Hoog Sensitief Persoon (HSP)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ThreeFingers

Re: Hoog Sensitief Persoon (HSP)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 20:24

Wat zie je dan, als je energieën ziet?

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 21:57

Een ander woord voor schimmen :)

estja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 22:31

Hier in de buurt is Solar festival aan de gang. 27.000 bezoekers. Er zijn een heleboel podia met allerlei verschillende muziekstijlen, DJ's, enz.
Je hoort dus alleen maar één geluidensoep de hele dag. Geen individueel herkenbare liedjes of ritmes. Vreselijk. Ik raak er compleet overprikkeld van. En zeker nu s'avonds als alle podia tegelijk in gebruik zijn. Waar je ook gaat gebrom en geboenk.

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 22:39

estja schreef:
Hier in de buurt is Solar festival aan de gang. 27.000 bezoekers. Er zijn een heleboel podia met allerlei verschillende muziekstijlen, DJ's, enz.
Je hoort dus alleen maar één geluidensoep de hele dag. Geen individueel herkenbare liedjes of ritmes. Vreselijk. Ik raak er compleet overprikkeld van. En zeker nu s'avonds als alle podia tegelijk in gebruik zijn. Waar je ook gaat gebrom en geboenk.

En ik ga er morgen heen :+ haha snap wel dat 't irritant kan zijn hoor :P
Edit: ja ik vind het wel erg spannend om er heen te gaan, vooral eigenlijk voor m'n hyperventilatie.. maar onwijs veel zin in! *\o/*

estja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 23:05

Ik ben erg overgevoelig voor geluid. Hoewel ik dus wel heel erg van muziek kan genieten. Maar zoveel podia bij elkaar, met allemaal ander geluid lijkt me vreselijk.

Maar veel plezier Laughterline!

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 23:07

Ah ja dat is dan vervelend! Snap 't wel hoor.. zijn ook erg veel verschillende dingen bij elkaar.
Dank je wel :)

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 08:03

Zit je dan in Roermond Estja? Ik woonde vroeger in een dorpje vlakbij en daar kon ik het nog horen, echt erg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 11:30

Ik heb weer even vluchtig bijgelezen.

Wbt meerdere dingen doen op 1 dag...heel herkenbaar. Ik kan het soms wel maar de dag erna heb ik er last van.
Vind het soms ook moeilijk om aan andere mensen goed uit te leggen waarom ik er moeite mee heb, want je word soms toch wel gezien als "saai, niet gezellig, niet spontaan'.
Als ik mijn hele dag vol plan dan gaat mijn hoofd gewoon echt op tilt..

Labeltjes zag ik ook voorbij komen. Hier ook labeltjes gekregen, waar ik heus dingen van herken maar de standaard psychiatrie gelooft niet in HSP. Mijn hulpverlener iig niet. Lief mens maar dat stuk begrijpt ze niet.

Gisteren bijvoorbeeld hele dag schoonfamilie en ik ben nu gewoon kapot ondanks 9 uur slapen.
Was vrij luidruchtig(bbq)en dat komt dan állemaal binnen, ook de stemmingen van anderen en vooral ook alles wat NIET wordt uitgesproken voel ik toch...dat vind ik nog vaak het meest moeilijke...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 11:41

Anoniem schreef:
ook de stemmingen van anderen en vooral ook alles wat NIET wordt uitgesproken voel ik toch...dat vind ik nog vaak het meest moeilijke...

:j
Niks zo energieslurpend als mensen die iets voelen wat ze niet uitdragen/zeggen. Hoeft ook niet altijd natuurlijk, maar het komt wel binnen.

Ik heb (hopelijk) een oplossing gevonden voor geluid (ook erg gevoelig voor) in huis wat ik niet kan verdragen: Een koptelefoon voor mijn vriend. :D Hij heeft de tv altijd net iets harder staan dan ik prettig vind voor mijn oren (sowieso houd ik niet echt van tv) en na een avondje Top Gear ben ik in staat dat ding aan diggelen te slaan door alle herrie en overprikkeling. :+ Gisteren even over gehad, en we gaan nu een koptelefoon voor hem kopen zodat hij toch lekker kan kijken maar ik niet meer hoef mee te luisteren.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 11:43

Haha mijn vader verbaasde zich er vroeger altijd over dat ik wanneer ik op zondag ochtend tv keek, het geluid vaak maar op 2streepjes had staan en dat niet harder hoefde voor mij.
Doet me daar een beetje aan denken, redpassion. Tv hoeft bij ook echt niet hard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 12:09

Hihi, vaak vragen mensen zich dan ook af of je het wel goed hoort als het volume zo laag staat. :) Ik heb dat in de bios trouwens ook altijd, veel te veel geluid! Meestal doe ik oordopjes in daar.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 12:14

Tv hoeft hier ook niet echt hard.

