[Centraal] Voor alle vragen over anticonceptie, deel 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

DenK4ever

Re: [Centraal] Voor alle vragen over anticonceptie, deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 00:51

Maar als vandaag je eerste dag van je menstruatie is, dan ben je toch ongesteld of ben ik nou in de war?

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 01:00

Ja dat klopt :P Maar ik dacht misschien dat het dan zou stoppen ofzo.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 01:08

Misschien wat eerder dan gebruikelijk, hangt er ook vanaf hoelang het anders altijd duurde :)

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 01:09

Oke, bedankt!

Diamante

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 12:19

Ik moet morgen mn laatste pil nemen en word dan meestal vrijdag ongesteld (tm maandag/dinsdag).
Nou moet ik maandag beginnen met mn stage en wil ik eigenlijk niet meer ongesteld zijn :+

Kan ik vanavond stoppen met mn pil (ipv morgen, dus 1 pil niet meer slikken), zodat ik 1 dag eerder ongesteld word en er dus ook weer 1 dag eerder vanaf ben? ;)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 13:36

Neen tenzij je de vorige keer doorgeslikt hebt.
Je mag altijd je pilperiodes verlengen maar niet korter dan 21 dagen maken. Je mag altijd de stopweek verkorten maar niet langer dan 7 dagen maken.

Wat je best kunt doen is de pil nog een week of gewoon nog een strip doorslikken.

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 14:13

Ik dacht altijd dat je als je in de 3e week zat je hem wel korter mag maken,

Bij de genen die ik slikte staat dit (jaah, heb nog voor 6 maanden in huis, iemand hier die ik er gelukkig mee kan maken? slikte marvelon)

Tabletten vergeten In week 3.

Neem de vergeten tablet in maak de strip af sla je pauze week over en ga meteen door met de volgende strip.

OF

Direct stoppen met de betreffende strip begin de pauzeweek (nooit langer dan 7 dagen) ga daarna door met de volgende strip.

Dan kun je dus in week 3 wel eerder stoppen als ik dit zo lees.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 14:17

Ben je dan nog veilig volgens de bijsluiter?

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 15:37

Ja, atans ze zeggen niet dat je een andere vorm van anticonceptie moet gebruiken, dus ga er vanuit dat t gewoon veilig is.

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 19:40

Hey,,
Ik heb even een vraagje ..
Ik ben nog niet zo lang begonnen met de pil, ik neem deze nu bijna 4 maand. Ik heb mn pil altijd correct en op tijd ingenomen maar vanaf wanneer kan ik veilig seksuele betrekking met mn vriendje hebben ? Werkt de pil nu al optimaal of werkt deze pas na een paar maand ?

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 19:46

De pil is direct veilig als je begint te slikken terwijl je menstrueerd, hij is dus allang veilig, atans voor zwangerschap, verder is de pil natuurlijk nergens veilig voor.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 21:05

malih: geen idee eigenlijk wat je dan best kunt doen...
Niisj: is allang veilig hoor, veel plezier :D :')

IngridHar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 13:24

Ik kom even binnenvallen met een vraag :o

Afgelopen week ben ik ongesteld geweest. Nu ben ik vrijdag (vorige week) weer begonnen met een nieuwe strip. Afgelopen dinsdag en woensdag ben ik hem vergeten 8)7 gister avond kwam ik daarachter toen ik dus de pil wilde nemen.
Normaal heb ik op donderdag de laatste van de strip en wordt dan maandag ongesteld. Afgelopen week was het al woensdag voordat ik ongesteld werd. Maar nu ben ik weer ongesteld :? Terwijl het normaal veel langer duurt. Ben wel een keer vaker 2 dagen de pil vergeten maar toen gebeurde er niets.
Het bloed is ook fel rood en heb geen buikpijn of iets dergelijks.

Gisteravond dus wel gewoon de pil genomen. Moet toch gewoon de strip afmaken lijkt me?

RRteam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 16:49

Als je de pil bent vergeeten 2 dagen kun je beter stoppen dan zet je weer een stop week in ( zo werd mij verteld )

Ik vergat hem ook altijd nu heb ik voor de 2 keer al een spiraaltje en bevalt me prima

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 13:18

Sorry dat ik zomaar kom binnenvallen, maar ik heb een vraag.
Ik ben inmiddels bijna een jaar aan de prikpil, en een collega van mij vertelde me, dat je de prikpil maar anderhalf jaar mag gebruiken. Weet iemand hier iets van?
Ik mag binnenkort weer een nieuwe injectie ophalen, eind februari. En ik vraag het me toch wel sterk af.
Indien dit zo is, wat is het verdere verloop? Aangezien de gewone pil voor mij geen optie is.

