Wielrenners/ mountainbikers hier?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Romyv

Re: Wielrenners/ mountainbikers hier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 13:39

Maarten, ik pas mn voeding altijd aan op mn training. Simpelweg omdat ik zoveel sport dat ik optimaal herstel wil hebben en mn lijf voldoende uit zn voeding moet halen om op het juiste moment 98% te presteren.

Het beste wat je kan doen is je suikers minimaliseren, die zorgen namelijk voor de grootste schommelingen in je bloedspiegel waardoor belangrijke voedingsreserves (nl in je spieren) onvoldoende worden aangeschoten en je een slap of moe gevoel krijgt. Het beste is om veel eiwitten en langzame koolhydraten te eten, bv brinta met magere kwark. DIt moet je tot 2 a 3 uur van te voren aan je training eten. Als je meer dan 2 uur gaat fietsen moet je eten mee nemen, tot 2 uur kom je prima door met isotone sportdrank met veel koolhydraten en laag in de suikers. Als je suiker eet, kan je beste druivensuiker doen; alleen dat word gebruikt zoals het hoort. De rest van de suikersoorten zijn veelal teveel bewerkt.

Als ik in een wedstrijd zit meng ik altijd 1 bidon aan met cola en water; voor de cafiene en suiker.. Handig als je echt nog even moet knallen en je bijna aan het einde bent.

Over het kopen van een fiets, binnenbeenlengte gaat bij vrouwen vaak minder goed op dan bij mannen. Wat je wel kan doen is kijken of de afstand tussen de punt van je zadel en stuur ongeveer even lang is als je onderarm :+

Mandy92

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 13:43

Het ligt echt aan je budget wat je wilt. Ik wil zelf geen tweedehands en heb een nieuwe Specialized voor €1100,-.
Voor de goede maat zou ik je laten adviseren door een goede fietsenwinkel. Zelf ben ik helemaal opgemeten..

Vanavond even werken, morgen overdag werken en dan 's avonds weer een rondje! :)

Marrke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 19:02

Al een tijd niet meer in dit topic geweest, maar is dus weer nieuw leven in geblazen. Leuk! Ik fiets zelf regelmatig. Zowel op de mtb als race. Race ben ik dit seizoen eigenlijk echt mee begonnen. MTB doe ik al een aantal jaren. Vindt het heerlijk!

SplashIsLief schreef:
Een budget is afhankelijk van wat je wil. Nieuw, tweedehands, luxe, minder luxe. Voor een paar honderd euro kan je een leuke fiets kopen op marktplaats. Ik heb er zelf voor gekozen om voor 800 een nieuwe te kopen omdat ik dat liever deed dan een tweedehands.

Voor het opmeten zijn veel websites, het gaat vaak vooral om je binnenbeenlengte. Mar als j je echt goed wilt laten adviseren kun je het beste naar een winkel.

Inderdaad gaat niet alleen om de binnen been lengte. Ook afstand van zadel tot stuur is erg belangrijk. Vooral bij vrouwen is vaak het bovenlijf wat korter en is belangrijk om naar deze maat te kijken. Mijn ervaring is ook dat het zadel heel veel doet. Een goed zadel scheelt enorm in comfort! Goede, passende fietsbroek eveneens.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 19:03

Mij is het juist andersom, heb relatief korte benen en een relatief lang bovenlijf. Is dat dan ook waarom er bij fietsen steeds staat, dames of heren fiets? Want voor mijn gevoel maakt dat dus echt geen bal uit.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 19:05

*meld zich ook weer*

Tijd niet gefietst. Vandaag, eindelijk, weer op de fiets gestapt! Niet zo heel ver, 40 km. Maar was lekker om weer te fietsen, nu weer braaf blijven doen.

Ik zou gewoon ook kijken of je comfortabel op je fiets zit. Ik vind het zelf prettiger om wat meer rechtop te zitten. Heb ook maar een kleine framemaat (48).

