ADD - ik word er zo MOE van!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

milo

Re: ADD - ik word er zo MOE van!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 12:19

Maar ik hb me nog nooit zó lekker en relaxt gevoeld als met blowen! Wijntjes komt niet eens in de buurt, en dat vind ik al heel lekker voor het 'roesje'. Ik ben blij dat ik dan wel ADHD heb maar ook nog hersenen om te bedenken dat beiden gevaarlijk voor mij zijn omdat ik het zo lekker vind. Hoewel, ik hou wel van een wijntje op zn tijd :p

Lady_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 13:02

Ik durf ook niet te blowen, dronken te worden, te gokken, dat soort dingen... Voel gewoon aan mezelf dat ik die rem mis om het leuk te houden, en niet door te slaan naar die verslaving...

Over een gebrek aan rem gesproken... Ik ben goed eerlijk naar mezelf geweest (ooo wat haat ik dat...), omdat mijn vriend binnenkort teruggaat naar de VS, en ik nog 3 jaar moet studeren. En ik trek het gewoon niet om 3 jaar vrijwel zonder sex te zitten. Ik vind het zooooo zwak van mezelf, maar ik heb gewoon dat fysieke contact nodig... Aangezien vriendlief vreemdgaan toch niet heel erg waardeert, worden er nu harde gesprekken gevoerd over hoe we dat nu aan gaan pakken... Tips zijn van harte welkom. Ik weet dat ik vroeger of later gewoon een keer geen nee ga zeggen tegen iemand...

En dan ben ik ook nog eens heel erg ongesteld. Het doet echt pijn. -O-

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 14:29

Ik heb me helemaal suf geblowd vroeger. Ik wil het iedereen afraden, helemaal ADHDers. Ik kreeg ernstige last van paranoïde gedachtes en heb een lichte psychose gehad. Niet verstandig om aan drugs te beginnen als je al een neurologische rommelpot je je hoofd hebt ( al wist ik dat toen nog niet )

En Lady_M, ik begrijp je volledig. Nietalleen de seks maar ook het feit dat je behoorlijk uit elkaar groeit in 3 jaar tijd spelen de ik mee. Als jullie echt niet uit elkaar willen zal 1 van jullie de concessie moeten doen om iets op te geven. Kan hij niet in NL blijven?

Mandarijn12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 14:33

Ik nooit geblowd. Dronken worden hou ik wel van, al sla ik soms door. Word ook heel aanhankelijk en knuffelig soms :+ Hebben jullie ook dat je helemaal obsessief iemand 'leuk' kunt vinden, ongeacht geslacht?

Net vroeg een stagiair spontaan: "Heb jij ADHD?" Haha. "Jep! :D "
Moest ze lachen, vond ze zo leuk aan me :+

Nog nooit iemand gehad die dat zo recht in m'n gezicht vroeg hihi.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 14:37

Nouks schreef:
Ik weet inderdaad ook van veel mensen dat cannabis een positief effect kan hebben, sterker nog het was één van de eerste vragen die mij gesteld werd toen ADHD gesuggereerd werd. "Hoe reageer je op cannabis?". De werking daarvan is ook onderbouwd.

Maaarrr als ik dan zie dat een vriend van me zweerde bij cannabis en electroshocktherapie, die enorm kritisch was tegenover ritalin, nu helemaal om is en (naar volste tevredenheid) ritalin gebruikt......

Bij mij werkte het helaas helemaal verkeerd. Ik kreeg meteen een bad trip en ik begon wazig te zien, kreeg warm-koud en ik verloor mijn balans. Nooit meer voor mij :+

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 15:02

rensiepensie schreef:
Ik heb me helemaal suf geblowd vroeger. Ik wil het iedereen afraden, helemaal ADHDers. Ik kreeg ernstige last van paranoïde gedachtes en heb een lichte psychose gehad. Niet verstandig om aan drugs te beginnen als je al een neurologische rommelpot je je hoofd hebt ( al wist ik dat toen nog niet )

En Lady_M, ik begrijp je volledig. Nietalleen de seks maar ook het feit dat je behoorlijk uit elkaar groeit in 3 jaar tijd spelen de ik mee. Als jullie echt niet uit elkaar willen zal 1 van jullie de concessie moeten doen om iets op te geven. Kan hij niet in NL blijven?

ik heb jarenlang gruwelijk veel geblowd en blow nu nog steeds in het weekend en als ik echt heel slecht slaap, ik heb helemaal geen probleem met paranoide niegingen etc :n
psychoses ook niet trouwens, wel hallucinaties toen ik al 3 weken max 1 uur per nacht sliep puur door de stress van een burn out jaren geleden :+

ik zie ook geen enkel probleem in cannabis gebruik zolang je het bewust en met mate gebruikt...als je hele dagen stoned op de bank hangt is het een heel ander verhaal natuurlijk ;)
maar ik ken mensen die een drukke fulltime baan hebben met hun adhd en dit vol houden doordat ze 's avonds ene blowtje roken om de hersenen te ontspannen zeg maar. ook sociaal functioneren deze mensen prima :j

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 15:12

Ja zo heb ik ook jaren gedacht en gesproken. Tot de keerzijde kwam. Vandaar de waarschuwing. Doe ermee wat je wil.