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 13:26

de gewone pil is toch ook niet 100% veilig toch?

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 13:33

Hallo ik had vorige week stopweek. en daarna ben ik weer doorgegaan met slikken. alleen wel een andere pil ( verpakking ziet er bijna hetzelfde uit) deze heet ethinylesstradiol/levonorgestrel Sandoz. ( van het merk Sandoz dus) Hiervoor slikte ik myrnogwat 20. Nu heb ik 6 dagen geslikt. daarna ben ik er 1 vergeten, en heb ik er nog 4 doorgeslikt op een andere strip. Alleen nu kreeg ik gisteren buikpijn, en werd ik vandaag licht ongesteld. Kan dit? want ik ben dus 4 dagen geleden 1 vergeten, en slik nu weer gewoon netjes elke dag. Of is deze pil te licht voor mij?

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 15:27

Ja dat kan, waarschijnlijk zijn de werkzame stoffen van de pil die je nu hebt exact gelijk aan je oude pil. Als je een pil vergeet heb je altijd kans op een doorbraakbloeding.

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 18:25

Hoe lang duurt dat? En ik dacht dat alleen kon nadat je hem 2 weken had geslikt. Ik was nog in mijn eerste week.

Het rotte is dat ik nu ook buikpijn heb. Maar dat zal na het weekend wel over zijn :)

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 00:13

28 december heb ik hem laten plaatsen, die dag werd ik ongesteld, en sinds dien ben ik aan 1 stuk door ongesteld, nu dus al 1 maand lang :( meer mensen met spiraaltje die dat hebben? ist normaal of eum ?

Diamante

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 00:59

Poeeeh jeetje, moet dr niet aan denken ..

Ik ben al 3 maanden bijna niet ongesteld, wrd wel gewoon op de goede dag ongesteld enzo. Maar alles zou met 1 tampon op te vangen zijn (beetje raar uitgedrukt)
terwijl ik daarvoor wel altijd best erg ongesteld was...
raaaar...

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 01:56

Herinner mij dak er wel lang lichtjes last van had ook, denk iets van een 6 weken of mss zelfs iets langer...

Bumba01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 02:36

Even een paar vragen;

Ik slik de Microgynon 50 nu ong. een jaar, maar ik heb last van een paar 'bijwerkingen'' ;
- Emoties; Ik begin soms zo te huilen om helemaal niks en word kwaad om helemaal niks.
- Buikpijn
- En het lijkt wel alsof ik depri begin te worden door die pillen, ik begin vaag te denken in de richting van als het uit gaat met mn vriend dan maak ik mezelf af, terwijl er niks aan de hand is met mijn vriend en mij.

Dit begint erg irritant te worden, want word ook zomaar chagerijnig om niks en ben snel op mijn teentjes getrapt. Moet ik nu naar de dokter gaan en zeggen wat er aan de hand is, zodat ik een nieuwe pil krijg of ??

Ik wilde eerst de prikpil, maar dokter zei dat je die om de 3maanden moest halen, en je zou niet meer ongesteld worden, hoe zit dit nu precies?

En;

Ik kan met moeite de pil op vaste tijden slikken, ik probeer het om hem smorgens in te nemen als ik wakker word, rond 8uur smorgens, maar als ik uitslaap, dan neem ik hem pas tegen 3uur in ong. Ook heb ik hem weleens 10 uur savonds ingenomen. Is dit erg of kan dit kwaad dat ik hem op onregelmatige tijden inneem?

Sorry voor de vele vragen, maar misschien dat jullie me kunnen helpen :)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 03:01

Als je echt wilt uitsluiten of het aan je pil ligt zou je kunnen een tijdje een emodagboek bijhouden (bv elke dag een score qua stemming geven met kort wat info bij), na een aantal maanden stoppen met de pil en dan weer een half jaar het aanzien. Als je dan echt verschil merkt is de kans heel groot dat het je pil is.

Een gesprekje met de dokter kan nooit kwaad, maar mijn ervaring is dat ze je gewoon een ander anticonceptivum obv hormonen geven...

Het kan ook veel andere dingen zijn natuurlijk: leeftijd, omstandigheden etc...

Bumba01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 03:09

Dat emodagboek is wel een goed idee, maar ik denk dat ik het welzeker weet dat het door die microgynon komt,want vorig jaar toen ik hem nog niet gebruikte, had ik geen last van deze verschijnselen. Toen ik hem net een week gebruikte, had ik er al last van, maar dacht dat dit de bijwerkingen waren die je kreeg, omdat ik net met de pil begonnen was. Nouja en nu is het nog steeds hetzelfde...
Heb jij eigenlijk ervaring met de prikpil Poes?