Marrke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 19:05

Uitzondering op de regel dan? :P In elk geval goed om je maten dan dus op te laten meten en te kijken welke fiets daarbij past.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 19:29

Ah die energie voorraad van 2 uur wist ik al, koolhydraten op zich ook wel, maar over suikers niet. Ik zoek dan eigenlijk iets wat ik gerust een paar weken in mijn fietstas kan laten en wel goed is met koolhydraten. :) Ik gebruik op dit moment die sultana's van de lidl, maar dat zal wel te veel suiker bevatten dan.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 19:54

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 20:29

Shiloh schreef:
Mij is het juist andersom, heb relatief korte benen en een relatief lang bovenlijf. Is dat dan ook waarom er bij fietsen steeds staat, dames of heren fiets? Want voor mijn gevoel maakt dat dus echt geen bal uit.

Dames hebben over het algemeen een korter bovenlijf en langere benen en daar zijn de damesfietsen naar gebouwd. Maar aangezien jouw bovenlijf relatief lang is kun je wel eens geluk hebben en goed op een herenfiets passen. Daar is nu eenmaal meer keus in.
2 Weken geleden heb ik een nieuwe wegfiets besteld en ben ik helemaal opgemeten. (Lichaams-/binnenbeen-/ armlengte, breedte van de schouder enz.) en aan de hand daarvan is de maat bepaald. De fietsenmeneer gaf aan dat, met de maten die ik heb, het heel veel moeite zou kosten om een herenfiets passend te krijgen. Dus maar goed dat ik een damesmodel besteld heb dan. :D

Wafel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 23:39

Iemand zin in een tochtje omgeving eindhoven ?

Mtb of op de weg.

Nant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 22:09

Met MTB'en heb ik aan een bidon Isostar en een mueslireep voldoende. Nu denk ik wel dat racefietsen iets meer energie kost. Helaas geen tips van mijn kant dus.

Ik moet echt drastisch kettingreiniger kopen.. Mijn vorige is verdwenen en heb het nu al een tijdje niet gedaan.
Waarmee reinigen jullie je MTB ketting?

Wafel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 22:34

Ik fiets ook om af te vallen. Neem gewoon water mee. EN als reserve wat liga en sultana. Maar eet liever niet teveel. Mtb is stuk vermoeiender vind ik, veel harder werken. Verbrand ook veel meer calorieen op de mtb.

Ketting maak ik meestal schoon met een doekje en wat benzine. Doe er niet teveel aan. Ik ben er geen voorstander van mijn ketting helemaal te ontvetten. Verder kan je ook met een doekje met olie je ketting schoon maken. Olie lost de oude smering op waardoor die ook schoon word.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 22:42

Mmm liga en sultana is wel handig, er zit een supermarkt op mijn route en het blijft ook wel lang goed. :)
Natuurlijk is het harder werken, maar ik doe er ook nog paardrijden tussen de rit door dus het gaat me er meer om dat ik genoeg energie over heb om naar huis te fietsen. Afvallen hoeft bij mij niet. :P

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 22:47

Ik heb in mijn zadeltasje een rolletje druivensuiker zitten, voor "geval van nood". Maar ik heb het nog nooit gebruikt :+

Mandy92

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 22:48

Ik doe altijd Isostar door mijn water heen, maar als ik een kleiner rondje doe dan neem ik ook wel is alleen ranja mee. Soms neem ik een Amaxc reep mee, maar vaak gebruik ik die niet :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 14:44

Zo, ik heb mijn banden vervangen door een dunner exemplaar (23mm), voorwiel en achterwiel ook vervangen zodat het past, de remmen opnieuw afgesteld voor de dunnere wielen. Nu maar even wachten tot het afgekoeld is en dan testen. *D

Het achterwiel heeft nu 8 versnellingen ipv 7, ik heb er nog een extra tandwiel op moeten zetten omdat het anders niet paste. Is een dunnere ketting + andere derailleurwieltjes + versnelling (om te schakelen naar de 8e versnelling) genoeg?