Het is toch vrij treurig als je altijd hulpmiddelen nodig hebt als drugs/alcohol/medicatie om überhaupt te kunnen ontspannen. En ja, ook als ADHDer. Maak dat de kat wijs. Ik heb er ook even voor nodig gehad on erachter te komen dat het ook gezellig is zonder. Dat ik me prima kan ontspannen, al kost het mij wat meer moeite dan een "normaal" mens. Zo kan ik ook redelijk normaal functioneren zonder medicatie. Normaal genoeg. Kwestie van aan jezelf werken en wat je niet kunt veranderen accepteren.

Mandarijn12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 15:15

Sluit me aan bij rensiepensie. Jezelf leren kennen :j

Ik vergeet af en toe dat ik niet zoveel suikers moet eten, heb net bij m'n collega d'r snoepzak geplunderd, alleen maar zoet- en kleurstoffen :+ :+ En heb zo een afspraak met de stagebegeleider van m'n stagiairs, die zal wel denken :D

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 15:47

Hahaha lol. Ja mijn vriend zegt tegen zijn kinderen in de auto. Eten jullie maar snel die snoepjes op... Anders wordt ze vervelend en gaat ze ons pesten ;)

Succes!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 15:48

rensiepensie schreef:
Ja zo heb ik ook jaren gedacht en gesproken. Tot de keerzijde kwam. Vandaar de waarschuwing. Doe ermee wat je wil.

Het is toch vrij treurig als je altijd hulpmiddelen nodig hebt als drugs/alcohol/medicatie om überhaupt te kunnen ontspannen. En ja, ook als ADHDer. Maak dat de kat wijs. Ik heb er ook even voor nodig gehad on erachter te komen dat het ook gezellig is zonder. Dat ik me prima kan ontspannen, al kost het mij wat meer moeite dan een "normaal" mens. Zo kan ik ook redelijk normaal functioneren zonder medicatie. Normaal genoeg. Kwestie van aan jezelf werken en wat je niet kunt veranderen accepteren.

ja maar ik heb het niet over gezellig :n dat lees je nergens van mij :n en ik ga niet koste wat kost alles zonder meds op zien te lossen, ik ben ook realistisch genoeg om te weten dat het geen zin heeft om me overal tot in het extreme voor te moeten inspannen om mee te draaien in wat er van mij verwacht word, ik accepteer ook wat er niet te veranderen valt, maar ik accepteer ook dat er nu eenmaal iets in mijn kop niet goed (her)opgenomen word en dat ik dmv een hulpmiddeltje op sommige momenten wel gewoon kan doen, of juist laten wat nodig is
zonder medicatie ga ik mijn opleiding nooit halen :n hoe hard ik hier ook aan therapie en sleutel...dus zou ik die opleiding niet moeten gaan doen?
neuh, ik slik dan liever 1 maal daags de minimale dosering concerta zodat ik die opleiding wel kan halen zonder me zelf over de kop te werken :j daar voel ik me heel wat blijer bij, dan te accepteren dat ik die opleiding niet kan en maar gewoon lekker in de wajong moet blijven hangen met een minimaal bijbaantje wat me meer energie kost dan dat het me oplevert. terwijl ik na mijn opleiding 20 a 24 uur kan werken en onafhankelijk van die wajong kan zijn
en ja, daar zal ik waarschijnlijk ook die concerta voor nodig hebben . so be it :)

is ook accepteren wat er niet kan, maar ook accepteren wat er wel kan met hulp via medicatie ipv hulp via therapie.
en blowen, als ik een week slecht slaap, dan gaat er een blowtje in , slaap ik heerlijk op, no problem, kan ook weken zonder, zo niet jaren als ik zou willen, maar waarom zou ik het niet gebruiken als ik mezelf prima in de hand heb met dat spul en het voor mij! verder geen gevolgen heeft?
die waarschuwing heb ik persoonlijk niet nodig, het werkt voor een ieder anders, wat voor jou werkt en niet werkt hoeft voor mij niet hetzelfde te werken :) ik weet zelf namelijk heel goed de grenzen van de hulpmiddelen die ik gebruik :j
en ja er zijn voldoende mensen die de waarschuwing wel kunnen gebruiken :j
maar dat is het nu net, het is niet zo voor een anders als dat het voor jou is , of zoals het voor mij is , zoveel mensen , zoveel oplossingen :j

