hyperventilatie wie nog meer??

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 20:11

wat ik me nog steeds afvraag.Zijn er ook mensen die geen druk op de borst hebben en duizelig of iets zijn? Ik heb dat nog nooit gehad namelijk. en lees.hier dt eigenlijk iedererm dat wel heeft.

Inney

Re: hyperventilatie wie nog meer??

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 00:37

Dat kan prima hoor. Had ik in het begin ook niet :)

Hyperventilatie is zo enorm breed! Je kan er bij wijze van spreken zelfs nog pijn van in je teen krijgen :+

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 10:58

Druk op de borst heb ik ook niet echt. Wel een vreemd gevoel in men longen soms. Net alsof je een marathon bij -10 gelopen hebt met een slechte conditie.

Duizelig enkel als ik al heel ver ben in de aanval. Maar dat is dus ook niet vaak.

Ik blijf zweren bij sport, minstens 8u slaap en gezond eten.

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 11:45

En ik ben juist ontzettend veel duizelig. Kan slecht over fel licht en zie ook vaak slecht/ wazig, kan niet goed tegen harde geluiden. En heb af en toe wel last van druk op de borst. En heb vooral moeite met lang uitademen, heb ik echt het gevoel mij. Longen leeg te moeten persen. En heel veel gapen en zuchten.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 11:55

slecht zicht herken ik wel! Heb ik ook last van.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 12:56

Slecht tegen fel licht kunnen heb ik ook. Draag heel veel een zonnebril.

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 00:05

Hoi, ik meld me hier even:)
Vorig jaar begon ik ineens uit het niets te hyperventileren, dit is sindsdien steeds erger geworden. Bang voor kleine ruimtes, warme ruimtes, drukte. Als iemand al redelijk dicht bij me kwam kreeg ik het al benauwd. Dus in de spits ging ik al niet meer met de trein. Ik durfde niet meer naar feestjes en ook auto rijden werd moeilijk. Als ik ging uiteten met familie moest ik altijd aan het buiteneind zitten. Als ik maar weg kon en daarbij niemand in de weg zat.. Het voelde voor mij 24/7 alsof er iemand m'n keel dichtkneep.

Nu heb ik er wel iets meer grip op. Het gaat langzaam aan steeds iets beter. Afgelopen zomer zelfs in het vliegtuig gegaan! Ik was wel zoooo ontzettend zenuwachtig en hyperventileren van te voren, vooral op de terugreis. En een maand geleden zelfs 4 feestjes gehad in 1 week!! Het was erg moeilijk, maar dit had ik een jaar geleden nooit kunnen bedenken. Rustig ademhalen is het belangrijkste voor mij. Maar dat is nog steeds erg moeilijk. Ik word uit het niets duizelig, zak ineens weg, slap in mn hoofd en slappe spieren, gapen, zak door m'n benen etc. Vorig jaar heeft m'n leraar me al eens uit de klas moeten tillen omdat ik niet meer kon lopen. En bij elke hyperventilatie/paniekaanval ga ik automatisch huilen (?). Best voorschut. Ik heb trouwens therapie gehad, 10/12x ofzo (?) en heb deze nu afgesloten.

Mijn opa heeft trouwens ook wel 'ns hyperventilatie. Die heeft ook druk op de borst en tintelingen in de hand, oorsuizen..

Edit: Als ik er over lees krijg ik ook een hoge adem.. jullie ook?

ShirleyM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 20:39

Ik stond vandaag in de action en ineens kreeg ik het warm en had het gevoel of iemand mijn keel dicht kneep.. Erg eng. Ik wilde eigenlijk mijn mandje neergooien en wegwezen omdat ik echt het gevoel het dat ik flauw ging vallen ofzo. Ik ben net zo lang door de winkel blijven lopen tot ik rustiger was omdat ik wist dat het dan steeds zou gebeuren als ik in de winkel ben. Het gevoel bij mijn keel heb ik nu nog steeds. Ik hoop dat dat snel weg gaat. Is dit voor iemand herkenbaar? Het is altijd "fijn" om te weten dat je niet de enige bent..

Wilke, dat huilen heb ik ook vaak. Schijnt goed te zijn want daarna herstelt je ademhaling zich. Dus is alleen maar nuttig.

