de eerste lichting die met het leenstelsel is gaan studeren, en is het vinden van bijbaantjes ook niet zo heel eenvoudig meer nu de hele horeca op z'n gat ligt.

Maar als studenten mogen we niet klagen. En als we klagen stellen we ons aan. we zijn fysiek gezond, en daar moeten we blij mee zijn. Dat er problemen op mentaal gebied zijn is jammer dan. En ik snap de opmerkingen, maar ergens doet het ook wel pijn hoor. Want genoeg studenten die inderdaad alle regels aan de laars lappen. Maar ook studenten die het echt pittig hebben onder de huidige omstandigheden, maar die daar niet voor uit "mogen" komen zonder als zeurend weg te worden gezet.
Laatst bijgewerkt door _Cathalijne op 04-12-20 18:45, in het totaal 2 keer bewerkt

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 18:44

@Shadow: lees het dan als: wat je daarbij voelt mag je zelf weten, intern beleven en wat mij betreft ook lekker om smullen aan de keukentafel met je partner of in je appgroepje met je vriendinnen oid. Dat is mijn punt niet.
Maar, wat je voelt over het al dan niet oprecht zijn van (betrokkenheid met) klachten van een ander moet je imo niet willen betrekken in een discussie daarop. Als je niet begrijpt waarom bijv een reactie als ‘ik heb het gevoel dat je een beetje overdrijft want er gaat nog zoveel wel goed’ op iemand die zegt ‘ik heb last van een depressie als indirect gevolg van Corona’ potentieel schadelijk is en daarom onnodig is om te uiten (vandaar ‘irrelevant’) dan zou ik dat in en in triest vinden en is er wat mij betreft ook geen ruimte meer voor verdere discussie :o Dat is alles wat ik bedoel, wellicht dat je het verkeerd hebt opgevat?

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 18:55

Ik word ook een beetje verdrieitg van Palmera . Ja alle recht om je vreselijke te voelen dat je bedrijf dicht moest ( ik ben als kostwinnaar van een gezin ook mijn baan verloren tijdens Corona, minder erg dan een bedrijf , maar niet makkelijk )
En natuurlijk zit je er dan doorheen.

Maar als ik zie wat er om me heen aan ellende is door Corana , de ziekte.

Vriendin van mijn zoon ( 13 jaar ) kan nu twee maanden later nog steeds maar halve dagen naar school, als dat al lukt.
Kennis van mijn dochter ( begin twintig ) geintubeerd op de IC, ja diabetis en astma ... maar daar ga je normaal niet dood aan als je jong bent.
Vrouw van een goed kennis van ons ( in de 40 ) , kanker gekregen afgelopen zomer, goed te behandelen , tot er Corona overheen kwam en ze nu net na meer dan drie weken IC gelukig in ieder geval de Corona lijkt te overleven.

Het is echt niet zo'n fijne ziekte. En als we het zijn gang lten gaan loopt de zorg echt helemaal vast.
En dan ben jij gezond Palmera , maar als de zorg echt helemaal vast zit heb je kans dat je met een auto ongeluk of een val, niet terecht kan bij je dichtsbijzijnde ziekenhuis.
Ook voor jou kan het een probleem worden.

En laat ik duidelijk zijn , je hebt alle recht om te klagen en te balen ( alsof ik daar trouwens ook maar iets mee te maken heb... je voelt wat je voelt natuurlijk).
Maar soms vind ik het wel moeilijk als iouw boosheid over de maatregelen lees .

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 18:59

_Cathalijne schreef:
Maar als studenten mogen we niet klagen. En als we klagen stellen we ons aan. we zijn fysiek gezond, en daar moeten we blij mee zijn. Dat er problemen op mentaal gebied zijn is jammer dan. En ik snap de opmerkingen, maar ergens doet het ook wel pijn hoor. Want genoeg studenten die inderdaad alle regels aan de laars lappen. Maar ook studenten die het echt pittig hebben onder de huidige omstandigheden, maar die daar niet voor uit "mogen" komen zonder als zeurend weg te worden gezet.

Ik heb een student dochter ( ok ze is vorige maand afgestudeerd) en die houdt zich netjes aan de regels en voelt zich geregeld hopeloos alleen, verdrietig , depressief etc.
Daar mag je natuurlijk voor uitkomen :(:) en is ook hartstikke logisch.
En vergis je niet hoeveel mensen die net wat ouder zijn dan studenten ,zich ook beroerd voelen. Sinds Maart thuiswerken is ook heel eenzaam.

