De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 13:58

Kwanyin schreef:
Ik maak me meer zorgen om wat mensen uit paniek doen dan het virus zelf.

Tja, paniek kan al een ramp op zichzelf veroorzaken natuurlijk. Dat weegt bij mij ook mee met de overweging om van te voren al voldoende eten in huis te halen.

The_Cat

Re: De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 13:59

https://www.worldometers.info/

Er zijn nog steeds meer mensen gestorven aan de seizoensgriep dit jaar alleen al dan aan het coronavirus. Ik denk dat media gewoon graag paniek maken rondom zich.

Als je ook even verder kijkt op de statistieken naar die site zie je dat de grafieken allemaal beginnen te buigen. Dus zo dramatisch als ze in het nieuws doen zal het tot hiertoe nog wel niet lopen

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 14:05

Loretta schreef:
Wel merkwaardig dat een arts mondkapjes overweegt terwijl het RIVM stellig beweert dat mondkapjes niet beschermen. Ik begin wel steeds meer aan het RIVM te twijfelen.

Heeft het zin om een mondkapje te dragen om je te beschermen tegen het nieuwe coronavirus (COVID-19)?
In Nederland adviseren we alleen mondkapjes voor medisch personeel. Mensen die werken met (mogelijk) besmette mensen gebruiken professionele mondkapjes. Deze mondkapjes helpen alleen, als je ze op de juiste manier gebruikt; ze moeten heel goed sluiten over neus en mond, en je moet ze regelmatig wisselen. De simpele (papieren) mondkapjes die veel mensen in bijvoorbeeld China gebruiken, beschermen de drager niet tegen het virus. Verkeerd gebruik van de mondkapjes geeft schijnzekerheid.

Bron: https://www.rivm.nl/coronavirus/covid-1 ... antwoorden

Je moet dus wel het juiste type hebben én ze juist omdoen, maar zelfs die zijn niet meer te krijgen. (edit: voor de duidelijkheid, ik spreek nu wel over België)

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 14:24

simongek schreef:
Karl66 schreef:
Nee, die mensen zijn niet bereid zich aan allerlei hier ter plekke extra bedachte regeltjes te houden. Wat dan wordt vertaald als geen rekening met anderen houden.

Ik zie niet wat er mis is met een beetje rekening houden met anderen.

En ook vind ik die uitspraken over oudere of zwakkere onbeschoft. Net of het leven van die mensen niet uitmaakt. Zolang jij maar lekker je leventje gewoon door kan leiden.

Omdat het een valse tegenstelling is. Mensen die zich gewoon aan de adviezen van het RIVM houden, die nemen het virus gewoon serieus en houden gewoon rekening met andere mensen. Het is echt onzin om te beweren dat je pas rekening met anderen houdt als je allerlei zelfbedachte regeltjes volgt.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 14:41

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 14:46

Whale

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 14:54

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 15:24

germie schreef:
Hieruit blijkt ook weer dat mensen toch wel in paniek zijn. Je kunt iemand niet de schuld geven als die ergens was zonder dat hij of zij wist dat ie ziek zou worden:
https://www.telegraaf.nl/nieuws/8235143 ... e-carnaval

Ik denk dat ze vooral boos zijn, omdat alle mensen die bij dat feest zijn geweest nu in quarantaine moeten samen met de hele familie.

Dat zijn dus duizenden mensen die nu 2 weken opgesloten moeten zitten (in eigen huis?)

Ik snap heel goed dat mensen daar geen zin in hebben en daar boos om zijn.

2 weken misschien geen inkomsten (weet niet hoe dat in Duitsland geregeld is) is voor veel families waarschijnlijk niet te behappen.

En dit bericht komt zo plotseling dat waarschijnlijk heel veel van die mensen op dit moment niet eens voldoende voedsel enz in huis hebben...

Het gaat nu wel om héél veel mensen die ineens in quarantaine moeten.

Whale

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 15:30

Als Duitsland het goed doet zullen ze wel voor manieren zorgen dat men aan eten kan komen. Lijkt me sterk dat ze mensen gaan laten verhongeren.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 15:35

Whale schreef:
Als Duitsland het goed doet zullen ze wel voor manieren zorgen dat men aan eten kan komen. Lijkt me sterk dat ze mensen gaan laten verhongeren.

