Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 14:55

Oh gelukkig!

Racheltjuh13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 12:49

Goed daar ben ik weer, volgens de planning zou ik dus afgelopen Dinsdag geopereerd worden, maar helaas, 3 dagen voor mijn vakantie (4 weken terug) kwam ik als laatste voor bespreking bij de kaak chirug en die vertelde mij dat mijn tanden/kiezen nog niet goed stonden om m'n kaak te kantelen, en moet ik dus nu weer een half jaar verder beugelen..... (terwijl ik dus al een half jaar met bracets rond liep!!) Ik baalde er ontzettend van, ik had er al zo lang "naar uit gekeken" ik was blij dat het eindelijk zover was, ik had alles geregeld met m'n werk, de paarden, m'n opleiding (precies in zomer vakantie dus genoeg herstel tijd) maar helaas het mocht niet baten.....
Nu moet er dus een nieuw plan op gezet worden en opnieuw puzzelen voor een goede datum( zit in examen jaar van m'n opleiding) richting december Januari.....
Het probleem lag dus bij de ortho, die heeft niet goed opgelet en m'n beugel niet strakker gezet op bepaalde plekken, en dit komt weer door een overname van een andere ortho aangezien mijn eigen ermee stopte!
Dusja maar weer opnieuw een half jaar aftellen!

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 17:19

dat is geen leuk nieuws Racheltjuh13! Dat is balen inderdaad! :(

edit; en slordig van de ortho zeg!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 18:08

Oh wat balen Rachel! Zou wel even een goed gesprek met de ortho gaan hebben, want dit is echt niet leuk.. Je hebt je hele planning er op aan gepast en dan kan dat ineens niet meer... Niet dat het veel zin heeft om met die kerel te praten, maar misschien toch even fijn om te zeggen dat je op zijn zachtst gezegd niet blij bent..

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 14:42

Mijn vader heeft net even gebeld naar de Agis, we moesten een brief sturen naar het Klantbureau met ons probleem. Ze liet wel wat merken dat zij het ook vreemd vond, maar zei dit niet! Hoop dat het toch nog vergoed wordt

De operatie wordt gelukkig wel allemaal vergoed.

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 12:02

Ik ben naar de kaakchirurg geweest en moest een vragenlijst invullen (verstandskiezen worden getrokken onder narcose) 9 september eerst een gesprek met de anesthesist en 14 september de operatie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 17:44

Pfoe, dan komt het snel dichtbij Ennie. Wat gingen ze ook alweer precies bij je doen? (sorry, ik ben niet zo'n held in bijlezen...)

Ik ben inmiddels weer gewoon aan het eten. Of nouja, voor zover dat gaat. Moet het weer helemaal opnieuw leren.. Maar goed, het eten smaakt er niet minder om!

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 19:08

Het is niet ´de´ operatie hoor, gewoon verstandskiezen trekken :) maar dat hoort er ook bij!

Molzebeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 00:01

Sterkte met de verstandskiezen!

Ik heb te horen gekregen dat alles wordt vergoed, ole *\o/* Lang leve de Friesland! Met "maar" 6 mm..
Dit had ik eigenlijk niet durven hopen.. Nu een afspraak maken voor de beugel, spannend! Ik weet nog dat ik de 1e keer de eerste 2 weken vreselijk vond.

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 09:13

Ik wil ook de Friesland :(

Gelukkig wordt het vergoed! :)

Ze 'moeten' vergoeden bij 13 mm toch? ik heb 8 mm..

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 09:36

Ik had 9mm, dat is ook gewoon vergoed. Zit bij IZZ, volgens mijn gnatholoog hebben zij veel vertrouwen in wat een arts zegt, heel fijn :) Hoefde daarom ook niet op toestemming te wachten voor het laten maken van een splint.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 10:34

Even een vraag...

Voor degenen die ouder zijn dan 20, waarom hebben jullie de operaties nodig, plus nog weer een beugel?

Ik moet ook (ws 2x) geopereerd worden, te smalle bovenkaak en veel overbeet.

Toen ik een jaar of 13 was ben ik ook gaan beugelen maar heb het toen niet afgemaakt. Nu had dat denk ik ook niet veel nut gehad als ik m bedenk wat ik nu aan operaties moet ondergaan, die ik ws ook had moeten doen als ik het wel afgemaakt had. Ortho vroeger had bijv. ook gezegd dat ik geen verstandskiezen zou krijgen en er zitten er 4...