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 01:54

ShirleyM schreef:
Ik stond vandaag in de action en ineens kreeg ik het warm en had het gevoel of iemand mijn keel dicht kneep.. Erg eng. Ik wilde eigenlijk mijn mandje neergooien en wegwezen omdat ik echt het gevoel het dat ik flauw ging vallen ofzo. Ik ben net zo lang door de winkel blijven lopen tot ik rustiger was omdat ik wist dat het dan steeds zou gebeuren als ik in de winkel ben. Het gevoel bij mijn keel heb ik nu nog steeds. Ik hoop dat dat snel weg gaat. Is dit voor iemand herkenbaar? Het is altijd "fijn" om te weten dat je niet de enige bent..

Wilke, dat huilen heb ik ook vaak. Schijnt goed te zijn want daarna herstelt je ademhaling zich. Dus is alleen maar nuttig.

Dat keel dichtknijpen had ik 24/7. Ik kreeg het omdat m'n adem te hoog zat en ik onrustiger werd. Dan word je daar weer onrustiger van, etc. Wel erg goed van je dat je in de winkel gebleven bent!

Een goede tip voor iedereen:
Om goed te ademen en je adem rustig te krijgen: tong tegen je gehemelte aan. Dan adem je automatisch door je buik :)

En ik heb valeriaan korreltjes van Valdispert, maken je iets rustiger. De pillen/tabletten versie waren te sterk, maakte me juist slapper en mag je niet mee auto rijden :p

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 02:00

Gaan jullie trouwens gewoon normaal naar feestjes enzo? Vinden jullie dat eng? Heb heeel veel zin in NY, maar weet dat het dan 100x drukker in de stad is dan normaal (eindhoven) dus vind t dan wel wat spannend.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 09:46

Ik moet er echt niet denken om naar NY ofzo te moeten...brrrrr.....die drukte, die herrie... mij te veel prikkels....

Maar ik heb dat sowieso nooit opgezocht hoor dat soort ellende, heb me altijd al doodongelukkig gevoeld in zo'n omgeving, er is ook werkelijk niets dat me daar in aantrekt :P

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 09:50

Dat van die tong tegen je geheemelte vind ik een goede tip!

Heeft therapie jou dan niet geholpen Wilke?

Hier gaat het goed, drukke dagen op het werk, rij elke avond een aantal paarden, doe de stallen. conditie is beter door sport, dus minder snel dat ik sneller ga ademen, dus veel minder dat hoog ademen.
Heel druk weekend voor de boeg.
Vrijdagavond generale repetitie, zaterdag flex cup en om 8u demonstratie en zondag op 3u opnieuw demonstratie en dan moet ik nog blijven voor prijsuitreiking.

Neem dan maandag een halve dag. Moet ik me niet druk maken over 'werk gaat zo vermoeiend zijn morgen'.

Once you control your mind. You can control everything.
Hou me daar aan vast omdat het pure waarheid is.

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 13:49

Kirrr schreef:
Dat van die tong tegen je geheemelte vind ik een goede tip!

Heeft therapie jou dan niet geholpen Wilke?

Jawel, het heeft me wel geholpen, al ben ik er nog niet helemaal vanaf. Ik ga gewoon naar feestjes, vorige maand zelfs 4 in 1 week gehad, waarbij 1 feest 7000-8000 tickets waren verkocht :D

Afbeelding Hier sta ik tussen! Vooraan bij die 2e paal ongeveer :D Ben op dit feest ook even niet goed geworden, niet dat ik echt naar adem hapte dus t viel nog mee. Maar ik ben ook niet zo groot en ik merkte dat als ik op mn tenen ging staan dat ik al meer lucht kreeg. Gelukkig hield vriend van me, me gewoon vast zodat ik niet omviel :) Ondertussen moet je met de menigte meegaan als ze van links naar rechts gaan springen haha. Filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=U_820tzRbl8

En zoals ik al eerder zei in een berichtje, ik ben dit jaar met het vliegtuig gegaan. Like.. HET VLIEGTUIG haha 8-) Zooo ontzettend zenuwachtig maar ik zou dit jaar ook meteen weer terug gaan als het kon! Het waren maar 3 uurtjes vliegen, maar dat vind ik al heel wat. No way dat ik nu 13 u ga vliegen ofzo :')

Maargoed. Het heeft me wel geholpen, maar ik ben er nog niet :) Hoe het nu is kan ik er wel mee leven :) Komt allemaal goed!