Als andere tv willen kijken of radio luisteren en ik niet gebruik ik gehoorbeschermers. Gewoon van die dikke 'koptelefoons' voor bouwvakkers.

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 13:37

Dat probleem dat de tv te hard staat, dat ken ik ook. Mijn vader heeft best flinke gehoorbeschadiging, dus de tv gaat iedere keer harder. Als ik al hoofdpijn heb kan ik soms met mijn hand tegen mijn oren zitten om er tegen te kunnen.

Het probleem met festivals waar te veel geluid vanaf komt, dat ken ik ook. Als de wind deze kant op staat, horen wij alles van Paaspop, waar ze ook meerdere podiums hebben. Zo vervelend.

Ik ben nog wel op zoek naar oortjes of een koptelefoon die het geluid om je heen goed afsluit. Zodat ik mijn muziek niet hard hoeft te zetten als het lawaaierig is om mij heen. Iemand daar ervaring mee? Vooral voor in het vliegtuig over een paar weken wil ik dat graag hebben!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 14:50

In de bioscoop kan ik hard geluid meestal wel waarderen omdat ik dan toch helemaal opga in de film...
Maar verder kan het mij soms ook erg nerveus makem

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 16:24

Net vrienden op bezoek gehad waar we enkele conflicten mee hadden, die na verhitte discussie uitgepraat enzo, en nu ze weg zijn merk ik pas ook hoe moe ik ben. Vriend wilde meteen door naar de Gamma en c1000 etc, en dan merk ik echt dat het veel te veel is. Ik ben nu ook echt moe.

DynamiteS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 23:08

Tv valt hier best mee, maar als ik alleen kijk staat ie wel zachter als wanneer we met zijn allen kijken. Gisteren nog t geluid uit gezet bij Lachen om homevideo's, was zo'n gruwelijk irritant geluid, ging over ''zingen'' (wat, gezien het programma, dus meer krijsen is :+ ), dus ik had heel snel dat geluid uit gezet.. :')

Ff offtopic; darkchrystal ik vind je avatar echt schattig.. :o

Morgen dagje Eindhoven met een vriendin en waarschijnlijk dinsdag bij mijn beste vriendin slapen (kennen elkaar woensdag 5 jaar dus willen heel veel leuke dingen gaan doen) dus ik zal na die 3 dagen wel echt gesloopt zijn.. :') Nu zijn die vriendinnen gelukkig wel rustig dus dat scheelt ook wel, maar is 3 dagen Eindhoven en dat is nu niet echt een rustige stad.. :+
Ging daar een keer naar de Sting, werd gillend gek met die muziek en die drukte.. Was daar heel snel weg.. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 23:12

Het ligt idd bij mij ook aan het programma.
Achtergrond muziek kan ik goed hebben maar idd die harde schreeuw programma's....bah.

Dankje, lieve muis he...

DynamiteS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 23:19

Laat m dadelijk aan mijn moeder zien, we hebben hier een muizenplaag (heel het dorp) en mijn moeder gilt steeds alles bij mekaar als ze een muis tegenkomt, dus mijn vader en ik liggen dan helemaal in een deuk en houden haar voor de gek.. :')
Laatste keer dat ik een muis tegenkwam gooide ik gillend de deur dicht ''AAH HIJ KOMT MIJN KANT OP!!'' :') _O-

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 08:01

Dat heb ik ook vaak, dat het bij sommige programma's te veel is.
Ik vind bijvoorbeeld zulke programma's als Ik hou van Holland en zo echt leuk, maar die drukte en dat lawaai... Ik kan daarna echt niet in slaap komen. Dus op zaterdagavond kijk ik een film of ik ga lezen, maar niet zulke programma's kijken.

DynamiteS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 09:47

Bij mij maakt het niet zo veel uit wat ik kijk, slapen kan ik toch niet :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 13:53

Zijn hier mensen die het evt ook prettig vinden om een huiskamer topic aan te maken?
Om wat "" makkelijker"" te praten over iets meer prive situaties bijvoorbeeld?

Kimara_00

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 14:19

Ik zou een HK wel leuk/handig vinden :)

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 14:25

Is misschien wel handig ja, we zijn hier al een tijdje samen, ik denk dat er veel HSP's al de weg naar dit topic gevonden hebben.
Maar voor mensen die info zoeken is dit topic wel handig. Dus willen jullie een nieuw HK topic openen of dit overzetten naar HK?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 14:26

Ik pb even een mod, of het overgezet kan worden....als dat oke voelt?

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 14:38

Ik heb geen voorkeur... Voor mij zit er niet veel verschil in, dus als het een HK wordt, vind ik het best. Als het maar zo gezellig blijft ;-)