B12 Tekort Deel ll

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Joosiien

Re: B12 Tekort Deel ll

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 19:07

Hebben jullie ook vetter haar/huid (slechtere huis). Mijn hoofdhuid jeukt ook steeds heel erg. Ik heb nu mijn zevende injectie gehad (van een serie van vijf weken lang twee x per week een injectie). Ik voel mij nog niet anders/fitter dan voorheen.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 17:25

Ik begin ook een vettere huid te krijgen, heb gister 4e injectie gehad.

Volgens mij ligt het er ook aan hoe lang je al een tekort hebt, het herstel kan lang duren. Ik heb gister en vandaag voor het eerst geen middagdutje meer gedaan maar de eerste weken heb ik juist veel meer geslapen.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 15:53

Even een positieve update: Sinds deze week heb ik meer energie, heb vanmorgen zelfs in het bos gewandeld!
Daarnaast kan ik beter tegen prikkels (gister in een drukke winkel geweest zonder oordoppen) én ik houd het de hele dag vol zonder tussendoor te moeten slapen *\o/* .

Wát een verschil, eerder moest ik na het douchen al weer gaan liggen.

Morgen mijn 5e injectie, raden jullie aan om toch het hele traject te doen van 10 injecties? de HA geeft er 6 standaard, maar als ik er 10 wil dan gaat hij daarin mee.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 16:21

Opstart is altijd 10 injecties.. hetzij 1x per week voor 10 weken, hetzij 2x per week voor 5 weken.
Bij neurologische problemen wordt langere tijd (2 jaar) 2x per week geadviseerd.
In ieder geval niet minderen voordat al je klachten weg zijn.. ;)

MoSt81

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 18:56

Zeker 10 als opstart doen. Daarna kun je afbouwen maar alleen als dat gaat.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 20:46

Dank voor het advies, dan ga ik vragen voor 10 injecties.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 12:31

Ik voel me al een tijdje niet lekker en vandaag kwam de uitslag van het bloed. Mijn b12 was 130,maar dat was niet zodanig laag om actie te ondernemen volgens mijn huisarts. Advies was over 6 weken weer prikken.
Maar nu hoor en lees ik dat 130 wel degelijk te laag is.. heb voor morgen een afspraak gemaakt met de huisarts weer want ik wil gewoon van alle klachten af.

Weet iemand hier meer over?

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 13:32

Mijn huisarts hanteert een ondergrens van 121, ik had 132. De NHG hanteert echter een ondergrens van 148.

Ik heb mijn HA daarop gevraagd of ik toch injecties kon krijgen, daar ging hij mee akkoord.
En na een paar weken beginverergering merk ik nu zeker verbetering :j

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 17:43

Nou 130 zou ik niet mee akkoord gaan.. :/
Ik zou als jou was een tijdje 2 x per week gaan injecteren, minstens 1x per week.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 04:25

Ik ben een poos geleden gestopt met spuiten... En dat was stom. Heb zoveel moeite met het prikken dat ik me er niet meer toe kon zetten, bleef maar uitstellen. Maar heb zenuwschade in mijn armen en benen en dat ging hard achteruit... Had al steeds meer pijn, maar stond aan de bak te kijken naar mijn zus die aan het rijden was, die vroeg of ik het krukje even uit de bak wou halen. Maar wat ik ook probeerde, ik kon het krukje niet optillen -O-

Bloed laten prikken en B12 was 120 en Vitamine D 12... Vitamine D slik ik al 6 jaar pillen voor, maar is ook al 8 jaar zo laag. Nouja hij was 6 jaar geleden <8. Maar B12 was toen ik prikte 1400.. Die is dus wel weer keihard gezakt. Meteen mooi voorbeeld voor hoe weinig de waarde zegt als je prikt :Y)

Toch maar weer spuiten dus. Al gaat het nogsteeds niet goed, prik niet zo vaak als zou moeten ;(

Meliaforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 08:12

Volgens mij kan je voor vitamine D ook injecties krijgen en anders hoge dosis via druppeltjes nemen.. jouw waarde is echt laag. :=

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 09:45

Ik prik om de 5 dagen zelf, maar leuk vind ik het niet. Het doet gek genoeg nauwelijks pijn. Maar het idee dat je in je eigen been moet prikken vind ik toch heel moeilijk. Ik juich de dag toe dat ik zo verbeterd ben dat ik om de 7 dagen ga prikken. Ik weet wel zeker dat ik mijn hele leven verder zou moeten blijven prikken. Maar aan de andere kant van een half jaar bijna niets meer kunnen en de diagnose MS op mijn voorhoofd (die moet er ook nog af), doe ik alles weer dankzij de B12. En dan moet ik dat prikken er maar voor over hebben.

