Corona patiënten op bokt?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

SinneJ

Re: Corona patiënten op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 15:03

Oh Sheran, had je vraag verkeer gelezen :D maar goed, misschien toch nuttige info voor anderen.

tokedri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 15:05

Sheran schreef:
Zei hij: 30% vals negatief of 30% van de negatieve testen klopt niet?

Hij zei dat als je negatief test dit voor 70% kan kloppen
Er is een kans van 30% dat je het toch hebt maar dat het niet aantoonbaar is in de keel en neus

C_estmoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 16:14

tokedri schreef:
Sheran schreef:

Er is een kans van 30% dat je het toch hebt maar dat het niet aantoonbaar is in de keel en neus

Dat klopt in ieder geval niet.. ik heb het (volgens mij in dit topic) al een keer voorgerekend. Het cijfer wat circuleert is 30% vals negatief. dat betekent dat je als je besmet bent 30% kans hebt op een negatieve test.

In het geval van in totaal inmiddels 3(?)% positieve testen kan je de volgende grove schatting maken:
- 70% van de besmette gevallen krijgt een positieve test. dat is nu 3 op de 100
- 30% van de besmette gevallen krijgt een negatieve test. Dat is 3/70*30=1,3 op de 100 (ongeveer).

Dus van de 97 mensen (per 100) die een negatieve test krijgen, zijn er eigenlijk toch ~1,3 besmet.
Dat is 1,32% kans op corona bij een negatieve test i.p.v. 30.

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 16:27

Oeps ik ging er van uit dat negatief negatief was. Naja ben niet heel ziek maar wel benauwd, wat moeite met ademhalen. Verder keelpijn. Ben wel 2 dagen ziek geweest dus vandaar dat ik toch een test heb gedaan.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 17:05

Er was half maart wel een onderzoekje over de testen gepubliceerd, staat in het wetenschapstopic in ieder geval, daar heb ik ‘m geplaatst toen.

edit: ik kopieer m’n tekst even van toen:

Evaluating the accuracy of different respiratory specimens in the laboratory diagnosis and monitoring the viral shedding of 2019-nCoV infections
https://www.medrxiv.org/content/10.1101 ... 20021493v2

Samenvatting:
Er zijn keelswabs, neusswabs, sputumkweken afgenomen en BAL-spoelingen gedaan bij bevestigde gevallen.
- zware en milde gevallen konden worden aangetoond dmv sputum (74.4%~88.9% positief) en neusswab (53.6%~73.3% positief) binnen 14 dagen na ‘start’ van de ziekte
- bij monsters verzameld langer dan 15 dagen na start van de ziekte werd ca 42.9%~61.1% van de sputumkweken en neusswabs positief bevonden
- het aantal positieve monsters bij keelswabs genomen op of na dag 8 van de start van de ziekte was laag, vooral bij milde ziekte.
- over BAL-spoeling lees ik geen hele concrete getallen, behalve dat er virusRNA gedetecteerd kon worden, maar minder goed in milde gevallen.

Bij het artikel staat een waarschuwing dat het artikel nog niet peer-reviewed is en dus niet als leidraad mag gelden in clinical practice.
Laatst bijgewerkt door Hilary op 23-08-20 17:10, in het totaal 1 keer bewerkt

tokedri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 17:10

C_estmoi schreef:
Sheran schreef:

Dat klopt in ieder geval niet.. ik heb het (volgens mij in dit topic) al een keer voorgerekend. Het cijfer wat circuleert is 30% vals negatief. dat betekent dat je als je besmet bent 30% kans hebt op een negatieve test.

In het geval van in totaal inmiddels 3(?)% positieve testen kan je de volgende grove schatting maken:
- 70% van de besmette gevallen krijgt een positieve test. dat is nu 3 op de 100
- 30% van de besmette gevallen krijgt een negatieve test. Dat is 3/70*30=1,3 op de 100 (ongeveer).

