Borstvoeding: deel ll

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

am13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 14:39

Ik ook nog nooit spruw hier, terwijl ik toch al mijn hele leven een candida-klantje ben...
Oh jee, hoop niet dat ik het nu over ons afroep!
Vandaag vieren we hier een klein jubileum: mijn dochter is vandaag een half jaar en ik geef dus ook 6 mnd bv! Joehoe!
Wat gaat de tijd snel...
Ik heb mijn doelstelling dus gehaald, maar ben eigenlijk van plan om voorlopig lekker zo door te gaan met de bv. En nu dus ook met wat vaste happen erbij.

Cyntje

Re: Borstvoeding: deel ll

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 19:23

Het is gebruikelijk dat BV'ers sneller spruw krijgen dan FV'ers, er is namelijk ook meer lichamelijk contact ;)

Gefeli AM! Zo'n mijlpaal is altijd wel fijn! :)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 12:39

Nou...de HA kon er niks van maken. Er is bij mij en Marinde niks te zien, en ik had gisteren ook geen pijnklachten. Borst is verder helemaal soepel. Volgens hem kon het geen spruw zijn, want dat zou je altijd moeten zien aan de baby, of aan de borst zelf. Hij had geen idee waar de pijn vandaan kon komen, en raadde me aan een lactatiekundige te raadplegen. Dat ga ik dus nu maar doen. Ik denk dat het ook te maken kan hebben met vermoeidheid. Ik ben gewoon best moe, veel gewerkt en veel op stap geweest de laatste tijd. Nu heb ik 2 nachten goed geslapen en heb ik ook 2 nachten geen pijn gehad. Nou ja, als de pijn weg blijft hoef ik denk ik ook geen lk te bellen...........

am13: halfjaar bv, goed zeg! Krijg jij nu ook van iedereen de vraag hoelang je nog doorgaat? Krijg ik wel sinds ze een halfjaar is. Zelfs de HA vroeg gisteren hoelang we nog doorgaan. Ik heb geen idee hoelang we doorgaan, het loopt nog prima dus waarom zouden we stoppen?

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 16:01

Susan raar zeg. Als je er een hele dag geen last van hebt lijkt het me ook geen spruw. Maar volgens mij klopt het niet dat het altijd te zien moest zijn. Aan mijn borsten zag je helemaal niets. Bij Yasemin dan wel, maar ik heb ook wel eens gehoort dat je het niet zag bij de baby.

Wbt doorvoeden na de 6 mnd. Yasemin is nu 6,5 maand oud en ik krijg gewoon nu al rare reacties, onvoorstelbaar. Ik ga ook lekker door zolang het goed blijft gaan. Waarom 6 maanden wel en daarna niet meer? Ik ben ook nog eens thuis voor haar dus voor mij is het gewoon vanzelfsprekend dat ik doorga.
Ik merk dat het nu ook heel veel makkelijker gaat allemaal waardoor ik er ook nog meer van geniet. Ik hoop zelf dat ik het t/m haar 2e mag volhouden. Maar ideaal lijkt me om te stoppen als ze daar zelf aan toe is.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 17:29

Heb net een stukje op de site van LLL gelezen over wintertepels, dat zou natuurlijk ook kunnen. Omdat ik pijn krijg als ik buiten ben (had ik ook afgelopen winter toen ik zwanger was) dat is dezelfde pijn als die ik de afgelopen 2 weken geregeld na de nachtvoeding had. Dat lijkt me dus het meest logische. Houd de tepel nu goed warm na de voeding en dat lijkt wel te helpen.

Tsja, die reacties. Ik zeg altijd maar dat ik geen idee heb hoelang we nog doorgaan :D hoop dat het ook blijft lukken als ons voed/kolfrecht over ruim 1 maand is afgelopen.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 17:40

Dat zou inderdaad goed kunnen als je er vorige winter ook last van had!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 10:22

Het klopt! Vannacht de boel goed warm gehouden na het voeden en nergens last van gehad, heerlijk!

am13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 00:00

Jaaa, mensen beginnen wel een beetje voorzichtigjes aan te vragen hoe lang ik nog wil doorgaan.
Ik weet het niet, alles wat vanaf nu goed blijft gaan is mooi meegenomen!
Ik hoop eigenlijk nooit kv te hoeven gaan geven dus neem aan dat wanneer je steeds meer vast voedsel gaat geven en dat een groter deel van haar dieet gaat vormen, je de bv zo dan geleidelijk afbouwt.
Ik zie het wel! Hoef ook geen kleuter aan de borst, maar het is nu nog ontzettend fijn en gezellig: ze komt echt even helemaal bij als ze aan de borst ligt na bijv. een werkdag van mij.
Het troost, het kalmeert en het is supergezond en makkelijk!
Waarom dan stoppen????

