Hoi allemaal,
Na een tijdje meelezen ook maar een berichtje van mij. Ik ben geboren met aortaklepstenose en na mijn geboorte gedotterd, en heb op mijn 8ste en 15e openhartoperaties gehad om de klep te vervangen (donorkleppen). Mijn laatste operatie is nu bijna tien jaar geleden. Helaas niet klachtenvrij, ik heb veel last van (onschuldige) ritmestoornissen, waar ik erg moe van word. Helaas is mijn bloeddruk erg laag, waardoor ik betablokkers niet goed verdraag. Daar ben ik nu weer mee gestopt. Ook heb ik restafwijkingen (vooral 'lekkende kleppen'). Ook gelukkig nog erg, hoef er nu nog niet aan geopereerd te worden. Wel de wetenschap dat een operatie met mechanische klep in de toekomst noodzakelijk zal zijn.
@ Chelle_dora veel sterkte de komende tijd. Ik heb nooit een klepreparatie gehad, altijd meteen een vervangen. Voor mijn laatste operatie had ik ernstige lekkage van de aortaklep en wat lekkage van een andere klep. Na de operatie (na de revalidatie) voelde ik me beter dan ooit (tussen de twee operaties in had ik altijd lekkage) en dat is bijna 10 jaar zo goed gegaan. Ik denk dat de cardioloog zeker gelijk heeft als hij aangeeft dat je je na de operatie veel beter gaat voelen. Probeer daar maar aan te denken als het moeilijk is.
Ik las ook dat sommigen last hebben van hun littekens. Ik heb dat ook een tijd gehad en scarban pleisters voorgeschreven gekregen van de dermatoloog. Die werken bij mij heel goed. Sindsdien geen jeuk en trekkend gevoel meer gehad.