vind het wel goed dat je de waarschuwing plaatst, want idd, je moet wel op blijven letten, maar de illusie dat iedereen het met therapie en vaardigheidstrainingen allemaal prima zonder hulpmiddelen op medicinaal vlak gaat afkunnen , die heb ik niet

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 16:05

Eens hoor, Sonja.

Ook met medicatie heb ik nog steeds behoorlijk moeite met de opleiding trouwens. Wanneer is het handig om een dosis medicatie te verhogen, dan wel te verlagen? Wanneer zit je te hoog, en wanneer zou het kunnen helpen om iets op te schroeven?

Mijn contactpersoon heeft de afspraak een maand verschoven dus heb een hele tijd geen begeleiding (gehad). Merk dat ik weer behoorlijk mijn kop in het zand aan het steken ben.

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 18:47

Ja Sonja, dat was meer gericht op de opmerking over de vriend die na het werk een joint moet roken om te kunnen ontspannen... Daarna sloeg door ;)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 19:28

achso, ach ja, ik draaf regelmatig een beetje door hoor...moet ik het anker weer uitgooien en zo , even dobberen en dan kunnen we weer ;)
maar ja, voor hem werkt het, en voor een paar anderen die ik ken ook, maar moet er hier wel bij vermelden dat dat niet gewoon een blowtje roken is :n de paar mensen die ik ken die daadwerkelijk cannabis als dagelijkse zelfmedicatie gebruiken , gebruiken ook daadwerkelijk specifieke soorten die specifieke verhoudingen hebben wat betreft de werkzame stoffen (oa thc, cbn, cbd etc) die allemaal weer hun eigen werking hebben .
de ene stof werkt ook echt specifiek psycho actief terwijl de ander juist rustgevend werkt en de volgende juist spierverslappend/ontspannend
als je daar je weg in weet te vinden en dat weet toe te passen, dan kun je een hele hoop precies afstemmen of je eigen behoeftes ...
ik weet zelf ook dat bepaalde soorten voor mij echt niets toevoegen :n heb bepaalde soorten die ik echt allen gebruik om te slapen en andere die juist werken om rust en overzicht te geven .

dus cannabis gebruik op niveau zeg maar ipv stoned op de bank hangen ;)
Laatst bijgewerkt door Sonja_vR op 20-11-12 19:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 19:29

peppertree : ik merkte dat als ik suffig werd of juist te geïrriteerd zonder chaos dat het te veel was... beetje gejaagd gevoel in mijn lijf wat anders was dan normaal zonder meds...
chaos ondanks meds was bij mij een teken dat het wel eens te weinig zou kunnen zijn, maar ik heb geen idee of dit algemeen is , of echt alleen ikke

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 20:13

Als ADD'er meld ik me hier ook eventjes!
Dit jaar in februari ongeveer zijn we er pas achtergekomen. Ben toen aan de ritalin gegaan en mag wel zeggen dat dit mijn hele leven heeft veranderd. Heb van ritalin alleen de positieve dingen en geen nare bijwerkingen. Ben nog nooit zo'n grote nerd geweest op school, mijn kamer is nog nooit zo lang achter elkaar goed bijgehouden en heb nog nooit zoveel doorzettingsvermogen gehad. Mijn concentratie is gewoon zo veel beter, heb meer energie omdat ik niet meer zo druk ben in mijn hoofd wat me echt uitputte. Nee mag wel zeggen dat ik erg bof dat ik zo goed reageer op Ritalin. Alleen jammer dat we er zo laat achter zijn gekomen, heb al 2 hbo studies verpest etc.
Ken eigenlijk verder niemand met ADD, dus vind het wel fijn dat ik het hier even kwijt kon ^^. Op school word het eigenlijk niet begrepen, voor ADHD hebben ze wel speciale begeleiding, maar van ADD hebben ze nog nooit gehoord dus daar hebben ze het liever niet over gok ik zo.

njiloj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 20:41

Nouks schreef:
Njiloj, waarom stom? Als dat gewoon een bewezen bijwerking is, is het volledig terecht dat ie er in staat.

Snap ik.

