"Mollig" is de nieuwe standaard?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 13:53

little_king schreef:
Mensen willen wel,maar hebben het ook druk, dus toch vaak de basis uit een pakje/potje.

Dat is weer zo´n onterechte dooddoener welke ongetwijfeld verzonnen is door een marketingafdeling.
Het is gewoon een kwestie van te beroerd zijn om zelf even na te denken. Niet anders dan het niet lezen van de verpakking waar de meeste (láng niet alle |( ) ellende op staat.

little_king

Re: "Mollig" is de nieuwe standaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 13:54

Ik werk niet op de marketing afdeling :D
In nederland zijn er amper gezonde pakjes/potjes te vinden, kun je lezen wat je wilt.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 14:16

little_king schreef:
Ik werk niet op de marketing afdeling :D

Jouw opmerking is danook niet origineel, maar een veelvuldig herhaalde echo ván.

Citaat:
In nederland zijn er amper gezonde pakjes/potjes te vinden, kun je lezen wat je wilt.

Vandaar dat die pakjes/potjes gepakt worden. Dat is nu net de crux.
Er staat zo ingewikkeld mogelijk, zo weinig mogelijk op en de marketing slogan dat het makkelijk is, wordt net zo kritiekloos geslikt.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 14:18

Winged schreef:
Eten bij de MC: http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/gez ... elijk.html Het is inderdaad gezonder dan een burger, maar echt heel erg gezond....

Je moet gewoon ook niet ontbijt en lunch en diner daar gaan nuttigen.
Als ik in mijn dagelijks totaal menu een salade inpas, is dat een gezonde keuze.
Overigens is een gewone hamburger op zich ook niet zo ongezond, het zijn meer de grotere porties, toevoegingen als kaas en bacon en het te vaak en te veel nuttigen ervan.

Maar in een "normaal" restaurant zul je ook de grootste moeite hebben om een uitgebalanceerd gezond menu samen te stellen als je drie maaltijden bij elkaar op gaat tellen!
Dat is dus niet alleen in een fastfood restaurant zo.

Heb je trouwens wel eens gezien hoe Amerikanen ontbijten? Daar kan ik een hele dag van eten en overhouden voor de volgende dag. En dat is warm eten he, ontbijt wordt daar gebakken of gekookt. Pannekoeken, broodje (laat dat -je er maar af) vlees, pizza, noem maar op. Een engels ontbijt is er niks bij. Zo ver is het in Nederland nog niet, dacht ik.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 14:21

Het gros van de Nederlanders eet ronduit slecht en beweegt amper. En zo is het en niet anders. Ik zie het om me heen, ik zie het in de supermarkt (moet je eens kijken wat ze allemaal in hun wagen gooien). Dan moet je ook niet zeuren. Zo simpel is het.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 14:21

Nee ook geen echo, gewoon een beleving van hoe het gaat in een drukke maatschappij.
Boven op de berg is het misschien rustig, helaas zijn we in Nederland te druk en gejaagd.
Als wij in een ander land komen is dat het eerste wat je merkt, dat alles zoveel minder gejaagd gaat, minder prestatie druk.
En dan komen de pakjes en potjes. Maak die gezonder en vele zijn al een stukje geholpen.
Dan kan het etiket ook weer simpel. :)

Als ik naar de mac ga weet ik dat ik ongezond ga snacken.
Lekker af en toe eens, maar niet te vaak.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 14:23

Nederland is in vergelijking met de VS gezond. Maar eerlijk is eerlijk: Er zijn in Nederland mensen die aan de zware kant zijn. Het is niet zoals in de VS dat meer dan de helft obese is.

(Trouwens, ik ben helemaal weg van de Mc Café. Baal er zo van dat we die niet (meer) in NL hebben :+ )

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 14:24

Hou toch op, met 'we hebben het zo druk, dus...'. Ik heb een kind van 8, ben alleenstaande moeder met een baan, een paard, een sociaal leven, vele interesses, ik sport en toch eet ik gezond. Het kan best. Het is een keuze. En ik vind het een investering in mezelf en in mijn dochter. Ik eet bewust, ik beweeg bewust en ik heb nergens last van. Zouden meer mensen eens moeten doen. In plaats van dat gezeur van 'ik kan er niets aan doen'. Pfff.....