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 02:47

Ben het helemaal met je eens.

Ik kreeg vandaag de vraag of borstvoeding na de zes maanden dan nog wel beter is dan kunstvoeding....... Heb een beetje met mijn oren staan klapperen.

Neff

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 11:08

Echt waar, vragen ze dat? Heb dit soort vragen de vorige keer nooit gehad. Ach ja, mensen vragen en zeggen van alles, lekker doorgaan en dat soort opmerkingen gewoon negeren.
Dinsdag zit ik alweer op 3 maanden bv, gaat ook al snel!

Als het goed is morgen weer werken, mijn verlof is voorbij, heb alleen nog niets gehoord over een opdracht, dus zal morgen waarschijnlijk nog wel thuis zijn.

am13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 14:39

Nathalie schreef:
Ben het helemaal met je eens.

Ik kreeg vandaag de vraag of borstvoeding na de zes maanden dan nog wel beter is dan kunstvoeding....... Heb een beetje met mijn oren staan klapperen.

Ja, die heb ik ook al een paar keer gehoord!
En echt niet van totale nitwits: van intelligente personen die nota bene zelf ook bv hebben gegeven!
Wat ik ook vaak hoor: mijn melk was te waterig.... :? Daarom moest ik stoppen van het cb of de dokter.
Yeah right: ongelooflijk dat er zoveel onzin wordt verkondigd waar onzekere moeders dan natuurlijk in mee gaan....

En al ZOU het qua voedingswaarde oid niet meer uitmaken (wat natuurlijk wel zo is) dan ga je op deze manier nog steeds volledig voorbij aan het feit dat het troost biedt, gezellig is, goed voor de mondmotoriek etc.

linda_hans

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 08:17

Ik reageer hier even heel snel, aangezien ik dus geen bv meer geef.

Ik heb de 1e 4 maanden bijna volledig bv gegeven en ben daarna overgegaan op fv, niet omdat ik wilde, maar omdat Nick elke avond (en dat 2 weken lang) hele avonden huilde en niet meer aankwam in gewicht en zelfs richting afvallen ging.
Toen ben ik dus overgegaan op fv en had gelijk een hele andere baby, hij was weer vrolijk en hij kwam gelijk weer goed aan.
Ik had dus wel degelijk te weinig voedingsstoffen, want ik had wel genoeg ml voeding.

Kijk dus uit met zeggen dat het niet kan voorkomen, want dat is dus niet zo!
Iedereen die een beetje nadenkt weet dat bv het beste is voor je kind, maar soms is het gewoon niet anders. En af en toe word ik een beetje moe van het feit dat bv-moeders zo negatief doen over fv-moeders en andersom ook! Respecteer gewoon elkaars keuze of in sommige gevallen is er niet eens een keuze en is het gewoon niet anders.

Dat wilde ik toch wel even kwijt!

@nathalie: echt super dat je al zo lang voedt na alle ellende! echt heel erg knap!

Neff

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 08:34

linda_hans, je hebt helemaal gelijk! Wat je moet doen is wat het beste is voor je kind en waar jij je goed bij voelt. Heb bij de eerste ook na 4 mnd kv bij gegeven, omdat hij qua gewicht onder de onderste lijn van de WHO bvcurve zat en de lijn alleen maar naar beneden ging, helaas. Daarna groeide hij weer goed en heb dus zowel bv als kv tegelijk gegeven.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 09:27

Linda: dat is volgens mij niet waar am13 het over had, al ben ik het wel met je eens hoor. Am13 bedoelt volgens mij dat alle goedbedoelde adviezen onzekere moeders alleen maar onzekerder maken waardoor ze toch de overstap naar kv maken, terwijl dat gezien hun situatie wellicht helemaal niet nodig was geweest. Er zijn helaas veel mensen die menen iets over bv/kv te weten maar die hebben de spreekwoordelijke klok horen luiden ;) .

Lijkt me in jouw geval wel moeilijk zeg, erachter te komen dat je moet stoppen. Maar kan me voorstellen dat het wel heel veel rust geeft om te zien dat je kindje het weer goed doet.

Hier van het weekend lekker weg geweest, even uitwaaien op Vlieland. Heerlijk bijgekomen ook al was het maar 2 dagen en 1 nachtje. Lekker in een hotel, alleen had Marinde niet zo'n zin om te slapen in dat vreemde bedje. Gelukkig werd ze wel rustig als ze even aan de borst was geweest. Had helaas wel tot gevolg dat ik er die nacht heel vaak uit ben geweest (heb de tel maar niet bijgehouden). Vreemd genoeg was ik wel uitgerust toen we opstonden.

am13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 17:34

linda_hans schreef:
Ik reageer hier even heel snel, aangezien ik dus geen bv meer geef.