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 19:58

Na een tijd niet meer gefietst te kunnen hebben, ga ik toch weer beginnen. Ik wil nu echt beginnen met trainen en niet zomaar even een rondje op de racefiets. Ik wil volgend jaar misschien de profronde van Tiel meerijden :)

Heeft iemand hier tips voor mij wbt sportvoeding? Wat kan ik het beste meenemen in mijn bidon?
Ik heb namelijk geen idee wat nou precies goede voeding is en wanneer en hoeveel ik daarvan moet eten/drinken :+

Trainingsschema ga ik even een beetje naar googlen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 20:01

Sportvoeding is net beantwoordt hierboven. :P Maar de hoeveelheid hangt net af van jezelf, dus daar kun je beter gewoon online naar zoeken.

Mandy92

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 10:01

Als je sportvoeding voor in je bidon neemt (Isostar of Isotonic bijvoorbeeld) staat het vaak op de bidon hoeveel schepjes je in een bidon van 500 ml. moet doen ;)

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 13:47

Pfff afzien in de Alpen, in 30-35 graden in de brandende zon de bergen beklimmen. Eerste rondje van 30+ km gedaan incl thuis klim van gemiddeld 8% stijgingspercentage over 8km. Tijd voor een overheerlijke douche

Marrke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 14:50

Ik neem eigenlijk altijd een bidon mee met water en een bidon met isostar. Nu met het warme weer neem ik nog een extra flesje water mee in m'n fietsshirt (ligt er wel aan hoe lang ik ga). Qua eten neem ik banaan, ontbijtkoek, liga of sultana mee. Maar als ik weet dat ik maar een klein rondje ga doen neem ik vaak geen eten mee.

Vanmorgen rondje van 84 km gemaakt op de racefiets. Was lekker! Mooi weer voor! :)
Ooh SplashIsLief, zit jij nu lekker in de Alpen? Goed bezig met het fietsen door de bergen!

Mandy92

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 16:54

Goed bezig Splash!!

Marrke ook een lekker rondje gedaan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 21:04

8% klimmen bij die temperaturen? :wow: Goed bezig hoor!

Vandaag heb ik niet gefietst, wel een lekkere buitenrit gemaakt. Gisteren heb ik een klein rondje van ~10km gedaan, maar morgen ga ik weer een klein rondje zuidlaardermeer doen (~20km) via het pondje.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 22:31

Ik heb vanmiddag (na 3 maanden intensief trainen op het strand) mn fiets en dus ook ketting+tandwielen schoongemaakt.

Heb ruim een half uur staan schuren met de staalborstel, toen afgesproten, daarna ketting cleaner en toen speciale wax erop. Ook even opnieuw afgesteld, volgende week even met mn trainer checken hoe en wat met betrekking tot mn remmen (die grafdingen lopen ALTIJD aan!!!), moet iets mee gaan gebeuren anders pleur ik die fiets in de plompt.

Lalee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 10:25

Hoi bokkers :wave:

Nadat ik een tijdje terug een rondje heb gefietst op een oude racefiets van een vriendin wilde ik er zelf ook eentje aanschaffen, ik vond het zó leuk! En aangezien ik op kamers ga heb ik toch een tweede fiets nodig voor als ik bij mijn ouders ben (+ Rotterdam-Delft is ook nog te fietsen op een racefiets). Vanmiddag ga ik bij deze fiets kijken: http://i.marktplaats.com/00/s/MzczWDQ5O ... ~60_85.JPG
Een cilo fiets. Van wat ik heb gelezen op internet zijn dit beste goede fietsen maar ik heb er verder ook niet zo veel verstand van, dus lijkt dit jullie een goede fiets om gewoon te kijken of ik het langeafstandsfietsen echt leuk vind? Meer informatie over welk type etc heb ik niet, hij heeft framehoogte 54, dus dat zou goed moeten zijn voor mijn 1,73. Hij staat te koop voor 55,-