Je kunt ook pillen bestellen met een hoge D3. Deze gebruik ik nu 1.5 jaar naar volle tevredenheid. In de winter 10.000iu 2 pillen en in de zomer 5000iu 1pil. http://www.bulkpowders.nl/vitamine-d3-t ... 00-iu.html
Mijn vitD3 was 17..... en mijn huisarts vond dat hoog genoeg.....:-(.

Meliaforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 10:53

Yarrah is je vitamine D nu wel een normale waarde? Hij moet volgens mij tussen de 50 en 100 oid liggen. Alles onder de 50 is sowieso te laag. Vitamine D wordt beter opgenomen in combinatie met olie/vet , daarom zou ik eerder kiezen voor druppels/spray of een 'oliecapsule'.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 11:06

Mijn vader krijgt nu injecties ipv pillen. Die gaven hem enorme jeuk. De injecties gaan goed. Maffe is de man is bijna 83 maar nu langzaam aan lijkt toch wel dat ik mijn allergien en tekorten heb van hem. Pas het latste jaar worden bij hem ook tekorten en overgevoeligheden vastgesteld die hij eerder nooit had.

Maar gestopt met de b12 prikken is niet slim. -O- nee het is niet leuk een naald in je te steken of te laten steken. Maar zoveel lichamelijk en geestelijke klachten is nog veel ellendiger.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 11:54

Als je injecties B12 hebt, moet de D3 waarde tussen de 80 en 100 liggen.
Inderdaad bind D3 zich aan vetten, dus neem ze tijdens een maaltijd in, dan zit je altijd goed.
Zelf begon ik in mei met een waarde van 49, en in november was deze 79..
Nog te laag naar mijn zin, ookal vond de huisarts hem goed.
Ik slik dus dagelijks een softgel D3 met 3000 IE.

Maandag weer bloed na laten kijken; ik heb het vermoeden dat mijn foliumzuur te laag is geworden.
Ik spuit om de 72 uur B12, en verbeterde goed, maar heb de laatste week dat mijn hersens wat trager zijn.
Ik slik dus geen foliumzuur bij, maar eet wel dingen waar veel foliumzuur in zit.
Ben ook heel benieuwd naar mijn D3.. want als deze nu goed is kan ik softgels bestellen met 1000IE.

Meliaforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 12:02

Als ik zuigtabletten van AOV neem met deze samenstelling; Vitamine B12 (dibencozide) 1.500 mcg
Foliumzuur (pteroylmono glutaminezuur) 500 mcg.

Dan krijg ik ook jeuk en vooral jeukende benen.
Ik wil eigenlijk even kijken of ik het red op smelttabletten want er is nooit gekeken waarom ik een tekort had. Maar dan moet het niet met deze samenstelling zijn. :+

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 18:00

Ja, stoppen was echt het stomste wat ik kon doen -O- Voor ik wist dat ik tekort had ging het helemaal niet goed, ook psychisch. Toen ik begon met spuiten ging het een stuk beter. Kon me er ook altijd wel toe zetten om toch te spuiten, maar het geeft behoorlijk stress.. En op het moment dat ik besloot te stoppen had ik dat sowieso al heel erg, want er werden 2 gezwellen gevonden op m'n nier en eierstok.. En die op mijn nier bleek er al langer te zitten, wat ik trouwens nooit gehoord had, maar die bleek ook nog gegroeid.. Ze dachten dus dat ik nierkanker had. Dat bleek gelukkig niet zo te zijn! Het gezwel op m'n eierstok is wel verwijderd en na die operatie ben ik een half jaar ziek geweest... Toen kon ik me er totaal niet meer toe zetten en ben ik dus gestopt -O-

Moet nu gewoon weer 2 keer in de week prikken en doe dat niet meer zelf, want dan ga ik van m'n stokkie.. Als een ander het doet, dan kan ik door heel goed op m'n ademhaling te letten dat nog net voorkomen. Moet van m'n huisarts ook steeds op een andere plek prikken, maar dat wil gewoon echt niet. Doe het altijd links in m'n bovenbeen op hetzelfde plekje... Heb het wel eens in m'n andere been geprobeerd, maar alleen de naald er in doet al vreselijk pijn.