Dat zullen ze niet laten gebeuren, maar beeld je eens in dat jij nu stel op sprong 2 weken in quarantaine zou moeten.

Heb je echt werkelijk niets in de agenda staan wat dan gecanceld moet worden?

In Nederland zal je je waarschijnlijk "ziek" melden, waardoor je gewoon je salaris uitbetaald krijgt die 2 weken. Maar ik weet niet hoe dat in Duitsland geregeld is. Daarnaast ZZP krijgen niet betaald als er niet gewerkt wordt. Is toch echt heel erg zuur dat ondanks dat je je werkelijk prima voelt, niet mag werken met de financiële gevolgen van dien...

En wat als je bijvoorbeeld volgende week op wintersport zou gaan? Dan mag je geluk hebben als de annuleringsverzekering het gaat dekken.

Ik snap héél goed dat er woede is.

Whale

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 15:37

Andere mensen vast wel, maar ik heb de komende 2 weken niks in mn agenda staan nee :=

Maar ik had het alleen over het voedsel, niet de rest.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 15:39

Tja, dat de gevolgen van een niet voorziene quarantaine voor een doorsnee gezin vér kunnen dragen, lijkt me wel duidelijk. Maar om het de mensen die het virus onbewust verspreid hebben te gaan verwijten gaat me defenitief te ver.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 15:41

mvdende schreef:
Whale schreef:

Dat zullen ze niet laten gebeuren, maar beeld je eens in dat jij nu stel op sprong 2 weken in quarantaine zou moeten.

In Nederland zal je je waarschijnlijk "ziek" melden, waardoor je gewoon je salaris uitbetaald krijgt die 2 weken. Maar ik weet niet hoe dat in Duitsland geregeld is. Daarnaast ZZP krijgen niet betaald als er niet gewerkt wordt. Is toch echt heel erg zuur dat ondanks dat je je werkelijk prima voelt, niet mag werken met de financiële gevolgen van dien...

En wat als je bijvoorbeeld volgende week op wintersport zou gaan? Dan mag je geluk hebben als de annuleringsverzekering het gaat dekken.

Hoewel ik de woede wel begrijp, zou het mij dus niet gaan om de zaken die jij hier opsomt.
Het lijkt me geen drama om zaken uit je agenda te schrappen en als ZZP'er loop je nu eenmaal een risico.

Ik zie in jouw berichten alleen maar financiële overwegingen terugkomen, en dat heb ik al eerder gezien. Is dat dan het enige dat telt?

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 15:41

Whale schreef:
Andere mensen vast wel, maar ik heb de komende 2 weken niks in mn agenda staan nee :=

En ook kwa voedsel is het tricky.

Er zullen meerdere mensen zijn die net als ik gewoon niets in huis hebben om een aantal fatsoenlijke maaltijden mee te maken. Dan kan er wel voedselhulp komen, maar wanneer komt die? Vast niet binnen één middag.

En nog maar niet te spreken over mensen met één of andere voedselallergie.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 15:42

mvdende schreef:
Whale schreef:

En ook kwa voedsel is het tricky.

Er zullen meerdere mensen zijn die net als ik gewoon niets in huis hebben om een aantal fatsoenlijke maaltijden mee te maken. Dan kan er wel voedselhulp komen, maar wanneer komt die? Vast niet binnen één middag.

En nog maar niet te spreken over mensen met één of andere voedselallergie.....

Je weet toch helemaal niet hoe dit is geregeld? Je gaat uit van het negatieve. Lijkt me onnodig.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 15:46

Joman schreef:
mvdende schreef:

Hoewel ik de woede wel begrijp, zou het mij dus niet gaan om de zaken die jij hier opsomt.
Het lijkt me geen drama om zaken uit je agenda te schrappen en als ZZP'er loop je nu eenmaal een risico.

Ik zie in jouw berichten alleen maar financiële overwegingen terugkomen, en dat heb ik al eerder gezien. Is dat dan het enige dat telt?

Je kan het gewoon vergelijken met 2 weken politiecel! -:(-

Over het algemeen krijg je niet zomaar celstraf opgelegd :)* deze mensen nu dus wel, en nog buiten hun eigen schuld om ook.

2 weken de cel in, Alleen dan in je eigen huis....