Ik heb de 1e 4 maanden bijna volledig bv gegeven en ben daarna overgegaan op fv, niet omdat ik wilde, maar omdat Nick elke avond (en dat 2 weken lang) hele avonden huilde en niet meer aankwam in gewicht en zelfs richting afvallen ging.
Toen ben ik dus overgegaan op fv en had gelijk een hele andere baby, hij was weer vrolijk en hij kwam gelijk weer goed aan.
Ik had dus wel degelijk te weinig voedingsstoffen, want ik had wel genoeg ml voeding.

Kijk dus uit met zeggen dat het niet kan voorkomen, want dat is dus niet zo!
Iedereen die een beetje nadenkt weet dat bv het beste is voor je kind, maar soms is het gewoon niet anders. En af en toe word ik een beetje moe van het feit dat bv-moeders zo negatief doen over fv-moeders en andersom ook! Respecteer gewoon elkaars keuze of in sommige gevallen is er niet eens een keuze en is het gewoon niet anders.

Hi, dat bedoelde ik niet, hoor! :o
Het ging mij meer om de algemene opvatting dat bv na 6mnd geen toegevoegde waarde meer zou hebben. Die heb ik al meerdere keren gehoord.
Als het niet meer gaat om wat voor reden dan ook, dan zou ik ook overstappen op kv hoor, ben blij dat die mogelijkheid bestaat!
Maar als het dus niet hoeft.... tja. Dan is het wel zonde om te stoppen vanwege een veronderstelling die niet klopt!

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 17:39

Idd kunstvoeding is er niet voor niets toch! Goed alternatief als het met borstvoeding niet goed gaat.

God ik ben al de hele dag emo. Hebben jullie hier ook last van?
Yasemin eet intussen volgens de Rapley methode en dat gaat eigenlijk prima. Vanmiddag heeft ze een halve boterham op en wat slokjes water uit een normale beker... (wel met zon gekruld randje) Gister zat ze op haar knietjes en ze wil niets liever dan staan...
Het gaat echt veelste snel!!! Hebben jullie hier ook wel eens last van (gehad)? :o

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 10:28

Mmm, dan heb ik het weer anders opgevat :D .

Die opvatting dat kv na 6 maanden beter is zal wel komen door die nieuwe reclame over die 2e stap groeimelk met immunofortis, ze geven daarin echt het idee dat je na 6 maanden bv over MOET stappen op hun product. Nou, mijn kind groeit anders ook prima van mijn eigen groeimelk ;).

Nee, vandaag niet emo. Van het weekend wel, zondag waren we op Vlieland en zat ik te voeden in het zonnetje terwijl ik in de verte in de branding mijn mannetje en de hond zag lopen. Toen was ik wel even emo, omdat ik dan weer even besef hoe gelukkig ik met ons ben.

Rapley gaat bij jou dus wel goed Nath? Hier geen succes, gisteren nog eens geprobeerd met een banaantje maar ze hapt te grote stukken af en verslikt zich dan. Ik hou het wat groente en fruit betreft dus nog maar even op de gepureerde versie, dat gaat super, ze lust tot nog toe alles en eet met smaak. Brood heb ik alleen nog korstjes gegeven, drinken uit een beker heeft ze nog niet gedaan. Staan/kruipen gebeurt hier ook nog niet, wel een beginnetje van kruipen/tijgeren alleen is ze het op haar buik liggen heel snel zat, dan wordt ze boos en gaat ze huilen. Terug draaien kan ze wel, maar doet ze (nog) niet. Tandjes komen nu wel door, daar heeft ze aardig last van. Vannacht vanaf 4.00 alleen maar huilen, echt heel sneu. Maar ik heb niet het idee dat het hier zo snel gaat als bij jou hoor, motorisch gezien dan. Volgens mij is Marinde op dit moment meer bezig met geluidjes, ze maakt er steeds meer en steeds nieuwe. Als ik bijvoorbeeld ga zingen zingt ze mee, echt heel leuk.

am13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 12:13

Ik probeer ook a la rapley bij te voeden sinds een paar weken, erg lollig! Er gaat best veel in maar er komt ook weer best veel (alles?) uit!
Het is hier na 3 minuten een enorme zooi, daarna moet mw echt in bad, haha!
Maar goed, ze leert het zo wel en het HOEFT er nog niet in te blijven. Bloemkool vindt ze heerlijk!
Vooral rijstwafeltjes zonder zout zijn hier favoriet!
Saar wil ook niet zo graag op de buik, draait nog niet graag zelf van rug naar buik, maar andersom is ze daarentegen razendsnel!
En op deze manier is de drive om te kruipen/tijgeren dus ook niet zo groot.... Ach, komt vanzelf.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 14:25

Susan, grappig, ik vat die reclame ook weer heel anders op haha.
Vind het wel een goede reclame, eigenlijk. De eerste waar het woord borstvoeding valt, volgens mij...