Edit: Wat mij ook heeft geholpen: gewoon doen. Probeer wat je eng vind, lukt het niet, stop er dan mee. Maar dan heb je het iniedergeval geprobeerd. Ik vond liften trouwens ook he-le-maal niks. Toen ik stageliep in A'dam moest ik óf heeeel veel trappen gaan lopen, of heel eventjes in de lift. Het laatste uiteindelijk gekozen, na 2x boven moe aan te komen van de trappen. Toen mijn leraar me kwam opzoeken stond ie echt versteld: "Ga JIJ met de lift?" haha :) Op vakantie precies hetzelfde. Of 3 etages omhoog in de hitte, of heel eventjes in de lift. Hoe vaker je het doet, hoe makkelijker het wordt :) Maar, als er 2 mensen meer bij kwamen (stonden we dus met zn 5e), ging ik eruit en wachtte ik op de andere lift :o
Laatst bijgewerkt door laughterline op 11-12-13 13:59, in het totaal 1 keer bewerkt

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 13:58

pmarena schreef:
Ik moet er echt niet denken om naar NY ofzo te moeten...brrrrr.....die drukte, die herrie... mij te veel prikkels....

Maar ik heb dat sowieso nooit opgezocht hoor dat soort ellende, heb me altijd al doodongelukkig gevoeld in zo'n omgeving, er is ook werkelijk niets dat me daar in aantrekt :P

Ik was (en ben) toch wel een feestjes persoon, en ik wil me ook niet laten tegenhouden door iets waar ik niet zelf voor heb gekozen. Zo is er elk jaar Solar Weekend (festival), komen duizenden mensen, maar je kan er wel je ruimte op zoeken als het nodig is. Dit jaar stond ik helemaal vooraan bij 't hoofdpodium. Toen ik naar achter keek moest ik toch wel even slikken haha. Maar voor je staan dan geen mensen en dat scheelt wel :) Maar als je het sowieso nooit leuk hebt gevonden, zou ik er ook niet heen gaan haha. Merk aan mezelf dat het ook heel erg scheelt of ik het er leuk vind of niet. Stel ik ben ergens in een kroeg waar ze de hele avond rotmuziek draaien, zou ik eerder hyperventilatie krijgen dan dat ze muziek draaien die ik zelf leuk vind.

TessJazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 14:02

Nou ik heb best vaak, vooral bij doktoren en enge dingen, dat ik verkeerd ga ademen ofzo.. en dat ik dan heel erg het gevoel krijg of ik flauw ga vallen, word helemaal zwart voor me ogen enzo.
maar ik weet niet wat het is, hyperventilatie? of iets anders, ben er verder nooit mee naar de dokter geweest omdat ik bang was om flauw te vallen :j

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 14:08

TessJazz schreef:
Nou ik heb best vaak, vooral bij doktoren en enge dingen, dat ik verkeerd ga ademen ofzo.. en dat ik dan heel erg het gevoel krijg of ik flauw ga vallen, word helemaal zwart voor me ogen enzo.
maar ik weet niet wat het is, hyperventilatie? of iets anders, ben er verder nooit mee naar de dokter geweest omdat ik bang was om flauw te vallen :j

Uhm... Ik denk het wel, maar dat heeft denk ik vooral met de spanning te maken. Heb je het vaker of alleen bij de dokter? Heb je een lage bloeddruk? (vaker zwart voor je ogen, bijv als je opstaat of met inspanning)

Veel mensen ademen verkeerd trouwens, ik heb het blijkbaar al jaren. Pas sinds vorig jaar kreeg ik er last van. Ik adem ook nogsteeds niet goed. Moeilijk om iets af te leren wat je al zowat je hele leven doet zonder er bij na te denken.

TessJazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 14:10

Wilke93 schreef:
TessJazz schreef:

Uhm... Ik denk het wel, maar dat heeft denk ik vooral met de spanning te maken. Heb je het vaker of alleen bij de dokter? Heb je een lage bloeddruk? (vaker zwart voor je ogen, bijv als je opstaat of met inspanning)

Veel mensen ademen verkeerd trouwens, ik heb het blijkbaar al jaren. Pas sinds vorig jaar kreeg ik er last van. Ik adem ook nogsteeds niet goed. Moeilijk om iets af te leren wat je al zowat je hele leven doet zonder er bij na te denken.

ik heb het wel eens vaker, in een winkel ofzo , of snachts, ik zou niet weten of ik een lage bloeddruk heb.. wel vaak zwart voor me ogen als ik te snel opsta, en als ik heel hard werk zoals veel stallen mesten achter elkaar (ik werk in de paarden)

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 14:16

Citaat:
ik heb het wel eens vaker, in een winkel ofzo , of snachts, ik zou niet weten of ik een lage bloeddruk heb.. wel vaak zwart voor me ogen als ik te snel opsta, en als ik heel hard werk zoals veel stallen mesten achter elkaar (ik werk in de paarden)

Drink/eet je genoeg? Zo ja, zou ik toch voor de zekerheid even je ijzergehalte laten testen bij de dokter. Is een klein prikje in je vinger, niet met een grote naald ;) Ik herken het best wel, toen bleek ik bloedarmoede te hebben. Ik wil je niet laten schrikken, maar zou het voor de zekerheid om het uit te sluiten, gewoon even na laten kijken. Stelt niks voor :)

En als dat goed is zou ik wat meer op je adem gaan letten, probeer door je buik te ademhalen. Trucje: tong tegen je gehemelte, dan voel je het verschil. :j

TessJazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 14:47

Wilke93 schreef:
Citaat:

Drink/eet je genoeg? Zo ja, zou ik toch voor de zekerheid even je ijzergehalte laten testen bij de dokter. Is een klein prikje in je vinger, niet met een grote naald ;) Ik herken het best wel, toen bleek ik bloedarmoede te hebben. Ik wil je niet laten schrikken, maar zou het voor de zekerheid om het uit te sluiten, gewoon even na laten kijken. Stelt niks voor :)

En als dat goed is zou ik wat meer op je adem gaan letten, probeer door je buik te ademhalen. Trucje: tong tegen je gehemelte, dan voel je het verschil. :j
naja drinken wel eten heb ik nooit zo gedaan,

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 15:40

Wilke93 schreef:
Citaat:

Sinds wanneer gaat ijzer waardes testen via een klein prikje in de vinger?? Diabetes wel, maar ijzer moet je gewoon bloedprikken. Ik heb ook ijzer tekorten, standaard bijna. Veel appels eten, appelstroop en drink roosvicee ferro.
Maar idd, daarvan ben je ook snel duizelig. Alhoewel dat bij mij merendeels komt van de hyperventilatie.

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 16:02

Citaat:
Sinds wanneer gaat ijzer waardes testen via een klein prikje in de vinger?? Diabetes wel, maar ijzer moet je gewoon bloedprikken. Ik heb ook ijzer tekorten, standaard bijna. Veel appels eten, appelstroop en drink roosvicee ferro.
Maar idd, daarvan ben je ook snel duizelig. Alhoewel dat bij mij merendeels komt van de hyperventilatie.

Geen flauw idee, vind het wel fijn haha. Bloedprikken in de binnenkant van m'n elleboog...ulllggh. Blij dat het via de vinger kan! :) Ik was jaaaren lang altijd duizelig en ze wisten nooit waar het van kwam. Uiteindelijk ben ik er dus zelf achtergekomen.

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 16:04

Citaat:
naja drinken wel eten heb ik nooit zo gedaan,

Je eet niet goed? Als ik niet goed eet ga ik vanzelf van m'n stokje :')
Goed eten! Is belangrijk. Je lichaam heeft voedingsstoffen nodig.

Dus als je er vanaf wilt: Begin met goed en regelmatig eten, dan denk ik dat je al een hoop verschil merkt. :)

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 21:57

Ik zit op dit moment in een aanval ;(
Steken in mijn borst, duizelig, trillerig. Bang dat ik dood ga.

Pfff. Waarschijnlijk veroorzaakt door stress n.a.v. een ruzie. Iemand die tijd heeft om eventueel te pb'en of iets?

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 22:47

Inney schreef:
Ik zit op dit moment in een aanval ;(
Steken in mijn borst, duizelig, trillerig. Bang dat ik dood ga.

Pfff. Waarschijnlijk veroorzaakt door stress n.a.v. een ruzie. Iemand die tijd heeft om eventueel te pb'en of iets?

Sorry ik lees het nu pas :( Gaat het weer? Heb je een 'hyperfree' apparaatje? Dat helpt goed om rustig te worden.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 22:50

Wat is dat apparaatje?