Dus van de 97 mensen (per 100) die een negatieve test krijgen, zijn er eigenlijk toch ~1,3 besmet.
Dat is 1,32% kans op corona bij een negatieve test i.p.v. 30.[/quote]

Dat klinkt beter maar alle 3 de artsen zeiden 30% is niet betrouwbaar. Ik denk dat ze dat best weten. Zeker op de covid poli

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 17:22

Ik denk eigenlijk dat je het verkeerd begrepen hebt :o

Wat cest moi zegt klopt namelijk. En leken begrijpen vaak niet wat 30% vals negatief inhoud, en zo komt het verhaal in je hoofd en de wereld dat je met een negatieve test alsnog 30% kans hebt op Corona. Dat is gewoon niet zo.

Die 30% klopt, maar je rekent verkeerd ;)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 17:27

(Ik denk eigenlijk dat de huisarts het verkeerd heeft uitgelegd en mogelijk zelf niet helemaal bewust zo weet. Ik heb al veel vaker dit soort uitspraken gehoord.)

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 17:33

Dit is ook wel een interessant grafiekje...
Afbeelding
Volgens deze grafiek is er dus vanaf week 23 (begin juni) geen of vrijwel geen covid meer vastgesteld in Nederland. In tegenstelling tot alle berichten in de media.... :7 tja wat is dan waar he.
Welliswaar is dit natuurlijk geen grafiek van alle afgenomen testen in Nederland.

Overigens gewoon van de rivm website, beetje verstopt, maar zal eens kijken of ik het linkje nog kan vinden.

C_estmoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 17:41

magic_lover schreef:
[ [url=m/4pV2Ai.jpg]Afbeelding[/url] ]
Volgens deze grafiek is er dus vanaf week 23 (begin juni) geen of vrijwel geen covid meer vastgesteld in Nederland. In tegenstelling tot alle berichten in de media.... :7 tja wat is dan waar he.
Welliswaar is dit natuurlijk geen grafiek van alle afgenomen testen in Nederland.

Overigens gewoon van de rivm website, beetje verstopt, maar zal eens kijken of ik het linkje nog kan vinden.

Dit gaat over tests die zijn afgenomen in huisartsenpraktijken. Dus dat we daar weinig tot geen COVID terugvinden is op zich i.v.m. de speciaal daarvoor opgerichte teststraten niet zo raar :) betekent eigenlijk m.n. dat het beleid om COVID-patiënten niet te "mengen" met andere patiënten vrij goed werkt, lijkt mij.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 17:49

magic_lover schreef:

Die grafiek is al eens besproken, dit zijn de gegevens van een steekproef in een huisartsenpraktijk. Wat overigens gewoon onder die grafiek op de website staat....
Shadow0 schreef:
(Ik denk eigenlijk dat de huisarts het verkeerd heeft uitgelegd en mogelijk zelf niet helemaal bewust zo weet. Ik heb al veel vaker dit soort uitspraken gehoord.)

Dat kan ook. Zou alleen wel slecht zijn als een huisarts dan letterlijk zegt bij een negatieve test dat je 30% kans hebt op wel Corona. Je leert zulk soort dingen namelijk prima in de opleiding :j
Als ze zeggen dat er 30% vals negatief is, dan klopt dat ook, maar de meeste mensen interpreteren dat dan verkeerd. En dan kan de HA het goed uitleggen, maar ms hebben ze niet door dat mensen dat getal anders interpreteren.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 18:10

Ik denk dat als er in maart op dezelfde manier getest kon worden als nu, we ons echt een hoedje geschrokken zouden zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 18:42

magic_lover schreef:

Denk je nou echt dat ze maar 56 mensen getest hebben in heel NL sinds begin juni? :D Vorige week alleen al 102.000.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 19:11

magic_lover schreef:

Die werd laatst ook al in het corona en vakantie topic geplaatst. Dit gaat over de peilstations waar een steekproef wordt gedaan en daar is dus in de 56 afgenomen monsters geen corona aangetroffen. Dit is geen staatje van heel Nederland.

