Meer mensen met burn out/overspannen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 13:05

.
Laatst bijgewerkt door BarbaLala op 22-12-23 10:26, in het totaal 1 keer bewerkt

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Re: Meer mensen met burn out/overspannen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 16:44

Met mij gaat het deels weer wat beter. Probeer afspraken te maken en na te komen (vooral dat laatste heb ik lange tijd lastig gevonden) en vandaag voor het eerst even goed voor mijn lichaam gezorgt, gescrubt, bodylotion ed, heerlijk is dat even na lange tijd. Ik merk dat ik veel emoties heb en zie op tegen morgen omdat ik het er dan met mijn psychiater over ga hebben. En dat 's avonds de uitwerking komt.
Tussen mijn vriend en mij gaat het nu beter, donderdag toen hij terug kwam van werk merkte hij dat ik vrolijk was en goed te pas en hij was erg blij ermee en verrast.

@ Pollewoppy; wat fijn dat je vriend je helemaal wil helpen. Ik ken het dat je het niet tegen je vriend wil zeggen om hem niet ongeruster te maken, maar hij merkt waarschijnlijk toch wat aan je gedrag/houding op en dat kan hem ook onzeker maken.
Toen ik het met mijn vriend over had werd het voor mij ook makkelijker om andere dingen tegen hem te zeggen over vroeger. Nu gaat hij daardoor ook meer naar mij uiten over zijn verleden, ouders ed en daar heb ik 3,5 jaar op gewacht en het voelt heerlijk om het te kunnen delen met iemand die voor je klaar staat en van je houd ondankt wat anderen over je dachten/voelen. Om je veilig te voelen bij iemand.
Hoe is het gegaan bij de huisarts?? Mag ook per pb. Zal trouwens snel weer online komen.

@ Barbalala; wat erg dat je elke avond huilend in slaap valt!
Ik was vroeger ook heel erg bang voor de bijwerkingen van medicijnen en ik ben blij dat ik het niet geslikt heb. Ik kan me alleen voorstellen dat het ook heel erg kan helpen maar daar moet je met je gevoel dan achter staan.

Heel veel sterkte iedereen!

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 16:59

Mooi om te lezen dat het beter gaat Carola!
Laatst bijgewerkt door BarbaLala op 22-12-23 10:25, in het totaal 1 keer bewerkt

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 18:17

Ik kan me voorstellen dat je bang en nerveus bent.
Dat heb ik ook gehad toen ik het tegen mijn vriend vertelde.
Hij was toen ook heel erg geschrokken.
Wel heel erg goed van je dat je het naar hem hebt geschreven!

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 20:04

Even een paarden richting in slaan.
Ik ben nu het boek aan het lezen "Tao of Equus", dat boek gaat grotendeels over het feit dat paarden de gevoelens van mensen spiegelen. Vooral paarden die mishandeld zijn geweest (hypervigilence), zijn overgevoelig voor de emoties die mensen hebben, vooral als mensen die verbergen. Met paardenmensen onder elkaar: hebben jullie daar ervaring mee? Dat je je k*t in je vel voelde en je paard dat spiegelde (ook als je dacht dat je je emoties wist te verbergen)? Ik heb een Engels Volbloed merrie gehad die vrijwel zeker mishandeld was, in ieder geval getraumatiseerd en ik moest echt goed in mijn velletje zitten met haar wilde ze de sh*t die in mijn leefde niet gaan spiegelen. Ik heb verrassend goede momenten gehad met haar, maar ook verrassend slechte momenten en ik denk dat heel veel te maken had met mijn overwerkte trauma's die ik probeerde te onderdrukken.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 20:07

Dat boek ben ik nu ook al een tijd aan het lezen, ook deel 2 ruiter tussen 2 werelden.
Ik heb het een keer meegemaakt dat ik een keer ging kijken naar een paard en dat ik toen ik er de tijd voor nam er bij me binnenkwam wat het paard van verleden had, wat ze had meegemaakt.
Ik had het later zo tegen de eigenaresse verteld en ze zei dat dat helemaal klopte, alles wat ik voelde bij het paard had het paard meegemaakt in haar leven, dit terwijl ik niks van het paard wist.
Dus het kan ook andersom zijn.
Je hebt hier trouwens ook cursussen over om te kijken wat voor spiegelingen je paard aan je geeft en wat jij ermee kan en wat het voor jou duidelijk kan maken.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 21:09

Als je er voor open staat, dan kan het zeker andersom
Ik denk dat mensen die "ervaring" hebben met narcisistische mensen, vooral in hun jeugd, onbewust en puur intuitief narcisten in hun omgeving er uit weten te pikken. En dat mensen die zo gevoelig zijn dus ook op kunnen pikken wanneer een paard erg slechte ervaringen heeft gehad.

Nog even over ouders die een "Golden child" hebben en kinderen die compleet in de str*nt worden getrapt en genegeerd, dat is een bekend verschijnsel: http://www.google.nl/search?hl=nl&q=nar ... d%22&meta=
Bij mij thuis werden mijn zus en ik het zelfde behandeld, dus bij ons was er geen "golden child" en "scapegoat", we waren beiden een "scapegoat".