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 14:27

Maar de mensen gebruiken die smoes.
Ik begrijp dan niet dat er niet door de fabrikanten op in gesprongen wordt.
Maak basis pakjes gezonder, dan scheelt dat al heel veel.

Ik ben ook iemand die die smoes gebruikt.
Door mijn trage schildklier heb ik minder energie dan veel andere. Elke dag sporten was vroeger gewoon, nu kan ik dat niet meer, dus dubbel op fout.
Na mijn werk is de fut er flink uit. En dan wordt er ook vlug gekookt, ja met een basis uit een pakje of potje. Wel met verse groente er in, maar dat heeft dan nog maar amper nut.

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 14:31

delvira schreef:
fruit en groenten goedkoper maken, en junkfood duurder...

Maar dat gaat niet.
Want als groente en fruit nog goedkoper worden dan maken boeren verlies en is er helemaal geen groente en fruit meer.

Je kunt prima gezond eten met een klein budget.
Met een tros bananen, een klein doosje eieren en wat voorgesneden fruit kun je een heel gezin volproppen met gezonde calorie arme pannenkoeken.

Met een zak volkoren rijst, grote broccoli en een bakje champignons kun je ook 3 mensen voeden, kost net zoveel als 3 diepvries pizza's.

Heb een cliente gehad die niet veel geld had om haar gezin gezond te laten eten en voor sportschool was al helemaal geen geld. En de Lidl was 20 minuten lopen.. Ze was fulltime moeder, dus probleem was snel opgelost. Te voet naar de Lidl om gezond eten te kopen, terug lopen.
Gezond eten, gratis beweging, gratis gewicht heffen en geen kosten voor een buskaartje.

Er is helemaal niks mis met een frietje en pizza eten en daar ook oprecht van te genieten.
Maar als dat je basis dieet is dan is er wel wat mis.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 14:35

Ik denk dat wij aardig Amerika achterna gaan als we niet oppassen!

En wat betreft de pakjes en potjes met toevoegingen... gewoon niet meer (zo vaak) gebruiken.
Je wordt vanzelf creatief.

Overigens is warm eten in de ochtend wel beter dan koud eten schijnt.
Maar dan idd geen zoete meuk en gefrituurd spul.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 14:37

Goedkoper kan wel, als onze staat mee zou willen helpen. BTW er af als voorbeeld.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 14:42

Wat ik zeg, het is een investering in jezelf. Ik heb het financieel echt niet makkelijk in mijn eentje met kind en paard, maar door creatief te zijn lukt het echt wel. Als het mij al lukt, lukt het anderen ook, hoor. Maar wil je het ook echt? Wil je die junkfood en gemaksvoeding ook echt laten staan? Ik merk dat veel mensen zo verslaafd zijn, die kunnen niet zonder. Het gekke is dat je ook verslaafd kunt raken aan gezond eten. Ik voel me gewoon niet lekker, als ik patat eet (en ja, soms eet ik dat, want ik wil mijn dochter haar patatje niet misgunnen, maar heel eerlijk.... Ik hoef die ellende niet meer). Bovendien hoor ik veel mensen klagen over duur, gezond eten, maar ze roken wel en/of zitten regelmatig aan de alcohol en dure frisdranken of zijn hun auto niet uit te krijgen (dure benzine, terwijl ze vaak ook kunnen fietsen, die kleine stukjes). Schiet mij maar lek, maar ik snap dat niet, hoor.......

