ADD, Ritalin en toch wel nieuwsgierig naar..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 14:57

franka75 schreef:
adhd valt wel onder de dsm 4 maar dus niet ondr het spectrum, ik kan ook toegeven namelijk

DSM IV ( V is alleen nog concept vorm )
is een handboek waarin alle diagnose criteria van alle verschillende psychologische en psychiatrische aandoeningen staat
het autistische spectrum is weer iets waar alle autistische stoornissen onder vallen
dat iets in een DSM omschreven staat heeft dus totaal niets te maken met of iets wel of niet onder het autistische spectrum valt
Laatst bijgewerkt door Sonja_vR op 06-10-12 15:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 15:01

franka75 schreef:
ja sorry hoor ben niet gewend om zo aangevallen te worden, ga er geen woorden meer aan vuil maken vanaf nu

mensen voelen zich aangevallen en gaan in de verdediging omdat het veel voor komt dat er foute info als feiten neergezet worden, het is gewoon erg moeilijk om mensen die er geen last van hebben duidelijk te maken hoe iets is/werkt als er dan ook nog foute conclusies als feiten neergezet worden werkt dat alleen maar verwarrend. vandaar de defensieve reacties.
jij hebt deze info van je psycholoog, die psycholoog zou zijn/haar studieboeken er nog eens bij moeten pakken en leren nadenken voor die foute conclusies aan jou gegeven word als feiten.
jij poedersuiker er natuurlijk ook niets aan doen dat deze info op deze manier aan jou gegeven word, maar het is gewoon echt niet zo dat adhd onder het autistische spectrum valt :n er zijn overlappende symptomen bekend/mogelijk. maar het zijn wezenlijk verschillende dingen.

Airborn

Re: ADD, Ritalin en toch wel nieuwsgierig naar..

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 19:13

Er zijn trouwens wel artikelen en theorien over ADHD waarbij gesuggereerd word dat ADHD en ADD wél onder het autistisch spectrum zouden vallen. Dat wil dan dus niet zeggen dat je als ADHDer een autist bent, maar dat in de grondslag van de "aandoening" vergelijkbare processen spelen waardoor het toch binnen een zelfde groep valt. Voor zover ik weet zijn de geleerden er echter nog niet uit of ze die theorieen nou wel of niet goed genoeg onderbouwt vinden enzo, en valt ADHD dus officieel niet binnen het autistische specturm.

Embe: slapen is iets waar ik eigenlijk nooit problemen mee heb gehad. Alleen als ik echt veel stress heb kan ik gaan liggen piekeren, maar dat is eigenlijk al heel lang niet meer gebeurd.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 08:44

Ik slaap ook goed. Omdat ik zo druk ben, ben ik 's avonds vaak ook echt moe. Heb dan wel weer hele drukke dromen :D

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 08:49

Ja, ik slaap ook prima in want enorm moe, maar als ik om wat voor reden dan ook midden in de nacht wakker wordt (gebeurd vaak) heb ik een gedachtenstroom van hier tot Tokyo en hoor ik elk geluid in huis. Dan is het zo moeilijk weer in slaap te vallen, net of ik dan weer te veel energie heb om te slapen. Ben dan overigens nog niet uitgerust. Mijn dochter heeft heel veel moeite met inslapen, is nog met 1000 dingen bezig als ze in haar kamer/bed is.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 09:14

Ik kijk eigenlijk geen TV 's avonds, dan word m'n hoofd wel te druk. Wat doet je dochter voordat ze gaat slapen?

Lady_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 11:15

Totaal niet relevante opmerking, maar is het geen idee dat de twee topics over AD(H)D worden samengevoegd?

Ik heb trouwens wel last met slapen... Of nou ja, met naar bed gaan, daar doe ik rustig twee uur over. Of het is ineens twaalf uur, terwijl ik toch echt om 10 uur naar bed zou gaan...

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 13:47

Mijn dochter doet het zelfde als Lady M:
Citaat:
Of nou ja, met naar bed gaan, daar doe ik rustig twee uur over. Of het is ineens twaalf uur, terwijl ik toch echt om 10 uur naar bed zou gaan...

Maar dan gaat ze wel wat eerder naar bed :j

Ze komt onderweg 'naar het naar bed gaan' van alles tegen: de hond: even knuffen met de hond, een oud protocol: mama, daar staat zus en zo wat moet ik daar nou mee?, tandenpoetsen: MOET nu wat aan die pukkeltjes doen, even snel douchen: oeps ben toch zo maar 3 kwartier bezig in de badkamer, etc. etc.