Rapley gaat hier idd super!
Ze eet echt van alles, gister heeft ze echt zitten smullen van courgette.
Fruit gaat wel minder, trouwens. Idd door grotere stukken en fruit is toch minder zacht. Maar blijf ook even van de hardere soorten af (zoals appel en banaan) Peer, meloen, mango.. is toch wat zachter en daar kan ze dus beter op sabbelen en kleine stukjes vanaf bijten.
Maar rijstewafels en brood e.d. gaan hier ook super. Rijstewafeltjes is ze idd ook gek op!

Yasemin ligt eigenlijk alleen maar op haar buik, wil juist niet op de rug liggen.
En ze probeert echt te kruipen, wat niet altijd goed gaat...we hebben vanochtend op de SEH gezeten omdat ze van ons bed afgekukelt was. Gelukkig niets aan t handje, enkel nogal hoofdpijn, arm meisje.
Ook nu merk ik weer hoe fijn de BV is, lekker knuffen en troost zoeken aan de borst. Ze heeft er namelijk wel goed last van. :(:)

am13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 20:08

Banaan is toch hartstikke zacht???
Gelukkig niets bezeerd, je schrikt je rot!

Wij zijn vandaag ook in zh geweest voor rontgenfoto van heupjes. Preventief, omdat papa een spreidbroek had toen hij baby was.
Hopelijk alles goed....
Ze was zo stoer, zo'n kleintje op die grote tafel in d'r blote kontje!

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 21:58

Wanneer krijg je de uitslag van de foto's? Hopelijk is het inderdaad goed!

Banaan is niet zacht trouwens, iig, sappige fruit/groenten gaat hier een stuk beter. Waar ze lekker op kan sabbelen enzo.
Banaan laten we hier sowieso even achterwege, aangezien ze na banaan ineens hele moeilijke ontlasting had. Vanavond heeft ze wat sperziebonen en een aardappel gehad. Vooral de aardappel was ze helemaal gek op. :D
Jammer genoeg hebben we even een leen-laptop, anders kon ik jullie wat foto's laten zien. :D

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 12:54

Am13: waarom zetten ze haar op de foto? Marinde heeft steeds echo's van haar heupjes gehad, is minder belastend. Wij mochten dan gelijk door naar de orthopeed voor de uitslag. Is ook wel laat toch met 6 maanden? Marinde is met 3 maanden al gecontroleerd op doorverwijzing van de ka van cb. Gelukkig heeft ze maar 3 maanden een broekje nodig gehad. Hoop voor jou idd dat de foto's goed zijn.

Nathalie: das schrikken zeg! Wel fijn dat het goed is afgelopen.

Hier vannacht gebeten tijdens het voeden, Marinde was om 3.00 klaarwakker tijdens het voeden wat ze anders niet is (dan slaapt ze half) en was een beetje aan het emmeren. Het was ook stikdonker dus ik zag het niet aankomen. Dat ene tandje voel je al best! Ik was dus ook gelijk zo wakker dat het een tijdje duurde voor ik weer lekker kon slapen. Was ook nog de gevoelige kant (links) maar met goed warm houden heb ik geen pijn meer na het voeden dus dat scheelt.

am13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 13:00

Het ziekenhuis zei dat ze standaard foto's maken omdat ze het op de echo niet goed kunnen zien. Wrsch toch vaak een echo bij hele kleintjes? Een foto mag pas vanaf 3 maanden.... Ik baal er wel van, die straling in dat kleine lijffie! De eerste foto was ook nog eens mislukt!
Waarom nu pas? >> De ouders van mijn vriend vertelden laatst doodleuk dat hij een spreidbroek heeft gehad, toen ze zijn medisch dossier in een oude ordner vonden.
Voor de zekerheid worden er nu dus toch even foto's gemaakt. Uit lichamelijk onderzoek kunnen ze geen afwijkingen vinden aan haar heupjes.
Ik hoop dus maar dat er niks is want ik zou het heeeel erg vinden als ze nu nog aan de spreidbroek zou moeten!

XFiemoX

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 13:36

@ Nath, Hoe doe jij het bijv met het geven van een peer of meloen?? Wil dus ook gaan starten met de Rapley methode maar moet je wel in stukjes snijden of snijd je het door de helft en geef je het zo, of hoe doe jij of iemand anders het?? :o :o :D

am13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 13:49

Ik geef een handzaam stuk.
Het moet niet te klein zijn en niet te groot aangezien ze het zelf moeten kunnen vastpakken.
Maarre..... verwacht er niet teveel van, ze krijgen in het begin weinig substantieels binnen...
Maar leren wel goed zelf met eten omgaan, in hun eigen tempo. Voor de motoriek ook erg goed!
En hun echte eten blijft voorlopig toch melk!