Ik slikte eerst Vitamine D pillen van Now. Dat zijn ook van die olieachtige dingen en dan 5.000 per pil, daar nam ik er 2 per dag van. Maar hoger word die waarde niet :? Terwijl die pillen op het forum van de b12 stichting toen aangeraden werden, die zouden heel goed moeten zijn. Naja pillen zullen dan vast goed zijn, maar ik wss niet.
Injectie's zouden misschien de oplossing wel zijn idd, prik je die ook in de spier? Of gewoon onder de huid?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 18:07

Geen idee. Heb dat mijn paps niet gevraagd. Ik kom zelf voldoende buiten om d bij te tappen maar merk dat ik daarin wel op zonneenergie loop

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 18:17

In de spier lees ik op google -O- Dacht, als het nou gewoon onder de huid is, dan is er meer keuze voor waar ik dat doe. Maar dat zou dan ook been worden... Maar ik denk dat die injectie's maar een paar keer nodig zijn? Misschien dat ik het dan wel wil proberen... Ik ga het maandag even overleggen met m'n huisarts! :j

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 19:09

In je bil is misschien fijner! Ik laat me om en om in linker- of rechterbil injecteren.

Daarbij sta ik op 1 been met knie gebogen. Het been aan de kant waar inhectie komt laat ik hangen. Dan ontspan je beter en doet het minder pijn.
Ooh ja ik leun met mijn handen op de behandeltafel.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 01:13

In m'n bil kreeg ik ze eerder altijd bij de huisarts, dat geeft helaas hetzelfde probleem :( Al bedenk ik me nu wel dat het wel de oplossing zou kunnen voor het probleem met littekenweefsel.. Want de pijn tussen linker bovenbeen of rechterbil is wel redelijk gelijk, dus ik zou daar wel tussen kunnen wisselen.

Moet ik ook maar eens bespreken met m'n huisarts. Want in m'n bovenbeen heb ik het geleerd van de assistent. Maaar.. Ik weet dat je in je bil dichter op een grote zenuw zit, maar waar die precies zit en waar je dus wel kunt prikken, dat weet ik niet.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 01:14

Ik vraag me trouwens nog wat af, zit hier toevallig nog iemand met zenuwschade, die mijn probleem herkent? Als ik wil gaan slapen, dan voel ik mijn duimen, aan beide handen. Het is een heel apart gevoel en het zit er echt in, het is niet mijn huid ofzo. Als ik op m'n zij/buik lig met een arm onder m'n kussen, dan is het gevoel veel erger. Ik leg dus een fleecekleedje bij mijn kussen en daar wikkel ik mijn hand dan in, of doe er een sok omheen. Aan de andere kant maak ik dan een vuist en houd ik m'n duim dus vast. Dan pas voelen m'n handen/armen ontspannen, terwijl ze dat dus eigenlijk helemaal niet zijn. Merk dat ook wel in m'n nek en schouders.

Nou vertelde ik dat aan m'n huisarts, hij moest er om lachen en gooide het op de schade in de zenuwen... Overdag denk ik, ja, dat klinkt logisch. Maar als ik dan op bed lig en weer helemaal gek word, dan probeer ik altijd een andere reden te vinden.. En dan denk ik, het word erger als ik m'n arm onder m'n kussen doe. Zal het dan wel echt door kapotte zenuwen komen? Ik weet het gewoon niet en ben bang dat m'n huisarts het te snel op zenuwschade gooit...Straks is er gewoon wat aan te doen.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 10:58

Het kan ook gewoon zijn dat je nodig naar de osteopaat moet vanwege te strakke weefsels en banden bij je borst waar de bloedvaten en zenuwen lopen richting je armen en handen.

Ilse_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 13:23

@Daphne: Ik heb ook zenuwschade gehad, daar ik de coördinatie over de linkerkant van m'n lichaam aan het verliezen was en ik 5 seconden voor ik iets aan die kant ging bewegen dat heel bewust moest denken om het daadwerkelijk te kunnen bewegen. De afgelopen jaren veel zenuwpijn gehad, maar ik kan je wel vertellen dat het bijna volledig is hersteld na 4 jaar. Gelukkig! Er zal altijd iets restschade zijn, maar mensen die me niet kennen, merken het absoluut niet. Het komt vooral nog terug in hoge stressperiodes. Het is een kwestie van genoeg rust nemen, en dan echt genoeg rust. Door revalidatie werd ik gedwongen alles neer te leggen en iedere 2 uur een kwartier te gaan liggen en dat 8 weken lang. Daarbij coördinatietraining. Het kost veel tijd om ze te laten herstellen en het gaat langzaam, maar het kan dus goed komen!

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 14:43

Ik heb wel dat tintelende gevoel in mijn handen gehad, wat je ook voelt als je handen "slapen". Maar dat is weggegaan toen mij B12 weer op peil was.