On the other hand you might be the unlucky one, the one in the family who always gets the short end of the stick. No matter what you do, your parents, or one of them, never likes it. They are cold, distant, but when company drops by, they will put you on display and you have to perform, you have to make nice. God forbid you say the wrong thing. You will pay for it.

You may have a sibling who gets all the attention - no matter what they do - and no matter how hard you try, you will not admired like them. Instead you will be criticized, because is for you own good (sot the favorite one will not get jealous). You may start to turn inward, not let your inner feelings show, because they like to see you cringe, cry, and so you deny them that pleasure.

You may have trouble showing your true emotions later on in life, because you are afraid. But of what? When you were young, your emotions got you in trouble, for reasons you still don't understand. You feel incomplete, half alive, and your ego seems to be either at full blast or gone to sleep. You are shy, or the opposite. Not knowing how real people act, you are suspicious of strangers. Only your N mother or N father understands you, they say, so you are constantly going home, trying to recreate a childhood that never existed. Maybe you dream a lot, never grounded in reality, and miss things. If you are given a surprise party, you collapse into yourself, not wanting to be the center of attention, because someone else should get all the attention, not you. Deep down you hate your mother or father, and feel ashamed for the sentiment because everyone else thinks they are great.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 21:17

Wat zijn eigenlijk narchistische mensen?

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 21:47

@ Carola: Ik denk dat je woensdag bedoelde bij de huisarts?
(Tja, ben er zoveel geweest van de week)

Woensdag was ik bij mijn eigen huisarts. In het gezondheidscentrum zijn er twee, die ander ken ik ook wel en die weet ook wel van situatie, maar de laatste tijd kwam ik bij deze. Hij zou contact opnemen met mijn psycholoog om met haar te bespreken hoe verder en hoe zij er over denkt. Maandag (morgen) heb ik weer een afspraak bij de psycholoog en woensdag zou ik weer terugkomen bij hem.

Maar hoe meer het weekend dichterbij kwam, hoe slechter het ging. Van het idee dat ik maandag weer naar de psycholoog zou moeten raakte ik compleet in paniek. Donderdagavond had ik het helemaal niet meer en ik besloot om vrijdagochtend met de huisarts te bellen, zodat hij me in ieder geval kon vertellen wat hij met de psycholoog besproken had. Ik hoopte dat me dat een beetje rust zou geven. Maar helaas... De huisarts was op nascholing en niet te bereiken. Dus heb ik een afspraak gemaakt voor maandagochtend voordat ik naar de psycholoog moet.
Vrijdagochtend ging het heel snel slechter en ik kon zo het weekend niet in. Mijn vriend was inmiddels naar huis gekomen en ook weer naar het gezondheidscentrum gebeld. De huisarts was echt niet te bereiken, maar we konden die middag nog wel bij de andere huisarts terecht. Ik had mezelf helemaal niet meer in de hand en stond niet meer voor mezelf in. Het was gewoon eng, ik trok het zo niet langer. Nou ja, hoe het vrijdag bij de huisarts ging heb ik op de vorige pagina beschreven...

@ Barbalala: Ik heb pipamperon erbij gekregen, naast de a.d. en slaappillen die ik al heb.

Morgen gaat mijn vriend mee naar de psycholoog. Ik ga er nog 1x heen omdat ik het voor mezelf op een nette manier af wil sluiten. Maar als mijn vriend niet mee zou gaan, had ik dat niet gedurft. Ik zie er vreselijk tegen op, maar door de medicijnen worden mijn gedachten een beetje geblokkeerd. De gedachten zijn er wel, maar lijken niet door te dringen. Nadeel is dat ook andere dingen niet door lijken te dringen en ik er ook erg suf van word. Het is dan ook echt heftig spul en het 'verdooft' me. En het is misschien raar, maar ik vind het wel even best zo.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 10:46

Jemig Pollewoppy, wat erg meis! Heel veel sterkte en ik hoop dat je je snel beter voelt!

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 11:01

C_arola schreef:
Wat zijn eigenlijk narchistische mensen?

Waarschijnlijk hebben de meeste van onze ouders in meer of mindere mate narcistische eigenschappen. Persoonlijke eigenschappen die ontstaan zijn in hun jeugd/puberteit waardoor ze niet respectvol, liefdevol, inlevend en volwassen met hun eigen kinderen om kunnen gaan. Zelf hebben ze geleerd veel emoties te onderdrukken en ze laten naar de buitenwereld een "vals zelf" zien, een image. Hun echte ik zit zover weg gestopt dat ze er niet meer bij kunnen. Ze zijn emotioneel blijven hangen in een moment in hun jonge jaren. En je weet hoe kinderen zich soms kunnen gedragen. Emotioneel zijn het kinderen die zich vaak van hun slechtste kant laten zien.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 13:57

Deels denk ik dat mijn vader dat ook is; narcistisch. Vind het alleen moeilijk om meteen te zeggen; ja, dat is hij of nee, dat is hij niet.
Ik denk er nog even over na en ga later nog een keer je uitleg lezen om te kijken of het wel of niet zo is.
Zo eerst naar de psychiater, zie er tegenop..