Ik moet 15, 20 en 22 sept naar de kaakchirurg, dan gaan ze kijken wat ze kunnen doen en wat er moet gebeuren, op de 22e gaat ie me in normale taal vertellen wat er mogelijk is.

Weinig zin maar helaas ook weinig keuze meer :+

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 20:31

Ik had de operatie nodig omdat ik anders geen gebit zou kunnen krijgen.
Door een ziekte zijn o.a. mijn kaken vergroeid maar ik wilde pertinent géén beugel!
Mijn kaakchirurg heeft toen overleg gepleegd met andere artsen en de optie was om dan na de operatie 5 á 6 weken mijn kaken op elkaar te zetten.
Ik moet zeggen dat dat me erg meegevallen is!
Plus dat ik nu een gebit heb, mijn eigen tanden waren erg slecht geworden na veelvuldig medicijngebruik en nu kan ik weer lachen!!

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 20:56

Wat hebben ze bij jou precies aan je kaken gedaan? Ze hebben dus al je tanden eruit gehaald?

Bijv mijn bovenkaak is te smal, en de onderkaak staat ver naar achter (12mm).

Lijkt mij ook wel wat, 5/6 weken kaken op elkaar en dan stuk minder lang een beugel (tanden staan scheef dus zal wel iets moeten, maar miss geen 2 jaar maar dan bijv maar een half jaar ofzo... Maar dat zal wel valse hoop zijn :+

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 07:52

Dat is valse hoop Prairy, dat kan ik je alvast zeggen :+

Bij mij is het einde in zicht *\o/*
Nu nog 3 weken elastiekjes, en dan gaat de ortho zeggen hoelang ik die beugel er nog in moet houden. (wat een maand of 2/3 zal zijn)
Fijnnnn, na 4 jaar eindelijk zonder beugel!

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 10:31

Daar was ik al bang voor -O- :+

Fijn!!! 4 jaar beugel, das wel heel lang!

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 13:44

Ze hebben mijn onderkaak ingekort en beide kaken gekanteld, dat was in 2004 en ik heb vorig jaar mijn gebit laten trekken, eerst mijn kiezen en daarna mijn tanden.

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 18:03

het hele traject van de kaakoperatie duurt bij mij 2 jaar, ergens in die 2 jaar word ik geopereerd, dat kan na een half jaar zijn maar ook naar anderhalf jaar.. Het verschilt dus bij iedereen enorm.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 12:11

Enniee ik denk dat jij de pech hebt dat je tanden scheef staan, dat was bij mij niet het geval dus vandaar dat de beugel ook niet echt moest.
Je kan van Dr. Vogel druppels krijgen, volgens mij zijn het druppels, die de zwelling en bloeduitstortingen verminderen.
Dat moet je een tijdje voor de operatie gaan gebruiken, hoor ik goede resultaten over.

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 16:47

Mijn tanden staan niet scheef, (je bedoelt niet netjes op rij?). Ik heb namelijk al een beugel gehad. Wanneer ik zou willen zou het zonder beugel kunnen, maar voor optimaal resultaat doen ze toch een beugel.. Mijn ondertanden moeten iets naar achter en er is iets met mijn kiezen boven..

Molzebeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 19:33

Nog even voor de mensen die geen beugel willen, dat wil ik ook niet. Mijn tanden staan namelijk ook niet scheef. Ik krijg nu een linguale beugel. Moet je maar even googlen, die zie je niet. Wel een stuk duurder, maar ik vind het het waard en ik krijg de kosten voor een gewone beugel vergoed.

En Muurp.. vier jaar, dat is wel heel lang, hoe kan dat? Gelukkig ben je bijna klaar!

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 20:37

Dat is inderdaad beter dan een "gewone" beugel Molzebeer!!!

Inderdaad Muurp, wat zal jij uitkijken naar het moment dat je verlost bent!

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 21:10

Zo lang Muur? Moest je veel kiezen laten trekken?

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 21:52

Hmm, dat is zéér interessant die 'binnenbeugel', dan hoef ik iig daar niet op te letten met werk enzo, ik vind dat zo ontzettend lelijk, die brackets op je tanden... Plus dat je gelijk een normalere mondstand hebt omdat je lippen niet zo naar buiten geduwd worden. Tnx!

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 21:59

Zo'n beugel wil ik ook wel, maarja dat wordt vast helemaal niet vergoed dan :')

Vandaag een brief gekregen van de Agis, ze vragen toestemming te geven om informatie op te halen bij de kaakchirurg .. Ik hoop dat het goed komt nu :)