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 14:21

Citaat:
Totaal niet relevante opmerking, maar is het geen idee dat de twee topics over AD(H)D worden samengevoegd?

Ja, dat lijkt mij wel handig... hoe gaat dat in z'n werk?

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 16:13

Oh yes, vandaag eventjes wat deuren geverfd! Gewoon vet actief bezig geweest. Hoera voor medicatie! Maar nu doe ik even niks meer hoor, lekker chillen nu :P

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 17:22

Ik heb bijna mijn Retard. Gewoon bijna zin in. Vandaag weer drie keer(!) vergeten in te nemen dus hoop dat het een oplossing gaat bieden.

Topics samenvoegen...Misschien Temmen? Of zit er niet een ADD moderator hier?

Lady_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 19:28

Ik vind Retard echt een hele vreemde naam voor medicatie... :')

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 19:31

Ik ook. Hilarisch,dat wel.

Lady_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 20:13

En... Ik heb een nieuw dieptepunt bereikt *\o/*
Na wekenlang uitstellen met behulp van een timer fanatiek m'n kamer aan het schoonmaken. Heb de laatste tijd last van haaruitval, dus de vloer lag bezaaid met plukken haren... Na een uur pas toegekomen aan het stofzuigen zelf, eerst m'n hele bureau opgeruimd en schoongemaakt (including laptop, die op miraculeuze veel minder lawaai maakt ineens :)* ).
Om de 5 minuten alle haren lostrekken die de stofzuigerslang verstoppen, maar we gaan vrolijk door! Uiteindelijk heel m'n kamer gedaan, wil ik doorgaan naar de gang, sta ik als een debiel het tapijt af te raggen, tot het eerder harken leek dan stofzuigen...
Verrek, stofzuiger zuigt niet meer goed! Ding opengemaakt, zit de slang verstopt... Een pluk haren en stof van zo'n 5-10 cm in doorsnee... Ook de stofzuigerzak zat propvol. Ding eruit gehaald, nieuwe erin, kan ik dan eindelijk verder met de gang en de badkamer?
Nee! Dat ding doet het gewoon niet meer! Ben ik een keer fanatiek aan de gang... Misschien is dit toch echt een teken dat ik gewoon veel te weinig schoonmaak, die arme stofzuiger heeft ineens zoveel te verwerken dat hij het gewoon begeven heeft.
Weet iemand of oververhitting permanente schade oplevert? :Y)

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 11:16

Ik vind het al knap dat je al die tijd bij de stofzuiger bent gebleven...Ik had waarschijnlijk ergens op zolder oude tekeningen uitzoekend geeindigt. Dus....zware bewondering voor je doorzettingsvermogen :D .

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 01:10

Airborn schreef:
Er zijn trouwens wel artikelen en theorien over ADHD waarbij gesuggereerd word dat ADHD en ADD wél onder het autistisch spectrum zouden vallen. Dat wil dan dus niet zeggen dat je als ADHDer een autist bent, maar dat in de grondslag van de "aandoening" vergelijkbare processen spelen waardoor het toch binnen een zelfde groep valt. Voor zover ik weet zijn de geleerden er echter nog niet uit of ze die theorieen nou wel of niet goed genoeg onderbouwt vinden enzo, en valt ADHD dus officieel niet binnen het autistische specturm.

Embe: slapen is iets waar ik eigenlijk nooit problemen mee heb gehad. Alleen als ik echt veel stress heb kan ik gaan liggen piekeren, maar dat is eigenlijk al heel lang niet meer gebeurd.

Dat bedoel ik ook , ik weet dat die artikelen er zijn. Adhd en pdd nos vallen ook vaak samen ik vermoed dat ik dat misschien ook heb en dat valt er weer wel onder, zie het dan nog maar los van elkaar te zien, wat waar heb je welke klachten door...
Volgens mij gaan we nog veel ontdekkingen krijgen waardoor het ineens wel zo is

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 11:50

Ai, had eergisteren een bijeenkomstje met andere ouders waarvan de kinderen AD(H)D hebben, ben niet zo van de groepsgesprekken dus je kan al raden wat er gebeurde: veel te laat :+ , want kon nog wel even zus en kon nog wel even zo...

Zoals mijn dochter hier al heeft gepost: gisteren met kinderpsych gesproken over medicatie. Zijn voorstel was om gewoon te beginnen voor een proefperiode (samen met therapie) en kijken of het aan slaat. Mijn ex staat niet te springen en wil eigenlijk alleen therapie proberen. Je hebt alleen een veel mindere kans van slagen dan. En ik vind het moeilijk om het leven van mijn dochter in een schema te stoppen als ze met de add symptomen blijft rondlopen want dan is het schema snel van de baan als er iets interessanters op haar pad komt. Verder stelde deze psych dat kinderen met ADD (dus zonder H) minder effect kunnen hebben van de meds.