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 14:57

Wat ik eigenlijk bedoel te zeggen, is dat “wij” jaren lang aan onszelf twijfelen, we ons schamen voor onszelf, denken dat we minder waard zijn dan een ander, het gevoel hebben dat we nooit goed genoeg zijn, ons overal verantwoordelijk voor voelen, we denken dat alles altijd onze eigen schuld is, we denken geen liefde waard te zijn, dat we egocentrisch zijn en ondankbaar, dat we lui zijn en dom en onhandig etc., etc. (vul zelf maar in), terwijl het probleem helemaal niet bij ons ligt, maar bij een ouder of ouders die door hun eigen tekortkomingen ons niet de juiste begeleiding kon(den) geven. Ik ga niet zeggen dat het een kwestie van willen of niet willen is bij dergelijke ouders. Daar twijfel ik nog steeds sterk over, hoe dat zit.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 15:48

Ik snap het.
Bedankt trouwens voor je pb. Ik lees het snel maar nu nog niet.
Ben net terug van de psychiater en veel dingen zijn me weer duidelijk geworden. Nu ook over Johan (mijn vader) gehad en wat voor invloed het op mij heeft, tenminste over begonnen. Dat was wel heel erg fijn.
Even laten bezinken en dan proberen te voelen.
Waarschijnlijk komt er vanavond een huilbui.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 16:41

Ik ben net terug van de psycholoog...
Vanmorgen al bij de huisarts geweest. De psycholoog zag ook in dat we niet op de goede weg zijn en dat er andere stappen ondernomen moeten worden. Ze heeft al contact gehad met mijn huisarts en bedrijfsarts. Misschien kom ik er later nog even op teurg. Er gebeurt nu even erg veel, het is even te heftig.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 11:31

Echt heel erg kl*te dat het nu zo slecht met je gaat! Ik hoop dat de twee artsen en de psycholoog snel met betere hulp voor je komen!

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 13:53

Sterkte meid! Ach gut En heel veel succes enzo!
Kusje

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 14:23

Bedankt voor jullie lieve reacties.
Ik wil wel meer vertellen over gisteren, maar het lukt me niet. Zit er behoorlijk door in ieder geval. Het lijkt wel of de dingen die gisteren gezegd zijn nu pas door gaan dringen. Huilen

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 14:41

Kalm aan, niets forceren.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 18:34

Oke, ik ga het er toch uitgooien.
Ze (de huisarts en psycholoog) zitten aan dagbehandeling te denken, misschien zelfs met opname.

Het gaat niet goed vandaag. Morgenmiddag weer een afspraak bij de huisarts staan.
Had mijn broer aan de telefoon vandaag en die zei dat ik gewoon moest stoppen met de pillen, dat het daar allemaal door kwam en dat ik gewoon anders werk moest zoeken. Werk dat beter bij me past. Het maakt me onzeker. Is er dan echt niemand in mijn familie die me begrijpt? Ik probeer er maar niet teveel naar te luisteren, want daar kan ik dus niks mee, hoe goed bedoeld ook. Ik weet zelf dat het werk mijn probleem niet (meer) is en dat dit werk juist het werk is wat ik wil en wat ik leuk vind. Toch zou het zo makkelijk zijn als hij gelijk had. Gelukkig heb ik ook veel mensen om me heen die me wel begrijpen of in ieder geval naar me luisteren...

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 20:12

Ik denk toch dat mannen vaak anders met de situatie waarin jullie zitten met je ouders om gaan. Dat wil niet zeggen dat mannen nooit vreselijk in kunnen storten, maar ik denk wel dat ze alle ellende nog meer weg stoppen en onderdrukken over een langere periode dan vrouwen veelal al doen.
Wel heftig als je dagbehandeling of zelfs opname krijgt, maar aan de andere kant is je begeleiding dan wel steviger, dat geeft wel weer een veiliger gevoel denk ik.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 20:29

Het idee geeft op een of andere manier ook inderdaad wel rust. Omdat ik zelf ook wel door had dat het zo absoluut niet de goede kant op ging.

Het lijkt alleen wel of ik me nu pas begin te realiseren hoe diep het echt zit en hoe slecht het echt met me gaat. Alsof ik dat zelf daarvoor toch nog niet echt in wilde zien.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 20:40

Wat erg om te horen dat het nu zo slecht met je gaat!
Ik hoop heel erg voor je dat je je snel wat beter mag voelen maar het komt met de tijd denk ik.
Ik hoop dat je wat rust mag hebben.
Heel veel sterkte gewenst meissie!

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 00:07

PolleWoppy heel veel sterkte meid!

Klaasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 02:23

Klinkt heftig, PW! Heel veel sterkte met alles en luister naar wat je hart je ingeeft....
Ach gut