Maar er is een verschil tussen je heel erg rot voelen en om je beter te voelen thuis met een paar vrienden af te spreken of keihard alle regels te overtreden in een feestbus.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 19:02

Memories schreef:
@Shadow: lees het dan als: wat je daarbij voelt mag je zelf weten, intern beleven en wat mij betreft ook lekker om smullen aan de keukentafel met je partner of in je appgroepje met je vriendinnen oid.

Dit zou ik echt nooit doen.

Citaat:
Als je niet begrijpt waarom bijv een reactie als ‘ik heb het gevoel dat je een beetje overdrijft want er gaat nog zoveel wel goed’

Dat schreef ik niet! Maar bovendien, ik schreef wat ik wel schreef ook zeker niet om die reden. In dit geval is de reden waarom ik het wel schreef wel belangrijk: omdat de gezondheidsschade die corona zelf met zich meebrengt zo aan de zijlijn belandt. Terwijl iedereen ziek kan worden en daar echt heel veel last van kan hebben en dat dus ook relevant is.

Voor mij had die reactie te maken met de reacties die daarvoor gegeven waren, waaronder deze:
Citaat:
Je kunt niet van gezonde mensen verwachten dat ze hun leven stop zetten, hun bedrijf failliet zien gaan en zichzelf opsluiten zónder te mopperen.

Mij viel heel erg op hoe dat specifiek 'gezonde' mensen noemt. Terwijl je dus ook ziek kunt worden, en ernstig ziek. Als je denkt dat dat je niet kan overkomen, dan snap ik dat je de maatregelen heel erg voelt als iets dat je aangedaan wordt. Als je bedenkt dat je anders een aardig grote kans gehad zou hebben om je bedrijf en alles kwijt te zijn maar daarbij ook nog langdurig ziek te worden, dan is dat beslist anders.

Dat mensen het moeilijk hebben is duidelijk. Daar wil ik niks aan af doen. Maar de woorden staan ook in een context en een deel van die context was dat de gezondheidschade van corona als ziekte onderschat leek, en daar reageerde ik op.

Pabie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 19:25

@cathelijne

Voor zover ik weet zijn er al vrij lang wachttijden voor student psychologen. Maar kan het mis hebben. Die wachttijden zullen wel verder gegroeid zijn.
Ben je klaar met je studie eerdat je met iemand mag praten :')

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 19:35

In Italie is met oud en nieuw een avondklok.
Goed plan, geen gezeik want iedereen moet binnen blijven!
Kon het hier maar eens zo duidelijk zijn.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 19:40

_Cathalijne schreef:

Ik vind dat je als student zeker mag klagen! Het is gewoon zwaar en rot. (Ik vind het ook heel jammer om te lezen dat er best wel wat dingetjes zijn die met een klein beetje meer organisatie wel makkelijker te maken zijn voor studenten.)

Wat ik het liefste zou willen is dus dat we aandacht gaan geven aan het totaal daarvan: dat we kijken naar hoe we de situatie zo snel mogelijk weer veilig kunnen maken voor iedereen zonder dat ten koste van een specifieke groep te doen. Ik vind het nadrukkelijk niet ok dat studenten zo'n tijd aan de zijlijn staan. Ik vind het zeker ook niet ok hoe er met de horeca omgegaan wordt. Ik vind het des te frustrerender dat die lasten heel onevenwichtig verdeeld zijn, dat het niet zo is dat we proberen het zoveel mogelijk eerlijk te verdelen zodat iedereen een beetje thuis zit en een beetje buitenkomt of dat iedereen een beetje omzet inlevert en een beetje steun krijgt.

Maar wat ik heel moeilijk vind is dat terechte bezwaren ook heel makkelijk overlopen in bezwaren tegen het terugdringen van corona zelf. Want dat vind ik dus niet. Ik gun jullie studenten heel veel, maar nadrukkelijk NIET dat er ondoordacht gestopt wordt met maatregelen en dat er dan een boel studenten van de problemen van eenzaamheid door corona daarna terecht komen in de eenzaamheid wegens chronische ziekte.

Ik lees in jouw berichten overigens nergens een onderschatting daarvan, helemaal niet! Maar het kan bijvoorbeeld zijn dat ik een reactie geef op iets wat op mij overkomt als zo'n onderschatting, en dat het dan lijkt alsof je als student niet mag klagen, en dat is niet hoe ik het bedoel of waarop ik dan reageer.