En ja, er zijn genoeg mensen die het geld niet op de rug hebben groeien, die een hele tijd hard sparen voor vakantie.. of die simpelweg het financieel niet trekken om 2 weken geen geld binnen te krijgen.

Whale

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 15:50

Als ZZP'er zou het eventueel een probleem kunnen zijn, ligt eraan wat voor beroep je uitoefent. Is het in de bouw of iets dergelijks, dan is het lastig. Heb je een beroep waar je bij klanten langs moet gaan kan je nog regelen om met videochat elkaar te spreken. En als bijv. Grafisch vormgever is het ook niet perse een ramp.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 15:51

Maar hoe hou je die mensen binnen dan in hun eigen huis? Staat er een beveiliger voor de deur?

Whale

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 15:52

moonsparkle schreef:
Maar hoe hou je die mensen binnen dan in hun eigen huis? Staat er een beveiliger voor de deur?

Voor zover ik weet niet. Ze vertrouwen er denk ik maar gewoon op dat je je huis niet verlaat.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 15:52

Voedsel zou je kunnen bestellen en aan de deur af laten zetten.

Kennis gaat(ging) over twee weken naar Tenerife, die heeft nu al geannuleerd. Dat vind ik dan weer wel overdreven...

Whale: en ik dan? Ik ben ook ZZPer en ontvang mensen thuis. Via videochAt kan ik geen nagels zetten...

Whale

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 15:55

LadyMadonna schreef:
Whale: en ik dan? Ik ben ook ZZPer en ontvang mensen thuis. Via videochAt kan ik geen nagels zetten...

Vragen of ze hun nagels eraf willen trekken en voor je deur willen neerleggen :j

Maar daarop zei ik, voor sommige beroepen is het wel een probleem ja.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 15:56

Minister Bruins heeft gisteren gezegd dat hij quarantaine van gebieden niet uitsluit als het hier komt. Dus het is niet zo gek om wel ergens te bedenken wat je zou doen als het zou gebeuren. Want het is niet de vraag of het gebeurd, maar wanneer het gebeurd.

Olle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 15:58

Veulen84 schreef:
Minister Bruins heeft gisteren gezegd dat hij quarantaine van gebieden niet uitsluit als het hier komt. Dus het is niet zo gek om wel ergens te bedenken wat je zou doen als het zou gebeuren. Want het is niet de vraag of het gebeurd, maar wanneer het gebeurd.

Ik lees al even mee met deze discussie over het Corona-virus, maar ik wil toch even hierop inhaken.
Ik heb gisteren minister Bruins mogen aanschouwen in DWDD, maar dat vond ik alleszins niet geruststellend. Deze man zorgt voor meer paniek dan rust, gelukkig zat er een man met verstand van zaken naast hem die hem meerdere malen uit de brand heeft geholpen.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 15:59

En wat dacht je van mensen met honden?

Hele gezinnen moeten in quarantaine, dus het is niet zo dat één lid van het gezin de hond even uit kan laten.

In mijn geval zou ik echt een probleem hebben. Heb wel een adresje waar mijn hond heen kan, maar dat is 4 uur reizen vanaf huis met het ov en kost voor 15 dagen €225....

Dus naast dat ik éérst 8 uur in het ov moet zitten voordat ik in quarantaine kan gaan, kost het ook nog eens klauwen met geld....

Die hele gebieden die afgesloten zijn, daar mogen de mensen zich tenminste nog "vrij" rondbewegen in het afgesloten gebied.

En als inderdaad de supermarkt gewoon bevoorraad mag worden, dan is het probleem al een stuk minder erg.

Dan kan ik bijvoorbeeld gewoon mijn hond zelf uitlaten en gewoon zelf boodschappen doen voor hond en ik.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 16:00

Wanneer je als zzp'er al niet voldoende opzij hebt gelegd om 2 weken zonder inkomen te kunnen, moet je toch even naar je bestedingspatroon kijken.

Alhoewel ik enorm hoop dat alles uiteindelijk meevalt (& Twitter je soms doet denken dat het helaas helemaal niet lijkt mee te vallen.... hoeveel persvrijheid is er immers in China? nul), denk ik dat een beetje 'matigen' met alles geen kwaad kan.

Wanneer het vliegverkeer eens even een flinke poos op z'n reet ligt zou dat toch wel erg fijn zijn.