MamboBeach schreef:Ik ken er 1, die zal ik eens in het topic halen!
Kan me goed voorstellen dat je er gek van wordt, net of iedereen een kind moet krijgen...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Shadow0 schreef:Maar zie je dan echt niet dat je hier bovendien generaliseert over twee (of meer) totaal verschillende groepen? De groep die voor overlast zorgt: hangjongeren, straatroof, dingen die allang geen kattekwaad meer zijn... dat zijn over het algemeen jongeren uit de kansarme groepen. Allochtonen en arme autochtonen. Daar zie je geen carriere-najagers, en daar zie je wel veel moeders die de hele dag thuiszitten. En deze groep is inderdaad stukken groter dan vroeger, niet omdat we nu slechter opvoeden maar omdat deze groep is aangevuld met de immigranten (toen nog gastarbeiders) waardoor we deze groep met externe bronnen hebben aangevuld.
Citaat:De andere groep, de extreme carrierejagers, levert een hele andere groep met problemen op. Mijn voorzichtige, niet door cijfers gestoelde indruk is dat het vooral meiden zijn die daar een flinke tik van krijgen, wat zich dan weer uit in psychische problemen en probleemgedrag naar zichzelf toe. Niet goed, maar wel een volstrekt andere soort problematiek, een groep waar je op straat weer veel minder last van hebt.
Citaat:(En dan heb je tot slot een laatste groep: dat saaie grijze midden, waar de vader fulltime en moeder parttime werkt, waar de kinderen tamelijk gemiddeld op een betere buurtschool gaan, die tamelijk normaal door hun middelbare school heenrollen, die wat rotzooi trappen eind middelbare school en begin studietijd, en die al snel een vaste relatie en een baan krijgen. Ik bedoel: het gros komt er uiteindelijk best. Alleen dat maakt zulke saaie televisiereportages)
Ibbel schreef:Nee, er werd vroeger ook niet bewust opgevoed. Dat is het nou net. Er zijn verdikke tegenwoordig cursussen voor: hoe voed ik mijn kind op. Vroeger ging opvoeden automatisch, tussen neus en lippen door, niks geen compromissen sluiten, wat geerke ook al aangeeft, gewoon kop dicht en luisteren, en als je dat niet deed kon je een knal krijgen. Er werd beter opgevoed juist omdat er niet over nagedacht en gesproken werd.
Ibbel schreef:Tuurlijk, het merendeel doet het best redelijk. Hoewel ik ook de ervaring heb, met jonge mensen in hun eerste baan, dat ze denken dat ze op alles recht hebben, en dat zelf je ergens voor inzetten - je eigen verdere ontwikkeling bv - nergens op slaat.
Ibbel schreef:Nee, er werd vroeger ook niet bewust opgevoed. Dat is het nou net. Er zijn verdikke tegenwoordig cursussen voor: hoe voed ik mijn kind op. Vroeger ging opvoeden automatisch, tussen neus en lippen door, niks geen compromissen sluiten, wat geerke ook al aangeeft, gewoon kop dicht en luisteren, en als je dat niet deed kon je een knal krijgen. Er werd beter opgevoed juist omdat er niet over nagedacht en gesproken werd.
Alet74 schreef:Vroeger is vroeger, nu is nu. Dingen veranderen, inzichten veranderen. Ik ben het er niet mee eens dat dingen vroeger beter waren, ik wil ook niet zeggen dat het slechter was. Maar het is nu nu eenmaal anders, de omgeving verandert en wij veranderen mee.
Zo rijden we tegenwoordig ook niet meer met paard en wagen, maar met de auto. Op zich is dit appels met peren vergelijken, maar het is gewoon anders nu. Mensen weten anders over bijvoorbeeld het menselijk brein, de ontwikkeling van kinderen (van baby naar volwassenen). Je kunt dingen nu benoemen en evt. behandelen. Dat lijkt me toch een pluspunt. Kinderen die bijvoorbeeld moeite hebben met lezen, krijgen nu veel meer kansen om ook gewoon een goede (hoge) opleiding door te lopen en een diploma te halen.
Shadow0 schreef:_sparta_ schreef:Ik hoef geen tv te kijken om achter dingen te komen.
Hoe kom je er dan achter? Hoeveel gezinnen ken je, uit verschillende achtergronden? Op welke manier kom je ermee in aanraking? Ben je structureel bezig met de vakliteratuur daarover? Wat is de basis van je overtuiging?
Alet74 schreef:Ik snap je stukje over dat een diploma niks zegt niet zo goed, hoe bedoel je dat? Ik bedoel nl. dat kinderen nu meer kansen krijgen omdat ze bijvoorbeeld naar het speciaal onderwijs moeten omdat ze 'dom' zijn, terwijl ze met een beetje hulp heel veel uit zichzelf kunnen halen. Dan zegt een diploma toch heel veel lijkt me.
_sparta_ schreef:En als mijn ouders zeiden, nog 1 keer en dan ga je naar je kamer, dan ging je ook naar je kamer. Niet alleen die loze "bedreigingen" die je nu vaak hoort zonder gevolg. En op de kamer stond geen spelcomputer, dus daar was het maar saai. En je voelde ook de straf, de sfeer. Dat deed je echt wel wat.
Alet74 schreef:Maar goed, we dwalen af. Wat heeft dit nog met bewust kinderloos zijn te maken? Speelt dit een rol bij de eventuele afweging wel of geen kind te nemen? Want ook al doe je het zelf 'goed' een ander doet dat misschien niet en jouw kind ziet dan wel zulke kinderen, wordt daardoor beïnvloed. Dat idee?
mental11 schreef:En kunnen we nu weer de link leggen naar bewust kinderloos zijn?
Want in deze boeiende discussie wil ik dan wel eens weten of het hebben van een mening/visie over opvoeding in het algemeen, gemeende teloorgang van normen en waarden, opvoeding door allochtonen, autochtonen, armen, rijken, traditionele gezinnen, andere --plus wat evt. nog meer de revue gepasseerd heeft-- ook een invloed heeft op je eigen beslissing ten aanzien van kinderen.
Ibbel schreef:mental11 schreef:En kunnen we nu weer de link leggen naar bewust kinderloos zijn?
Want in deze boeiende discussie wil ik dan wel eens weten of het hebben van een mening/visie over opvoeding in het algemeen, gemeende teloorgang van normen en waarden, opvoeding door allochtonen, autochtonen, armen, rijken, traditionele gezinnen, andere --plus wat evt. nog meer de revue gepasseerd heeft-- ook een invloed heeft op je eigen beslissing ten aanzien van kinderen.
Voor mij ja, dus.
Ook het feit dat er al te veel mensen op deze aardkloot rondlopen.