(Ik zal proberen dat onderscheid wat duidelijker te maken.)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 19:42

Het probleem denk ik op dit moment is dat ellende, verdriet, dingetjes en dangetjes allemaal met elkaar vergeleken wordt. En dan vraag ik me af→ waarom doen we dit elkaar aan ?
Laat iedereen in zijn waarde. Stop met vergelijken. Want natuurlijk is echt ziek zijn van covid→ of nog erger→ het maximale erg wat je kunt ondervinden aan deze tijd. Daar zal iedereen het mee eens zijn.
Alleen er is meer verdriet en dat hoeft niet vergelken worden, of gewogen. Het is geen "spelletje"wie heeft het meest verdriet, of wat vinden wij het ergste!
Laat iedereen in zijn waarde, heb empathie. En dan heb ik het niet over de regels overtreden.

Vanavond hebben mijn man en ik met onze kleindochter geskyped. Elke week bellen we één klein kind. Het valt niet mee voor ze nl. Van te voren gaf dit klein kind al aan dat ze erg weinig tijd zou hebben maar het wel leuk vond. Ach gossie dachten wij van te voren. Het valt ook niet mee. Je bent student eerste jaars, en er zijn privé een hoop veranderingen waar jezelf totaal niets aan kunt doen :knuffel: .
Dus wij geskyped. En dan gebeurd het. Het meidje bloeit open, ze voelt dat oma en opa begrijpen dat het tuk is voor haar dit eerste jaar. We praten erover, we vragen hoe ze met de gehele covid situatie omgaat etc. Ons meidje voelt zich gezien, ze voelt dat oma en opa zo trots op haar zijn, want natuurlijk kan ze relativeren, maar pas nadat we eerst alle in en outs hebben besproken.
Ze voelt hoe trots we op haar zijn, ze moest lachen om de grapjes van opa, ze moest lachen om oma die opa eventjes fijntjes plaagt. Kortom, er was eventjes wat aandacht voor HAAR situatie. En dat is NU zo belangrijk. Zowel hier als in de gewone wereld.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 19:44

Popstra schreef:

Italië kent misschien de traditie van vuurwerk afsteken en gezellig praatje maken met de buren niet?

Als ze dat hier gaan invoeren, dan heb je de poppetjes aan het dansen! Ze hadden het over versoepelen met de feestdagen, niet over extra maatregelen!

Iedereen snapt dat met de huidige besmettingen, de versoepelingen niet door kunnen gaan. Maar nu extra maatregelen treffen is onzin! Zo hoog zijn de besmettingen nu ook weer niet.

Daarnaast zorg je er alleen maar voor, dat mensen dan vlak vóór de avondklok al naar vrienden/ familie gaan, en daar blijven overnachten.

Mijn ouders komen iig naar mij toe. Avondklok of niet.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 19:47

mvdende schreef:
Daarnaast zorg je er alleen maar voor, dat mensen dan vlak vóór de avondklok al naar vrienden/ familie gaan, en daar blijven overnachten.

Mijn ouders komen iig naar mij toe. Avondklok of niet.

Maar dan heb je iig geen grote groepen mensen die om 12 uur de straat op gaan om iedereen gelukkig nieuwjaar te wensen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 19:51

In italie gaan ze rond 12 zekers wel vuurwerk afsteken en proosten met de buren. Net als overal alleen dit jaar ff niet

_Cathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 19:59

@shadow en Eleeke: ik ben het er ook zeker mee eens dat iedereen in de maatschappij zijn steentje moet bijdragen aan de crisis, en helaas betekent dat voor iedereen een stukje inleveren, en hopelijk met z'n allen er zo snel mogelijk doorheen. En Ben ook zeker niet trots op die geweldige studenten die met z'n allen in een feestbus kruipen 8)7, serieus je bent slim genoeg om naar de uni te gaan, gebruik die hersens dan ook. -:(- -:(- -:(-

@pien mooi gezegd: soms moet je gewoon even stoom afblazen. Hoef je geen oplossingen te horen, of te horen dat je het moet relativeren, maar wil je gewoon even aan andere mensen zeggen dat het enorm K*T is de hele situatie. En zodra die frustratie en emotie eruit is kun je weer terug relativeren :-)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 20:01

Popstra schreef:

Slecht plan!

In Frankrijk is de 31ste de avondklok voor één nacht opgeheven en met een max van 6 personen mag men dat thuis vieren.
Wij gaan het bij ons, met vrienden vieren die ook al maanden id lock down zitten.
Zoo fijn dat ze hier niet hoeven te slapen *\o/*

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 20:11

Wat een vreselijke sfeer is hier ontstaan zeg.
Lekker tegen elkaar opbieden wat erger is.
Iemand die financieel op staat staat is net zo goed langetermijn betroffen. Ook iemand die psychologische klachten oploopt kan hiermee chronisch mee zitten of zelf niet overleven. Maar die mogen zich op hun borst kloppen dat ze in iedergeval geen corona met erge gevolgen hadden -O-

Het is bijna kerst, een beetje begrip lijkt me wel zo aardig.