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 14:43

Een simpele tip: haal je verse groente bij de Turk.
Die zijn (bij ons iig) echt een heel stuk goedkoper. En je kan ook gewoon losse stukken kopen. Ideaal als je net als ik alleen bent.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 14:44

Dat is ook een hele goeie, Needje, die zijn nog vaak lekkerder ook. :j

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 14:46

Ook kruiden zijn spotgoedkoop daar. Bosje munt voor 40 cent. Doe ik een week thee mee zetten!
Bij de AH betaal je iets 2 zoveel voor een paar sprieten.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 14:47

Voor veel mensen geldt dat, maar voor veel ook niet hoor :)
Hier is er alleen frisdrank als er bezoek is. Roken gebeurt ook niet en drinken ook niet.
Auto neem ik wel veel, de dichtstbijzijnde super is 5 km verderop en dan kom ik weer met dat ik naast mijn werk niet de energie heb om 10 km te fietsen. Helaas.
Natuurlijk doen vele dat anders, maar ook niet zoveel als er vaak wordt gedacht denk ik zo.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 14:54

little_king schreef:
Voor veel mensen geldt dat, maar voor veel ook niet hoor :)
Hier is er alleen frisdrank als er bezoek is. Roken gebeurt ook niet en drinken ook niet.
Auto neem ik wel veel, de dichtstbijzijnde super is 5 km verderop en dan kom ik weer met dat ik naast mijn werk niet de energie heb om 10 km te fietsen. Helaas.
Natuurlijk doen vele dat anders, maar ook niet zoveel als er vaak wordt gedacht denk ik zo.

Nou, ik loop al wat jaartjes mee en ik zie het wel heel erg om me heen. In alle lagen van de bevolking. Het wordt steeds erger. En sommigen nemen mij kwalijk dat ik er geen last van heb ('ja, jij hebt geen klagen met jouw figuur') en dan denk ik 'nee, maar ik leef ook heel anders!'. En dat zien ze niet of willen ze niet zien, want dan moet men naar zichzelf kijken en dat is te confronterend. Tja......... Bewegen hoort er wel bij, hoor. Je moet je spieren regelmatig aanspreken. Zeker als je (zoals ik) ouder wordt (ben 40 plus inmiddels).

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 15:00

Bewegen hoort er zeker bij en ik denk dat daar voor een nog groter euvel zit dan alleen maar het eten.
Het werk wordt lichter door alle apparaten.
Bij mij zit het daar in ieder geval wel.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 15:04

little_king schreef:
Bewegen hoort er zeker bij en ik denk dat daar voor een nog groter euvel zit dan alleen maar het eten.
Het werk wordt lichter door alle apparaten.
Bij mij zit het daar in ieder geval wel.

Ligt ook aan het werk wat je doet. Toen ik met mijn eerste bijbaantje in de horeca werkte viel ik in de zomer met gemak 5kg af. Inmiddels zijn we alweer bijna 10 jaar verder en heb ik een zittend beroep. Hoewel ouder worden ook invloed heeft op het lichaam weet ik dat ik nu ook veel meer moet doen om in vorm te blijven. Nu kom ik zelf op een gemiddelde uit van 1,5 uur sporten per dag, maar ik kan begrijpen dat anderen niet zoveel tijd hebben om te sporten.

Ok ok, weer vrijgezel zijn scheelt ook veel in tijd :=

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 15:06

ja bij dergelijke baan zal dat wel ja :)
Ik loop een uur per dag en mest nog wat stallen, maar dat is gewoon niet voldoende.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 15:15

Een personal trainer die ik ken zegt dat 70% eten is! En maar 30% training.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 15:17

Voeding is ook heel belangrijk hoor Needje! Maar dan wel goede voeding. Als ik mij dag in dag uit vol ga proppen met alles wat vettig is dan komt het ook niet goed. En ja, ik eet mijzelf ook wel eens lekker rond met een BBQ hoor ;)

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 15:19

Needje schreef:
Een personal trainer die ik ken zegt dat 70% eten is! En maar 30% training.

Eten is alles.

Je kunt sporten wat je wilt maar als je eten niet in orde is dan sport je voor niets.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 15:23

Needje schreef:
Ik denk dat wij aardig Amerika achterna gaan als we niet oppassen!

Dat is al een heel eind op weg. De consumptiemaatschappij op zich is een kopie van het amerikaanse economische model gebaseerd op designed obsolence. De vetzucht is een ander aspect ervan.
Waar de landscultuur plat gemaakt wordt door de oppervlakkigheid van de veramerikanisering maakt de locale pluriformiteit plaats voor vetzucht promotende multi-nationale eenheidsworst.