Ik zou zeggen: geloof niet alles wat mensen je wijs proberen te maken, want dit grafiekje ben je niet zelf op de site van het RIVM tegen gekomen toen je daar wat aan het rondsurfen was, denk ik, maar dit wordt verspreid met als doel twijfel te zaaien over de pers, de overheid en het RIVM). Zoek in het vervolg zelf eerst even de bron op, hier de site van het RIVM, en lees dat goed door.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 19:26

Marie_Anne schreef:
magic_lover schreef:

Die werd laatst ook al in het corona en vakantie topic geplaatst. Dit gaat over de peilstations waar een steekproef wordt gedaan en daar is dus in de 56 afgenomen monsters geen corona aangetroffen. Dit is geen staatje van heel Nederland.

Ik zou zeggen: geloof niet alles wat mensen je wijs proberen te maken, want dit grafiekje ben je niet zelf op de site van het RIVM tegen gekomen toen je daar wat aan het rondsurfen was, denk ik, maar dit wordt verspreid met als doel twijfel te zaaien over de pers, de overheid en het RIVM). Zoek in het vervolg zelf eerst even de bron op, hier de site van het RIVM, en lees dat goed door.

Dat hoeft toch niet? Binnen 3 klikken had ik deze grafiek gevonden. Ook ik vind de rivm en zijn grafieken etc. Wel interessant.

Maar de volledige pagina lezen is dan wel handig...
https://www.rivm.nl/griep-griepprik/feiten-en-cijfers

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 20:36

lenaa_tje schreef:
Marie_Anne schreef:

Dat hoeft toch niet? Binnen 3 klikken had ik deze grafiek gevonden. Ook ik vind de rivm en zijn grafieken etc. Wel interessant.

Maar de volledige pagina lezen is dan wel handig...
https://www.rivm.nl/griep-griepprik/feiten-en-cijfers

Ja, ik had hem ook zo. Maar dan zou ze ook gewoon alles wel gelezen hebben lijkt me, en dan was meteen duidelijk geweest waar de grafiek over gaat.

Hij duikt vaker op, bij mensen die wel het plaatje, maar die niet de bijbehorende informatie hebben en die denken dat ons niet de waarheid verteld wordt over corona.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 21:08

Ik verbaas mij nergens meer over als het gaat om begrijpend lezen.

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 03:35

Bedankt voor alle meteen oordelende mensen, ik heb het verkeerde grafiekje geplaatst zie ik, ik bedoelde een andere namelijk.

Ik geloof zeker niet zomaar alles, en ook zeker niet wat de media of wie dan ook ons allemaal wijs probeert te maken. Integendeel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 08:13

magic_lover schreef:
Bedankt voor alle meteen oordelende mensen, ik heb het verkeerde grafiekje geplaatst zie ik, ik bedoelde een andere namelijk.

Ik geloof zeker niet zomaar alles, en ook zeker niet wat de media of wie dan ook ons allemaal wijs probeert te maken. Integendeel.

Ben wel benieuwd welke grafiek je dan wel wilde plaatsen.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 10:00

Wat ik me afvraag. Waarom wordt er eigenlijk niet via urine getest? Want de waterschappen zeggen dat zij aan het rioolwater kunnen zien of er in een gebied corona heerst. Zelfs al geruime tijd voordat in dat gebied veel mensen ziek worden. Of is dat nog onbetrouwbaarder dan die swabs?
En kun je niet via bloedprikken (misschien wel zo'n klein vingerprikje) zien of iemand het heeft?

Er zal wel over nagedacht zijn hoor. Maar ik heb er eigenlijk niks over gelezen of je zo ook testen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 10:23

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 12:36

Virusdeeltjes komen voornamelijk in ontlasting voor.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 12:44

Ook maar bij de helft van de positieve mensen...

tokedri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 22:01

Ik moest vandaag testen
Nu al de uitslag
Binnen tien uur via de mail
Hoop dat het de goede is haha zo snel
Negatief

Janneke93

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 22:07

Ik moet me morgen laten testen. Geen koorts of echt verkoudheid, maar ik voel me wel grieperig en mijn keel is ook niet helemaal normaal, dus ik moet toch komen. Kijk wel heel erg tegen de test op, ben ook echt een watje met dit soort dingen. Hebben jullie nog tips of geruststellende woorden? O:)