Palmera, ik vind het vreselijk voor je dat je restaurant dicht is, het is oprecht je levenswerk Y;(
Ik geloof dat vele hier ook niet beseffen dat je daar letterlijk mee op staat kan komen te staan. In Spanje is een uitkering of bijstand niet zo vanzelfsprekend.
Mijn vriendin is ook weer aan het solliciteren, ze zit al maanden zonder inkomen als kleine zelfstandige en zit letterlijk in de kou om een paar euro te besparen.
Nu heeft zij nog geluk dat ze ook ondersteuning van vrienden en familie kan krijgen.
Dat is ook niet vanzelfsprekend voor iedereen helaas. Hoe lang blijf je gezond als je dakloos bent? Maar hé het is gelukkig geen corona.

Maatregelen zijn nodig voor de flatten the curve, daar zal bijna iedereen het mee eens zijn. De mate waarin ze met bijna losgeslagen willekeur doorgevoerd worden is gewoon niet altijd uit te leggen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 20:23

Iedereen heeft er mee te maken, de één kan het gemakkelijker aan dan de ander. Afhankelijk van karakter, diepte van de portemonnee , behoefte om andere mensen te zien. Er is gewoon geen situatie met elkaar te vergelijken. Palmera is de banketstaaf omdat ze in een land werkt waar dus geen vangnet is ondanks jaren belasting betalen. Dus werkt ze nu zwart, dat is ook een keuze .
Ook in Australië zijn duizenden mensen die er al jaren werken maar geen cent krijgen, ook die hebben altijd het systeem draaiende gehouden. Dus de woede is te snappen maar ook, niemand had dit kunnen voorspellen en dan kun je inderdaad een wedstrijdje houden wie het erger heeft of armer is, werkt niet. We hebben er allemaal mee te maken.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 20:25

tienus63 schreef:
Voor wie wil zien hoe het op een cohortafdeling geregeld is, filmpje uit isala Zwolle

https://fb.watch/2a07bnY6cx/

Ik ga over een paar uur de cohort weer op. Mocht iemand vragen hebben over hoe het nu is in de COVID-ziekenhuiszorg: voel je vrij om je vraag te stellen.

Wat mij het meeste opvalt aan het filmpje is dat de verpleegkundige een chir masker draagt en geen FFP. Ben blij dat er in mijn instelling alleen met FFP-maskers gewerkt wordt bij COVID bewezen of verdacht. Voel me daar veel veiliger bij, al is het draagcomfort wel een stuk minder.

Over de maatregelen:
Wat mij betreft hadden die nog veel strenger mogen zijn in NL. Dan kun je in een kortere periode de cijfers omlaag brengen, waarna er meer mogelijk moet zijn (ook beter voor de economie). Nu kwakkelen we maar door en zijn opname-aantallen nog steeds hoog. Er hoeft maar iets te gebeuren en het loopt weer over.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 20:28

Jeetje, lekker gezellig hier.

Ik vind de reacties naar Palmera onnodig hard. Ja, ze is nog gezond, maar daarmee kan je geen brood kopen. En als je in een land als Spanje je bedrijf en je volledig inkomen kwijtraakt en mogelijk schulden daardoor hebt, sta je gewoon snel op straat. Niet overal leven we in luxe.

Ik snap de andere kant, ik werk in de zorg en vanuit die kant zou ik zeggen ‘gooi alles dicht en zorg dat we het virus onder controle krijgen’ maar er is ook nog een andere kant en mensen gaan eraan kapot. En die afweging blijft zo moeilijk te maken. Er is geen tussenweg.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 20:31

Zullen we niet tegen elkaar opbieden wie het erger heeft, en meer recht van balen en verdrietig zijn heeft?? Helpen relativeren ala, maar nu lijkt het net of er wordt gezegd dat palmera zeurt, maar die heeft imo alle recht voor haar gevoelens. Alles kwijt raken (en ja, alles is relatief. En voor iedereen anders) hakt er in alle fronten in. Dan kan je je gezondheid nog hebben. Maar dat betekent niet dat je je dan niet rot, naar, boos en verdrietig mag voelen. Het is een gevoel. Dat overkomt je. Een stukje relativeren kan soms verlichtend werken. Maar iemands gevoel zo blijven tegenspreken en.... Uh ik zoek een goed woord maar vind het niet. Maar anyway, dat vind ik niet fair...