Wat mij in het gesprek bijzonder trof is dat hij uitlegde dat veel kinderen, naast dat ze beter functioneren, een beter gevoel van 'well being' hebben. Dat ze zich rustiger voelen, fijner, meer tot zichzelf komen, zekerder van zichzelf doordat ze meer succeservaringen hebben. Ik kon alleen maar denken, dat wil ik ook zo graag voor mijn dochter... en ik dacht ook: had ik maar zoiets kunnen krijgen in mijn jeugd. Want ik wil mijn dochter al het vallen en opstaan wat ik gedaan heb zo graag besparen. Natuurlijk moet zij haar eigen dingen ontdekken, net als ieder ander kind. Maar ik wil haar heel graag bepaalde dingen besparen :(:)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 12:31

ow, ik mocht willen dat in mijn jeugd (wat voel ik me ouuuuud) er meer bekend was over ad(h)d , was vast allemaal iets soepeler verlopen dan dat het nu is gegaan :+
misschien had ik dan wel een opleiding afgemaakt :')

ik ben nu van plan komend studiejaar weer een opleiding te gaan doen m docenten opleiding Biologie (of engels :+ iets met keuzes :roll: )
en ben nu al aan de vakkennis bezig van Bio, ik ga dus idd weer naar de arts voor concerta want ik krijg het zonder gewoon veel te lastig met het overzicht houden en concentratie bij het leren

weet je wat het ook is met de medicatie, proberen kan altijd...het is niet zo dat als je er aan begint dat er geen weg terug is , bevalt het niet ben je, zeker met een lage dosering zo weer gestopt, en er is maar 1 manier om er achter te komen of je er baat bij hebt en dat is proberen
tis alleen wel zaak om heel eerlijk te proberen en ook echt wel even doorzetten om door de opstartperiode heen te komen mocht je wel bijwerkingen hebben in het begin.

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 16:49

Ik heb een tijd ritalin gebruikt, voor mij geld niet dat de seks beter wordt.. Eerder slechter. Als je voll gepassioneerd in bed rolt is dat toch leuker dan zwaar geconcentreerd met een rem erop.

Voor vrouwen die geen ad(h)d hebben heeft het misschien voordelen.

Voor mannen zou ik het helemaal afraden. Speed en methylfenidaten zijn over het algemeen niet bevorderlijk voor het krijgen en behouden van een erectie ;)

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 21:19

wait, what? waar heb je die laatste zin vandaan qua bron? I is interested in that... (vriend met ADD en ritalin, die een andere ervaring heeft dan wat jij hier vertelt)

Also: bij mij helpt het wel degelijk, de passie is er in overvloed, ook met ritalin, maar nu kan ik me concentreren op de sex, ipv mn boodschappenlijstje, gesprek wat ik met de buurvrouw had, etc ;) (voor de duidelijkheid, ik ben een vrouw, lol)

Koetjesreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 21:24

Ik heb ADHD en had altijd last met ritalin. Geen eetlust, verschrikkelijke droge mond, concentratie op en top, maar toch wel in de slechte zin. school volgen ging goed, maar altijd het gevoel alsof ik de wereld wou verbeteren.. to do lijsten die onnoemelijk lang zijn, waardoor mijn huiswerk in het gedrang kwam etc..

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 21:53

rensiepensie schreef:
Voor mannen zou ik het helemaal afraden. Speed en methylfenidaten zijn over het algemeen niet bevorderlijk voor het krijgen en behouden van een erectie ;)

Mijn vriend is ook gediagnosticeerd met ADD en gebruikt ritalin, maar heeft daar totaaaaaaaaal geen problemen mee hoor. :7

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 22:24

ik denk dat dat per mens verschilt

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 23:39

Mijn dochter heeft een besluit genomen: ze gaat ritalin proberen, kijken of het helpt. Iemand eerder gehoord dat het minder kans van slagen heeft bij mensen met ADD ipv ADHD?

Btw: ik ben hartstikke trots op haar want ze had nog wel wat beren op haar pad wbt medicatie, ze heeft haar mening mede gebasseerd op wat er hier gezegd was over medicatie. Thanks voor jullie openheid!
Laatst bijgewerkt door Embe op 10-10-12 23:41, in het totaal 1 keer bewerkt

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 23:40

het zou best kunnen maar ook dat kan verschillen denk ik maar als de psych dat zegt kan je er eventueel alrekening mee houden. goed dat ze het probeert, hoop dat ze er wat aan heeft.