Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

J0anieke

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 21:05

Ik spoel m tussendoor ook met water om en kook hem voor en na de menstruatie week.
Vooral NIET met zeep wassen die er niet voor is bedoeld, die kunnen de cup beschadigen.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 10:08

Ik kook hem tussen de menstruatie door 1x uit. Meestal in het ei in de magnetron (sterilisatie ei) maar soms in een pannetje. Als hij erg troebel wordt dan wordt het toch weer schoner met in een pannetje.

Tussendoor spoel ik met 1x met water en 1x met intiem was van de Kruitvat.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 12:14

Hier was ik hem uit en kook hem nadat mijn menstruatie voorbij is,en dan voor gebruik nieuwe periode nog ff vlug in de waterkoker gooien.

Zuchini

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 13:30

Super bedankt voor de informatie. Ik heb geen magnetron dus dat wordt gewoon in een pannetje en uitkoken elke keer voor en na de menstruatie. Ik heb wel een steriel bakje om op te bergen dus daar gaat ie tussendoor in. Het is even wennen met inbrengen en uithalen maar ik ben er zeker wel blij mee. Ik heb trouwens de mamicup.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 13:35

Zuchini

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 13:39

Dat wordt dus het zakje haha. Ik heb deze om in te steriliseren en bewaren. Maar dat wordt m dan dus niet Afbeelding

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 13:40

Kan je hem prima in bewaren, mits je het deksel niet dicht doet.

Ik doe hem in een zakje, maar heb dan ook niet zo'n mooi ding er bij.
Die is wel handig zeg, als je hem mee wilt nemen in je tas.

Zuchini

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 17:55

Ja dat leek mij ook. Het is een magnetron -sterilisator en bewaardoosje in 1.want ik dacht al, hoe ga ik ding nou meenemen naar werk en stal. Want ik kan er niet bepaald de klok op gelijk zetten haha

Zal erop letten om de deksel wat open te laten.

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 19:03

Ik heb die ook maar omdat ie zo buigbaar is is ie super onhandig met heet water erin. Zelfs met de plastic ring die erom kan is het echt goed oppassen (ik doe de cup in water in de magnetron).

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 20:43

Ik draag de cup al als ik verwacht ongesteld te worden. Soms is dat dan inderdaad een dagje zonder bloedverlies.
En soms vergeet ik het helemaal en heb ik altijd voor nood tampons in mijn tas (Wat een rot dingen)

Maar ik heb wel een heel regelmatige cyclus

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 09:31

Hier een filmpje over schoonmaken, uitkoken en bewaren van Put A Cup In It:

Zuchini

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 14:57

Super handig, bedankt!

_Mirjam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 15:25

De start is al totaal verkeerd. NOOIT bloed afwassen met warm water, altijd met koud water. En als herhaling: al die zeep-zooi is echt niet nodig, en zelfs niet goed voor je lijf en voor de cup.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 15:25

Peroxide lijkt me ook niet heel goed voor je cup...

_Mirjam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 15:28

Nee inderdaad, als hij ooit zo verkleurd zou raken (hoe??) dan zou ik 'm liever vervangen.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 15:29

_Mirjam schreef:
Nee inderdaad, als hij ooit zo verkleurd zou raken (hoe??) dan zou ik 'm liever vervangen.

Waarschijnlijk door het stollen van alle eiwitten die je er met heet water dus niet goed af krijgt? :') Maar idd, dan zou ik ook een nieuwe kopen. Alhoewel ik de van mij toch ook al wel een tijdje heb maar die ziet er nog steeds goed uit.
Ik zou namelijk ook niet zomaar met een (zachte) borstel over mijn cup gaan wrijven, ik ben veel te bang voor beschadigingen ofzo haha..
Laatst bijgewerkt door Blacky94 op 06-04-18 15:29, in het totaal 1 keer bewerkt

_Mirjam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 15:29

Ohja, natuurlijk!

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 17:49

Oh, ik was de mijne gewoon met warm water. Omdat ik niet met m'n handen onder een koude kraan wil. En al helemaal niet vervolgens een koude cup met koude vingers inbrengen :+
Heb de mijne nu dik 2jr en geen vlekken/verkleuringen.
Die peroxide is misschien voor hysterische Amerikaanse vrouwen? Er staat wel bij dat je het bijna nooit moet doen, 'if at all' - klinkt voor mij alsof ze er zelf ook geen voorstander van zijn.

_Mirjam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 18:03

Als je bloed wegwast met warm water, stollen de eiwitten en maak je het dus juist niet goed schoon ;) na het wassen met koud water kan je 'm wel onder de warme kraan houden, voor als je dat prettiger vindt met inbrengen.

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 21:26

Tijdens gebruik ik altijd koud water, voor en na zeep. Waterstofperoxide kan je ook prima gebruik om te steriliseren hoor, of 70% alcohol. Je hoeft het niet per se te koken.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 14:15

Mijn intresse is ook gewekt.

Ik ben al 10 jaar aan de prikpil. Heb dus ook geen normale menstruatie.
Zo heb ik weken / maanden nergens last van. En zo voel ik even pijn in mijn buik loop naar de wc en komen er mooie proppen uit. Dan draag ik voor de zekerheid altijd een inlegkruisje om het laastste beetje nog op te vangen. Zo kan ik nog 3 dagen dragen en er komt niks meer maar zo kan ik na een uurtje weer wisselen.
Zoals je leest voel ik het meestal aankomen en dit zijn dan dikke vliesjes wat nog een beetje na kan druppel.
Is een menstruatiecup dan ook geschikt? Kan ik die gewoon 'langere' tijd dragen? Vind het een vies gevoel om dag in dag uit een inlegkruisje te moeten dragen voor het geval dat. Dan lijkt me een menstruatiecup gebruiken voor overdag fijner.

Zuchini

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 14:54

Ik moet zeggen dat ik de laatste dag wat minder comfortabel vind met inbrengen, maar ik heb nauwelijks nog vloeiing. Krijg hem er nauwelijks in en het is wat pijnlijk. Je voelt er verder niets van zodra je hem in hebt felicity. Denk wel dat het voor jou zou kunnen werken. Even goed uitzoeken welke cup bij je past.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 15:16

Dat is inderdaad ook nog een dingentje. Welke maat.
Ik neig nu naar de kleinste. Nauwelijks vloeiing. En het is allemaal behoorlijk krap daar beneden.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 19:32

Zuchini schreef:
Ik moet zeggen dat ik de laatste dag wat minder comfortabel vind met inbrengen, maar ik heb nauwelijks nog vloeiing. Krijg hem er nauwelijks in en het is wat pijnlijk. Je voelt er verder niets van zodra je hem in hebt felicity. Denk wel dat het voor jou zou kunnen werken. Even goed uitzoeken welke cup bij je past.

Welke heb je? Je zou voor de lichte dagen wellicht dan een zacht cup kunnen gebruiken? Of een kleinere. Het moet geen pijn doen. Ook niet als je bijna niet meer vloeit

Zuchini

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 00:02

Nessa Ik heb de mami cup maat L. Qua inhoud heb ik het nodig de eerste 2 dagen maar ik ben ook nogal krap gebouwd.

Felicity op YouTube kan je heel veel filmpjes vinden over welke geschikt is voor welke situatie. Zou er in alle rust eens naar kijken. Het ene merk is wat zachter, een ander weer wat steviger.