Ik bedoel, dat het stom is dat ik me er beter door voel, en minder snel last heb van depressieve buien met ritalin. Ik werk tegen de bijsluiter in, zeg maar... ;)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 20:42

op zich is het wel logisch hoor njiloj
ik krijg er een hoop rust en overzicht door, dus voel ik me ook fijner/positiever

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 21:04

Ik zou willen dat ritalin ook zo een positieve uitwerking bij mij had. Ik wordt er extreem gestressed van. Kon niks meer vasthouden liet alles vallen. En werd er aggressief van en achterdochtig. Dus ik doe het nu zonder. Gaat redelijk. Ben wel snel moe maar wel neer mezelf en een stuk relaxter. Dus nu maar zo kijken war voor mij werkt. Lang leve de ADD

martinique

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 22:05

Lady_M, maar hij dan? Voor hem moet het toch ook lastig zijn? Ik kan ook moeilijk nee zeggen. Jullie zullen goed moeten prsten.. En het hem misschien vertellen op de momenten dat je het erg moeilijk hebt.

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 00:09

Poess91 schreef:
Als ADD'er meld ik me hier ook eventjes!
Dit jaar in februari ongeveer zijn we er pas achtergekomen. Ben toen aan de ritalin gegaan en mag wel zeggen dat dit mijn hele leven heeft veranderd. Heb van ritalin alleen de positieve dingen en geen nare bijwerkingen. Ben nog nooit zo'n grote nerd geweest op school, mijn kamer is nog nooit zo lang achter elkaar goed bijgehouden en heb nog nooit zoveel doorzettingsvermogen gehad. Mijn concentratie is gewoon zo veel beter, heb meer energie omdat ik niet meer zo druk ben in mijn hoofd wat me echt uitputte. Nee mag wel zeggen dat ik erg bof dat ik zo goed reageer op Ritalin. Alleen jammer dat we er zo laat achter zijn gekomen, heb al 2 hbo studies verpest etc.
Ken eigenlijk verder niemand met ADD, dus vind het wel fijn dat ik het hier even kwijt kon ^^. Op school word het eigenlijk niet begrepen, voor ADHD hebben ze wel speciale begeleiding, maar van ADD hebben ze nog nooit gehoord dus daar hebben ze het liever niet over gok ik zo.

Blijkbaar kun je nog wel het een en ander leren over je afwijking ;) ADD is namelijk alles wat ADHD is, minus de hyperactiviteit en de impulsiviteit. Dus ik zou me lekker aanmelden voor de begeleiding op school als ik jou was. Het aandacht tekort, de chaos in het hoofd, problemen met plannen en organiseren etc etc etc...dat hoort ook bij ADHD. Alleen met de bonus dat je dan ook nog eens dwars door iedereen heen blaat, van de hak op de tak springt, en moeilijk stil kunt zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 00:14

sterker nog ADD en ADHD is in principe hetzelfde. ADD wordt ook wel ADHD subtype 2 (ik dacht 2 :+ ) genoemd. Het is gewoon een vorm van. Geen 'aparte' andere stoornis..........
ADD = ADHD .

Dus je zou prima gebruik kunnen maken van die begeleiding. Als ze er een beetje verstand van hebben moeten ze dit wel weten, en als ze het niet weten dan hebben ze echt een waardeloze kennis van waarin ze nou precies begeleiden.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 21-11-12 00:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Veseosunce

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 00:17

Ik ben nu sinds drie weken weer aan de dexamfetemine en ik reageer er echt super positief op. Heb eindelijk een keer op rijd m'n verslagen af, kan me super concentreren in de lessen op school, ben een stuk opener geworden naar de personen om me heen en het belangrijkste vind ik eigenlijk dat ik echt gelukkig ben en blij. Niet op een hyperactieve manier.. Maar dat ik niet meer zomaar bij de pakken neer ga zitten.

Ja, ik ben er super blij mee! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 00:19

aaah super zeg! Echt heel fijn.
Merk je een groot verschil met ritalin/concerta (er van uitgaande dat je dat ook geprobeerd hebt) ?

Veseosunce

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 00:33

Met ritalin was ik een wrak. := kon alleen nog maar huilen en ik was een zombie.. Heb het twee maanden geprobeerd. Dat echt never nooit niet meer.

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 10:40

Klopt. Ik weet het wel maar verder zijn mensen niet op de hoogte. Maar heb achteraf die begeleiding toch niet nodig, m'n ritalin werkt genoeg. Het is alleen als je ADD noemt laten ze merken dat ze niet weten wat het is en beginnen ze het liefste zo snel mogelijk ergens anders over